Cuerpo
Andrea Nunes Brións: “Se lle deramos máis importancia ás amigas que ás parellas, cambiaría todo”

A poeta e activista reflexiona sobre inxustizas, movementos sociais e como estas loitas atravesan a súa escrita.
Andrea Nunes 1
Foto cedida por Charo Lopes.
12 abr 2022 13:34

Ningunha descrición sería capaz de transmitir a dozura que emana Andrea Nunes. A súa voz, o seu estar, a súa man suave collendo a túa na metade da entrevista. O seu falar pausado imponse por riba dos berros e da música dunha cafetería calquera de Compostela no medio dunha tarde chuviosa de abril. 

Andrea: poeta, activista, persoa. Agasalla reflexións entorno a opresións que vive no seu día a día, á poesía, ao amor, á tenrura que abandeira coa súa presenza. 

Comezamos con algo sinxelo, cando empezaches a escribir?
Comecei despois de ler moito. Penso que foi no instituto. Había unha compañeira coa que nos mandabamos cartas. Era un cartearse poético. Agora que o preguntas, miña nai, por un aniversario, regalárame unha compilación de poemas entre Tamar, así se chamaba, e eu. Pódese dicir que ese foi o meu primeiro libro realmente. Aínda teño caixas e caixas de poemas e cartas. 

E, agora, escribes en calquera sitio ou precisas sentarte, ou facelo dun xeito determinado?
Alucino coa xente que é capaz de sentarse a escribir. A min pásame unha cousa: eu podo forzar a escrita, pero non sempre a vou disfrutar igual. Unha encarga, por exemplo, non sempre a disfruto, pero hai eses momentos nos que estás con ganas, con desexo de escribir, que son espectaculares. E cando me veñen, dáme igual a libreta, o teléfono, que unha servilleta... pero pasa moi poucas veces, por iso escribo tan pouco e publico tan pouco tamén.

“O amor e a tenrura reconcílianme un pouco coa vida”

Que me move?
Que me move... (silencio). O que me move, sobre todo, é… é certa... Que me move, corazón? Non sei que dicirche. Que te move a ti na vida?

(silencio) Que pregunta, a verdade!
Que dirías? Que che roubo a resposta!

Que me move a min? A min móveme... ás veces non sei poñerlle palabras ao que me move, pero recoñezo o sentimento cando algo si me move. Depende, pódeme mover un libro ou pódeme mover algo que escoite e me enfade.

Unha cousa que che ía dicir, é que me moven as inxustizas. As inxustizas móvenme e remóvenme. Tamén me move moito a tenrura. A tenrura radical é esa mestura entre os activismos e a reivindicación deses activismos dende o contacto, dende a conciencia de quen somos e cara a onde camiñamos. Iso móveme. Móveme moito a poesía, o poético. Non tanto os poemas, senón o poético. A nivel colectivo, por exemplo, as bondades. Cando me atopo polo camiño a xente boa, que hai moita, pero sobre todo as inxustizas. Que é algo que nos debería mobilizar, sobre todo nesta sociedade tan individualista que temos agora mesmo. Miramos para nós mesmas, para os nosos problemas, que son reais, pero sen a óptica dese privilexio que temos enriba, que modifica moito as vidas das outras, des outres.

E que che doe?
Dóenme as inxustizas, que son as que me moven. Dóeme moitísimo a barbarie, dóenme as persoas que non se portan ben con outras, os insultos, as vexacións. Dóeme Ence, dóeme Ucraína, pero dóeme máis Siria, dóeme.. non sei. Son un pouco PAS.

PAS?
Persoa Altamente Sensible, e descubrino fai pouco. Son unha persoa moi empática. Sinto moito, para ben e para mal. Son un pouco hiperbólica, para ben e para mal, e cando é para mal, sufro moito.

Por outra banda tamén penso que o meu umbral da dor está moi elevado. A nivel físico, resisto moito. Podo estar en situacións de moita violencia e aguantar. Acórdome de acompañar a mulleres que sufrían malos tratos ao xulgado e si que son capaz, neses espazos, de permanecer moi forte. 

E que te aviva?
Ai, ai, ai... O amor. Voume poñer tonta. Os amores. O amor, que pode vir de diferentes lugares. Eu creo que o amor e a tenrura si que me reconcilia un pouco coa vida. E mesmo pensando en movementos sociais, que estamos pasando épocas moi de abandono, de enfado, de tons moi belixerantes... Eu creo que cando hai momento de contacto, de tenrura, aí a cousa funciona, vai para adiante. Avívame iso e mailo mar. O mar faime moito ben.

“Non concibo a monogamia obrigatoria como única posibilidade de vida. Para min a non monogamia implica que os tempos se reparten entre moitas persoas ás que queres”
O amor, os apegos, son temas tamén moi recorrentes na túa escrita. Como vives ti o amor? Como chegaches ata esa visión non normativa dos apegos?

Mentiría se dixese que naturalmente. Desde pequenas obrígannos a ir por un carreiro. Eu considérome unha persoa demisexual, descubrino por un amor da miña vida, que me explicou o que significaba fai pouco: concibo máis a erotización pola personalidade que polo corpo. É verdade que os meus vínculos non pasan só polo corporal. Hai algúns que son máis físicos, outros que nacen doutros lugares, por exemplo dunha intimidade na que estar lendo poesía, ou acariñándonos horas. 

Non concibo a monogamia obrigatoria como única posibilidade de vida. Para min a non monogamia implica que os tempos se reparten entre moitas persoas ás que queres. Non importa tanto con cantas persoas te deitas, senón como te relacionas con esas persoas. 

Cando che contaba o de que era demisexual, viña a conto de que non estou a prol dese mal chamado poliamor de consumo de corpos, e xa non falo so a nivel afectivo-sexual, senón en todos os ámbitos. Se lle deramos máis importancia ás amigas que ás parellas, cambiaría todo.

A monogamia entón non é so algo que se vincule á parella a nivel sexo-afectivo?
Non, é algo que vai moito máis alá. É unha construción social, é algo imposto. É pensar que tes que ter un Pan Bimbo familiar, unhas vacacións en parella, que se sodes tres xa non vale e se sodes catro xa non che digo. É un sistema que camiña cara esa familia nuclear radioactiva que sustenta todo o capitalismo. E vai moito máis alá de deitarse ou non con xente.

Como está relacionado o capitalismo e a monogamia?
Ao capitalismo convenlle directamente que sexamos monógamas, e non só monógamas, senón escravas das nosas relacións, sobre todo as persoas lidas como mulleres. Iso é o que sustenta as vidas precarias que temos.

Eu tamén teño certa crítica ao que diciamos antes do poliamor malentendido. Isto está atravesado por outras loitas como a da diversidade corporal. Que corpos poden practicar ese poliamor? Con que capacidade adquisitiva, afectiva? De que clase social? Quen pode permitirse ter catro amantes e vivir na súa casa independentemente?

Eu entendo a moitas persoas que precisan ter unha parella monógama e que ese sexa o seu sustento. Non me gusta como algo estrutural. Pero penso aquí nos corpos debedores que di Lucrecia Masson: corpos gordos, trans, tullidos, negros, asiáticos.. corpos que non entran na norma. Hai certos corpos que levan toda a vida sen ser desexados. Eu, como un corpo gordo, non son un corpo desexable. Por iso Lucrecia lle chama corpos debedores, porque parece que deben algo. ‘Tendo un corpo así, como vas a pedir ter vínculos abertos? Aínda por enriba que me deito contigo?’ Recibimos toda a vida o discurso de non poder ser persoas amables, no sentido de ser amadas ou poder amar.

“Precisamos referentes e desmitificar todo o que trae consigo ser un corpo gordo para esta sociedade gordofóbica, racista e machista”
andrea nunes 2

Como influencia todo isto a túa poesía?
Directamente, porque sempre escribín para visibilizar isto aínda que non con tanta conciencia como o fago agora. Pero hai momentos nos que sae. E sae en momentos nos que estás namoradísima, ou súper triste, pero ao final hai unha conciencia.

Cando escribimos xunto con María Rosendo Diáspora do Amor Balea fixémolo con moita conciencia de crear dende a óptica dun amor non normativo, no que  aparecen outras peles, peles tamén con cicatrices, con estrías, peles vellas... Hai moita beleza na diversidade e nos corpos disidentes.

Como se deconstrúe o desexo?
Eu creo que se relaciona moito con que haxa máis representación, que un corpo gordo apareza nun cartaz, pero non dende unha perspectiva da lástima ou da burla. Precisamos referentes e desmitificar todo o que trae consigo ser un corpo gordo para esta sociedade gordofóbica, racista, machista… Deixar de falar de corpos alleos.

Dentro dos activismos, por exemplo, falamos disto, pero logo chegas para comprar unha camiseta e non hai tallas. Por exemplo, onde temos as asambleas, se hai unha persoa que ven e ten 60 anos, se cadra non pode estar tres horas sentada no chan, como facemos. Eu a verdade é que me levei unha hostia benvida no momento no que como persoa gorda non me consideraba gordofóbica e, loxicamente, todas, todes o somos, pero recordo cando me preguntaron: ‘Con cantas mulleres gordas te deitaches?’ Eu nese momento quedeime.... Claro, todas as miñas amantes, parellas, eran delgadas.

Acórdome o día no que comecei conscientemente a mudar a ollada e a ver os corpos disidentes doutra forma e a levalos ao persoal, porque ao final os vínculos que xeramos teñen tamén algo de político.

No festival Alguén que Respira! recitaches un poema que narraba a experiencia dun corpo gordo indo mercar roupa. Non é fácil darte de fronte cun sistema que trata así aos corpos non normativos, non?
Totalmente. Mira, ese poema escribino hai máis de 11 anos. Era un sufrimento e, a día de hoxe, segue a ser un sufrimento ir a calquera sitio comprar roupa. Eu sempre digo que non teño estilo porque teño só a roupa que me cabe. Se é así (sinala unha camiseta gris), pois así, se é laranxa, pois laranxa. Pasoume unha vez, de irlle comprar roupa para a miña mellor amiga, entrar, e que me dixeran “Aquí para ti no hay nada, fuera”. A gordofobia é bestial para persoas gordas ou non gordas. Todas nós sufrimos isto. 

Eu conto en moitos obradoiros que fun subcampiona de España, que fun xogadora de elite profesional de baloncesto, que adestraba tres horas diarias, que xogaba en primeira división feminina… Non e por nada, vou ser unha sobrada: era moi boa xogando ao baloncesto. E, sen embargo, era gorda, e a xente non daba crédito. Fixéronme mil probas médicas. Pero eu sempre fun grande. E sufrín gordofobia con 16 anos no campionato de España: acórdome dun garda de seguridade que non me deixaba entrar porque para el era imposible que eu puidera ser finalista.

“A gordofobia estrutural só se pode combater a nivel colectivo”
En que lle interesa ao sistema manter esta gordofobia?

A nivel económico, moito. A cultura da dieta é apabullante. As pastillas que te sacian, o negocio do fitness, o compra isto para adelgazar... E despois é unha cuestión de clase: quen se pode permitir certos luxos? Que come a xente cun nivel adquisitivo máis baixo? Pode esa xente permitirse levar as fillas a actividades para ir ao ximnasio? 

Aquí o que importa non é a saúde. ‘Se puideses comer sen engordar, comerías?’  A resposta sempre é ‘si, claro’. A cuestión non é ter saúde ou non, a cuestión é non engordar. Se che importa a saúde, importarache tamén a saúde mental desa persoa gorda, non?

Aquí, o tema curvy tamén é moi perigoso, porque son corpos máis grandes pero dentro dos patróns de 60-90-60. Andrea ten unha barriga caída: iso non. Pero unha muller gorda que sexa proporcionada si, porque entra dentro dos parámetros. E aquí hai outra historia que é a de ‘quiérete a ti misma’, que é algo que eu non acabo de entender. Eu podo quererme, eu podo mirarme ao espello e dicirme ‘hoxe estás guapa’ pero, cando saio pola porta da casa,  estanme insultando continuamente. Como me podo querer se a xente non me quere a min? E dinche, ‘estás gorda porque no te quieres’. Non, mira, yo me quiero muchisimo, o que non me queres es ti.

Non é algo individual, non é “quiérete a ti misma”, é unha responsabilidade colectiva. E unha gordofobia estrutural que só se pode combater a nivel colectivo.

Axúdache a escrita a hora de abordar estas problemáticas sociais que te atravesan?
A poesía é para min esa tenrura radical da que falabamos, que acariña pero tamén che da un toque de atención. A xente moitas veces colócase no eu lírico e é capaz de empatizar.

Pero tamén hai veces que unha precisa non exporse tanto. Aínda que é necesario, e máis nos tempos de agora, que son de moito odio.

Uns versos que che veñan a mente?
Non todas -ou todes- preferimos o paxaro na man, a outras danos polo cento voando. Eu escribino coa a, e atopeino na rúa escrito co e, e pareceume fermoso.

Tamén me ven a mente outra frase de Ana Romaní: non queremos un sitio, queremos outro lugar. Queremos outra cousa, que implica dar a man, tocar, entender, pasar pola tenrura radical.

Hai outra frase de Val Flores que a min me impactou moito, que di: Cuánta suavidad soporta tu ánimo de guerrilla. Encántame, claro que si, canta suavidade!

Podes pechar coa frase que queiras. 

Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra en tu cuenta.

Relacionadas

Sexualidad
Sexualidad El sexo, el deseo y el consentimiento
En un momento de hipersexualización de todo lo que nos rodea y multiplicación de las relaciones sexuales a través de aplicaciones, el sexo sigue lleno de tabús y lugares incómodos.
El Salto Radio
El Salto Radio Armar un cuerpo para la resistencia
Emitimos una conversación de urgencia política entre las teóricas y activistas Silvia Federici, Luci Cavallero y Verónica Gago, realizada y editada desde Brasil por Laura Corcuera para El Salto Radio.
O prelo
O Prelo Espazo liminar
Samuel Merino pon palabras en “Claustro corda comensal” ao que significa estar dentro mentres o mundo agarda fóra.
Cine
Kamal Aljafari “Palestina está en la raíz de la situación actual del mundo”
Kamal Aljafari lleva toda su carrera trabajando con materiales de archivo, indagando en las imágenes e interviniendo en ellas para preservar memorias en desaparición y para oponerse al proyecto colonial sionista y su falseamiento del pasado.
Paterna
Paterna Vandalizan el muro de Paterna donde el franquismo fusiló a 2.238 personas
El paredón amaneció este viernes con grandes letras pintadas con spray negro donde se podía leer “Sagredo eres maricón y tarado”, en referencia al alcalde del municipio.
Opinión
Derecho a la vivienda Flex Living: el caballo de Troya de la precarización del alquiler
No es una respuesta moderna a las nuevas formas de habitar la ciudad. El ‘flex living’ no es más que la última jugada del sector inmobiliario y los grandes fondos de inversión para maximizar beneficios a costa del derecho a la vivienda.
Opinión
Opinión ¡Que vivan los aranceles!
Que Trump propugne aranceles no debe hacernos caer en la trampa de defender los intereses de los grandes oligopolios.

Últimas

Madrid
Alerta antifascista Un historiador negacionista del Holocausto dará una charla en la Universidad Autónoma de Madrid
CGT alerta a las autoridades de esta universidad pública sobre la convocatoria de una charla en la Facultad de Derecho a cargo de Fernando Paz, pseudohistoriador conocido por negar el Holocausto y por su abierta homofobia.
Madrid
La burbuja del alquiler Sumar, Podemos y sindicatos de inquilinos presionan para convertir en indefinidos los contratos de alquiler
Sumar lanza una propuesta legislativa para transformar en indefinidos los contratos de alquiler, una de las principales demandas de la manifestación por la vivienda del 5 de abril. Una moción de Podemos, rechazada en el Congreso, pedía lo mismo.
Comunidad de Madrid
Movilización por la educación 23F: el día que una veintena de colectivos llenarán de verde Madrid para defender la educación pública
La comunidad educativa de todos los niveles en la enseñanza se prepara para una movilización que arrancará a las 12:00 horas desde Atocha hasta Sol, en la región que menos invierte en educación por estudiante.
Política
El Salto Radio Podcast | ¿Cancelar la cancelación?
Hablamos con Antonio Gómez Villar, a partir de su libro “Cancelar no es transformar” sobre malos entendidos y límites de esta acción política
Galicia
Memoria histórica Cultura, exilio y lucha de las bibliotecarias gallegas durante la Segunda República
Durante los primeros años treinta, las bibliotecas se convirtieron en espacios de trabajo ideales para un modelo de mujer que aspiraba ser independiente y que había manifestado un claro compromiso político. La Guerra acabó con todas sus aspiraciones.
Comunidad de Madrid
Sanidad Pública Sindicatos piden el cese de la dirección del Hospital 12 de Octubre tras las obras de remodelación
Los problemas con las nuevas instalaciones han cristalizado en una unión sindical que ha reclamado formalmente el fin de la cúpula de dirección tras ser “ignorados” de manera “sistemática”.

Recomendadas

Líbano
Ocupación israelí Israel incumple el acuerdo de paz y mantiene tropas en el sur de Líbano para “vigilar” a Hezbollah
El Ejército sostiene la ocupación de cinco colinas a lo largo de la frontera tras evacuar sus soldados de decenas de municipios. Miles de civiles regresan a sus casas para descubrir que lo han perdido todo.
Feminismos
Ana Bueriberi “El activismo tiene que ser colectivo: para contribuir al cambio es imprescindible despersonalizar la causa”
La periodista madrileña Ana Bueriberi reconoce que no sintió la discriminación hasta que llegó a la Universidad. Hoy, desde el proyecto Afrocolectiva reivindica una comunicación antirracista, afrofeminista y panafricanista.
Inteligencia artificial
Militarismo La máquina de los asesinatos en masa: Silicon Valley abraza la guerra
Las fantasías distópicas sobre los futuros usos de las máquinas en la guerra están más extendidas que el relato de lo que ya está pasando en los campos de batalla.