Candidatures d'Unitat Popular (CUP)
Les amenaces feixistes no impedeixen els debats sobre el referèndum a València

No va ser tranquil·la la visita d'ahir, dimecres 13 de setembre, de les parlamentàries de la CUP Maria Vehí i Anna Gabriel a València. Al matí la Facultat d'Història de la Universitat de València va claretjar amb unes pintades amenaçants per a la Gabriel, on explícitament es demanava que fóra assassinada. Unes hores després, a la plaça de la Verge la policia va identificar a les parlamentàries per participar en un acte a favor del referèndum.

acto anna gabriel UV
Acte organitzat pel sindicat Acontracorrent a la UV Gabriel Rodríguez

El primer esdeveniment que tenia la diputada Anna Gabriel a València pel matí va a ser a La Plaça de la Verge. L’objectiu de l'acte era defensar que la consulta de l’1 d’octubre es puga fer en el conjunt dels Països Catalans, però en la convocatòria les ponents van haver de limitar-se a la lectura del manifest ‘El nostre horitzó, Països Catalans’, perquè van interrompre tant la Policia Local, com la Unitat d’Intervenció Policial de València. El fonament per a la suspensió de l'esdeveniment va ser que no s’havia comunicat a la Delegació del Govern de l'Estat Espanyol. L'acte es va convocar a la mateixa hora en altres ciutats, Barcelona, Palma, Perpinyà; on sí que es va dur a terme. Tan sols van impedir-ho les autoritats a la mateixa ciutat on s'alçaren amb les amenaces a la parlamentària Anna Gabriel.

A la vesprada, l'agenda de la diputada del Parlament Català a la capital valenciana passava per participar en una conferència organitzada pel sindicat Acontracorrent, junt amb dos ponents més: Joan Josep Nuet, diputat de Catalunya Sí Que es Pot, i el periodista i documentalista David Segarra. Segarra explica que "l'acte es va realitzar en el marc d´amenaces de grupuscles neonazis. Les que van vindre ho feien desafiant la por, fins i tot ens van preguntar per les xarxes si anaven a suspendre l'acte".

"Una gran part de la societat valenciana vol saber què està passant a Catalunya. Veu que els mitjans de comunicació no estan explicant bé què passa i, per açò, eixa set de coneixement de voler escoltar què havien de dir els diputats catalans", explica David Segarra
Aquestes amenaces van suscitar una ràpida reacció per part dels moviments socials antifeixistes de la ciutat. Una centena de persones van acudir a les intermediacions de la Facultat al voltant de les 18 h de la vesprada, arran de la convocatòria de concentració que es va difondre a través de les xarxes com a resposta a l'atac dels neonazis.

Va ser precisament a la sala Joan Fuster, escriptor i activista valencià que tant va patir la violència feixista en l'anomenada Batalla de València, on es va congregar una multitud que va omplir les 300 butaques i, vora 100 persones més, van quedar-se a la porta, perquè la seguretat de la Universitat no va permetre sobrepassar l'aforament de la sala. En paraules de Segarra, "una gran part de la societat valenciana vol saber què està passant a Catalunya. Veu que els mitjans de comunicació no estan explicant què passa i, per açò, eixa set de coneixement de voler escoltar què havien de dir els diputats catalans".

A més, el periodista assenyala com els mitjans que han cobert aquest esdeveniment han centrat l'atenció en l'incident de les pintades i no han profunditzat ni en el tema que es va tractar al debat, ni en les possibles inquietuds que van atraure eixa quantitat de gent. "L'acte anava més enllà d'enfrontar al feixisme. Es tractava de poder escoltar, de poder debatre i va haver-hi un torn de preguntes amplíssim. Un èxit molt gran". Segarra defensa que "això també és una manera de fer periodisme, d'obrir el debat. En una societat on els mitjans foren més lliures,això no s'hauria d'haver fet en una sala, això hauria d'haver estat a una televisió pública, als grans periòdics valencians".

Per altra banda, a l'esdeveniment va destacar que la mitjana d'edat era prou jove. "Hi havia gent de partits, que eren els veterans, però tres quarts del públic eren estudiants. Eixos joves que ja no lligen diaris, que no veuen les notícies i que semblen despolititzats, sí que tenen interès i a través de les seues xarxes saben què passa, volen informar-se, i necessiten alternatives". Segarra assenyala que una d'eixes alternatives, que té més valor afegit, és el cara a cara, i que va ser molt interessant confrontar les visions de Nuet, pro dret a decidir, però no independentista, i la Gabriel, que aposta per una república catalana que supere el marc actual.
Segarra creu que "la tasca silenciosa i continuada dels moviments populars i específicament de l'antifeixista al País Valencià, amb una feina de formiga, ha aconseguit que hui els moviments feixistes valencians siguen dels més febles de l'estat Espanyol, quan eren uns dels més forts".

També explica Segarra que es va fer referència a l'acte a l'amenaça feixista. "Fa 20 o 10 anys sabies que tot acte, tota mobilització estava sempre sota amenaça real, perquè hi havia agressions de grups extremistes de dretes permanentment, contra persones que pensàvem diferent. Eixa és la imatge que va quedar de València per als mateixos valencians i la gent de fora, però la realitat és que la tasca silenciosa i continuada dels moviments populars i específicament de l'antifeixista, amb una feina de formiga, ha aconseguit que hui els moviments feixistes valencians siguen dels més febles de l'estat Espanyol".

De fet, un dels referents del feixisme valencià, l'advocat Juan García Sentandreu, qui fora president del Grup d'Acció Valencianista (GAV), organització que en nom de la ultradreta blavera va perpetrar nombrosos actes violents des de l'any 78, com els atemptats contra Joan Fuster i Sanchis Guarner, ara ha canviat la trinxera del terrorisme per la dels tribunals i ha anunciat que presentarà una denúncia contra Anna Gabriel i el rector de la UV pels delictes de desobediència, prevaricació i malversació de fons públics per l'acte organitzat a la facultat d'Història.

Segarra explica que, per a la gent de la seua generació o majors ("30, 40, 50"), en un principi, el recel a causa de les amenaces va ser major. "Els més veterans anàvem amb més tensió, pensàvem que potser això que havíem viscut durant tants anys es tornara a repetir. Que vingueren desenes de persones a atacar, pegar pallisses, impedir l'acte, etc. Els joves estaven més tranquils, perquè han crescut en un ambient en qual els ultres no són un factor rellevant. Ni tan sols aparegueren ahir. La desfeta, la divisió i la desil·lusió de l'extrema dreta valenciana és enorme".

Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra en tu cuenta.

Relacionadas

Política
Comunidades Autónomas Desde el corazón de la Andalucía rebelde al tercer bloque de las izquierdas soberanistas
Los partidos de la izquierda soberanista del Estado se han encontrado este fin de semana en Marinaleda (Sevilla) para apuntalar su posición de tercer bloque frente a la derecha y a los partidos “centralistas” que forman parte del Gobierno español
Elecciones
Elecciones catalanas El Hard Rock y la regulación de los alquileres complican los acuerdos post 12M en Catalunya
Las diferencias sobre el megacasino Hard Rock en Tarragona y los choques por la regulación de los alquileres hacen todavía más difícil la formación de un gobierno estable tras las elecciones catalanas.
Palestina
Genocidio Salah al Bardauil, miembro del comité político de Hamás, entre los 23 asesinados por Israel esta madrugada
Israel ha matado a 634 personas desde la ruptura del alto el fuego el pasado martes. Un ataque del Estado sionista hacia suelo libanés este sábado ha dejado siete muertos.
Comunidad de Madrid
Fin a la privatización Un tsunami marcha por Madrid por la gestión totalmente pública de los servicios a la ciudadanía
La plataforma Tsunami por los Servicios Públicos nace este domingo para aglutinar a decenas de organizaciones sociales que quieren hacer frente al “modelo neoliberal de destrucción masiva de los derechos humanos y sociales”.
Comunidad de Madrid
Comunidad de Madrid Un rayo de esperanza tras cinco años de los protocolos de la vergüenza
A punto de prescribir los posibles delitos, un avance judicial abre la puerta a conocer quién decidió no derivar a hospitales a ancianos en residencias en la Comunidad de Madrid.
Siria
Siria Siria, de la euforia por el fin del régimen al examen de la transición
Las matanzas en el litoral sirio y las dudas acerca de las nuevas autoridades dejan atrás la alegría por la caída de al Asad y enfrían el aniversario de la revolución, el primero tras la huida del dictador.
Gobierno de coalición
Consejo de Ministros Ángel Víctor Torres anuncia que tiene cáncer, pero seguirá al frente del Ministerio de Política Territorial
Reducirá su agenda como titular de Política Territorial en las semanas previas a una operación a finales de abril. Fuentes ministeriales dicen que la enfermedad “va bien” y “tiene solución”.
Medio ambiente
Oliver Franklin-Wallis “La industria de los residuos deja una cicatriz enorme en nuestro planeta”
El periodista británico Oliver Franklin-Wallis recorre en ‘Vertedero’ (Capitán Swing, 2024) las prácticas ocultas de la industria de residuos, exponiendo el papel de las grandes corporaciones, en connivencia con autoridades e instituciones públicas.
Contigo empezó todo
Contigo empezó todo El comunismo libertario de Hildegart Rodríguez
La joven madrileña, a quien se recuerda por morir a manos de su madre, contribuyó con sus ideas a la política revolucionaria durante la II República.
Opinión
Opinión La berlusconización de Mazón
Es evidente que el presidente de la Generalitat no ha asumido la agenda de la ultraderecha por convicción, sino por supervivencia política y judicial, en una estrategia no muy diferente a la que empleó Silvio Berlusconi.

Últimas

La vida y ya
La vida y ya Para vivir bien
“Para vivir bien hacen falta plantas, profe”, dijo una alumna. Esa frase es una forma de recordar que para vivir bien no es suficiente con levantarte cada mañana y meterte en el metro con los ojos pegados al sueño de estar en otra parte.
Tribuna
Tribuna La celulosa y la mina son el modelo industrial del Partido Popular
Es fundamental que tejamos una red social transversal en la sociedad capaz de unir a sectores diferentes que sean capaces de aglutinarse en un movimiento social alrededor de un denominador común: la defensa de nuestro territorio.
Turquía
Contra Erdogan Turquía en las calles: cae el muro del miedo a las movilizaciones
La detención del principal rival político de Erdogan ha provocado protestas masivas en todo el país que amenazan con convertirse en movilizaciones generales de descontento contra el gobierno.
Más noticias
Finlandia
Reducción de GEI De sumidero de carbono a emisor de gases: los bosques en Finlandia ya no capturan CO2
El 74% de la superficie del país nórdico está cubierto por árboles. Los bosques funcionaban como sumidero de carbono, pero han pasado de capturar 28 millones de toneladas de dióxido de carbono a emitir 1,2 millones de toneladas de este gas.

Recomendadas

México
EZLN Genealogía del “común” zapatista, política de la liberación
El EZLN celebró junto a sus bases de apoyo unas jornadas conmemorando el 31 aniversario del levantamiento en Chiapas, en el que se hizo reflexión sobre los retos que vive el movimiento. En abril, preparan el encuentro (Rebel y revel), de arte.
Galicia
Galicia Galicia vuelve a la calle contra la celulosa de Altri, Greenalia y la Xunta: el desastre natural, en datos
Cientos de barcos y decenas de miles de personas están llamadas a participar este sábado en una manifestación en A Pobra do Caramiñal, uno de los municipios de la ría de Arousa, donde desemboca el río Ulla, el más afectado por la pastera.
Literatura
Millanes rivas “El 25-M nos facilita generar una comunidad y creo que ‘Paisaje nacional’ contribuye a ello”
Un encuentro con el escritor Millanes Rivas a propósito de su novela ‘Paisaje nacional’, con Extremadura, su historia herida y el 25 de marzo de fondo conversado.