We can't find the internet
Attempting to reconnect
Something went wrong!
Hang in there while we get back on track
Galicia
¿Quién lidera el negocio del eucalipto en Galicia al que Altri quiere sumarse?
Las intenciones de la Xunta y la multinacional portuguesa Altri de instalar una celulosa que ocupe 366 hectáreas en el centro geográfico de Galicia han desatado una contestación social y ecologista innegable. Mientras el foco de las protestas se centra en las responsabilidades políticas del Gobierno gallego de Alfonso Rueda y las empresariales de Altri y Greenalia —con un 75% y un 25% de capital, respectivamente, en la sociedad instrumental que ejecuta el proyecto—, el sector forestal recibe con salves la llegada de una ampliación de sus modelos de negocios. Además, si la factoría llegase a instalarse, conseguiría algo menos tangible en el imaginario de gallegos y gallegas: la legitimación social para seguir produciendo y vendiendo un modelo de monocultivo de eucalipto. Desde pequeñas comunidades de montes hasta el gigante maderero Finsa o la pastera Ence.
Galicia
Galicia Activistas de Greenpeace instalan ‘una celulosa’ en la sede de la Xunta en protesta contra Altri
Paradójicamente, la empresa que más negocio hace con el sector forestal en Galicia y en el Estado español es la que más ocultos mantiene a sus dueños. En los papeles, en realidad, Finsa es Financiera Maderera, una sociedad anónima que forma parte de un holding mucho mayor: el imperio de la familia García Valiño, cuyos integrantes, liderados por Sara García Valiño, nieta del fundador de la maderera, Manuel García Cambón, ostentan una de las mayores fortunas de todo el Estado.
Sin embargo, esquivan todas las cámaras —son las caras que faltan en la imagen que abre este texto— y también los micrófonos de la prensa. Son anunciantes que pagan bien a los medios de comunicación hegemónicos y resultan totalmente inaccesibles para los críticos. Ni una foto en las hemerotecas a pesar de ser la décimo cuarta empresa que más factura en Galicia —solo por detrás de las del imperio de Amancio Ortega, dos cadenas de supermercados, Stellantis y Metalúrgica Galaica—. Al único registro que no pueden escapar es al mercantil. Allí, sí que se puede observar su poder y su papel indispensable en el negocio del eucalipto y el pino —son el mayor comprador de este— en Galicia y no solo, García Valiño también controla la empresa de ingeniería Roydisa. Su holding facturó 1.223 millones de euros y obtuvo un beneficio antes de impuestos de 188,6 millones en el ejercicio de 2023.
No obstante, a nadie se le escapa que el mayor agente 'eucaliptizador' de Galicia ha sido y es la pastera que Ence tiene ubicada en Lourizán (Pontevedra), sin desmerecer la que tiene en Navia (Asturias), que compra buena parte del eucalipto de la zona de A Mariña. En la silla de su presidencia se sienta un conde, el de Polentinos, Ignacio de Colmenares y Brunet. Colmenares es una de las sillas clave del Ibex35, donde también acapara poder en el sector de la energía producida con biomasa y es el mayor gestor privado de bosque del Estado español con más de 64.000 hectáreas propias sin contar todas las de comunidades de montes y otras privadas que trabajan única y exclusivamente para Ence.
Greenwashing
Greenwashing El ‘biomanual’ de Ence para lavar su imagen en Galicia
Pero no solo Ence hace caja con el sector forestal en Galicia y en el Estado. Según un trabajo elaborado por la Escola de Enxeñería Forestal de Pontevedra de la Universidade de Vigo, solo Ence Pontevedra transforma en pasta de papel 1,5 millones de metros cúbicos de eucalipto al año, otros 600.000 son procesados por la industria de la madera y otros 500.000 de restos de tala se emplean para quemar, como leña y biomasa, incluida la empacada para la planta de Greenalia, otra de las empresas clave en este entramado en la sombra.
Como ya se explicó en un amplio reportaje de El Salto, Greenalia tiene un 25% del capital de Greenfiber, la sociedad instrumental que han creado junto a la multinacional portuguesa Altri para tratar de llevar a cabo el Proyecto Gama, nombre oficial de la fábrica de celulosa que sobrevuela la comarca de A Ulloa (Lugo). Pero Greenalia no solo tiene huevos colocados en la cesta de la celulosa. También controla buena parte del mercado de la biomasa de Galicia y otro tanto del sector eólico de Galicia. Aunque se empeñan en definirse como “un productor independiente de energía exclusivamente con tecnologías renovables” —también cuentan con proyectos de energía solar y del mal llamado hidrógeno verde—, su papel en la creación de esta megafábrica de celulosa es fundamental. Son el nexo gallego empresarial y político.
Conviene recordar que allí es directora de seguridad Beatriz Mato, exconselleira de Medio Ambiente, una de las grandes puertas giratorias de los 12 años de gobiernos de Alberto Núñez Feijóo en la Xunta, otro puntal del Partido Popular en las grandes empresas de Galicia. Pero quien manda y se lucra de veras es Manuel García Pardo, el multimillonario discreto con 19 cargos diferentes en 13 empresas diferentes en el mercado. El gallego con más poder en la estrategia de Altri. Su otro socio y presidente de Greenalia, José María Castellano, tiene el 6% restante de las acciones de la empresa. Aunque es un viejo conocido en la élite empresarial gallega. Llegó a ser vicepresidente y consejero delegado entre 1997 y 2005 de Inditex y fue presidente de Nova Caixa Galicia Banco, el banco surgido de la fusión de las dos grandes cajas gallegas apadrinado por Núñez Feijóo y que resultó en una pérdida de 8.000 millones de dinero público y con buena parte de sus directivos en prisión.
Altri y Navigator, las papeleras portuguesas que ya estaban, pero quieren más
Sin lugar a dudas, la figura con mayor influencia en el entramado empresarial y accionarial relacionado con la celulosa llamada formalmente 'Proyecto Gama' es José Soares de Pina, actual director ejecutivo de la multinacional portuguesa Altri. Según los datos disponibles públicamente, su trayectoria profesional se puede seguir a través de empresas del sector químico y de fabricación de pesticidas, un camino que culmina —o más bien se desarrolla en paralelo— con la fundación de Altri.
Cabe destacar que algunas de las compañías en las que ha trabajado tienen una notoria asociación con algunos de los mayores desastres industriales y ambientales registrados. Un ejemplo de esto es Agrofresh, aunque quizá sea más relevante mencionar The Dow Chemical Company, donde desempeñó cargos de responsabilidad desde 1995 hasta 2020. Pero Altri ya estaba en Galicia desde mucho antes de que se conociesen sus planes para A Ulloa, aupados, por cierto, por José Blanco el exministro del PSOE que apadrinó el proyecto con su consultora Acento Public Affairs.
Según el mencionado estudio de la Universidade de Vigo, Galicia exporta para Portugal 1,5 millones de metros cúbicos de eucalipto al año para Portugal, la misma cantidad que emplea Ence, pero que en el Estado vecino se dirigen, fundamentalmente, a Altri, Navigator y DS Smith. Se suele decir, tendenciosamente, que Galicia exporta otros 950.000 metros cúbicos a Asturias, pero la realidad es que la fábrica que allí tiene Ence está ubicada a apenas 30 kilómetros de la frontera con Galicia con acceso prioritario desde la autovía que une a ambas comunidades.
El otro pilar de la pasta de papel que también hace negocio con la producción de eucalipto en Galicia es The Navigator Company, dirigida por Antonio Jose Pereira Redondo y ampliamente conocida en Europa por la comercialización de papel de oficina. Aunque su rol en el sector forestal gallego es reducido no es desdeñable. Especialmente por su potencial de crecimiento y por el inmenso poder económico que ostenta en Portugal, donde es una de las empresas clave de su mercado bursátil Euronext Lisboa —el Ibex35 portugués—. Lo es a través de un gigantesco holding que complejiza su desgrane. Forma parte del Grupo Portucel Soporcel, pero este es controlado mayoritariamente por el conglomerado Sociedade de Investimento e Gestão (Semapa), que cuenta con intereses estratégicos en los sectores del cemento, la pasta de celulosa y papel y la gestión de recursos ambientales como subproductos de la ganadería industrial.
Medio ambiente
Estreno 'Altri: a sede insostible’, un documental sobre los futuros efectos de la celulosa proyectada en A Ulloa
A continuación puedes ver el documental 'Altri: a sede insostible', producido por El Salto y Xarda, un film sobre los futuros efectos de la celulosa proyectada en A Ulloa.
Medio ambiente
Quen lidera o negocio do eucalipto en Galiza ao que Altri quere sumarse?
As intencións da Xunta e a multinacional portuguesa Altri de instalar unha celulosa que ocupe 366 hectáreas no centro xeográfico de Galiza desataron unha contestación social e ecoloxista innegable. Mentres o foco das protestas céntrase nas responsabilidades políticas do Goberno galego de Alfonso Rueda e as empresariais de Altri e Greenalia —cun 75% e un 25% de capital, respectivamente, na sociedade instrumental que executa o proxecto—, o sector forestal recibe con salves a chegada dunha ampliación dos seus modelos de negocios. Ademais, se a factoría chegase a instalarse, conseguiría algo menos tanxible no imaxinario de galegos e galegas: a lexitimación social para seguir producindo e vendendo un monocultivo de eucalipto. Desde pequenas comunidades de montes até o xigante madeireiro Finsa ou a pasteira Ence.
Semella un paradoxo, pero a empresa que máis negocio fai co sector forestal en Galiza e no Estado español é a que máis ocultos mantén aos seus propietarios. Nos papeis, en realidade, Finsa é Financiera Maderera, unha sociedade anónima que fai parte dun holding moito maior: o imperio da familia García Valiño, cuxos integrantes, liderados por Sara García Valiño, neta do fundador da madeireira, Manuel García Cambón, ostentan unha das maiores fortunas de todo o Estado.
Con todo, esquivan todas as cámaras —son as caras que faltan na imaxe que abre este texto— e tamén os micrófonos da prensa. Son anunciantes que pagan ben aos medios de comunicación hexemónicos e resultan totalmente inaccesibles para os críticos. Nin unha foto nas hemerotecas malia seren a décimo cuarta empresa que máis factura en Galiza —só por detrás das do imperio de Amancio Ortega, dúas cadeas de supermercados, Stellantis e Metalúrgica Galaica—. Ao único rexistro que non poden escapar é o mercantil. Alí, si que se pode observar o seu poder e o seu papel indispensable no negocio do eucalipto e o piñeiro —son o maior comprador de leste— en Galiza e non só, García Valiño tamén controla a empresa de enxeñaría Roydisa. O seu holding facturou 1.223 millóns de euros e obtivo un beneficio antes de impostos de 188,6 millóns no exercicio de 2023.
No entanto, a ninguén se lle escapa que o maior axente 'eucaliptizador' de Galiza foi e é a pasteira que Ence ten situada en Lourizán (Pontevedra), sen desmerecer a que ten en Navia (Asturias), que compra boa parte do eucalipto da zona da Mariña. Na cadeira da súa presidencia senta un conde, o de Polentinos, Ignacio de Colmenares y Brunet. Colmenares é unha das cadeiras chave do Ibex35, onde tamén acapara poder no sector da enerxía producida con biomasa e é o maior xestor privado de bosque do Estado español con máis de 64.000 hectáreas propias sen contar todas as de comunidades de montes e outras privadas que traballan única e exclusivamente para Ence.
Greenwashing
Greenwashing O ‘biomanual’ de Ence para lavar a súa imaxe en Galiza
Pero non só Ence fai caixa co sector forestal en Galiza e no Estado. Segundo un traballo elaborado pola Escola de Enxeñería Forestal de Pontevedra da Universidade de Vigo, só Ence Pontevedra transforma en pasta de papel 1,5 millóns de metros cúbicos de eucalipto ao ano, outros 600.000 son procesados pola industria da madeira e outros 500.000 de restos de talla empréganse para queimar, como leña e biomasa, incluída a empacada para a planta de Greenalia, outra das empresas clave neste armazón na sombra.
Como xa se explicou nunha ampla reportaxe de O Salto, Greenalia ten un 25% do capital de Greenfiber, a sociedade instrumental que crearon xunto á multinacional portuguesa Altri para tratar de levar a cabo o Proyecto Gama, nome oficial da fábrica de celulosa que sobrevoa a comarca da Ulloa (Lugo). Pero Greenalia non só ten ovos colocados na cesta da celulosa. Tamén controla boa parte do mercado da biomasa de Galiza e outro tanto do sector eólico. Aínda que se empeñan en definirse como “un produtor independente de enerxía exclusivamente con tecnoloxías renovables” —tamén contan con proxectos de enerxía solar e do mal chamado hidróxeno verde—, o seu papel na creación desta megafábrica de celulosa é fundamental. Son o nexo galego empresarial e político.
Convén lembrar que alí é directora de seguridade Beatriz Mato, exconselleira de Medio Ambiente, unha das grandes portas xiratorias dos 12 anos de gobernos de Alberto Núñez Feijóo na Xunta, outro puntal do Partido Popular nas grandes empresas de Galiza. Pero quen manda e se lucra de verdade é Manuel García Pardo, o multimillonario discreto con 19 cargos diferentes en 13 empresas diferentes no mercado. O galego con máis poder na estratexia de Altri. O seu outro socio e presidente de Greenalia, José María Castelán, ten o 6% restante das accións da empresa. Aínda que é un vello coñecido na elite empresarial galega. Chegou a ser vicepresidente e conselleiro delegado entre 1997 e 2005 de Inditex e foi presidente de Nova Caixa Galicia Banco, o banco xurdido da fusión das dúas grandes caixas galegas apadriñado por Núñez Feijóo e que resultou nunha perda de 8.000 millóns de diñeiro público e con boa parte dos seus directivos en prisión.
Altri e Navigator, as papeleiras portuguesas que xa estaban, pero queren máis
Sen dúbida, a figura con maior influencia na rede empresarial e accionarial relacionado coa celulosa chamada formalmente 'Proxecto Gama' é José Soares de Pina, actual director executivo da multinacional portuguesa Altri. Segundo os datos dispoñibles publicamente, a súa traxectoria profesional pódese seguir a través de empresas do sector químico e de fabricación de pesticidas, un camiño que culmina —ou máis ben desenvólvese en paralelo— coa fundación de Altri.
Cabe destacar que algunhas das compañías nas que traballou teñen unha notoria asociación con algúns dos maiores desastres industriais e ambientais rexistrados. Un exemplo disto é Agrofresh, aínda que quizá sexa máis relevante mencionar The Dow Chemical Company, onde desempeñou cargos de responsabilidade desde 1995 até 2020. Pero Altri xa estaba en Galiza desde moito antes de que se coñecesen os seus plans para A Ulloa, levantados, por certo, por José Blanco o exministro do PSOE que apadriñou o proxecto coa súa consultora Acento Public Affairs.
Segundo o mencionado estudo da Universidade de Vigo, Galiza exporta para Portugal 1,5 millóns de metros cúbicos de eucalipto ao ano para Portugal, a mesma cantidade que emprega Ence, pero que no Estado veciño diríxense, fundamentalmente, a Altri, Navigator e DS Smith. Adóitase dicir, tendenciosamente, que Galiza exporta outros 950.000 metros cúbicos a Asturias, pero a realidade é que a fábrica que alí ten Ence está situada a apenas 30 quilómetros da fronteira con Galiza con acceso prioritario desde a autovía que une a ambas as comunidades.
O outro alicerce da pasta de papel que tamén fai negocio coa produción de eucalipto en Galiza é The Navigator Company, dirixida por Antonio Jose Pereira Redondo e amplamente coñecida en Europa pola comercialización de papel de oficina. Aínda que o seu rol no sector forestal galego é reducido, convén atendelo. Especialmente, polo seu potencial de crecemento e polo inmenso poder económico que ostenta en Portugal, onde é unha dos empresas clave do seu mercado bolsista Euronext Lisboa —o Ibex35 portugués—. Éo a través dun xigantesco holding que complexiza o seu debulle. Forma parte do Grupo Portucel Soporcel, pero este é controlado maioritariamente polo conglomerado Sociedade de Investimento e Gestão (Semapa), que conta con intereses estratéxicos nos sectores do cemento, a pasta de celulosa e papel e a xestión de recursos ambientais como subprodutos da gandaría industrial.
Medio ambiente
Estrea 'Altri: a sede insostible', un documental sobre os futuros efectos da fábrica de celulosa proxectada na Ulloa
A continuación podes ver o documental 'Altri: a sede insostible', producido por O Salto e Xarda, un filme sobre os futuros efectos da celulosa proxectada na Ulloa.