AGANTRO
A fantástica integración e a deconstruente sociedade do porvire

Convén razoar que o declive demográfico galego pode mudar grazas ás persoas migrantes que son as que, nos últimos tempos, xa teñen alterado os números de natalidade. Iso para nós é un milagre.
parada de bus en Ourense
Unha parada de bus da provincia de Ourense. Sara Garchi

Tradutor e profesor de idiomas

30 dic 2023 06:00

Os camiños da vida levan as persoas das outras latitudes do mundo a chegaren a cidades tan alleas aos vieiros da migración internacional como pode ser a cidade áurea. Ourense ten acollido nos últimos anos grandes fluxos de migración, especialmente, económica, que se ve representada nos elevados números de persoas latinoamericanas residentes na urbe e que se constitúen como na primeira grande minoría de habitantes de orixe foránea. Os latinoamericanos e latinoamericanas sobrepasan os dez mil e xa non é estraña nin admira a ninguén a presenza de venezolanos ou colombianos nas rúas da cidade. Moitos deles son descendentes de galegos que, outrora, fixeron a viaxe inversa á procura dun futuro mellor, mais outros moitos non tiñan nin teñen ningunha vinculación familiar ou afectiva coa nosa terra.

Son diversas as formas de entrar nun país, quer como turistas, quer como estudantes, etc., e sabemos que moitos deles quedan en situación de vulnerabilidade á espera dunha regularización do seu estatuto. Moitos son simplemente incógnitos ou inexistentes para o sistema, mais, como todos comprendemos, os pobres non poden esperar e o estómago non aguanta os tempos da burocracia, polo que cadaquén procura o seu mellor esquema para sobrevivir.

Na fonda urbe encontramos pobos que nunca tiñan marcado presenza entre nós, estou a referirme aos ucraínos e aos rusos -na súa diáspora europea- e ás xentes de recantos tan afastados e diferentes como son os vindos dos países Siria, Afganistán ou dos africanos Burkina Faso, Angola, mesmo os nosos veciños do sur, os de Marrocos ou do Sáhara. Estes veñen por outras razóns ben diferentes. Existen institucións que acollen as persoas que son demandantes de protección internacional, asilo e refuxio (na cidade de Ourense: a Cruz Vermella e a Provivenda). En tal estatuto poden integrarse todas as persoas que cumpran cuns parámetros definitorios sempre e cando existan unhas causas que o xustifiquen.

Polo tanto, primeiramente, debemos distinguir o que é unha migración económica do que é fuxir dun país por causa dunha guerra, da violencia ou da persecución por motivos de xénero ou orientación sexual, por asuntos de cariz relixioso ou político. É por iso que o primeiro razoamento que discrimina uns dos outros é que os migrantes económicos, que tamén abandonaron o seu lar pola precariedade e para labrar un futuro mellor á procura de satisfacer as necesidades, chegados a un punto, con moito, con pouco ou con nada, sempre poden regresar á súa terra, pois, aínda que perdesen todo no novo mundo, terán sempre unha terra onde volver. No caso dos refuxiados, non, pois se volvesen correrían o risco sufriren graves violacións dos seus Dereitos Humanos: cárcere, torturas, castigos, e demais miserias humanas que se subentenden. Non teñen onde volver.

A cidade, en xeral, aínda descoñece bastante as historias dos migrantes, sexan eles económicos, sexan beneficiarios de estatuto de refuxiado ou calquera protección internacional análoga. Moitos deles refiren a soidade, a amargura e a incomprensión, alén de vérense bastante atados e dependentes dos programas de axuda, que, non esquezamos, son temporais e non totalmente comprensivos, pois están vinculados a servizos profesionais que teñen un horario oficial e cando a tenda pecha, eles vense sos, sen redes de contacto, sumidos en depresións e excluídos socialmente.

Cabe a todos os profesionais, ben como as mentes pensantes da sociedade non contentarse con repartir as migallas do pan entre os pombos, e non acomodarse no statu quo e tornarse en esquerda de caviar, pois temos notado ben os efectos do retroceso civil e a vitoria do conservadurismo. É na persistencia en lograr un Estado Social para todos onde ten que estar o foco das actuacións para a inclusión colectiva, a igualdade de oportunidades e a redistribución da riqueza. Nós sabemos que hoxe en día a palabra revolución ten outro nome: cultura. Ese é o único camiño.

Mais, como han de integrarse nesta nosa suciedade-sociedade colectiva que xa é exclúente de seu? As liñas de financiamento a través das institucións privadas de solidariedade social ou do propio Estado e os seus entes periféricos tentan unha integración “fantástica” que, na práctica, se ve revestida de múltiples precariedades. O proceso de integración local é lento e a sociedade receptora tamén debe estar preparada para acoller, e non o está. Existen moitas barreiras para eles, non só o idioma, a súa situación legal, social, relixiosa ou cultural. Sabemos do estigma que pesa sobre os estranxeiros, sabemos como os xornais linguarudos e os outros media sensacionalistas atácanos e etiquetan malintencionadamente. Tamén somos conscientes de que o noso pobo non destaca por aceptar facilmente as mudanzas nin acoller de boa maneira a aqueles que son diferentes.

Medios de comunicación
Medios de comunicación Francotiradores do morbo: a prensa ante a morte de persoas empobrecidas
Os medios de comunicación diseccionan os casos de mortes en precariedade extrema ata a náusea. Ofrecen datos confidenciais de historiais clínicos e policiais, presupoñen drogadicción e ocupación de vivendas porque se saben impunes.

É, polo tanto, labor de todos, deconstruír os esquemas de pensamento para tombar os discursos de odio que condicionan o seu futuro á hora de teren acceso a cousas tan básicas como o alugueiro dun apartamento ou o acceso a un traballo con condicións dignas. Vivimos por toda a Europa Occidental tempos de patente xenofobia. Tamén aquí na nosa Iberia existen partidos de corte neofascista que que pregoan mensaxes disparatadas que agochan no fondo un sentimento de odio ao estranxeiro. Na fantástica integración destas xentes, temos que salientar que os programas de axudas non son transparentes nin existe un seguimento real e detallado do seu camiño e tanto o mercado de traballo, como o mercado inmobiliario, aquilo que lles ofrece e á miserabilidade que os naturais de aquí xa non aceptan.

Entendamos xa o significado da palabra “fantástico” polo seu primitivo sentido, pois, talvez hoxe en día, se entenda a palabra como ideal, excelente ou magnífico, mais, realmente, fantástico procede da palabra fantasía, é dicir, algo que non existe: unha integración de fantasía. Somos conscientes de que se teñen creado guetos e grupúlsculos de exclusión, o que pode levar a estas xentes a acabar en escuros camiños ligados á delincuencia, ás drogas, ás perpetuas depresións, á prostitución ou á violencia. Lembremos que son persoas que chegan con problemas psicosociais profundos e que precisan dun cariñoso acollemento e atención e non dunha integración fantástica, senón máis ben dunha integración efectiva, ou mellor da súa inclusión.

Convén razoar que o declive demográfico galego pode ser remediado grazas ás persoas migrantes que son as  que, nos últimos tempos, xa teñen alterado os números do natalino. Iso para nós é un milagre. Somos conscientes de que a pluralidade de idiomas, cociñas, culturas, formas de vestir, de ser e de proceder enriquecen o noso presente.

Coa fin de sensibilizar sobre este asunto e a premente necesidade descontruír a sociedade presente con vistas a construír unha sociedade da inclusión, compartimos abaixo o que é considerado un dos maiores poemas desta temática, escrito polo xa finado escritor da Galiza polaco-ucraína: Adam Zagajewski.

Refuxiados, de Adam Zagajewski (tradución libre)

«Encurvados por unha carga
que ás veces é visible, outras non,
avanzan polo barro, ou a area do deserto,
inclinados, famentos,
homes taciturnos con grosos caftáns,
vestidos para as catro estacións,
anciás con caras cheas de engurras
levando algo, que pode ser un bebé, unha lámpada
(familiar), o talvez o último pan.
Isto pode ser Bosnia, hoxe,
Polonia en setembro do 39, Francia
(oito meses despois), Turinxia no 45,
Somalia, Afganistán, Exipto.
Sempre hai un carro, ou como mínimo un carreto
cheo de tesouros (colchas, cuncas de prata,
e o aroma da casa que se evapora rapidamente),
un coche sen gasolina, abandonado na cuneta,
un cabalo (será traizoado), neve, moita neve,
neve de máis, sol de máis, chuvia de máis,
e esta inclinación tan característica,
como cara a outro planeta mellor, un planeta
que ten xenerais con menos ambición,
menos canóns, menos neve, menos vento,
menos Historia (este planeta, por desgraza,
non existe, só existe a inclinación).
Arrastrando as pernas
van devagar, moi devagar
ao país de Ningún Sitio,
á cidade Ninguén
na beira do río Nunca.»

Ademais, queremos traer ao celme do razoamento as verbas do poeta celanovés Camilo Cao, no ámbito do libro de poemas que trata o asunto da emigración galega dunha forma tan humana. Tal como o canto dá conta do agarimo dado polo outro, tal debe ser o acollemento colectivo que a nosa nova sociedade debe realizar para con estes novos habitantes que connosco se encontran e entroncan:

«Cando me atopas coitado nas agras,
fondos queixumes e aloias
arrevoan no teu sangue
co mentes de chamusgar os feros,
que, pouco a pouco, debalan.
A neve, a sarabia e mailo travesío
atopan antergo pouso
no achego do teu colo;
ti eiquí non están salaiosa:
a todo sorrís, aínda ó máis bulreiro,
e tamén non hai ouxeto que non che chiste
por moi baixado que sexa,
pois até nas silveiras e saltasebes
alcontras folganza prós teus tresvaríos.»

A nosa conservadora cidade continúa moi indiferente a todos estes asuntos. A integración, ou mellor, a súa inclusión educativa, social, laboral e financeira, non consiste en facelos coma nós, consiste en sermos todos tolerantes e aceptar a diversidade para -no camiño da deconstrución- crear unha nova estrutura de sociedade harmónica na pluralidade e onde caian os estigmas que pesan sobre cada colectivo.

Archivado en: O Salto Galiza AGANTRO
Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra en tu cuenta.

Relacionadas

O Teleclube
O teleclube 'Prefiro Condenarme', o novo documental de Margarita Ledo estréase en ‘O Teleclube’
Sagrario, a muller protagonista desta historia, figura como un símbolo de rebeldía e valentía en tempos de ditadura na nova aposta de documental creativo da directora Margarita Ledo.
Minería
Minaría Balsas mineiras: unha ameaza perpetua de catástrofes a prol do lucro empresarial
A balsa de residuos da mina de Touro, proxecto estratéxico da Xunta, sería ilegal en moitos países por non cumprir normas básicas de seguridade.
República
Movimiento republicano “Hasta que se vayan”: lema de la segunda Marcha Republicana fijada para 2025
En junio de 2025 la marea republicana se propone llevar a cabo una segunda demostración de rechazo a la monarquía. En la edición de este año se movilizaron miles de personas de distintos puntos del Estado.
Literatura
Gabriela Wiener “Me pregunto si es posible hacer libros que cambien el discurrir del mundo”
La escritora peruana afincada en Madrid ha publicado recientemente ‘Atusparia’, una novela que recorre el pasado, el presente y un posible futuro de su país, un territorio de represión pero también de luchas por el territorio y por el porvenir.
Comunidad de Madrid
La uni se ahoga Ayuso recula ante una comunidad universitaria en lucha: acepta los 169 millones del Gobierno para profesores
El gobierno de Ayuso está planteando una “propuesta alternativa”, que enviará al Ministerio de Ciencia, quien expresaba por carta que “no es comprensible ni explicable” el rechazo a la inyección económica.
Palestina
Palestina “Es nuestra tierra”: colonos israelíes acampan en la frontera con Gaza para lograr un regreso permanente
Envalentonados, un grupo de ultranacionalistas israelíes están acampando cerca de la frontera con la Franja de Gaza para ser los primeros en establecer ahí su nuevo hogar.
Que no te cuenten películas
Comunidad El Salto Suscríbete a El Salto y llévate seis meses de regalo a Filmin
Estas navidades, haz posible que El Salto llegue más lejos con sus contenidos críticos y llévate de regalo medio año de Filmin. Y si ya tienes Filmin, suscríbete a El Salto y regala el acceso a esta plataforma a quien quieras.
PSOE
Congreso del PSOE El PSOE borra la Q y el ‘plus’ de las siglas LGTBIAQ+ y los colectivos responden: “Se trasladará en violencia”
Unas enmiendas aprobadas durante el 41º Congreso Federal del PSOE piden excluir a las mujeres trans del deporte femenino y eliminan la ‘Q’ y el ‘plus’ en las siglas del colectivo queer en los documentos internos del partido.

Últimas

Violencia machista
Violencia sexual Las artes escénicas de Granada apoyan a las denunciantes de agresiones sexuales en la escuela de teatro
Organizaciones, profesionales y personas vinculadas a las artes escénicas granadinas firman un comunicado donde expresan su apoyo público y sin fisuras a las denunciantes de abusos sexuales por parte del director de La Seducción, Marcos Julián, y señalan la necesidad de protocolos específicos para lograr espacios escénicos seguros
Exclusión sanitaria
Exclusión sanitaria Casi 30.000 personas fueron expulsadas del sistema sanitario en los últimos 32 meses
Un informe de Médicos del Mundo detecta casi 70.000 barreras en la sanidad pública, que sufren principalmente las personas en situación irregular. Mientras, la ley para retornar a la universalidad en la atención permanece en trámite.
Urbanismo
Opinión Desordenación del territorio de la mano del Gobierno regional de Madrid
La Comunidad de Madrid impulsa, mediante tramitación de urgencia, un proyecto de ley Omnibus que afecta a diez leyes regionales con cambios de calado.
Más noticias
México
México Mar en Jaque: Trampas al agua
En esta entrega de la serie sonora sobre la salud de las costas mexicanas exploramos cómo actividades como la pesca y el marisqueo, al extraer especies de los ecosistemas, pueden comprometer su equilibrio
Lobo
Fauna amenazada La última llamada para frenar la desprotección del lobo pasa por Berna
El Comité Permanente del Convenio de Berna relativo a la Conservación de la Vida Silvestre y del Medio Natural en Europa decidirá esta semana si acepta la propuesta de la UE de rebajar el estatus de protección del 'Canis lupus'.
Lobo
Opinión El lobo, la democracia y el infierno
La protección del lobo es una cuestión de interés general y de defensa del equilibrio ecológico, pero también de autodefensa democrática contra los discursos de odio y de polarización extremista que están envenenando la convivencia.

Recomendadas

Sevilla
Palestina Dabke: zapateado colectivo para preservar la identidad palestina ante el genocidio
El grupo de dabke Haweia se encuentra realizando una gira por diferentes ciudades del Estado español para “preservar y promover la identidad cultural palestina utilizando el arte” frente al genocidio que está cometiendo Israel en el territorio.
Melilla
Melilla Encerradas en la ciudad frontera: las trabajadoras marroquíes en Melilla se han cansado de esperar
Desde que en 2020 se cerrara la frontera con Nador, muchas personas marroquíes que hasta entonces podían desplazarse entre ambas ciudades, se han visto empujadas a un callejón burocrático. Un informe documenta las trabas con las que se encuentran.
Kurdistán
Hawzhin Azeez “Encarcelar a Öcalan es encarcelar a toda la nación kurda”
La académica kurda Hawzhin Azeez reflexiona sobre la actualidad de Kurdistán, la posible (pero remota) reactivación de los diálogos de paz en Turquía y la importancia de las mujeres kurdas para la liberación de su pueblo.
PSOE
Congreso Federal del PSOE Sánchez activa el recambio de barones díscolos y compra tiempo sobre la financiación catalana
El 41 cónclave federal del PSOE confirma que Pedro Sánchez no tiene rival en el partido socialista y que varias federaciones en crisis interna, con Madrid a la cabeza, van camino de tensas primarias.