Desahucios
Activistes i afectats aconsegueixen ajornar deu dies el desallotjament de 33 persones en la Creu Coberta

Els edificis, segons ha confirmat el cos de bombers després d'una avaluació, no tenen risc d'enderrocament imminent tal com havia afirmat l'Ajuntament.
creu coberta paralizado
Familias afectadas y activistas del sindicato Construyendo Malilla resisten a pie de calle y mantienen conversaciones con el Ayuntamiento. Mathias Rodríguez
Actualitzat 3/08
2 ago 2021 16:44

El desallotjament de dotze famílies per “amenaça de ruïna imminent” en la Creu Coberta (barri de Sant Marcelí, València) ha sigut ajornat deu dies gràcies a la negociació amb la Policia d'afectats i activistes del sindicat Construint Malilla. Després d'avaluar l'estat dels immobles, el cos de bombers ha conclòs que “estan en risc, però no en risc imminent”, malgrat que, en la notificació de l'Ajuntament que havien rebut els veïns, ordenava desallotjar els habitatges en 72 hores, donat l'alt risc d'enderrocament.

Els veïns i les veïnes dels habitatges del Carrer Manuel Arnau 9 i 11 respiren tranquils. ja que tindran més temps per a poder trobar una alternativa d'habitatge, encara que, des de Construint Malilla afirmen que, si aquestes famílies no han trobat una alternativa d'habitatge digna en el termini de la moratòria, “tornaran a convocar una mobilització per a parar el desallotjament,  ja que sinó aquestes persones aniran al carrer”.

Els afectats afirmen “estar molt contents” ja que, el passat dilluns 26, quan els va arribar la notificació de desallotjament, només els havien donat 72 hores per a anar-se'n de les seues cases sense alternativa d’habitatge, malgrat ser famílies en risc d'exclusió social.

Desahucios
Desnonaments 72 hores per a empaquetar una vida
Dotze famílies en risc d'exclusió social podrien perdre les seues llars el pròxim dilluns en el barri Creu Coberta. L’Ajuntament de València justifica l’ordre de desallotjament pel risc d’enderrocament dels dos edificis afectats, però afectades i activistes en defensa de l'habitatge demanen alternativa per a aquestes famílies, critiquen el procés i qüestionen possibles interessos urbanístics.

L'Ajuntament de València i la Conselleria d'Habitatge han acordat reunir-se demà per a buscar solucions a l'emergència. Segons han afirmat fonts del sindicat no han sigut convidats a aquesta reunió ni el sindicat ni els afectats i han assegurat que “ens agradaria que ens convidaran”.

Els militants de Construint Malilla han decidit pernoctar a les cases dels afectats per la incertesa de l'hora a la qual anaven a arribar les forces policials. A les 6 del matí, afirmen, ja havien apuntalat les portes des de dins per a impedir l'actuació policial. A les 7 del matí han començat a arribar la resta d'activistes, uns 50 en total segons les mateixes fonts. I, a les 8:00, ha arribat la Policia Local i la Nacional per a tractar de procedir al desallotjament ordenat per l'Ajuntament.

La principal crítica d'activistes i afectats és que les alternatives d’habitatge que proposen des de Serveis Socials no són efectives. A més, una veïna assegura que l'encarregat de Serveis Socials els va oferir una ajuda d'emergència de 400 euros si “s'anaven abans que vinguera la Policia”, proposta que la veïna interpreta, diu, “com un xantatge”. Una altra de les opcions proposada per les institucions competents és avalar-los un lloguer de 3 mesos, però, tant el sindicat com els veïns, afirmen que no suposa una “alternativa real”, ja que com la majoria no tenen nòmina ni ingressos fixos ningú els signarà un contracte de lloguer. A més, segons el sindicat, “quan s'acabaren les ajudes de Serveis Socials, la majoria d'aquestes famílies no podrien continuar pagant els lloguers i serien desnonades”.

D'altra banda, un portaveu del sindicat ha afirmat que “el 9% del projecte del Parc Central pertany a l'empresa propietària de gran part d'aqueixos edificis, Layetana Parc Central S.L.”, per la qual cosa consideren que pot existir “un interès especulatiu en l'enderrocament d'aquests edificis” a més ha insinuat que “a certes parts de l'Ajuntament els interessa més que la vida de les persones que se suposa que han de protegir”.

Actualitzat el 3 d'agost

L'Ajuntament de València i la Conselleria d'Habitatge s'han reunit hui, finalment juntament amb diversos representants del sindicat Construint Malilla, per a donar solució a l'emergència d’habitatge de les 33 persones que anaven a ser desallotjades el pròxim 12 d'agost. Després de la negociació, les institucions competents s'han compromès a donar una alternativa d'habitatge abans de deu dies, data límit que havia acordat l'Ajuntament després de l'ajornament aconseguit gràcies a la macro convocatòria en la qual activistes i afectats es van manifestar per a evitar el desallotjament. 

Els mediadors del sindicat, Vicente Danvila i Mònica Xirivella han subratllat que açò és “tota una victòria” aconseguida “gràcies a la pressió que hem pogut exercir des dels carrers”. 

Per altra part, la regidora d'Habitatge i Serveis Socials de l'Ajuntament de València, Isabel Lozano, ha afirmat que “la voluntat i el compromís” per part del consistori i de la Conselleria d'Habitatge és arribar a “solucions concretes” i que la situació d'aquestes persones “no vaja a pitjor”. 

Danvila ha enumerat les opcions que els han oferit: ajudes perquè puguen trobar un lloguer, habitatges d'associacions perquè puguen residir temporalment, habitatges en altres municipis de l'àrea metropolitana per a les famílies amb menors i alguns habitatges que cedisca al consistori l'empresa urbanística municipal de València, Aumsa. 

Així mateix, Mònica Xirivella ha recordat “la importància que ha tingut Construint Malilla en les negociacions“, ja que ”si no haguera intervingut des del primer moment, les nostres veïnes estarien al carrer des de fa una setmana”.

Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra en tu cuenta.

Relacionadas

Sevilla
Derecho a la vivienda Cristina pierde su casa en Sevilla a pesar de la presión social
Un dispositivo de una decena de agentes policiales han escoltado a la comisión judicial que ha efectuado el desahucio y ha impedido el acceso a la calle a las personas que se han congregado para defender el techo de Cristina.
Sevilla
Derecho a la vivienda La última noche de Cristina antes de ser desahuciada en Sevilla
La Asamblea por la Vivienda de Sevilla señala a la compañía hostelera La Vida en Tapas de que Cristina y su hija, menor de edad, se queden sin la casa en la que llevan más de diez años.
Madrid
Madrid La Sareb, el banco malo, ejecuta el desahucio de siete familias en Puente de Vallecas
Con el beneplácito de algunas vecinas propietarias que han acosado durante años a las inquilinas organizadas en la PAH, Sareb ha cumplido y ha desalojado siete pisos de familias con niños a cargo.
Infancia
Infancia Reforma de la LOPIVI: cinco claves para proteger a las madres protectoras
El Ministerio de Infancia y Juventud ha iniciado un proceso para ampliar esta norma aprobada en 2021. Varias organizaciones dan las claves para evitar el castigo a las madres protectoras.
Salario mínimo
Salario mínimo PSOE y Sumar intentan llegar a un acuerdo para no perjudicar con el IRPF a los trabajadores con el SMI
La ministra de Hacienda ha confirmado que sería “algún tipo de medida que permita compensar a aquellos pocos trabajadores” en la situación de tener que tributar con el salario mínimo.
Guerra en Ucrania
Conflicto bélico Rusia y Ucrania acuerdan un principio de alto el fuego marítimo a instancias de Estados Unidos
La Casa Blanca emite dos comunicados que coinciden en señalar una tregua en el Mar Negro y en prometer trabajo para el final de los ataques energéticos por ambas partes.
Opinión
Opinión Bretón no es un monstruo, ni Martín el nuevo Capote
Frente a la libertad sin peros que defienden unos, la responsabilidad de muchos: la de ciudadanos y librerías que se niegan a comprar o vender, respectivamente, el libro que Anagrama ha tenido a bien materializar.
Opinión
Rearme Es el militarismo, amigo, el militarismo
¿Puede que si el militarismo es la solución para todo, realmente no solucione nada, sino que realmente sea el problema?
LGTBIfobia
Manifestación Plataforma Trans planta cara a la transfobia con una manifestación contra el odio
La convocatoria el 29 de marzo denuncia un contexto internacional antiderechos. La organización pide a partidos y sindicatos que se sumen a la marcha porque la transfobia es un problema social, y por lo tanto también político, explican.

Últimas

Madrid
Madrid La Sareb amenaza con el desahucio a dos jóvenes activistas en Carabanchel
Cadete 7, el bloque en lucha del que el ‘banco malo’ prevé desalojarles de forma inminente este jueves 27, fue el primero recuperado por el movimiento de vivienda de Madrid en 2013 tras haber permanecido deshabitado desde 2008.
Gasto militar
Gasto militar “No nos resignamos a la guerra”: 70 organizaciones rechazan la deriva militarista de la UE y el Gobierno
Más de 70 organizaciones y personalidades de la cultura y el activismo firman un manifiesto que rechaza la escalada belicista y el rearme frente a una posible agresión rusa.
Música
Música Pervertidos y puritanos, a los pies de Ethel Cain
Proyectos musicales como ‘Perverts’ de Ethel Cain son capaces de imponer silencio en medio de tanto ruido para pensar en un momento en que las redes sociales son herramientas tendenciosas para la difusión de propaganda de ultraderecha.
Minería
Minería estratégica en Extremadura La Comisión Europea declara “estratégicos” tres proyectos mineros en Extremadura
Las Navas (Cañaveral), Aguablanca (Monesterio) y La Parrilla (Almoharín) obtendrán financiación, verán facilitados sus procesos de tramitación y se beneficiarán de plazos más reducidos. La mina de Valdeflores no es considerada estratégica.
Más noticias
Israel
Genocidio Mercadona vende tampones y patatas procedentes de Israel
En 2024 se produjo una reducción de las importaciones de tampones y patatas israelíes. Mercadona es una de las plataformas que trabajan con estos productos.

Recomendadas

Feminismos
Irene García Galán “La memoria feminista hay que construirla desde abajo, desde nuestras casas”
‘Hilaria’ (Errata Nature, 2025) es un libro dedicado a la tatarabuela de Irene García Galán, pero también un ensayo político que navega a través de la memoria feminista, el antipunitivismo y el anarquismo.
Guerra en Ucrania
Guerra en Ucrania Colegios underground en Járkov después de tres años de guerra
La ciudad ucraniana construye escuelas subterráneas, preparadas para aguantar ataques balísticos y nucleares.
Argentina
Estela de Carlotto “Faltan todavía muchos nietos por encontrar”
Al cumplirse 49 años del golpe cívico-militar, la presidenta de Abuelas de Plaza de Mayo dialogó con El Salto y apuntó contra el Gobierno de Milei y su ministra de Seguridad, Patricia Bullrich, que encabeza la represión de la protesta social.
México
Hallazgo en Teuchitlán Crisis de desaparecidos en México: los buscadores, entre el narco y las omisiones del Estado
El hallazgo del cementerio clandestino en Teuchitlán, Jalisco, ha conmocionado a todo México. El país que vive una crisis por la desaparición de más de 120 mil personas, que en 18 años solo han aumentado frente a una pasmosa impunidad.