Teatro
Xustiza poética diante da impunidade

“Aquí nunca pasa nada”, a obra de teatro inspirada na rede de proxenetismo que se investigou na operación Carioca, chegou aos escenarios de Lugo a pesar do insuficiente apoio institucional
Aquí nunca pasa nada en Lugo 1
Director e actrices da obra "Aquí nunca pasa nada" ao rematar a función en Lugo. Cedida por Ana Torrón.
3 jun 2024 10:00

Son as 18.30 horas do último domingo de maio. No Auditorio Municipal Gustavo Freire de Lugo apuran a venda de entradas para ver en escena a última obra de Teatro sin Papeles, unha compañía madrileña dirixida por Moisés Mato e formada por persoas migrantes e racializadas que desenvolve proxectos de teatro social e político. A trama, con todo, non é allea á cidade e aos seus habitantes: a historia de “Aquí nunca pasa nada” está inspirada no mediático caso Carioca. Tampouco pode deixar a ninguén indiferente o momento da representación: ten lugar uns días antes de que teña previsto comezar na Audiencia Provincial de Lugo a vista oral do xuízo da peza central do caso contra o cabo Armando e os responsables de tres prostíbulos.

As luces do patio de butacas apáganse con atraso. Hai expectación, pero entrar na escuridade da memoria non é fácil. Entre o público, decenas de persoas abrazan cartolinas amarelas con mensaxes da sociedade civil recollidas pola Plataforma contra a impunidade do caso Carioca: “Esiximos xustiza para as vítimas”, “A inación é tamén violencia”, “Basta de complicidade e acordos da vergoña”, “Esiximos á Fiscalía que pida perdón”, “Inxustiza nunca máis”,... Comeza a función. Escuridade, silencio e tormenta. A chuvia como metáfora. Unha muller ataviada con toga toma a palabra. “Esta instrutora, a que lles está a falar a vostedes neste intre, vese obrigada a acordar o sobresemento provisional das actuacións porque así o solicita o Ministerio fiscal”. Un segundo foco ilumina a outra muller, cunha bolsa de papel que oculta o seu rostro e asfixia a súa existencia.

Non se mencionan nomes de persoas nin de lugares, pero o público sabe que esa muller con toga representa á xuíza Pilar de Lara, instrutora do caso Carioca contra o proxenetismo e a corrupción policial no Xulgado de Instrución Nº 1 de Lugo ata que foi cesada en xaneiro de 2020 por unha sanción do Consello Xeral do Poder Xudicial. Tamén intúen os nomes e apelidos daqueles membros das Forzas e Corpos de Seguridade do Estado que se investigaron, en relación coas prácticas de explotación sexual de mulleres en diferentes prostíbulos da provincia. “Entre os membros que cometeron eses actos corruptos atoparíanse gardas civís integrantes do Equipo de Persoas da Comandancia da Garda Civil”, “membros da Brigada de Estranxeiría da Comisaría do Corpo Nacional de Policía” e “policías locais e altos funcionarios administrativos pertencentes á Subdelegación do Goberno”. A primeira escena é puro teatro documental que reproduce case literalmente o inusual e cuestionado auto de arquivo da peza do club Liverpool de O Corgo (Lugo) que ditou a xuíza De Lara en novembro de 2018, despois da solicitude expresa da Fiscalía.

A primeira escena é puro teatro documental que reproduce case literalmente o auto de arquivo da peza do club Liverpool de O Corgo (Lugo) que ditou a xuíza De Lara en novembro de 2018

Durante case hora e media de representación, dúas actrices entran na pel da xuíza, dunha muller migrante e prostituída e dunha muller cómplice que mira cara a outro lado. Porén, son personaxes sen nome, personaxes con vocación coral que interpelan ao público. Moisés Mato, o director da obra, afirma que este “foi o guión máis duro” da súa vida: todas as palabras están medidas para evitar que unha denuncia os deixe fóra das táboas. Boa parte do texto ten base real e detrás do guión hai moita investigación e compromiso. “Para nós era fundamental que a xuíza (De Lara) estivese de acordo, que as vítimas estivesen de acordo e que o mundo xudicial estivese ben representado”, explica Mato. O director afirma que ten recibido os parabéns de avogados e xuíces –incluídos os da xuíza De Lara–, e que iso “é un alivio”.

Cunha posta en escena minimalista que transmite pobreza de medios e fraxilidade, a historia avanza a ritmo de thriller buscando a complicidade do público e propoñendo un diálogo. Xógase constantemente cos paralelismos asimétricos entre xuíza e muller prostituída e entre muller que recibe servizo e muller que dá servizo doméstico. As palabras flúen entre os diferentes contextos e por momentos parece que todas falan coa mesma voz nesta arquitectura narrativa de espellos na que o público, especialmente o lucense, tamén é protagonista. O título da obra, “Aquí nunca pasa nada”, lembra que diante do ruxerruxe e mesmo da investigación a sociedade estivo negando os feitos durante moito tempo.

Catarse colectiva e beneplácito do activismo

O terceiro e derradeiro acto –“Poderán pechar o caso, pero non poderán negar os feitos”– conclúe coas recorrentes metáforas da tormenta e dos paraugas que protexen e non protexen ás persoas das inclemencias da vida. A xuíza e a muller prostituída fan as maletas. “É unha despedida estraña” –di a vítima de trata. “Si, agardabamos outro final” –responde a xuíza. A obra parte da impotencia e da indignación, pero acaba deixando certo pouso de dignidade. “Talvez nós non teñamos nada máis que dicir” – declaran ao final do texto as vítimas da impunidade, apelando claramente á sociedade.

Aquí nunca pasa nada en Lugo 2
Público de Lugo levantando cartolinas amarelas contra a impunidade. Cedida por Ana Torrón.

Cando se acenden as luces, o director e as dúas actrices protagonistas toman a palabra para chamar a un berro colectivo contra a impunidade e propoñer unha conversa co público que custa arrancar. O choque emocional foi máis forte do esperado. Olga Compte, a actriz que alterna os papeis de xuíza e muller cómplice que prefire non saber nada, sinala que a experiencia da prostitución separa ás mulleres en dous mundos que só os homes transitan e que o máis complicado da súa preparación da personaxe foi precisamente adentrarse nese outro mundo de mulleres prostituídas. Luisa Anaya, pola súa banda, reivindica a humanización e dignificación das vítimas migrantes do proceso de representación teatral.

Xa fóra de focos, numerosas persoas achéganse ao director para darlle os parabéns. Satisfeitas co resultado de “Aquí nunca pasa nada” tamén están as activistas da Plataforma contra a impunidade do caso Carioca, organizadas desde 2018, cando xa se anticipaba que o criterio da Fiscalía ía obrigar á xuíza De Lara a arquivar a peza do club Liverpool despois dunha investigación que involucraba ata a catro gardas civís. Foi naquel momento cando as activistas entraron en contacto co Teatro da Escoita do dramaturgo Moisés Mato, e viceversa: en decembro de 2018 organizaron un obradoiro de teatro que finalizou cunha acción na rúa para esixirlles á Xunta de Galicia e ao Concello de Lugo que se presentasen como acusación popular, algo que non chegou a ocorrer.

Satisfeitas co resultado de “Aquí nunca pasa nada” tamén están as activistas da Plataforma contra a impunidade do caso Carioca, organizadas desde 2018

“Para nós, (esta obra) supón dar voz a todas esas mulleres valentes que estiveron no caso Carioca, desde a xuíza ata as mulleres que foron prostituídas” –comenta Mónica González, portavoz da Plataforma. “Nun caso no que a Xustiza non deu a resposta que debería, parécenos fundamental polo menos que haxa un recoñecemento social”. Moitas persoas, aínda coñecendo o caso, saíron do auditorio municipal revoltas. “Non podemos ser cómplices nin cegas ante esta realidade”, engade esta activista contra a impunidade, salientando a importancia de ferramentas como o teatro para promover “a reparación e a xustiza das mulleres que puxeron o seu corpo e as súas voces nesta historia”.

Un camiño de pedras para chegar a Lugo

“Aquí nunca pasa nada” foi estreada a finais de outubro de 2023 na Sala Metáforas de Madrid, despois de ano e medio de preprodución e unha recadación de fondos a través de Goteo.org. A compañía non tiña planificado estrear a obra en Lugo, pero esta cidade estaba na súa axenda. “Queriamos actuar primeiro diante dun público máis neutral” –comenta Mato–, “pero o proceso para programar a obra en Lugo foi complicado”. A intención da compañía era actuar en abril, mais custou acordar unha data cos responsables do Concello de Lugo. “Chegamos a considerar a opción de alugar un espazo e vir a Lugo cos nosos propios medios”, afirma o director. Malia asistiren ao redor de 400 persoas nunha xornada marcada pola multitudinaria manifestación contra a fábrica de Altri en Palas de Rei (Lugo), a compañía teatral e a Plataforma contra a impunidade do caso Carioca amosáronse insatisfeitas coa xestión e comunicación municipal: apenas se lle deu promoción ao evento cultural e tampouco houbo representación do Goberno lucense no patio de butacas.

“Chegamos a considerar a opción de alugar un espazo e vir a Lugo cos nosos propios medios”, afirma o director

Nos últimos meses, a obra foi representada en localidades de toda España, incluíndo o Teatro Principal de Santiago de Compostela a principios de febreiro “con media corporación municipal no patio de butacas”, segundo conta Mato. Diante do público máis neutral, non tan familiarizado coa operación Carioca, sorprendeu a catarse colectiva que tamén provocou a obra. Para o director, a xente séntese igualmente interpelada porque en todas as cidades hai tramas de trata de mulleres con finalidade de explotación sexual que non saen á luz pública. “Alá onde imos temos un gran apoio nas bases, por parte de organizacións abolicionistas que axudan ás vítimas de trata, pero certo rexeitamento nas institucións”, sinala.

Esta historia de true crime pode ser fonte de inspiración para produtoras como Netflix e a compañía parece ter recibido xa mostras de interese desta plataforma global de contidos audiovisuais. Polo momento, continúan a súa xira e agardan volver a Lugo e visitar outras cidades galegas como Vigo e A Coruña en outono. “Das grandes, a única que falta por agora é Ourense”, destaca Mato. Despois, o obxectivo de Teatro sin Papeles é cruzar o océano e representar a obra nas táboas latinoamericanas, naqueles países de orixe das vítimas de trata. 

Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra en tu cuenta.

Relacionadas

Caso Carioca
Caso Carioca Unha violación, cinco abusos a prostitutas e dez delitos dun garda civil rebáixanse a catro anos de cárcere
Un axente e tres proxenetas benefícianse, na peza principal do caso Carioca, de chegar coa Fiscalía a acordos de conformidade encubertos formalmente baixo a celebración dun xuízo completo que non se produciu.
Caso Carioca
Caso Carioca A peza principal do caso Carioca chega a xuízo desinchada polos pactos coa Fiscalía
Dous gardas civís e tres proxenetas sentarán este martes no banco de acusados, transcorridos máis de cinco anos desde que Pilar de Lara concluíu a instrución
Justicia
Justicia La Ley de Amnistía sí funciona para 46 policías investigados por lesiones en el referéndum del 1 de octubre
El juzgado de Instrucción número 7 de Barcelona considera que se debe aplicar el perdón sobre estos agentes, algunos de los cuales fueron responsables de las más de mil agresiones durante la consulta de 2017.
Urbanismo
Urbanismo Una jueza ve “indicios de criminalidad” de dos altos cargos del PP en el derribo de una casa en la Cañada Real
El juzgado número 20 de Madrid ve “incongruencias” en la actuación de un excomisionado para la Cañada Real y del jefe de Disciplina Urbanística tras el derribo de una casa que declararon en abandono cuando el dueño se encontraba de vacaciones.
Catalunya
Catalunya El Supremo mantiene el pulso con Moncloa: no amnistiará a Puigdemont
Por su parte, el exdiputado de la CUP Pau Juvillà ha informado de que se opone a ser amnistiado y que ha demandado a España al considerar que el Estado vulneró su libertad ideológica y de expresión.
Tribunal Constitucional
Corrupción El caso ERE, que desbancó al PSOE en Andalucía, se deshincha en el Tribunal Constitucional
El TC tumba la idea de la creación de un “intrumento juridico ilegal”, defendida en la sentencia del Tribunal Supremo, por parte de varios dirigentes del PSOE andaluz abriendo las puertas a la exoneración de las condenas ratificadas en 2022
Salud
Salud Autismo más allá de los 30: diagnósticos tardíos y falta de recursos
En España existen entre 460.000 y 470.000 personas en el espectro autista. Sin embargo, el número de personas diagnosticadas no supera las 100.000 y el 90% de estas tienen menos de 30 años.
Ley de Vivienda
Derecho a la vivienda Dos hermanas se suicidan horas antes de ser desahuciadas en Barcelona
Estas nuevas muertes evidencian el fracaso de las políticas públicas, incapaces de “garantizar el derecho a la vivienda”, denuncian desde la PAH.

Últimas

Burorrepresión
Ley de Seguridad Ciudadana Nueve años protestando con mordaza
El 1 de julio de 2015 entró en vigor la reforma de la Ley de Protección de la Seguridad Ciudadana que, según datos de Interior, ha recaudado más de un millón de euros en multas hasta 2022.
Opinión
Opinión La guerra en el lenguaje. ¿Cómo protegernos?
No se trata de responder al brutalismo de derechas con un brutalismo de izquierdas, competir en certezas y seguridades, atrincherarse en los lenguajes-refugio de los ya convencidos.
Opinión
Opinión “El partido soy yo”
Quizá sea tarde para recordar que el problema con la judicatura española es el principal problema de la democracia en el Reino de España. Ahora la pregunta es si eso tiene alguna solución.
Opinión
Opinión Juntas, ¿por qué ahora?
Tenemos la certeza de que si no estamos organizadas, no puede haber transformación radical. Cualquier avance social que podamos imaginar tiene como base comunidades políticas con un fuerte tejido social organizado.
Más noticias
Pensamiento
Green European Journal Es hora de recuperar el tiempo
No se puede escapar de la tiranía del tiempo en Occidente. ¿Cómo podemos encontrar e implementar otras maneras de relacionarnos con el tiempo?
Análisis
Análisis La hipocresía de las naciones ricas acelera el calentamiento global
Hacer frente al cambio climático requiere un enfoque global, equitativo y pragmático, que otorgue prioridad a la reducción sustancial de las emisiones y apoye a las poblaciones vulnerables más afectadas.
Sidecar
Sidecar Transformar México
La anomalía de los resultados electorales que han dado la victoria de nuevo a Morena arroja la sensación de que está surgiendo un nuevo régimen político, fundado en un pacto social posneoliberal.
Ayuntamiento de Madrid
Masificación en Madrid Los “puntos negros” del Madrid de los eventos y las terrazas
De la Caja Mágica, IFEMA o WiZink al Parque Tierno Galván o las terrazas de Ponzano, los vecinos exigen al Ayuntamiento de Madrid que ponga coto a la privatización de espacios públicos que causa problemas de ruido, movilidad y seguridad
La madeja
La madeja Seamos el monstruo
Kafka nos enfrentó a la pregunta esencial: ¿el monstruo es aquel que desafía la norma o lo aberrante es precisamente esa norma que la existencia del monstruo viene a cuestionar?

Recomendadas

Francia
Elecciones legislativas El viaje de Francia del centro a la periferia
Un año después de la rebelión de los ‘banlieu’, una fuerza política que hace del racismo su ‘leitmotiv’ puede llegar a gobernar el país.
Videojuegos
Videojuegos Identidades y narrativas trans tras la pantalla: la lucha por la diversidad en los videojuegos
Unes piden más representación, otres se centran en que esta sea de calidad. Mediante narrativa, misiones o personalización de personajes, los videojuegos pueden funcionar como espacio seguro para experimentar con el género y su expresión.
Precariedad laboral
Panorama Trabajo precario, migrante y feminizado: negocio a la vista
Las plataformas digitales se hacen fuertes en sectores feminizados, precarizados y racializados, imponiendo la tiranía del algoritmo.