Medio rural
A faciana rural do feminismo

As mulleres labregas non teñen os mesmos ideais nin os mesmos xeitos de organizarse, mais iso non quere dicir que non loirten contra a violencia machista.
5 jun 2021 09:40

PROXECCIÓN 1 

Un mar violeta percorre as veas da cidade. É unha marea que avanza lento, mais que fai vibrar o pavimento das avenidas máis grandes. Mudo de canle. A imaxe semella a mesma. Repito. Mesmo resultado. Se detemos cada unha das imaxes, podemos ver as caras da liberdade. Son distintas unhas doutras, mais hai algo nelas que coincide. Será a enerxía, o xeito de moverse, de apropiarse o espazo, de berrar en comunidade?  

VISIÓN 1 

Apago o televisor e miro a través da fiestra. Non pasa moito tempo até que a miña veciña Isabel camiña pola estrada. Está a vestir o xa tan típico mantón azul. Leva unha carretilla baleira, porque ven de levarlle herba a súas cabras. Pola hora do día e polo compás que marcan os seus pasos, sei que leva présa, que o seu pai xa ten que tomar as súas pílulas e pronto o seu marido chegará a casa, sentará na mesa e esperará que chegue o prato de sopa quente.  

Lembro a proxección, as imaxes dos maremotos irrompendo a cidade. Penso nas mulleres de alí. Logo penso en Isabel.  

***

O feminismo occidental, ao longo dos anos foi creando unha idea - máis ben un ideal- de muller liberada, daquela que logrou desencadearse do xugo do patriarcado. E, co pasar dos anos, fíxose tan concreta que, se tivese que  describir a unha muller libre hoxe, describiríaa coma unha muller con acceso á educación, coa posibilidade de profesionalizarse, de realizarse laboralmente; unha muller emancipada e “moderna” en tanto que se desprende do pasado, da tradición; unha muller que avanza cara a adiante na historia da civilización. 

Nesta mesma liña, a filósofa e activista antirracista e decolonial Yuderkys Espinosa sinalou que, ademais, adoitamos pensar que as mulleres nas filas do movemento feminista teñen que ser, sobre todo, capaces de emanciparse da familia, de liberarse da maternidade, dos coidados. E foi así que esta pensadora dominicana notou a semellanza desta proxección de liberdade feminista coas reflexións desenvoltas polos grandes símbolos do pensamento moderno occidental, Kant e Hegel, pois ambas concepcións ligaban a liberdade cunha noción de progreso. E, a min, neste punto sorpréndeme e asústame a coincidencia que pode ter este ideal coa axenda neoliberal que non perde nunca un minuto para intervir e manipular a loita feminista.

Mais, se o ideal do feminismo occidental é a muller moderna e liberada: onde quedan as mulleres do rural?, Que espazo ocupan na loita aquelas que a súa vida está profundamente enlazada coa tradición, na que as costumes e o pasado están presentes en cada decisión e en todos os ámbitos da súa vida?

Antes de seguir, gustaríame dicir que non estou a defender os micro nin os macro machismos que oprimen ás mulleres do rural nin estou a idealizar a tradición. Tampouco estou a renegar das imaxes e ideas do feminismo que moveron montañas, as que reivindicamos e grazas ás que logramos conquistar os dereitos que gozamos hoxe. Simplemente quero poñer sobre a mesa o froito do pensamento feminista feito desde o sur global, pois bríndanos outra maneira de ollar, de comprender non só o mundo, senón o feminismo mesmo. Que tanto podemos alcanzar a ver dos contextos que nos son alleos? Por que, desde as cidades e desde a academia, continuamos a pretender comprender a outras comunidades como se os valores morais e afectivos fosen universais? 

Sei que  a miña veciña Isabel non é o modelo nin referente do feminismo occidental e da cidade. Alguén podería irromper na súa casa e, antes de que lle sirva a sopa ó home, dicirlle co libro de Simone de Beauvoir na man: o que estás a facer son tres xornadas laborais, non naciches para servir a ninguén, tes que ver por ti e defender os teus intereses sobre calquera outra cousa. Mais, por que supoñer que a Isabel non o sabe? Por que instar ás mulleres doutros ámbitos a adecuarse a unha forma de vida que non forma parte dos seus intereses, que non concorda coa súa cosmovisión? Nos intercambios que se dan en encontros feministas ós que chegan mulleres de moitos lugares, realmente estámonos a escoitar? Ou as miramos e avaliamos a partir da nosa concepción da vida? O pensamento que a educación non só radica nos libros, nas universidades ou nos colectivos das cidades. Tampouco o feminismo. Hai tantos xeitos de actuar na defensa dos dereitos e a dignidade das mulleres como linguas no mundo.

PROXECCIÓN 2 

Na serie de televisión Big Little Lies, a eterna Nicole Kidman represena unha nai de clase alta que ama dabondo o seu marido. Todo semella perfecto: viven nunha casa xigantesca, contan cunha seguridade económica que a maior parte da poboación mundial nunca vai coñecer. A personaxe de Nicole vive unha vida de fantasía excepto pola violencia física, emocional e psicolóxica que exerce o seu home contra ela. Conforme pasan os episodios, a violencia aumenta até o punto en que queda claro que a súa vida está en perigo, nós, desde o sofá, berrámoslle á Nicole da pantalla: Sae de alí! Ao final, cando ela toma forzas e decide saír e denuncialo, aínda sendo economicamente dependente do home, alegrámonos. Non podía ser doutro xeito.

VISIÓN 2

Eu non estaba aquí. Quizabes aínda nin sequera nacera. Mais sei que a miña veciña Dalia viviu violencia de xénero a mans do seu marido por varios anos. Curiosa e alarmantemente, é o único caso de violencia machista na miña aldea que coñezo. Debían de ser os anos 70 cando, segundo o conta a veciñanza, o home de Dalia  -aquel sobre o que todos din que fóra da casa sempre foi encantador-  golpeabaa. Non sei cantos anos viviu a miña veciña nesa relación, mais foi logo dun gran golpe que case a deixa cega, que decidiu separarse. As mulleres apoiarona e o home foi, en certo sentido, desterrado da aldea. Exixíronlle que lle pagase a Dalia unha renda mensual –porque ela non traballaba- e esta non se divorciou co fin de poder cobrar a viuvez á morte da súa ex-parella.  

***

Ao falar do lugar que adoitan ocupar as mulleres nas sociedades rurais, parecese que só hai dúas posibles lecturas: ou se di que viven totalmente oprimidas, ou que o rural, en realidade, é un matriarcado. Este tipo de dicotomías son produto da mirada patriarcal coa que se ten mirado ás mulleres dende hai séculos. Mais ningún deses dous estereotipos achégase á realidade  e, ademais, no caso do rural,  ambas lecturas están feitas desde unha perspectiva paternalista urbanista que insiste en definir e en dicirlles ás mulleres quen son, que teñen que facer; que as mira como se estivesen atrasadas no tempo. E o que o que menos precisan é que chegue o feminismo occidental hexemónico a adxudicarlles responsabilidades que non funcionan do mesmo xeito en todos os lugares.

Aínda que non sexa doado de mirar desde a nosa mirada allea, as mulleres do rural teñen capacidades e coñecementos sociais cos que xestionan a convivencia da maneira máis xusta e digna posible. As miñas veciñas teñen tanto o seu propio marco moral, como a súa propia concepción de xustiza e a súa maneira de impartila. 

Tecer redes non implica levar unha idea do feminismo a todos os recunchos do planeta como se dunha predicación se tratase. Pola contra, trátase de aprender, de tender pontes que posibiliten a comprensión entre dous mundos, non de ler os mundos e nomealos con conceptos e retóricas alleas.  

As mulleres do rural tamén se organizan. Organizacións como o Sindicato de mulleres labregas quizabes sexa o exemplo máis visíbel, mais na miña parroquia –a cal non se caracteriza particularmente por ter unha comunidade moi participativa- as mulleres falan, sentencian, regulan a vida e defenden os seus dereitos dun xeito ou doutro. O interesante comezará a suceder cando ningún grupo impoña ou infantilice a outro no nome do feminismo, cando recoñezamos que todas podemos aprender de todas.  

Sobre este blog
Espazo literario adicado a difundir a idea de que outros estilos de vida son posibles. Un repertorio que busca dignificar as experiencias e os coñecementos que existen nas zonas rurais a través da observación, reflexión e narración da vida social e cultural dunha aldea galega.
Ver todas las entradas
Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra en tu cuenta.

Relacionadas

Plurilingüismo
Lenguas de Extremadura Aníbal Martín: “Somos una comunidad autónoma que no se escucha”
Aníbal Martín, escritor, estudioso y divulgador de las diferentes modalidades lingüísticas extremeñas, analiza los procesos de minorización cultural en la región, sus hablas y su historia.
Culturas
Raquel Peláez “No estamos en un momento en el que haya odio a los ricos, aquí hay odio a los pobres”
La subdirectora de S Moda ha escrito una historia de lo pijo profundamente política que no renuncia a presentar un retrato ameno de las clases altas y sus vaivenes estéticos.
Dana
Industria cultural La patronal de las editoriales valencianas cifra en cinco millones de euros los daños por la dana en su sector
Un millón de ejemplares de libros perdidos y 34 editoriales valencianas afectadas como resultado de la dana es el balance que hace la Associació d'Editorials del País Valencià, que cifra en cinco millones de euros los daños ocasionados en el sector.
Sobre este blog
Espazo literario adicado a difundir a idea de que outros estilos de vida son posibles. Un repertorio que busca dignificar as experiencias e os coñecementos que existen nas zonas rurais a través da observación, reflexión e narración da vida social e cultural dunha aldea galega.
Ver todas las entradas
COP29
Cumbre del clima La propuesta de los países ricos para cerrar la COP29 enfurece a las naciones en desarrollo
El Norte global, causante histórico del cambio climático, propone 250.000 millones de dólares anuales para la adaptación y mitigación climática del Sur, cuando el propio borrador del acuerdo establece que al menos serían necesarios cinco billones.
Líbano
Guerra contra Líbano Israel mantiene la intensa ofensiva en Líbano a pesar de las órdenes de detención y de las negociaciones
Las tropas israelíes bombardean provocando un desplazamiento civil que desborda las capacidades del país. Beirut Urban Lab denuncia que el objetivo de la destrucción masiva de edificios es evitar que las personas regresen a sus barrios y pueblos.
València
Dana La Diputación de València adjudica a dedo otros 735.000 euros a una empresa de Gürtel para obras de la dana
El gobierno del Partido Popular contrata por el procedimiento de emergencia a CHM Obras e Infraestructuras, que tienen detrás a los hermanos Martínez Berna, condenados en el marco del 'caso Gürtel' a un año y nueve meses de prisión.
Opinión
Opinión Yo he venido aquí a licitar
El capitalismo de licitación, o capitalismo licitador, es el modelo económico que mejor define las prácticas que los diferentes gobiernos del PP valenciano han llevado a cabo a lo largo de la historia.
Opinión
Opinión Vacío y censura en el colonialismo del interior
VV.AA.
La historia está siendo escrita con un silencio cómplice con el genocidio y mediante la censura a su condena. El silencio implica un precio terrible, pues consolida el borrado impune de la existencia, la cultura y el futuro del pueblo palestino.
Argentina
Argentina El Bonaparte: la historia del hospital de salud mental que le torció el brazo a Milei
Es el centro referente en Argentina para tratamientos de salud mental y adicciones. Javier Milei intentó acabar con él, pero los profesionales sanitarios y los pacientes del hospital no lo permitieron. Esta es su historia.
Italia
Italia Milán, cuando la ciudad de las oportunidades se hace inaccesible
Ya quedan pocos talleres, farmacias, peluquerías o papelerías de barrio en Milán, y el precio de la vivienda aniquila su población originaria.

Últimas

Palabras contra el Abismo
Palabras contra el Abismo Lee un capítulo de ‘Café Abismo’, la primera novela de Sarah Babiker
El barrio es el espacio físico y social en los que transcurre ‘Café Abismo’, la primera novela de la responsable de Migraciones y Antirracismo de El Salto, Sarah Babiker.
Brasil
Brasil Bolsonaro es acusado por la policía del intento de asesinato de Lula da Silva para dar un golpe de Estado
El expresidente tenía “pleno conocimiento”, según la policía brasileña, de un plan para asesinar a los elegidos por el pueblo para ser presidente y vicepresidente después de las elecciones de 2022.
Opinión
Opinión El TPI finalmente emitió las órdenes de arresto contra Netanyahu y Gallant. La lucha está lejos de terminar
La corte ha emitido órdenes de arresto contra el primer ministro israelí, Benjamin Netanyahu, y el ex ministro de Defensa, Yoav Gallant, por crímenes de guerra cometidos en Gaza. Como resultado, ambos no podrán viajar a al menos 124 países.
Violencia machista
Convenio de Estambul GREVIO alerta de los sesgos machistas contra las mujeres en los juzgados pese a los intentos de erradicarlos
El Grupo de Expertos en la Lucha contra la Violencia contra la Mujer y la Violencia Doméstica (GREVIO) alerta del “uso persistente” del llamado Síndrome de Alienación Parental y urge a regular la figura del coordinador parental.
Más noticias
Alicante
maltrato animal El PP de Alicante aprueba de forma “urgente” un aumento de presupuesto para la Escuela Taurina Municipal
El gobierno de Barcala aprueba un gasto de 105.754,90€ para la escuela taurina como “proyecto educativo”. La Diputación de València, por su parte, gasta un millón para la iluminación de su coso.
Comunidad de Madrid
Residencias de mayores Mayores entre cascotes y techos rotos en una residencia de mayores privada de Villaviciosa de Odón
Los habitantes de la residencia Gerocastillo, de Villaviciosa de Odón (Madrid), no han sido evacuados mientras se despliegan unas obras en la planta de arriba que han provocado la ruptura del techo, tal y como denuncia CC OO.

Recomendadas

Fondos buitre
Fondos buitre El Sindicato de Inquilinas demanda al fondo buitre Néstar-Azora por las cláusulas abusivas de sus contratos
Las vecinas afectadas por este fondo, en huelga de alquileres desde septiembre, están obligadas a asumir los gastos de comunidad y abonar los costes del seguro de impago e IBI a la propiedad, pese a ser estos requisitos totalmente ilegales.
Estados Unidos
Hari Kunzru “En EE UU hay dos tipos de nazis: los que llevan botas y los que llevan corbata”
El escritor británico reflexiona sobre la victoria de Donald Trump y cómo los conservadores han movilizado teorías como la psicología evolutiva para renovar sus posiciones y plantear una batalla cultural en foros online o redes sociales.
Racismo
Racismo institucional Diallo Sissoko, una víctima más del sistema de acogida a migrantes
La muerte de este ciudadano maliense durante su encierro en el CAED de Alcalá de Henares ha puesto de manifiesto algunas de las deficiencias del sistema de acogida a migrantes en el Estado español.
Memoria histórica
Memoria histórica Museo del franquismo, ¿eso dónde está?
España sigue ajena a la proliferación mundial de espacios museísticos dedicados a dictaduras y resistencias democráticas.