O prelo
Antón Lopo: “A nosa vocación é conectar, crear constelacións de minorías, afianzar ámbitos colectivos” 

Falamos con Antón Lopo, un dos fundadores da editorial Chan da Pólvora, un proxecto que nos fai expandir a nosa concepción da poesía.
Antón Lopo poeta
Foto: ACIVRO STUDIO 15
15 oct 2021 10:13

Como a poesía mesma, Chan da Pólvora muda co corpo, non pode permanecer suxeita a ren. Outra analoxía posible é que a supervivencia desta editorial, como a creación e edición da literatura, depende do acompañamento, da complicidade de ollos e ouvidos alleos. E, para facelo, hai que adoptar múltiples formas, irromper en distintos espazos. A través dos anos, esta editorial independente ten demostrado que a poesía sempre excede o ámbito literario para se converter nun punto de encontro.

Antón Lopo, ademais de ser un artista multidisciplinar, é un dos fundadores desta editorial. Falamos con el sobre poesía, sobre o proxecto editorial de Chan da Pólvora e sobre a particular presencia da lírica na historial da cultura galega.

Nalgunhas entrevistas dixeches que entendes a poesía como algo que transcende o literario e o texto escrito. Baixo esta perspectiva, que é Chan da Pólvora alén dunha editorial?
A poesía non é só, nin estritamente, literatura. O poema é unha 'envolvencia'. Cómpre escoitalo, contemplalo, deixar que transite a través de ti. Pero tamén atravesalo e observalo desde dentro. Ás veces, un poema pode levarte a lugares aos que, doutro xeito, nunca chegarías. Chan da Pólvora pretende explorar latitudes que non se teñen en conta. Queremos darlle identidade e corpo ao que habitualmente se ignora. A capacidade da especie para expulsar o que lle molesta é case perfecta. A nós interésanos estar nese “case”, coarnos pola físgoa que aproxima a imperfección á eficacia. A nosa liña é unha declaración de principios.

Publicamos poetas inéditos como Antón Blanco, Monica Sánchez, Genaro da Silva ou Paula Luís, con libros autenticamente marabillosos. Pero tamén temos espazo para Arcadio López Casanova, para Carlos Lema, Teresa Moure, Antón Reixa ou Xabier Cordal. Esforzámonos para acabar con dez anos de silencio en Pilar Pallarés ou Ana Romaní. Apostamos por voces discordantes como a da asombrosa poesía de Emilio Araúxo. Atraemos cara ao galego poetas que só publicaran en castelán como Miriam Reyes, Pablo Fidalgo ou Constantino Bértolo. Rescatamos testemuños esquecidos de Novoneyra, de Suárez Picallo, de Franco del Carro… Temos unha colección insólita para calquera país do mundo como é Rabo de Egua de poesía LGTBi+ e outra, denominada Areal de Melide, dedicada a poetas que transitan polos vieiros paralelos da poesía que se plasma en imaxes pero tamén na escrita. Abrimos vías de tradución para verquer ao galego textos inéditos de poetas singulares, como Louise Glück, Ferrater ou Andrew McMillan… Fomentamos a poesía para nenas e nenos, con títulos como Tinta da luz, de Pepe e Berta Cáccamo, que obtivo o certificado de honra do Ibby ou Nós outras, de Marica Campo e Menchu Lamas, que logrou o premio Follas Novas ao libro mellor editado do 2020. Unha liña así é impensable para unha editorial pequena con recursos limitados...

Que significa explorar e publicar obras poéticas nun contexto no que a lírica parece perder terreo?
A poesía está en continua transformación. Refírome á poesía como concepción, non aos poetas ou ás editoras, que tamén poden compartir coa poesía esta característica aínda que tenden máis á pregnancia. Nunca é a mesma poesía pero sempre é o mesmo río. A acepción de lírica ven dun momento en que a poesía se interpretaba acompañada dun instrumento musical, concretamente a lira, pero hai moitos séculos que a poesía se independizou da música e da lira. En canto a que a lírica perdese terreo, supoño que te refires ao estrepitoso fracaso da utopía das emocións románticas. Costará moitos anos reconstruír a razón. Ninguén de nós o verá.

Temos interese polos formatos que rebasan a configuración libresca. Un dos principais retos da cultura dixital é crear lugares de encontro á marxe das redes sociais.

Que papel ten no voso proxecto a colaboración con outros selos editoriais?
Un dos nosos primeiros proxectos de Chan da Pólvora Editora foi tender unha alianza con Papeles Mínimos, a editorial madrileña que dirixe Imanol Bértolo, coa que publicamos 13, unha antoloxía da poesía galega “próxima“ realizada por Chus Nogueira. Non existe unha alianza semellante en todo o Estado nin é frecuente atopar libros que usen tres idiomas, como o de Beatriz Chivite que publicamos en vasco, castelán e galego. Esta alianza é unha aposta polo plurilingüismo, concepto que se foi perdendo nas últimas décadas porque a moitos lles repugna a idea da igualdade entre os idiomas do estado. A nosa vocación é converternos en confluencia, conectar, crear constelacións de minorías, afianzar ámbitos colectivos…

Que é Laboratorio de Indagacións Poéticas?, como funciona?, forma parte do voso proxecto?
A finais da década dos noventa, Ana Romaní e mais eu creamos o Laboratorio de Indagacións Poéticas, LIPo, para que servirse de soporte aos nosos proxectos de poesía física, principalmente a performática. Vinte anos despois recuperamos este selo, dentro de Chan da Pólvora, para renovar o noso interese polos formatos que rebasan a configuración libresca. Non se trata dun selo pechado senón dun soporte dixital aberto. Un dos principais retos da cultura dixital é crear lugares de encontro á marxe das redes sociais…

Cales son os criterios editoriais para seleccionar e editar un texto?
Unha vez escoiteille a unha editora de poesía que só publicaba o que a ela lle gustaba. Pareceume unha xenialidade. Eu non son un editor tan sublime nin me podo considerar un editor do hedonismo tecnolóxico. Sen dúbida hai algo que vai máis alá da beleza ou da estética. Aspiro a esculcar esa posibilidade e conformaríame con expoñer, mediante a complexidade dun catálogo, as dúbidas e os procesos desa esculca.

En que radica para vos a importancia de editar en galego nun contexto de conflito lingüístico?
O conflito en Galicia vai máis alá do lingüístico. É un enfrontamento entre formas diferentes de vida: un enfrontamento político. Neste contexto, para nós significa tomar partido por unha conciencia determinada de entender o mundo pero tamén de entender o pasado e o futuro. O feito de falar galego segue a ser un acto de valentía. É algo sorprendente. En ningunha cidade de Galicia se espera que abras a boca e fales en galego. O último que se lles ocorre é que o fagas e cando o fas, a distorsión que provoca o teu idioma crea ondulacións no espazo tempo propias máis dunha novela de ciencia-ficción que da realidade tanxible. Pero xa ves: aí está a xente que de maneira natural ou con vontade premeditada e política segue a falar galego. Nós, como editora, estamos aqui para darlle corpo escrito a ese desafío oral.

Ti cres que no ámbito da normalización lingüística ou da dinamización do galego a edición de poesía cumpre unha función relevante?
A poesía ten un papel decisivo na historia cultural de Galicia. Pero sería un erro pensar que importa só a poesía escrita e a editada. A poesía aliméntase de múltiples fontes e ningunha é menos importante que a outra. Todas achegan os seus nutrientes, tanto a poesía espontánea que xorde na rúa como as regueifas, os torneos, os brindos ao rap e mais o trap, ou os sofisticados verso dos libros… A poesía é o único ámbito onde o galego está normalizado. O seu apoxeo é indiscutible e vai máis alá do noso idioma. E aí están os premios de Pilar Pallarés, de Olga Novo, de Ana Romaní, de Anxo Quintela… Ou o eco que resoa nos máis selectos círculos internacionais cos poemas de Rosalía de Castro, de Chus Pato, de Manuel Rivas, de Méndez Ferrín… Hai unha esixencia e unha forza nas poetas galegas moi difícil de conseguir. A nosa cultura acadou un podería poético extraordinario, superior ao que viviron os cancioneiros na Idade Media. Uns países producen seda e outros tecnoloxía. Nós producimos a mellor poesía do mundo. Mágoa que nin a administración, nin os economistas nin os xestores culturais se decaten do potencial.

A poesía é o único ámbito onde o galego está normalizado. O seu apoxeo é indiscutible e vai máis alá do noso idioma.

Nestes cinco anos de traxectoria, que tipo de estratexias financeiras tedes realizado para continuar editando?
Chan da Pólvora naceu como un ámbito comunal, con diferentes unidades de produción: unha libraría, unha editorial e, pouco despois, un espazo artístico. Os impulsores do proxecto, Alicia Fernández, Eduard Velasco e mais eu –logo uníusenos Gonzalo Hermo– concentramos o noso patrimonio económico na posta en marcha da libraría, que debía ser o eixo visible –e físico– do proxecto. A min encargáronme dirixir a editorial porque levaba máis de vinte anos editando un suplemento cultural onde publicara a práctica totalidade dos poetas galegos e a cambio de asumir esa responsabilidade, pedín que Manolo Martínez se incorporase ao proxecto porque era un dos deseñadores de prestixio do país. Como director da editorial, propuxen por un modelo –nada novidoso por outra parte– de subscricións anuais, co que seguimos ata hoxe. Por suposto, tiñamos tamén as nosas mans e a nosa experiencia, que resultou clave. Pero a estratexia financeira principal foi a acollida dos nosos libros. Iso garantiu a nosa supervivencia.

A libraría en Santiago era tamén un espazo de mediación da lectura. Hoxe, no voso horizonte hai algún outro proxecto que se enfoque en achegar a poesía á xente?
Aos dous anos de botar a andar o proxecto, a libraría traspasouse. Foi un golpe duro, ao igual que a desaparición de Muro Dochán, proposta de hibridación artística que dirixiu Juan de Nieves, unha das ideas realmente provocadoras que puxo en marcha Chan da Pólvora. Pero aínda foi máis doloroso, en moitos sentidos, cando a libraría pechou definitivamente. Construiramos aquel espazo entre todos e servía de difusión aos nosos libros, pero grazas ao traballo de xente como Quico Baleiras a libraría era tamén un axente dinamizador na cidade de Compostela e ata atreveríame a dicir que se convertera nun punto de encontro para todos os poetas, non só galegos. Na editora quedamos desorientados, máis aínda porque coincidiu cun grave accidente de Manolo Martínez que case lle costa a vida. Pero contivemos a respiración e nun acto de apaixonamento, creamos a Horta das Chas, tamén no barrio de San Pedro, en Compostela, un espazo que nos serviu de referencia física e que logramos desenvolver aínda baixo as limitacións da pandemia. Tamén tivemos a sorte de que Chan da Pólvora Editora estaba xa consolidada, cunha estética singular e un catálogo expansivo. Colles un libro de Chan da Pólvora e sabes que tes nas mans unha experiencia única.

Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra en tu cuenta.

Relacionadas

Palabras contra el Abismo
Palabras contra el Abismo Lee un capítulo de ‘Café Abismo’, la primera novela de Sarah Babiker
El barrio es el espacio físico y social en los que transcurre ‘Café Abismo’, la primera novela de la responsable de Migraciones y Antirracismo de El Salto, Sarah Babiker.
Dana
Industria cultural La patronal de las editoriales valencianas cifra en cinco millones de euros los daños por la dana en su sector
Un millón de ejemplares de libros perdidos y 34 editoriales valencianas afectadas como resultado de la dana es el balance que hace la Associació d'Editorials del País Valencià, que cifra en cinco millones de euros los daños ocasionados en el sector.
Literatura
Lucía Mbomío “Las personas que migran y dependen de un papel caminan siempre sobre el alambre”
Periodista y escritora, Mbomío se adentra en su segunda novela en las huertas del Sur para narrar las mil realidades que conviven sofocadas bajo los plásticos y unas leyes de extranjería que siembran esclavitudes contemporáneas.
Ocupación israelí
Ocupación israelí El Congreso de EE UU vota la “ley más peligrosa para las libertades” desde la Patriot Act
En Gaza, Cisjordania y Líbano, nuevos ataques israelíes dejan más de un centenar de muertos. En Washington, el Congreso vota una ley que permite quitar fondos a ONG, universidades y colectivos sin pruebas ni un proceso transparente.
Crisis climática
Informe de Unicef El cambio climático multiplicará por tres la exposición de los niños y niñas a las inundaciones para 2050
Es la proyección que hace Unicef en su informe 'El Estado Mundial de la Infancia 2024'. La exposición a olas de calor extremas será ocho veces mayor para 2050 respecto a la década del 2000. “El futuro de todos los niños y las niñas está en peligro”, advierte la agencia de la ONU.
Barcelona
Derecho a la vivienda El hartazgo por la vivienda impagable se da cita este 23 de noviembre en Barcelona
El amplio movimiento por la vivienda catalán, sindicatos y organizaciones vecinales, sociales y soberanistas demandan soluciones urgentes ante una crisis de vivienda sin solución a la vista
Tribuna
Tribuna Vivienda: es hora de organizarnos
La situación de crisis inmobiliaria nos exige leer el momento para acertar en las batallas que debemos dar ahora, reflexionar sobre los modos de acción colectiva y lograr articular una respuesta política amplia.
Turismo
Opinión Abolir el turismo
VV.AA.
Lleguemos a donde lleguemos, no puede ser que sea más fácil imaginar el fin del capitalismo que el fin del turismo.
Comunidad de Madrid
Sanidad Pública Los sindicatos denuncian a la Comunidad de Madrid por exponer a sus sanitarios a “gravísimos” riesgos
Solicitan la mayor indemnización económica pedida contra una administración por no contar con un verdadero plan de prevención de riesgos laborales para atención primaria.
Racismo
Racismo institucional Diallo Sissoko, una víctima más del sistema de acogida a migrantes
La muerte de este ciudadano maliense durante su encierro en el CAED de Alcalá de Henares ha puesto de manifiesto algunas de las deficiencias del sistema de acogida a migrantes en el Estado español.

Últimas

Unión Europea
Unión Europea La ultraderecha europea, ante la victoria de Trump
El triunfo de Donald Trump da alas a todas las formaciones ultraderechistas de Europa y del resto del mundo, que han visto cómo el millonario republicano ha conseguido volver a ganar las elecciones sin moderar un ápice su discurso.
Comunidad de Madrid
Paro del profesorado Nueva jornada de huelga en la educación pública madrileña
Este jueves 21 de noviembre el profesorado se vuelve a levantar contra las políticas del gobierno de Díaz Ayuso, que mantiene paralizadas las negociaciones para mejorar sus condiciones laborales.
Más noticias
Memoria histórica
Memoria histórica Museo del franquismo, ¿eso dónde está?
España sigue ajena a la proliferación mundial de espacios museísticos dedicados a dictaduras y resistencias democráticas.
València
dana A las 20:11, era tarde
Todavía conservamos el horror de cientos de coches amontonados y arrastrados por la riada. Es por esos millones de turismos y sus emisiones ─aunque no solo─ que vivimos en un planeta que se está calentando demasiado rápido.
Dana
Encuesta Tres de cada cuatro personas en España ligan la virulencia de la dana con el cambio climático
Una encuesta realizada por More in Common señala que una amplia mayoría de la población considera que el país está mal preparado para adaptarse a los fenómenos extremos que trae la crisis climática y debe hacer más esfuerzos al respecto.

Recomendadas

València
Dana y vivienda “La crisis de vivienda multiplicada por mil”: la dana evidencia el fracaso de las políticas del PP en València
La dana ha dejado a miles de familias sin hogar. Ante la inacción de las instituciones, han sido las redes familiares las que han asumido el peso de la ayuda. La Generalitat, tras décadas de mala gestión, solo ha podido ofrecer 314 pisos públicos.
Redes sociales
Redes sociales Bluesky, la red social donde se libra la batalla por el futuro de internet
Ni es descentralizada ni está fuera de la influencia de los ‘criptobros’ que han aupado a Trump a la Casa Blanca, pero ofrece funcionalidades útiles para recuperar el interés por participar en redes sociales.