Chile
Insistirmos, persistirmos, resistirmos

O rexeitamento en Chile exixe unha lectura que se afaste das antinomías tradicionais e atenda unha memoria americana común.
Chile, pancarta apruebo
Pancarta reivindicativa en Santiago de Chile. Foto de Nicolás Lagos cedida a El Salto.
Tradución: Rodrigo Herrera Alfaia
25 sep 2022 09:08

Desde hai días, preguntámonos por que fracasou a campaña do “Aprobo unha nova constitución” en Chile. Coma unha especie de automatismo incrustado na nosa tradición de esquerdas, as nosas preguntas adoitan vir vencelladas á exixencia dun exame de conciencia. Algunhas voces din que precisamos, unha vez máis, facer unha autocrítica para tentar comprender por que fracasamos. Como foi que unha constitución, que namorara ao progresismo do mundo enteiro, fose rexeitada polo pobo chileno?

Quixese afastarme da luída compracencia na autocrítica, tan oportuna para ensimesmarnos de xeito morriñoso en promesas incumpridas de futuro e tan pouco práctica para inverter as coordenadas da acción no mundo que vivimos.

Alén desa luída compracencia (que non deixa de ser un xeito de mala conciencia), prefiro atender como imos contar este relato do plebiscito constitucional e como, desde alí, podemos encarreirarnos a unha acción. Noutras palabras, que tipo de disputa imos propor nun contexto rexional tan lene como o que estamos a vivir agora mesmo en América latina e o Caribe.

Pois non esquezamos algúns fíos importantes que se están a destecer asemade: no día do peche da campaña polo Aprobo, apuntaron cun arma na cabeza da vicepresidenta de Arxentina, Cristina Fernández de Kirchner. Non hai que esquecer a inquedanza que experimenta a extrema dereita rexional desde os seus cuarteis de Miami trala derrota nas últimas eleccións presidenciais en Colombia e o triunfo de Gustavo Petro, algo que, polo menos, dá pistas para entender por que Álvaro Uribe Vélez celebrou como propio -baile incluído- o triunfo do rexeitamento en Chile. E moito menos temos que esquecer toda a traxicomedia de zarangalladas que a OEA leva organizando ao redor de Nicaragua para entramparnos, unha vez máis, en debates estériles que nos levan a unha canella sen saída que son os cruzamentos de argumentos a favor ou en contra das “ditaduras da esquerda” (con isto non quero descoñecer — ao contrario, condeno abertamente — o atropelo contra os dereitos humanos que acontecen en Nicaragua, senón que quero suxerir a pouca vontade que ten a OEA para destrabar de boa fe a situación naquel país).

Xa que logo, e agardando o que suceda nas próximas eleccións en Brasil, a conxuntura rexional amósanos un escenario tenso e cunha simultaneidade de tramas cuxas conexións narrativas non son sinxelas de precisar.

Perspectiva continental

Lermos os resultados en Chile como unha simple derrota sobre as forzas progresistas e , máis aínda, como unha derrota nacional non alumea sobre aquilo que está a suceder no continente. Este escenario repite un drama histórico chileno cunha longa historia: non esquezamos que a constitución de 1828, creada desde abaixo por unha xunta de asembleas populares, foi trocada por un pacto oligárquico en 1993. Desde entón e ata agora, o que semellaba un problema nacional era, en realidade, un asunto de interese continental. É curioso que nos nosos debates actuais esquezamos este tipo cousas e rematemos por parcelar as discusións en inútiles provincias mentais. Non sería mala idea repetirmos os xeitos do pasado, é dicir, recuperarmos o punto de vista continental para pensarmos os nosos problemas locais, algo que, por certo, as oligarquías rexionais nunca perderon de vista (e, por iso, actúan organizadamente e con conciencia histórica).

Que significa recuperar ese punto de vista americano para pensarmos os nosos problemas locais? Primeiro, supón facer unha pregunta profunda sobre o ethos multiculturalista/identitario que organiza os nosos debates contemporáneos na rexión. E por ethos multiculturalista/identitario refírome a ese punto de vista que, como sentido común de época, delimita unha relación coa linguaxe e unha percepción da realidade social profundamente antidemocrática.

Nste ethos, o mundo social atomízase e disgrégase como a suma de existencias individuais. De xeito que toda a responsabilidade das inxustizas sociais remataría en cada unha delas. Ao se estragar a percepción igualitaria do vencello social vanse desfacendo os significantes democráticos cos que articulamos as exixencias da xustiza nun mundo desigual. É por mor diso que mediante a retórico individualizada que separa o mundo entre a vítima e o agresor, as violencias, despoxos e inxustizas estruturais comezan a ser narradas nun rexistro oligárquico-corporativo da ofensa, o castigo e a reparación persoal. A estrutura da ofensa non é outra que a reactivación daquela vella paixón da conquista do honor nun mundo de amos e vasalos. Se o agravio sufrido nos leva ao lugar do vasalo, a reparación só podería vir mediante unha inversión de polo, é dicir: humillar ao que me humillou para recuperar o estatuto psíquico do amo.

O que queda sen cuestionar é esa mesma forma da estruturación do vencello social: a naturalización da desigualdade como único mecanismo de reparación. É o fío deste paradoxo señorial, para dicilo con Zavaleta Mercado, enraizado nas nosas sociedades gamonais, que o neoliberalismos tira para, por unha banda, desfacer a relación de loitas colectivas e democráticas e, por outra, para construír os novos nós efectivos do neoliberalismo autoritario. Unha consigna clara sería desconfiar da estrutura da ofensa porque hai que sospeitar do tipo de reparación antidemocrática que nos ofrece.

Hai que desconfiar das prácticas punitivistas porque reducen a inxustiza a un individuo particular —como falsa encarnación dunha colectividade vulnerada— e deixan sen tocar as relacións sociais de opresión e despoxo que estruturan as violencias contemporáneas. Pero, por sobre todo, hai que desconfiar do tipo de subxectividade que propician estas formas de activismo alentadas desde a mecánica co-modificada das redes sociais. Levamos un tempo ollando como, desde o interior do activismo que se fai coa lóxica do influencer, van vencellándose formas neoliberais de subxectivación que rematan  por desmembrar os significantes democráticos e colectivos cos que historicamente se estruturou a comprensión mesma da realidade e do seus horizontes emancipatorios.

Por mor diso resulta urxente, en primeiro lugar, cuestionar este núcleo subxectivo que, a pesar da súa apelación  á ética e á comunidade, dan lugar a simulacros do vencello social profundamente antidemocráticos, xusto no corazón dos activismos contemporáneos. E, no segundo lugar, pensarnos máis como americanos e menos como unha identidade particularista dentro dun exclusivo devir minoritario.

 E momento de nos facer cargo dunha verdade incómoda: hai moito tempo que as loitas pola identidade embeleñáronse co complemento do goce capitalista. Hai un bo tempo que os poderes corporativos atoparon o xeito de converter o vencello entre identidade e emancipación nun sistema para “reempaquetar” a mercadoría. Por iso as grandes corporacións dos medios, o mercado editorial ou os sistemas de bolsas nas universidade de elite mundial están tan interesadas en explotar identidades indíxenas, negras, das diversidades sexuais e do feminismo. Entenderon que as reivindicacións dunha loita colectiva podíanse explotar como unha mercadoría encarnada nun tipo de suxeito que ás veces semellan deseñados directamente polo algoritmo.

Cal é diferenza ou o xiro epocal que estamos empezando a descubrir? Que antes estas loitas construían un suxeito colectivo para facer posible unha emancipación para as maiorías. Agora a lóxica inverteuse, e este tipo de reivindicación converteuse nun mecanismo de salvación individual con expresións moi concretas: unha bolsa para facer un doutoramento, un premio no mundo literario ou un filme nunha plataforma como Netflix. Xa que logo, o suxeito que encarna a colectividade historicamente vulnerada  aparece como un exemplo de éxito, resiliencia e de que, en definitiva, o sistema de reparacións xa está en marcha. A reparación histórica como campaña de relacións públicas.

Esta chantaxe que nos ofrece o neoliberalismo agocha algo triste e tráxico da nosa época: as clases dominantes explotan estes significantes de esquerda para os seus usos privados e as maiorías empobrecidas e precarizadas loitan entre si para ver se poden ser seleccionadas e salvadas neste novo e deprimente club da esquerda boutique global.

Quen descubrimos os paradoxos destas prácticas (ou o corazón oligárquico que latexa no interior destas modas “anticapitalistas”)  e conectamos coas diferentes memorias emancipadoras, temos responsabilidade ético-política, pero tamén histórica, de non aceptar estas chantaxes do neoliberalismo autoritario e de nos preguntar que memorias se comezan a reactivar como contrapesos  de toda esta nova operación de suplantación e despoxo.

Pois este drama histórico ao que estamos a asistir esta sendo contrarrestado (aínda que non suficientemente pensado) por unha serie de loitas e experiencias de gobernos populares que desexan a construción da unidade do campo popular. É dicir, formas de negociación que, sen renunciaren á heteroxeneidade do social, asumen a necesidade de articular entre si as diferentes loitas colectivas (indíxena, LGTBIQ+, ambiental, etc.), vencellalas coas institucións republicanas e aspirar a un horizonte común que, sen se esgotar no mero recoñecemento das identidades, evoque unha imaxinación universalistas e situada. Outra consigna, outro sendeiro de traballo podería ser reclamar unha nova conciencia americana que se dirixa máis cara á construción dunha correlación de forzas colectivas que á fixación de identidades específicas, á configuración dun novo horizonte da imaxinación social que á reparación punitivas da ofensa.

Mudar o relato

Agora ben, contemos entón o que acaba de suceder en Chile desde esta conciencia americana, é dicir, desde a aspiración universalista e situada. Mudemos o relato. O primeiro que poderíamos ter presente é que o 40% dos chilenos votou con conciencia por una constitución declaradamente feminista, ambientalista, a favor das diversidades sexuais e cun claro desexo de reverter o suposto “éxito” do laboratorio neoliberal en Chile. Esa porcentaxe supera o número de persoas que votaron por Gabriel Boric para a presidencia na segunda volta. É dicir, 4 860 266 persoas votaron por un novo pacto social que asumía todas as consignas que se atopan na vangarda das novas loitas contra o capitalismo financeiro e o patriarcado milenario.

De verdade criamos que ía ser tan fácil obter unha maioría? En diferentes conversas públicas e privadas levo expoñendo a seguinte pregunta: en que lugar do mundo se aprobaría unha constitución como a que lle ofreceu a convención ao pobo chileno? A pregunta resulta máis pertinente se atendemos a irrupción das forzas fascistas e reaccionarias a nivel mundial que se evidencia, por exemplo,  nos grandes retrocesos da Corte Suprema dos Estados Unidos en temas de dereitos civís ou o vello instinto imperial que espertou a guerra en Ucraína en todos os actores involucrados, un conflito que semella vai prolongarse máis do esperado e que seguramente fará moito dano —como adoita suceder— aos sectores más vulnerables de toda Europa.

É neste escenario mundial tan adverso en que América Latina segue a construír, en contrasentido das forzas da reacción que semellan dominar a nosa época, utopías de futuro. E esta vez, como adoita suceder con tódalas utopía, temos a inxenuidade de confiar en que habería un pobo que desexase naturalmente a súa realización sen tomarnos a molestia de traducir esa utopía nunha linguaxe común.

É nese sentido que me pregunto se o texto da constitución non rematou por priorizar, na súa mesma redacción, unha vocación más vencellada cos imaxinarios particularistas e identitarios, capaces de interpelar a quen xa se recoñecen nesas lóxicas das loitas, isto é, as organización sociais e os colectivos afíns a esas demandas pola identidade, as clases medias e media-altas ilustradas, familiarizadas coas discusións da axenda do progresismo global, forzas políticas e ciudadanías mobilizadas por unha mudanza democrática para Chile.

Porén, é un feito que ás maiorías sociais do pobo chileno esa constitución non as interpelou e podería dicirse que foi recibida como letra morta: unha mera abstracción asociada a unha cadea mediático-corporativa de temores e prexuízos atávicos. Tampouco convén esquecer que algo moi parecido sucedera en Colombia coa derrota do Referéndum pola Paz en 2016: unha desconexión efectiva entre o pobo e o referéndum, unha operación mediática e desapiadada da dereita rexional (mesmo reciclaron varios deses recursos publicitarios para impulsar o rexeitamento en Chile). Daquela, algúns apuráronse a cualificar ás maiorías colombianas como de dereitas, ignorantes, estúpidas. Ao final, como podía ser que un pai preferise a guerra e non a paz?

Do mesmo xeito, moitos pregúntanse hoxe, como pode ser que o pobo chileno preferise a vella constitución de Pinochet a unha fermosa carta constitucional deseñada cun espírito woke? Quizabes estamos a nos facer a pregunta equivocada. E é que, así como no seu momento o rexeitamento do referéndum pola paz non debeu identificarse como unha predilección irracional do pobo colombiano pola guerra, do mesmo xeito é un erro identificar ao rexeitamento da nova constitución como unha morriña por Pinochet ou coma unha mostra do conservadorismo esencial do que Chile non serían quen de abandonar. Pois a realidade adoita ser moito máis sorprendente do que os analistas políticos chegan a ollar. Non por nada. Ese mesmo pobo que rexeitou a paz en Colombia en 2016 é o mesmo que hai poucos meses elixiu, por primeira vez na súa historia republicana, un goberno de esquerda liderado por un ex-guerrilleiro do M-19, cuxa fórmula vicepresidencial era unha recoñecida líder negra.

Insistirmos, persistirmos, resistirmos

Nese sentido, traducirmos o triunfo do Rexeitamento como un repregamento cara a unha política conservadora dos consensos co gran capital sería un dos peores erros históricos que podería cometer o goberno actual de Chile. Como quizais tamén o foi crer que o estalido social de 2019-2020 era unha autopsia plena para a liberación total e a implantación dun réxime de ledicia. É, polo contrario na fenda destas dúas teses apresuradas onde se abre todo o xogo da política. Por iso é tan importante recorrer a esa memoria americana para saber interpretar e traducir esas desconexións afectivas entre os gobernos populares e os seus pobos. Pero, aínda máis importante, para re-conectar con ese vello xeito da afouteza americana que consiste, por unha banda, en non soltar a man do pobo, e, por outra, evitar a chantaxe (conservador) das narrativas da derrota.

Ao final, o segredo de todo proceso emancipador consiste en insistirmos, persistirmos, resistirmos e nunca desistirmos. Porque como non se cansou de repetirnos  Simón Rodríguez ás xeración vindeiras, “ou inventamos ou erramos”.  

Artigo orixinal publicado en Jacobin América Latina o 20 de setembro do 2022. Para consultar a versión orixinal pódese ingresar aquí.

Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra en tu cuenta.

Relacionadas

Ley de Amnistía
XV Legislatura Puigdemont pide abandonar “la vía judicial contra el independentismo” para apoyar una investidura
El líder de Junts apuesta por la amnistía y por el final de la vía autonómica en un escenario de nuevas relaciones con el Estado que puede determinar el nuevo ciclo político.
Chile
Chile La constitución a los pies de la ultraderecha
Se había dicho que esta iba a ser recordada como la constitución de los expertos, la de las élites, o la de los partidos tradicionales, pero parece que al final será recordada como la constitución de Kast.
Chile
Irina Karamanos: “No me voy a restar de espacios de militancia por estar donde estoy”
Militante feminista y exprimera dama de Chile por su decisión de acabar con este rol, Irina Karamanos se enfrenta a un equilibrio difícil que transita con respuestas cautelosas.
Redes sociales
MeToo en Instagram “Anónimo, por favor”: escritoras, publicistas y actrices pasan del testimonio en redes a la organización
Varias cuentas de Instagram publican testimonios que dibujan una escena de abuso de poder y violencia sexual normalizada las artes escénicas, la música o la publicidad. Sus impulsoras se organizan para transformar la realidad.
Galicia
Medio ambiente Balsas mineras: una amenaza perpetua en favor del lucro empresarial
Las balsas de residuos de la mina de Touro y Riotinto serían ilegales en muchos países por no cumplir normas básicas de seguridad. Estas estructuras ya han provocado docenas de catástrofes y vertidos tóxicos.
Justicia
Reportaje El imperio de los jueces-soldado
La justicia española ha entrado en un callejón peligroso. Desde hace años, el Poder Judicial se ha mostrado escorado a la derecha y más como un problema para la resolución de cuestiones cruciales para el Estado.
Opinión
Revista El Salto Debajo de la palabra “lawfare” no está la playa
El sistema judicial, si se fijan, no obedece o asume propuestas o presiones del Ejecutivo o del Legislativo. Sino que más bien ocurre lo contrario.
COP29
Cumbre del Clima La COP29 cierra su acuerdo de financiación en 300.000 millones y corta la ambición de los países del sur
Tras dos semanas de negociaciones arduas, la Cumbre del Clima celebrada en Azerbayán ha aumentado sus objetivos de financiación, pero quedan muy lejos de las demandas de los países en vías de desarrollo que pedían al menos 500.000 millones para 2035.
Galicia
LGTBIfobia El jurado declara culpables de asesinato a tres de los acusados por el asesinato de Samuel Luiz
El tribunal popular aprecia homofobia en el crimen, absuelve la única mujer encausada y considera cómplice al único varón que no estaba en la cárcel.
América Latina
Leandro Morgenfeld “El triunfo de Trump va a empoderar a los Milei y los Bukele”
El historiador e investigador argentino especializado en la relación entre Estados Unidos y América Latina, analiza el triunfo electoral de Donald Trump y el impacto que tendrá en una región que Washington sigue considerando su “patio trasero”.

Últimas

Palabras contra el Abismo
Palabras contra el Abismo Lee un capítulo de ‘Café Abismo’, la primera novela de Sarah Babiker
El barrio es el espacio físico y social en los que transcurre ‘Café Abismo’, la primera novela de la responsable de Migraciones y Antirracismo de El Salto, Sarah Babiker.
Opinión
Opinión Aprender de las fantasías de la conspiración
Difícilmente los desmentidos científicos convencen a quienes ya han incorporado una fantasía de la conspiración. Sin embargo, estas fantasías se corresponden con un hecho como que el desasosiego por el futuro es un sentimiento generalizado.
La vida y ya
La vida y ya Huipil
Han escrito un libro que se titula 'Nuestros tejidos son los libros que la colonia no pudo quemar'. No hay lugar para las dudas sobre lo que te vas a encontrar al leerlo.
Opinión
Opinión La distopía no es un género literario
Hay grandes carteles por todos lados donde te hacen responsable de tener el móvil bien cargado y aconsejan llevar una batería externa para evitar percances.
Análisis
Análisis Tenemos que hablar de esto: enfermedad, daño y comunidades de cuidado
La comprensión resolutiva o positivista de la enfermedad esconde la profunda obligación de “estar bien”; una obligación que está quebrando nuestras sociedades sin que nos demos cuenta.
Más noticias
Opinión
Opinión Yo he venido aquí a licitar
El capitalismo de licitación, o capitalismo licitador, es el modelo económico que mejor define las prácticas que los diferentes gobiernos del PP valenciano han llevado a cabo a lo largo de la historia.
Que no te lo cuenten
Que no te lo cuenten De contracumbres y personas sin hogar
VV.AA.
Abrimos noticiero con el G20 de Brasil y la ausencia de soluciones de vivienda para las familias afectadas por la dana.
València
Dana La Diputación de València adjudica a dedo otros 735.000 euros a una empresa de Gürtel para obras de la dana
El gobierno del Partido Popular contrata por el procedimiento de emergencia a CHM Obras e Infraestructuras, que tienen detrás a los hermanos Martínez Berna, condenados en el marco del 'caso Gürtel' a un año y nueve meses de prisión.

Recomendadas

Euskal Herria
Cultura Los judíos en la tierra del euskera
Un repaso de la acogida que les brindó el Reino de Navarra tras su expulsión de Castilla y Aragón, a la red clandestina que los ayudó a cruzar la muga durante la ocupación nazi de Francia y las relaciones con el Estado de Israel
Dana
València Mazón se atrinchera detrás de un militar y cierra su crisis de gobierno
El president valenciano ha remodelado el Consell de la Generalitat dando salida a dos conselleras y fichando un general en la reserva para la vicepresidencia.