Migración
A guerra contra migrantes haitianxs en tránsito polas Américas

A migración haitiana no territorio americano é vítima sistemática de violencias que limitan a súa traxectoria polo continente.
Calais y Dunkerque - 19
Un migrante mira desde un puente la situación en una de las carreteras que conducen al Canal de la Mancha en Calais. A lo lejos, una camioneta del CRS, el escuadrón antidisturbios de la policía francesa, bloquea un carril de la autopista para detener a una persona cerca de las barreras anti-inmigrantes. Giacomo Sini
Tradución: Rodrigo Herrera Alfaia
23 ene 2022 09:26

Desde o ano 2021, a violencia estatal contra os corpos racializados de migrantes latinoamericanos, caribeñxs, africanxs, e asiaticxs en tránsito polas Américas intensificouse sen precedentes. A presenza policial e militar nas fronteiras redobrouse, continúase a limitar o dereito para solicitar abeiro e a libre circulación, e cada vez máis migrantes están condenados a  limbos xurídicos e tempos de espera que non rematan. Por iso, as cidades fronteirizas son hoxe cárceres abertas, onde migrantes, adultxs e menores de idade viven en condicións inhumanas ao seren gaseadxs, golpeadxs, detidxs e ata perseguidxs a cabalo e atacados con látegos, como as imaxes neocoloniais da recente barbarie entre Cidade Acuña e Cidade do Río1 o confirman.

Esa violencia  intensificada pretendeu conter o tránsito sur-norte que, como efecto da desvastación pandémica, multiplicouse exponencialmente. Entre xaneiro e xullo, aproximadamente 200 mil migrantes foron detidos na fronteira de México-EE.UU., chegando a récords históricos. Xa non só grupos, familias ou caravanas, senón pobos enteiros en movemento. A os 15 mil migrantes que chegaron á Cidade Acuña e Do Río, debemos sumar 19 mil máis que agora esperan entre Panamá e Colombia para seguir ao norte. Ao redor de 34 mil migrantes, maioritariamente haitianxs, pero tamén venezolanxs, nicaragüenses, hondureñxs e algúns centos de africanxs van ao norte; escapan  da salvaxe desigualdade neoliberal e da pobreza agravadas polo COVID-19, do colapso de sistemas políticos nacionais, da ausencia de sistemas de protección estatal, do racismo sistémico; trátase de 34 mil vidas que co seu movemento claman por un lugar digno e seguro onde vivir, pero que poderían  ser encarceradas, devoltas ou deportadas, mesmo quen buscan protección internacional, como os máis de 2 mil haitianxs xa deportadxs desde EE.UU. a Porto Príncipe, e os deportadxs desde o sur de México tamén a Haití.

O que sucede entre Cidade Acuña e Do Río é incomprensible fóra dun momento histórico en que a tensión entre mobilidade e control se intensificou nos corredores migratorios das Américas. Os 15 mil migrantes que intentan cruzar o Río Bravo non saíron de ningures: veñen transitando polo camiño migratorio desde a Rexión Andina e desde o Cono Sur ao norte, atravesando, polo menos, once fronteiras latinoamericanas, zigzagueando a letalidade do control externalizado e internalizado. Os seus tránsitos foron prolongados: meses e incluso anos resistindo e resistindo a diversas formas de violencia.

A presenza policial e militar nas fronteiras redobrouse, continúase a limitar o dereito para solicitar abeiro e a libre circulación, e cada vez máis migrantes están condenados a  limbos xurídicos e tempos de espera que non rematan.

Que a maior economía do mundo —cuxa política intervencionista leva devastado historicamente Haití ante o silencio cómplice do resto de países das Américas— force a miles de haitianos a retornar ao país máis empobrecido do continente, hoxe afundido nunha profunda crise social, política, económica e sanitaria, é o epítome da guerra que en tempos de paz —como dixera Nancy Scheper-Hughes— foi declarada contra migrantes empobrecidos e solicitantes de asilo/abeiro. En 1915, Haití foi primeira vez intervido militarmente por EE.UU. ata 1934, e desde entón esa política non parou. En Haití, como no resto dos nosos países, o intervencionismo estadounidense tivo consecuencias socio-económicas devastadoras. Por iso a consigna “We are here because you were there/Estamos aquí porque vós estivestes alá”, explica as migracións durante máis de seis décadas de latinoamericanxs e caribeñxs a EE.UU. por rutas irregularizadas desde o sur.

Hoxe as loitas migrantes de haitianxs interpelan e desafían ao réxime global do control migratorio e fronteirizo, a súa (in)mobilidade espiu de xeito explícito a violencia política, o racismos sistémico e a salvaxe desigualdade existente arredor do acceso e as condicións en que se produce o movemento a través do continente americano. O deterioro das economías suramericanas ocasionado pola pandemia e as expectativas xeradas polo triunfo do presidente Joe Biden, ante unha posible mudanza do rumbo da política migratoria estadounidense (que nunca chegou), son elementos centrais para entendermos a actual revitalización dos movementos migratorios de haitianxs. Con todo, os seus tránsitos e loitas non son novos. Polo contrario, un longo camiño de desigualdades políticas, racializadas e sexualizadas, levan marcando as experiencias e traxectorias de boa parte da diáspora haitiana  no sur de América durante a última década e, con particular forza, desde a mediados do 2010.

Deste xeito, a expulsión masiva de haitianxs vía voos de deportación arribando á Haití desde EE.UU. e México é apenas a superficie dunha realidade moito máis complexa chea de violencias sociais, políticas e legais. Para nosotrxs, as imaxes deses voos son devastadoras porque confirman que elxs foron empurrados a unha itinerancia transcontinental por meses e anos. A precarización das súas condicións vitais en países latinoamericanos, que non garantiu as súas condicións de vida elementais lles levou a emprender a ruta ao norte para só rematar sendo un obxectivo máis da máquina de expulsión e “desfeitabilidade” de migrantes que hoxe son EE.UU. e México.

Eses miles de haitianxs que aterraron en Haití son familias enteiras, mozos, adultos e mulleres con nenxs. A maioría cobre a súa faciana, entre cansos, tristes e asañados, nese forzado arribo ao país do que tanto loitaron por saír; un territorio de desigualdades históricas e estruturais extremas, de intervencionismo militar e político estadounidense, actualmente baixo unha crise política xeneralizada tras o asasinato do ex-presidente Jovenel Moïse en xullo deste ano e unha escalada de violencia mafiosa con bandas criminais disputándose con lume e sangue o poder das rúas. Circunstancias ás que se deben engadir a crise sanitaria xerada pola pandemia, e todas as vulnerabilidades e complicacións derivadas do novo tremor que tivo lugar na rexión sur do país en agosto deste mesmo ano.  

Hoxe as loitas migrantes de haitianxs interpelan e desafían ao réxime global do control migratorio e fronteirizo.

Moitxs delxs contraeron débedas para viaxar ou venderon parte ou todos os seus bens para facelo. Agora enfrontarán unha situación aínda máis difícil da que viviron antes de emigrar de Haití. De moitxs delxs tamén dependen outrxs, familiares, nenxs, e adultxs maiores que depositaban as súas esperanzas en que aquelxs que viaxaban puidesen chegar ao “destino” e, desde alí, axudarlles. Esa é a forma de funcionamento da diáspora cuxos membros desde os distintos polos de asentamentos están en constante comunicación e coidado. Moitxs de elxs tamén veñen dun longo tránsito espacial que inclúe o cruzamento de ata doce fronteiras latinoamericanas para chegar a EE.UU. En moitos casos, este tránsito espacial tamén implica un tránsito temporal, curto ou longo en diversos países suramericanos.

Aínda que cada experiencia migratoria é particular,  a través dos testemuños de haitianxs en tránsito, podemos constatar que os seus proxectos migratorios iniciaron nalgún momento da última década, en un (ou varios) dos países suramericanos. Post-tremor 2010, os países suramericanos “abriron” a súas portas para recibir a migrantes haitianos. Foi o caso, por exemplo, de Brasil e Ecuador que outorgaron visados humanitarios. Porén, a “irmandade” suramericana tivo caducidade: pouco a pouco no sur de América, de xeito xeneralizado, foise limitando o dereito ao abeiro mentres que nalgúns países os procesos de regularización migratoria para haitianxs tiveron máis atrancos. A irregularidade migrante entre haitianxs multiplicouse na rexión, o que os confinou no extenso mercado laboral informal suramericano que, xunto co racismo sistémico neses países, remata por rachar ás súas expectativas e soños dunha vida mellor.

A violencia simbólica e física, das que moitos foron vítimas só pola cor da súa pel, demostra un legado colonial non resolto nos nosos países que ten nefastas afectacións presentes contra a poboación migrante haitiana. Ademais, desde antes da pandemia xa se adoptaran no sur de América prácticas racialiazadas dirixidas á poboación haitiana co fin de reducir a súa presenza na rexión. É o caso, por exemplo, do “Sistema Virtual de Rexistro Turístico” imposto a haitianxs en Ecuador en 2015, os visados de turismo en Chile e Arxentina en 2018, os “voos humanitarios” de retorno desde Chile a partir do 2018 e os rexeitamentos nas fronteira dentro dos diferentes aeroportos de Arxentina, Ecuador, e Chile durante a última década.

Os tempos pandémicos deron carta branca para que se configurase un estado de excepción de facto en materia migratoria, lexitimando en varios países un xiro estatal antimigrante. Entre as medidas excepcionais consta: a negación de ingresos a quen supoña un “risco sanitario”, suspensión de regularización migratoria e limitación na solicitude de asilo/abeiro. No 2021, no corredor do norte quedou exposta unha distinción tallante entre as formas militarizadas e bélicas do control á mobilidade polo espazo terrestre, é dicir, o control aos migrantes en tránsito.

No caso haitianos, a hiper-precarización das súas vidas, o constante enfrontamento ás formas de racismo, a imposibilidade de enviar remesas a Haití e a intensificación do xiro anti-migrante, levounos a emprender tránsitos ao norte  na procura dun lugar máis seguro onde vivir. Xa que logo, xs migrantes haitianxs pasaron de experimentar as violencias no sur ao longo das súas estancias e percorridos, a habitar as violencias presentes no seus tránsitos ao norte. Ante o inzamento deses tránsitos, a resposta estatal foi máis control e máis violencia. Ao se mover pola fronteiras latinoamericanas, xs haitianxs son golpeadxs, maltratadxs, humilladxs, extorsionadxs e asaltadxs. Elxs atravesan espazos onde os abusos sexuais a mulleres e nenas se converteron na moeda habitual e onde o racismo aparece en cada paso que dan, obrigándoos “por ser negrxs” a pagar máis para cruzaren as fronteiras, para se desprazaren internamente, para comeren, para durmiren, en definitiva, para viviren.

Foi desde este aciago 2021, que as arrepiantes escenas dos tránsitos sur-norte de haitianxs multiplicáronse incesantemente. O seu cruzamento pola selva do Darién, entre Colombia e Panamá, sen dúbida é un dos treitos máis complexos e violentos na ruta a EE.UU. Nese cruzamento , os gobernos colombiano e panameño acordaron un sistema de cotas (un novo ensaio de “fluxos controlados”) e desde Colombia dispúxose un “transporte humanitario” para mobilizar haitianxs que atravesan desde Ecuador e así achegalxs á selva de Darién. Este non deixa de ser un claro xesto de “humanitarismo” que institucionaliza a disposición de corpos racializados para roubalos, violentalos e desaparecelos nun dos cruzamentos fronteirizos máis mortíferos do mundo.

Os tempos pandémicos deron carta branca para que se configurase un estado de excepción de facto en materia migratoria, lexitimando en varios países un xiro estatal antimigrante.

Entre os miles que sobreviviron a Darién, chegaron a México, país cuxas fronteiras convertéronse en espazos de espera forzada. Desde o 2021, elxs empezaron a acumularse en Tapachula, fronteira sur mexicana, nunha espera interminable. Sen resposta nin información por parte da Comisión Mexicana de Axuda ao Refuxiado (COMAR), xs haitianxs optaron por organizarse en catro caravanas distintas e consecutivas. Transcorrían os derradeiros días de agosto, cando fomos testemuñas das escenas de brutalidade da Garda Nacional mexicana e de axentes migratorios adestrados militarmente para impedir o movemento das caravanas en prol de “protexer” axs haitianxs. Redadas durante a madrugada, en hoteis en pousadas, tamén os golpeaban e trepaban neles. Nin sequera nos gobernos máis declaradamente neoliberais houbera tanta represión anti-inmigrante. A saída dxs migrantes e solicitantes de abeiro foi a avanzar pouco a pouco, a través de vías alternativas, ata a fronteira norte con EE.UU.

Elixiron un porto fronteirizo que era pouco empregado, o de Cidade Acuña e Cidade do Río, onde a lente do fotógrafo Paul Ratje (Axencia AFP), revelounos outra postal da supremacía branca estadounidense, nesa ocasión a cabalo e con látego na man. Algunxs miles foron deportadxs, outrxs atópanse en centros de detención privados en EE.UU e outrxs repregáronse en varias cidades mexicanas, entre elas Monterrey e a mesma Cidade de México, futuros centros da diáspora haitiana. Mentres que, a quen lle permitiron selectivamente o ingreso ao territorio estadounidense, atópase hoxe baixo unha vixilancia criminalizante que, entre outras prácticas, obrigaxs a empregar unha torneceleira  electrónica para ser axexados mentres esperan a resolución das súas solicitudes de asilo/abeiro.

O que aconteceu no 2021 é unha proba irrefutable de que o custo humano do tránsito irregularizado a través das Américas importa pouco ou nada ao Estados involucrados. Desde o punto de vista dos intereses estatais e as lóxicas institucionais dominantes da “migración segura, ordenada e regular” que tanto pregoan os organismos internacionais, en que a defensa dos dereitos humanos e a protección se converte en argumento para violentarlxs; as vidas destas persoas non importan, son prescindibles, a súas historias e desexos son irrelevantes, o que lles ocorra no seu presente e futuro sinxelamente non importa.

Sen resposta nin información por parte da Comisión Mexicana de Axuda ao Refuxiado (COMAR), xs haitianxs optaron por organizarse en catro caravanas distintas e consecutivas.

A militarización e peche de fronteiras, baixo o argumento sanitario e os discursos de “combate á migración ilegal” e cun modelo “ordenado e humano”, agocha os procesos lexislativos diferenciais que están por riba da base de desigualdade de acceso ao movemento que posúen migrante haitianxs e outros grupos “non desexables” que, a pesar e en contra de todo, mobilízanse a través de distintos réximes fronteirizos nas Américas. A decisión de emprender a ruta cara a EE.UU. nun contexto de pandemia e peche xeneralizado de fronteiras terrestres, expresa de xeito radical o carácter autónomo e antirracista destes movementos. Nun contexto gobernado polo mandato da inmobilidade dos corpos racializados, o seus procesos de mobilidade e de “desobediencia espacial”, pousan as necesidades humanas por riba e por fóra das políticas de mobilidade dominantes e de calquera intento por disuadir ou conter a procura dun horizonte máis xusto e digno para vivir, e xa non só para apenas subsistir.

Os días de protesta no centro de Tapachula, así como as caravanas migrantes que lograron avanzar decenas de kilómetros a contracorrente, actualizaron a pegada da negritude en movemento que non se vía desde a Asemblea de Migrantes Africanos e Africanas de 2019 en México. No seu andar, as caravanas entoaban consignas en kreyòl (crioulo haitiano) e a cada paso rexeitaban o racismo institucional e o cotián, que os asocia inevitablemente   á pobreza e á miseria como parte da lóxica neocolonial. Polo contrario, ao se gañaren o espazo (nas estradas de Chiapas e os medios de comunicación), lograron temporalmente desfacerse da imaxe de vítimas e deron a coñecer a súa loita, valentía e obstinación.

A resistencia dáse no espazo terrestre, no carreiro, na ruta que hoxe é o espazo da disputa. En todo o camiño do norte, desde o Cono Sur, a Rexión Andina e ata a fronteira entre México e EE.UU., as batallas migrantes están nas súas mobilidades colectivas para se protexer na ruta, no seu inesgotable traballo esencial e nas comunidades dixitalizadas que crearon unha epidemioloxía popular migrante materiliazada en cociñas comunitarias, repartición de víveres, vivendas comúns, en casas que se arman e desarman na ruta, en familias espontáneas que se configuran para crear un auto-abeiro, no conxunto de coñecementos partillados para atravesar e sobrevivir, no coidado colectivo de nenos e a vixilancia médica compartida. Os migrantes crearon así territorios de protección e solidariedade en movemento para soster a súa vida en tránsito.

A barbarie en Cidade Acuña e Do Rio, e todo o que leva sucedendo nos camiños migratorios ao norte, ten una explicación histórica relacionada cos impactos do intervencionismo postcolonial, do racismo sistémico, da desigualdade sistémica neoliberal e do réxime de control fronteirizo nas Américas. Ante esa barbarie, a neutralidade non é unha opción. A loita migrante exíxenos hoxe máis que nunca unha solidariedade radical e incondicional, unha solidariedade transnacional que se contaxie da súa forza histórica e rebeldía contra a aciaga violencia do presente.

1 Cidade Acuña (Coahuila, México) e Cidade do Río (Texas, EE.UU.) son cidades fronteirizas no límite norte da República Mexicana. 

Tradución de Revista Común (México)

Artigo orixinal: https://revistacomun.com/blog/la-guerra-contra-migrantes-haitianxs-en-transito-por-las-americas/

Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra en tu cuenta.

Relacionadas

Catalunya
Etnonacionalismo Sílvia Orriols y la etnia catalana: etnonacionalismo, globalización y seguridad
El etnonacionalismo prioriza los intereses de un grupo determinado en función de las características ontológicas, raciales o culturales.
Migración
Migración Maternidades migrantes: criar entre la precariedad laboral y la ley de extranjería
Sin redes familiares en las que sostenerse y en un contexto laboral enfrentado con la conciliación, las madres migrantes se ven especialmente expuestas a la precariedad.
1 de mayo
1 de mayo “Nuestro mundo, en el que cabemos todas, es la única alternativa”, reivindican desde el 1M Interseccional
Por cuarto año consecutivo marchan, de manera festiva y sin incidentes, colectivos del sindicalismo social de toda la región madrileña en el Día Internacional de las y los trabajadores.
Análisis
IPC y Salarios ¿Es la inflación igual para todos?
El IPC y la inflación, para el cálculo del incremento de salarios y de pensiones, son ambos un continuo y acumulativo vector de desigualdad social.
Palestina
Acampadas pro palestinas Las acampadas advierten que el comunicado de los rectores busca la desmovilización
En diferentes comunicados y ruedas de prensa, las asambleas de las acampadas califican de hipócrita e insuficiente la posición de la CRUE
Literatura
Opinión Lectura enemiga y lectura aliada
La lectura enemiga aprueba las infiltraciones, las escuchas ilegales, el patrullaje cibernético, se sienten autorizados a meter las narices en las ideas que movilizan la vida de los otros.
Catalunya
Elecciones en Catalunya Andrés García Berrio: “Nuestro objetivo es evitar el retorno de la sociovergencia y las medidas del pasado”
Entrevista con el abogado y activista Andrés García Berrio, que da el salto a la política como número tres en la lista de Comuns Sumar en la provincia de Barcelona.
Extrema derecha
Perspectivas electorales La ultraderecha en Austria aprende a cabalgar el tigre
El Partido de la Libertad de Austria (FPÖ) lidera desde hace meses los sondeos para las próximas elecciones europeas en el país centroeuropeo, con entre un 22% y un 28% de la intención de voto.
Crisis climática
Crisis climática El podio en emisiones y el vertido de Perú centran la triple protesta en la junta de accionistas de Repsol
La nula reducción de emisiones por parte de la empresa española que más contribuye a la crisis climática y su escasa respuesta ante el desastre de la refinería peruana de La Pampilla en 2022 han centrado las protestas de las organizaciones sociales.

Últimas

Ocupación israelí
Palestina Una manifestación estatal conmemora la fecha de Al Nakba palestina en Madrid
Este sábado se realiza la tercera marcha unitaria que hará no solo de conmemoración de Al Nakba de 1948 sino que se suma a la intensa movilización mundial de protesta contra el genocidio palestino.
Ayuntamiento de Madrid
Lucha vecinal El pelotazo de los curas salesianos con una pista de pádel que provoca la indignación vecinal
Con un informe pericial que demuestra que el sonido que genera la pista de pádel dentro de los domicilios supera lo que marca la ley, vecinas y vecinos de Tetuán denuncian el uso lucrativo de un espacio educativo como es el colegio San Juan Bautista.
Formación El Salto
Formación El Salto Fotoperiodismo y movimientos sociales: una mirada a las luchas desde abajo a través de un objetivo
La Escuela de Periodismo Crítico de El Salto ofrece su primer curso presencial, en el que abordaremos, de la mano de nuestros fotógrafos, cómo plasmar a través de la imagen movilizaciones y resistencias.
Más noticias
Opinión
Opinión El futuro tiene una fecha límite: tenemos que atrevernos a ganar ahora
La alienación general, la apatía y el escaso análisis material respecto al significado de nuestras crisis combinadas son muy preocupantes. Este no es un camino para avanzar, no tiene ninguna posibilidad de éxito.
Palestina
Palestina El grito contra la masacre israelí en Gaza florece en la primera acampada de las universidades gallegas
Estudiantes del campus de Elviña de la Universidade da Coruña han hecho de avanzadilla del movimiento estudiantil que ultima los detalles para las asambleas que se sucederán en las tres universidades gallegas a comienzos de la semana que viene.
Análisis
Análisis El engaño comercial vuelve bajo el disfraz panafricanista
El Banco Mundial, principal defensor de la Zona de Libre Comercio Continental Africana, afirma que esta acelerará el crecimiento económico, pero la evidencia empírica indica que los beneficios esperados no serán tales.
Violencia machista
Ayuntamiento de Madrid Almeida aloja a víctimas de violencia machista en hoteles por la falta de plazas en los recursos de emergencia
En la semifinal de la Champions un hotel ordenó desalojar a tres mujeres víctimas de violencia machista, una de ellas derivada fuera de la ciudad, algo “puntual” según el Ayuntamiento.

Recomendadas

Crisis climática
Ana Moreno, científica “La política no está entendiendo la gravedad de la emergencia”
Ana Moreno, investiga Instituto Pirenaico de Ecología, fue invitada a hablar ante el Pleno del Ayuntamiento de Zaragoza sobre el porqué de la acción de desobediencia civil protagonizada por Rebelión Científica en abril de 2022 en el Congreso.
Universidad
Movilizaciones Las universidades españolas romperán las relaciones con los centros israelís que no se comprometan con la paz
La junta de rectores y rectoras, que agrupa a 76 universidades de España, 50 públicas y 26 privadas, emite un comunicado en el que anuncia que se revisarán los acuerdos de investigación con actores israelíes que no se comprometan con la paz.
Exhumación de fosas comunes
Memoria histórica Víctimas de la fosa de Paterna se querellan por desaparición forzosa
CEAQUA presenta una nueva demanda judicial en la que cuatro víctimas del franquismo alegan que el asesinato de sus familiares fueron crímenes de lesa humanidad.
Investigación
Investigación Diez millones a dedo en cinco años: así pagaron Feijóo y Rueda la lealtad de la prensa afín con dinero público
Desde ‘La Voz de Galicia’ hasta el canal de extrema derecha de Javier Negre, los últimos dos presidentes de la Xunta de Galicia han repartido entre la prensa más acrítica con la gestión de sus gobiernos al menos 3.686 contratos sin concurso previo.