O prelo
Saltar fóra da páxina: as personaxes femininas e a transformación extraliteraria

Inma Otero Varela volve a crear unha ponte entre a filosofía e a literatura para resolver que tan reais podemos considerar as personaxes e, por outra banda, que tipo de representación feminina se está a construír na literatura galega contemporánea.
22 dic 2022 18:29

En 442 a.C. Sófocles fixo a primeira transcrición da que teñamos noticia do mito de Antígona. Foi o punto de partida para unha personaxe que mantén unha presenza persistente na cultura occidental en todos os xéneros artísticos. Nos últimos anos e no ámbito literario, sería a escritora mexicana Sara Uribe, quen lle daría un novo xiro ao mito para, a través del, falar da guerra contra o narcotráfico en México e das persoas desaparecidas durante esta. Así, cando a Uribe pregunta: “¿Quién es Antígona dentro de esta escena y qué / vamos a hacer con sus palabras? / ¿Quién es Antígona González y qué vamos a hacer / con todas las demás Antígonas? / No quería ser una Antígona / pero me tocó.”, fai evidente como as personaxes posibilitan procesos de transmisión e transcenden os campos da reflexión filosófica, antropolóxica e política. Mais tamén fan unha inmersión ao noso propio campo sentimental. Como é que as personaxes nos fan sentir? Ou, máis ben, como é que se expanden ao campo do real, do material? 

A materialidade das fillas de Lupa fai un percorrido pola filosofía para explicar como é que as personaxes literarias poden ser consideradas obxectos sociais, e presenta tamén un estudo sobre as características das personaxes femininas na literatura galega contemporánea.  

A autora, Inma Otero Varela (Carral, 1976), actualmente traballa como profesora de Lingua e Literatura Galega no Ensino Medio. Entre o 2003 e 2008, foi lectora de galego na Universidade La Sapienza de Roma. Como crítica literaria, colabora en Grial, Nós Diario e a web Insula Europea. Como investigadora, profunda na intersección da literatura e a filosofía. No 2014 publicou o ensaio A ficcionalización do eu: autoría e protagonismo das mulleres na literatura, Anotacións sobre literatura e filosofía, nº 6 (Vigo: Euseino?). E no 2017 traduciu o libro de Maurizio Ferraris, Emerxencia (Vigo: Euseino?).   

Nunha tradición literaria como a galega, que Mario Regueira denomina “literatura maronda”, en tanto que forma parte dun sistema cultural que a mantén nunha condición de marxinalidade, ademais do contexto sociolingüístico en que se inscribe, ábrese ao espazo para que xurdan personaxes que non corresponden as normas heteronormativas. Con todo, Inma Otero sinala que, aínda así, até este século, estas personaxes eran maioritariamente masculinos.  

Vencellando isto co feito de que a crítica feminista á literatura galega chegou cun retraso por priorizar outro tipo de lecturas, como expón Helena González no seu libro, Elas e o paraugas totalizador. Escritoras, xénero e nación (2005). A materialidade das fillas de Lupa convértese ipso facto nunha lectura pertinente e necesaria para continuar a estudar a literatura galega desde unha perspectiva crítica que atenda a todas aquelas corporalidades que, xa sexa nas obras, como no seu estudo, ficaron fóra das discusións. 

O libro toma como base conceptual a proposta de Maurizio Ferraris coñecida como Novo Realismo, unha orientación filosófica que pon en cuestión o relativismo que veu co posmodernismo, pois este “pasouse dunha doxa baseada en afirmacións categóricas que se converten en verdades a unha doxa baseada nunha mentira lexítima, porque toda falsidade é relativa. O relativismo radical fomentaría os novos populismos, o mantemento das vellas inxustizas e a creación doutras novas”.  

Mais Otero Varela traslada toda esta nova corrente filosófica contemporánea aos estudos literarios. E, seguindo o xiro ontolóxico do Novo Realismo, constrúe a súa análise a partir da ontoloxía da arte. É dicir, deixa fóra ao suxeito artista (factor relevante se pensamos na consagración das autorías propias do eido artístico), e céntrase no estudo das obras en si mesmas. Mais, o que semella relevante é como a autora tende o ponte entre disciplinas para converter as personaxes de obras narrativas en entes reais. 

“Toda representación artística, unha vez inscrita no documento que é a obra convértese nun obxecto social. Igual que as personaxes, obxectos ficticios cunha entidade ontolóxica, as representacións da realidade histórica contemporánea, convértense de seu en obxectos sociais. (...)” 

O que se propón é que, en tanto obxectos, as personaxes xeran a capacidade de transformar o mundo e poñerse en relación connosco, por exemplo, a través dos sentimentos que nos provocan. Porque a rabia ou a desesperación coa que acompañamos a Antígona nos seus esforzos por soterrar ao seu irmán, son tan verdadeiros e forman parte da realidade tanto como Antígona mesma. Pero alén dos procesos individuais, concibir as personaxes como obxectos tamén abre outra posibilidade de lectura e demostra a importancia da literatura en certos contextos sociais. Porque as personaxes tamén foron relevantes nos procesos de restauración da dignidade colectiva ou ao instauraren novos paradigmas de representación e identidade que foron da man das mudanzas no eido sociopolítico. Pois, en tanto ambas forman parte da realidade, non hai xeito de que poidan ser independentes unha da outra.  

Dividido en tres capítulos, A materialidade das fillas de Lupa presenta os primeiros dous para sentar o campo conceptual en que se va a desenvolver a análise central do libro, que son as propiedades das personaxes femininas da narrativa do presente século. Para este exercicio, no terceiro capítulo faise un percorrido polas obras literarias publicadas nos últimos 22 anos da literatura galega.  

Entre as varias propiedades que presentan os obxectos ficcionais femininos estudados, cabe salientar o motivo da “memoria”. Inma Otero Varela non deixa pasar o uso masivo do vocábulo, o que, nalgúns casos levou a que se convertese nun significante baleiro. Con todo, os apuntamentos ao respecto do tratamento literario da memoria axudan a dilucidar a relación estreita entre o acto de facer memoria e a escrita feminista. 

“A memoria procura compensar aqueles grupos sociais que foron privados de voz, que foron borrados dos rexistros ou que o relato oficial restrinxiu ás marxes, entre eles o das mulleres”.  

Por outra banda, a parte referida ao “Eu cuantificado”, resulta moi interesante en tanto que facilmente poderíase tender unha nova ponte entre a lectura da autora, as personaxes e o Manifesto Cyborg de Donna Haraway.  

“O ‘eu cuantificado’ anexiona inscricións a partir da dixitalización da vida cotiá que permiten as novas tecnoloxías, Desde un dispositivo diminuto ou encaixado noutros dispositivos que xa forman parte da nosa rutina como o móbil, cuantifícanse os aspectos que teñen que ver cos parámetros biolóxicos. Monitorízanse as funcións do corpo, cóntanse os pasos ao camiñar, analízanse os ritmos cardíacos (...)”  

Así, o libro fai que nos preguntemos necesariamente por estas propiedades que están a aparecer nas personaxes femininas na literatura contemporánea. Como se nos está a representar e que aspiracións, necesidades ou opresións están a corporalizar? A autora deixa claro que a literatura de ficción tamén pode desvelar que reflexións sobre a identidade están a atravesarnos actualmente. 

Nese senso, a pesar de que en A materialidade das fillas de Lupa teña o foco nas personaxes femininas das obras literarias, é un estudio que transcende o ámbito literario até o punto de establecer unha relación directa coa nosa realidade (se é que algunha vez houbo unha separación). Se ben tampouco é un texto que consideraría divulgativo, senón que responde moito máis ao eido da especialidade, é o suficientemente accesíbel para darnos unha idea xeral do que está a suceder no ámbito da filosofía contemporánea, pero, sobre todo, no panorama actual da literatura galega.  

“Os trazos que marcan os obxectos ficcionais femininos como desconformes co lugar secundario ao cal son relegados impulsan o afloramento de inscricións subversivas respecto ás convencións de xénero, iguais ou moi parecidas ás inscricións diverxentes das que emerxen personaxes que non se axustan á división binaria, ou que non responden á heteronormatividade, é dicir, outros obxectos rebeldes”. 

Inma Otero Varela desprega ante nós un catálogo inmenso de personaxes, obras e autoras que non poden senón espertar unha nova curiosidade de coñecer obxectos literarios que non coñecíamos. Pero, sobre todo, dános as pistas para ler doutro xeito, con máis atención sobre o que as personaxes din e fan de nós.  

Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra en tu cuenta.

Relacionadas

Música
Festival de Valdencín Música y reivindicación: así fue el II Festival Tejiendo Redes en Valdencín
Reivindicando el espacio de las mujeres en la música, Valdencín (Cáceres) se convirtió el 9 de noviembre en el escenario de una celebración que trascendió lo meramente musical: la segunda edición del Festival Tejiendo Redes.
Ciencia
Ciencia ¡No más genios! Por una ciencia colectiva
Al no incluir a las mujeres en la historia de la ciencia, no se ha materializado una realidad que depende del trabajo colectivo y relacional
Genocidio
Genocidio El Tribunal Penal Internacional emite la orden de detención contra Netanyahu y Gallant por crímenes de guerra
La Sala de Cuestiones Preliminares del TPI rechaza las impugnaciones de competencia formuladas por el Estado de Israel y emite órdenes de arresto contra Benjamin Netanyahu y Yoav Gallant.
Ocupación israelí
Ocupación israelí El Congreso de EE UU vota la “ley más peligrosa para las libertades” desde la Patriot Act
En Gaza, Cisjordania y Líbano, nuevos ataques israelíes dejan más de un centenar de muertos. En Washington, el Congreso vota una ley que permite quitar fondos a ONG, universidades y colectivos sin pruebas ni un proceso transparente.
Crisis climática
Informe de Unicef El cambio climático multiplicará por tres la exposición de los niños y niñas a las inundaciones para 2050
Es la proyección que hace Unicef en su informe 'El Estado Mundial de la Infancia 2024'. La exposición a olas de calor extremas será ocho veces mayor para 2050 respecto a la década del 2000. “El futuro de todos los niños y las niñas está en peligro”, advierte la agencia de la ONU.
Barcelona
Derecho a la vivienda El hartazgo por la vivienda impagable se da cita este 23 de noviembre en Barcelona
El amplio movimiento por la vivienda catalán, sindicatos y organizaciones vecinales, sociales y soberanistas demandan soluciones urgentes ante una crisis de vivienda sin solución a la vista
Tribuna
Tribuna Vivienda: es hora de organizarnos
La situación de crisis inmobiliaria nos exige leer el momento para acertar en las batallas que debemos dar ahora, reflexionar sobre los modos de acción colectiva y lograr articular una respuesta política amplia.
Turismo
Opinión Abolir el turismo
VV.AA.
Lleguemos a donde lleguemos, no puede ser que sea más fácil imaginar el fin del capitalismo que el fin del turismo.
Comunidad de Madrid
Sanidad Pública Los sindicatos denuncian a la Comunidad de Madrid por exponer a sus sanitarios a “gravísimos” riesgos
Solicitan la mayor indemnización económica pedida contra una administración por no contar con un verdadero plan de prevención de riesgos laborales para atención primaria.
Racismo
Racismo institucional Diallo Sissoko, una víctima más del sistema de acogida a migrantes
La muerte de este ciudadano maliense durante su encierro en el CAED de Alcalá de Henares ha puesto de manifiesto algunas de las deficiencias del sistema de acogida a migrantes en el Estado español.

Últimas

Unión Europea
Unión Europea La ultraderecha europea, ante la victoria de Trump
El triunfo de Donald Trump da alas a todas las formaciones ultraderechistas de Europa y del resto del mundo, que han visto cómo el millonario republicano ha conseguido volver a ganar las elecciones sin moderar un ápice su discurso.
Comunidad de Madrid
Paro del profesorado Nueva jornada de huelga en la educación pública madrileña
Este jueves 21 de noviembre el profesorado se vuelve a levantar contra las políticas del gobierno de Díaz Ayuso, que mantiene paralizadas las negociaciones para mejorar sus condiciones laborales.
Más noticias
Memoria histórica
Memoria histórica Museo del franquismo, ¿eso dónde está?
España sigue ajena a la proliferación mundial de espacios museísticos dedicados a dictaduras y resistencias democráticas.
València
dana A las 20:11, era tarde
Todavía conservamos el horror de cientos de coches amontonados y arrastrados por la riada. Es por esos millones de turismos y sus emisiones ─aunque no solo─ que vivimos en un planeta que se está calentando demasiado rápido.
Dana
Encuesta Tres de cada cuatro personas en España ligan la virulencia de la dana con el cambio climático
Una encuesta realizada por More in Common señala que una amplia mayoría de la población considera que el país está mal preparado para adaptarse a los fenómenos extremos que trae la crisis climática y debe hacer más esfuerzos al respecto.

Recomendadas

València
Dana y vivienda “La crisis de vivienda multiplicada por mil”: la dana evidencia el fracaso de las políticas del PP en València
La dana ha dejado a miles de familias sin hogar. Ante la inacción de las instituciones, han sido las redes familiares las que han asumido el peso de la ayuda. La Generalitat, tras décadas de mala gestión, solo ha podido ofrecer 314 pisos públicos.
Redes sociales
Redes sociales Bluesky, la red social donde se libra la batalla por el futuro de internet
Ni es descentralizada ni está fuera de la influencia de los ‘criptobros’ que han aupado a Trump a la Casa Blanca, pero ofrece funcionalidades útiles para recuperar el interés por participar en redes sociales.