Mineria
Maquinaria traballando nunha mina a ceo aberto. Foto: Global Carbon Budget.

Economía
Camiño a Thanatia

Os científicos Alicia e Antonio Valero avisan da morte previsible da nosa civilización mineira.

Coordinador do Instituto Resiliencia

30 jun 2021 06:00

No discurso político e social hai anos que se instalou o debate da Transición Enerxética, que trata de expoñer a necesidade de que as nosas sociedades transiten dun metabolismo alicerzado nas enerxías finitas, fósiles principalmente, de volta á normalidade na historia da nosa especie, isto é, un modelo que faga uso unicamente das enerxías renovables. Así, a cuestión do esgotamento enerxético, o cul-de-sac civilizatorio da enerxía fósil no que nos comezamos a introducir hai un par de séculos, e do que cómpre saír coa maior rapidez posible se queremos ter algunha oportunidade de sobrevivir, é algo que se vai asumindo dentro da conciencia social, malia facerse con importantes lagoas e puntos cegos.

Porén, hai outro aspecto fundamental e igualmente insostible do noso modelo civilizatorio do que apenas se oe falar no debate social e político, e que mesmo está sendo traxicamente agravado debido á falsa saída do problema enerxético que se promove desde as institucións políticas e económicas. “As sociedades industriais, a diferenza doutras maneiras de vivir xuntos que as precederon, son esencialmente sociedades mineiras”. Esta frase pertence ao prólogo de Jorge Riechmann a un imprescindible libro recentemente publicado por Icaria na súa colección divulgativa Más Madera, titulado Thanatia: los límites minerales del planeta, e que vén sendo unha extensa e substanciosa entrevista realizada polo físico e filósofo Adrián Almazán aos científicos españois que levan máis anos loitando por poñer no centro do debate a crítica cuestión do esgotamento dos recursos minerais do planeta Terra, o catedrático de Enxeñaría Enerxética Antonio Valero e mais a súa filla Alicia, enxeñeira química e tamén profesora da Universidade de Zaragoza. Esta entrevista achégalle ao gran público as conclusións principais dunha obra previa de carácter máis técnico, a monumental Thanatia: The Destiny or the Earth's Mineral Resources - A Thermodymanic Cradle-to-Cradle Assessment (World Scientific Publishing, 2014).

As sociedades industrializadas non só son insustentables polo seu uso da enerxía senón tamén polo seu uso dos materiais de orixe mineral

O problema de ser a civilización industrial “esencialmente mineira” é que non existe a minaría sustentable: unha vez esgotadas as minas, non pode continuar. Como ben explica Riechmann no prólogo, “o metabolismo das sociedades de cazadores-recolectores ou o das sociedades agrarias tradicionais, baséase esencialmente en procesos cíclicos e orgánicos. E por iso pode, en principio, inserirse ben na biosfera (...)”. Porén, coa Revolución Industrial trocamos a base sostible das nosas sociedades, o fluxo de enerxía solar, por uns stocks finitos de base mineira (os combustibles fósiles non deixan de ser recursos minerais), moito máis potentes pero con data de caducidade. E nesas seguimos, só que agora de maneira agravada —explícannos os Valero achegando cifras abondo contundentes— ao teimarmos en manter o nivel de complexidade civilizatorio a base de substituír dependencia das enerxías fósiles por dependencia de minerais, que en maior ou menor medida, tamén son escasos, mesmo raros.

A súa voz non é a única que vén alertando desde o comezo da chamada Transición Enerxética, coa súa proliferación de plans de dixitalización, (suposta) resiliencia, e electrificación masiva, coas súas diversas variantes de green new deals para unha imposible descarbonización, de que non existen suficientes minerais para despregar algo así á escala que se pretende. A razón disto non é só que non existan cantidades suficientes de litio, cobre ou cobalto, por poñer algúns exemplos, senón porque a Segunda Lei da Termodinámica é teimuda e fai que sexa cada vez máis custoso económica e enerxeticamente obter todos estes recursos necesarios, precisamente, para obter máis enerxía, agora de fontes renovables, e para convertela a forma eléctrica e mais para acumulala en baterías.

Minería en León 4
Vista frontal da mina a ceo aberto de Santa Lucía de Gordón (León). Eliezer Sánchez

A minaría por si soa representa actualmente entre o 8 e o 10% de toda a enerxía consumida no mundo, o cal se vería agravado se intensificamos a construción de sistemas renovables (moito máis intensivos en materiais por unidade de enerxía producida) ou comezamos a tolemia ecolóxica de extraer minerais do océano. A cuantificación da insuficiencia xeolóxica para todos estes plans tena feito, entre outros, Simon Michaux, do Servizo Xeolóxico Finés. E a cuantificación termodinámica, baseada nunha exhaustiva contabilidade exerxética, é a área na que Alicia Valero e o seu pai, destacan a nivel internacional (eles definen a exerxía como unha cuantificación da calidade de calquera materia ou produto expresada en unidades de enerxía). A súa conclusión é que, de continuarmos así, converteremos Gaia, o planeta vivo, en Thanatia, un planeta en morte termodinámica, completamente degradado, e con exerxía total igual a cero.

De continuarmos coa traxectoria extractiva actual habemos converter Gaia en Thanatia, un planeta morto termodinamicamente

Para explicalo, estes científicos do Instituto CIRCE, van debullando ao longo das case 150 páxinas desta didáctica conversa, conceptos tan interesantes como o da xeodiversidade, que daría conta da excepcionalidade da concentración de certos elementos neses puntos da codia terrestre coñecidos como minas, e que son auténticas rarezas desde o punto de vista xeolóxico e termodinámico. Coa explotación desas minas, coa extracción dos minerais e a súa utilización en todo tipo de artefactos e construcións modernas, estamos a esparexelos polo planeta adiante, aumentando a entropía que nos conduce a esa Thanatia da que nos advirten nos seus libros, conferencias e centos de publicacións científicas que levan realizado até o de agora. Tamén resulta notable o argumento que achegan en contra da esperanza depositada por algúns na enerxía nuclear de fusión, pois de conseguirse desenvolver suporía, na súa opinión, unha “repunta enorme na destrución planetaria”.

En Thanatia expoñen os científicos aragoneses un valioso diálogo coa economía, da que aproveitan ferramentas e conceptos coma o de “custo”, pero a cal critican sen medias tintas na súa versión hexemónica actual neoclásica como anticientífica e desligada completamente das chamadas “externalidades”. A termoeconomía ou termodinámica ecolóxica que eles propoñen pretende ser unha achega ás escolas da economía ecolóxica, na estela de Georgescu-Roegen, cuxas contabilidades termodinámicas eles simplifican ao aplicarlles unha unidade máis comprensible, o Kw·h. Defenden na parte máis económica da súa conversa con Almazán, que existen metodoloxías e capacidades de sobra nos estados para substituír ou complementar a contabilidade monetaria do PIB con este tipo de contabilidades físicas, imprescindibles para virar en redondo a destrución en marcha. “O que é positivo para a economía, case seguro que é negativo para o planeta”, expón con crueza Antonio Valero, apuntando á tétrica cara oculta desa ledicia que comparten medios de comunicación, partidos políticos dunha cor ou doutra, sindicatos e a sociedade en xeral cada vez que repunta o PIB, as vendas de coches, a construción de pisos ou as viaxes turísticas.

A termoeconomía dos Valero suxire trocar os impostos ás rendas do traballo por impostos ao consumo de recursos

Con todo, se cadra o máis sorprendente para quen se achegue a esta obra de divulgación é descubrir que alén da advertencia científica, os responsables do Centro de Investigación de Recursos e Consumos Enerxéticos lanzan unha potente mensaxe política: o actual sistema socioeconómico é inviable. A mensaxe non será nova para quen coñeza minimamente os factores climáticos ou ecolóxicos do cataclismo en marcha ou a espada de Damocles do declive petroleiro que nos ameaza. Aínda así agradécese que desde unha área máis da ciencia se sumen argumentos que por si sós abondarían para pisar o freo de emerxencia da nosa civilización.

E non se limitan a advertir do problema, senón que propoñen medidas políticas, por exemplo de tipo fiscal, moi interesantes, como deixar de gravar as rendas do traballo e mudar completamente o feito impositivo, para basealo en impostos progresivos ao consumo de recursos e aos impactos sobre a Natureza. “A gasolina é demasiado barata”, indican neste sentido, e propoñen trocar o Imposto sobre o Valor Engadido (IVE) polo Imposto sobre o Deterioro Engadido (IDE). Se cadra esta xente de ciencia se sitúa aquí a anos luz por diante das propostas das esquerdas políticas, mesmo daquelas que se autocualifican como verdes, e dan corpo concreto de política económica ao que vén defendendo desde hai décadas o Decrecemento.

Porén, a conclusión dos Valero é que “non existe medio político capaz de frear” este derrubamento dos recursos (enerxía fósil e outros recursos minerais) e apreman aos poderes públicos, en troques, a tomar medidas urxentes para reducir “de maneira efectiva” a nosa dependencia deles e reivindican unha “xestión planetaria das materias primas”. Mais sinalan varios graves atrancos culturais para levar isto a cabo: “os problemas máis urxentes son os que máis se pospoñen”, “a nosa sociedade non entende de resiliencia” como tampouco entendemos os crecementos exponenciais, “á xente dálle igual a destrución que haxa con tal de ter un emprego”, a ignorancia agresiva e suicida do “non quero saber, non me contes”, etc. “Non temos por diante un precipicio, senón milleiros de precipicios en todas as direccións”, explican.

Curiosamente, malia teren dado o salto das súas conclusións científicas á súa necesaria aplicación social, e engadiren unha dura crítica social a esta perspectiva, nun certo momento da entrevista en que Almazán os interroga acerca dos riscos de que estas propostas sexan utilizadas por réximes autoritarios e tecnocráticos que tenten xestionar a escaseza cientificamente pero en beneficio dunha minoría, dan a impresión de non percibir este risco no terreo do que algúns denominan ecofascismo (p. 72 e ss.).

Thanatia supón un argumento máis en contra da agroindustria, do extractivismo mineiro e da Cuarta Revolución Industrial

En conclusión, e achegándonos á nosa realidade máis local, fariamos ben en tomar boa nota das mensaxes que nos transmite este libro nun país cada vez máis no punto de mira do capitalismo extractivista, coa connivencia indisimulada dos poderes públicos, que afirman que “Galicia é unha mina”. Aos argumentos ambientais e sociais que adoitan esgrimir os colectivos antiminaría, cómpre engadir novas razóns que coa ciencia na man sinalan que o extractivismo desenfreado é unha receita para o suicidio colectivo. Igualmente, o movemento en defensa da agroecoloxía debería facerse máis consciente de que non só o esgotamento da enerxía fósil a vai converter na única maneira viable de nos alimentarmos a medio prazo, senón que a dependencia da minaría de fosfatos da agricultura industrial xoga a favor dun impulso estatal que resultaría crítico para a seguridade alimentaria, xa que “o fósforo vai ser o vindeiro ouro verde” (Alicia Valero) debido ao Peak Phosphorus, un mineral do que o 70% das reservas mundiais se atopan no Sáhara ocupado por Marrocos. Neste sentido o libro contén outra mensaxe de máxima relevancia e moi acaída ao momento que estamos a vivir en Galiza, onde as nosas forzas políticas pretenden repensar a economía para recuperar a actividade tras o choque pandémico: o futuro debe pasar por imitar a natureza (biomímese, economía circular), e así recuperarmos economías que deixen de estar baseadas en actividades extractivas cuantificadas unicamente con ese artificio humano que é o diñeiro e se apoien de novo nas “realmente produtivas, coma a agricultura tradicional”, contabilizando todos os custos físicos. Isto implicaría “explorar e facer emerxer unha Nova Civilización” dentro dos límites planetarios e a prol dunha vida digna para todos os seres vivos, humanos ou non, presentes e futuros. E isto, xustifica Antonio Valero, “non é cuestión de ideoloxía, senón de evidencias”.

Os movementos críticos cunha implantación masiva de sistemas modernos de captación de enerxías renovables, ou contra o despregamento de tecnoloxías como o 5G ou o coche eléctrico, tamén poden ver reforzadas as súas posicións con este tipo de análises. “Se a enerxía se inviste nesta Cuarta Revolución Industrial (...) nin converter toda a Terra nunha gran mina abondará” (Antonio Valero). Demostran así que a anunciada Transición Enerxética non pode chegar a bo porto coa súa formulación actual que se encamiña a pasos acelerados a esgotar uns recursos minerais excepcionais que fariamos ben en conservar para usos máis críticos e aos que tamén teñen dereito unhas xeracións vindeiras que non teñen nin voz nin voto nas nosas sociedades mineirodependentes.

Sobre este blog
O Centro de Saberes para a Sustentabilidade (CSS) é un Regional Centre of Expertise on Education for Sustainable Development recoñecido oficialmente pola Universidade das Nacións Unidas. Ten como misión fundacional “informar, sensibilizar e implicar a comunidade educativa e a sociedade no seu conxunto na promoción da transformación social necesaria para o cumprimento dos Obxectivos de Desenvolvemento Sustentable a través de experiencias cos pés na terra que fomenten a conservación, a sustentabilidade, a protección ambiental e a resiliencia“. O goberno do CSS é horizontal e democrático a través dun Consello Reitor formado por representantes de todos os axentes participantes. Máis información: http://www.saberes.eu
Ver todas las entradas
Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra en tu cuenta.

Relacionadas

Economía
Economía A Xunta de Rueda privatiza outra das residencias de maiores financiada por Amancio Ortega
Tanto esta residencia como a de Pontevedra, cuxa xestión tamén está en proceso de licitación, serán as próximas en abrir tras a entrada en funcionamento das de Santiago de Compostela e Lugo, que xa operan baixo o mesmo modelo.
Opinión
Opinión ¡Que vivan los aranceles!
Que Trump propugne aranceles no debe hacernos caer en la trampa de defender los intereses de los grandes oligopolios.
Brecha salarial
Extremadura Brecha salarial en Extremadura: los hombres ganan 2.533 euros más que las mujeres
La región mantiene una de las menores brechas salariales de España, pero los hombres aún ganan 2.533€ más al año. Los sindicatos advierten que la igualdad retributiva tardará 20 años en alcanzarse.
Sobre este blog
O Centro de Saberes para a Sustentabilidade (CSS) é un Regional Centre of Expertise on Education for Sustainable Development recoñecido oficialmente pola Universidade das Nacións Unidas. Ten como misión fundacional “informar, sensibilizar e implicar a comunidade educativa e a sociedade no seu conxunto na promoción da transformación social necesaria para o cumprimento dos Obxectivos de Desenvolvemento Sustentable a través de experiencias cos pés na terra que fomenten a conservación, a sustentabilidade, a protección ambiental e a resiliencia“. O goberno do CSS é horizontal e democrático a través dun Consello Reitor formado por representantes de todos os axentes participantes. Máis información: http://www.saberes.eu
Ver todas las entradas
Gobierno de coalición
Gobierno de coalición El PSOE da muestras de cansancio con Yolanda Díaz
Tanto en Moncloa como en Ferraz la opinión sobre la gestión política de la vicepresidenta está en mínimos. Sin criticar su labor en Trabajo, la tropa de Sánchez ya anhela un socio que impulse la unidad a su izquierda con la mira puesta en el 2027.
Palestina
Palestina Israel prohíbe regresar a los 40.000 palestinos desplazados en el norte de Cisjordania
El ejército de Israel desplaza a miles de sus casas en campos de refugiados en diferentes ciudades de Cisjordania ocupada. Mientras, Israel presiona para no llegar a una segunda fase de alto el fuego.
Turismo
Turismo depredador Poca agua, mucho turismo: la crisis hídrica amenaza las islas Eolias en Italia
Las islas italianas del Mediterráneo están acusando especialmente las consecuencias de la turistificación, pero también de una crisis hídrica sin precedentes provocada por el cambio climático. Es el caso de las islas Eolias, en el norte de Sicilia.
Palestina
Palestina Illan Pappé: “No esperaba esta magnitud de indiferencia europea ante lo que está sucediendo en Palestina”
El historiador de origen israelí no se ha sorprendido la violencia cometida por Hamás en octubre de 2023 ni de la reacción de Israel o el apoyo a Estados Unidos, pero sí de cómo ha abordado la cuestión la sociedad europea.
Argentina
Argentina Gauchito Gil, uno de los nuestros hace milagros
En enero, más de 620.000 personas llegaron a Mercedes, una localidad de la provincia de Corrientes, en Argentina. Caminando, de rodillas, a caballo, para agradecer y hacer promesas a un santo popular: el Gauchito Gil.
Andalucismo
Día de Andalucía ¿Por qué Andalucía sigue celebrando el 28F?
Las andaluzas y andaluces celebramos el día de Andalucía entre los actos institucionales y las reivindicaciones políticas, reflexionamos sobre la vigencia y la influencia política de este día.
Macrogranjas
Maltrato animal Una investigación revela una nueva “masacre” en una granja de pollos que salpica a Mercadona
En España, la granja investigada comercializa el producto ‘Cuartos traseros de pollo’ en la cadena de Juan Roig y está certificada con el sello catalán Welfair de bienestar animal, según denuncia el colectivo ARDE que ha realizado la investigación.
Oriente Próximo
Oriente próximo Abdullah Öcalan llama a deponer las armas para lograr la plena democracia para el pueblo kurdo
El líder del Partido de los Trabajadores de Kurdistán llama a la disolución de la organización. Ankara dice que “estudiará” la situación, que también influye sobre Siria, Irán, Iraq y la situación en los países de Oriente Próximo.

Últimas

Ley de dependencia
Derechos sociales Reclaman más financiación para la ley de dependencia ante el nuevo anteproyecto
Bustinduy garantiza como universales servicios como la teleasistencia o recibir sanidad se resida donde se resida, en referencia a los protocolos del covid en las residencias.
Opinión
Opinión De Errejón a Monedero: reflexiones sobre el ciclo del desasosiego
¿Qué pasa cuando quien abusa ha sido o es tu compañero de filas, tu colega, alguien que se consideraba feminista, y no una caricatura facha o un incel de manual? ¿Cómo manejamos la complejidad?
Barcelona
Activismo Absueltos los ecologistas que pintaron el megayate de Walmart en Barcelona
La sentencia afirma que la acción no constituye un delito de daños leves, ya que “la pintura biodegradable fue fácilmente limpiada con una manguera de agua”.
Sanidad pública
Barómetro sanitario La mitad de las personas que piden cita en el centro de salud esperan más de seis días para ser atendidas
De media, la población espera 8,7 días para ser atendida por su médico o médica de Atención Primaria, cuando hace diez años la espera media era de 3,5 días.
Más noticias
Ecuador
América Latina El final abierto de las elecciones en Ecuador
El 13 de abril, la correísta Luisa González y el multimillonario y actual presidente Daniel Noboa se disputan la presidencia de Ecuador en la segunda vuelta. Todas las miradas están en la posición del poderoso movimiento indígena.

Recomendadas

Pensamiento
Mar García Puig “Habitar la metáfora es un peligro que merece la pena”
La escritora catalana Mar García Puig publica ‘Esta cosa de tinieblas’, un breve ensayo narrativo que defiende el poder liberador de la metáfora frente a una pureza simplificadora y paralizante.
Guerra en Ucrania
Geopolítica Trump fuerza a Zelensky a hipotecar la explotación de minerales críticos a cambio de su apoyo
Según el borrador del acuerdo comercial presentado por EE UU, esta potencia deberá obtener el 50% de todos los beneficios de las nuevas explotaciones minerales de Ucrania.
Represión
Represión Javitxu, desde la cárcel de Zuera: “Lo que peor llevo es estar lejos de la gente que más quiero”
Francisco Javier Aijón, Javitxu, es uno de ‘los seis de Zaragoza’. Entró en la cárcel el pasado mayo con una condena de casi cinco años basada en las declaraciones policiales durante el juicio.
Racismo
Fatima Ouassak “Las madres tenemos un papel estratégico dentro del feminismo”
En Francia hay una organización antirracista que lucha por una infancia sin violencia. Es el Frente de Madres y Fatima Ouassak es su fundadora. En ‘El poder de las madres’ (Capitán Swing, 2025) defiende la maternidad como sujeto político.