Medio rural
O rural á procura dunha identidade política

As plataformas Soria Ya e Teruel Existe convocan unha manifestación en Madrid o vindeiro domingo 31 baixo o chamado de “A Revolta da España Vaciada”. Pese ao seu lema transformador, a proposta non vai máis alá dunha visibilización sectorial que non consegue explicar a exclusión dos labregos e labregas da esfera pública.

30 mar 2019 08:25

O mundo rural (e o voto rural) segue a ser disputado como aquel voto do señor Cayo con parámetros diferentes e cun escenario de globalización no que avanza unha crise demográfica que é unha das causas das vagas de lume que, outra vez, desfánnos o país, e que precisa de solucións urxentes.

O vindeiro 31 de marzo unha mobilización do mundo rural (as entidades convocantes agardan 100.000 persoas) en Madrid, baixo o lema #31M, La Revuelta de la España Vaciada, está suscitando algunha que outra polémica entre activistas do mundo rural, e colocando na axenda política dalgúns partidos a crise demográfica e o abandono do rural ante o inteso periodo electoral que se avecina. Como se na axenda política do bipartidismo clásico non estivera desde sempre o voto rural, de onde saen as maiorías que nos gobernan grazas a un sistema de circunscripcións electorais ben coñecido que proporciona escanos suficientes para ter o control do Senado e avulta os resultados no Congreso.

Despoblación
La ‘España vaciada’ lleva su revuelta a la gran urbe

Ochenta organizaciones rurales tomarán Madrid el domingo 31 de marzo para exigir políticas que fomenten el desarrollo de las zonas con menos densidad de población y reviertan el éxodo rural.

Para comezar, o mundo rural sempre está na axenda política do Partido Popular, nunha campaña electoral silenciosa e penetrante como un verquido tóxico que impregna caladamente cada bar e cada feira, que se fai porta a porta e cara a cara e onde se colocan mensaxes que nada teñen que ver coa campaña pública, esa que sae nos medios. Unha campaña electoral privada (e polo tanto clientelista) onde se alenta unha identidade rural resistente ao hexemónico urbano, onde o PP se coloca como o defensor local ante as políticas emanadas non se sabe se de Madrid ou de Bruxelas que abafan as nosas aldeas, como se a administración da Xunta de Galicia non fose responsable do desmantelamento dos nosos servicios públicos, da falta de apoio os tecido económico, da crise do sector lácteo e das gandeirías de montaña.

O filósofo francés Alain Badiou definía a noción de “acontecemento” para que poda iniciar un proceso revolucionario (a propósito dos fenómenos das primaveras árabes, o 15M e aquelas explosións das que Slavov Zizek falou como do “ano que soñamos perigosamente”), como aquelas convocatorias que eran quen de suscitar un consenso tan amplo entre os perdedores do mundo neoliberal, tal que as rúas se encheran de persoas capaces de esquecer as súas identidades grupais para convertirse nun todo homoxéneo que os recoñecera e que aumentara a súa potencia transformadora. E tal é a pretensión desta revolta na que xentes de ata 22 provincias, con apoio de organizacións vecinais, plataformas diversas, grupos de acción local e asociacións labregas de todo o estado, apelando aos fillos e netos emigrados a Madrid desde os seus territorios, únense baixo o obxectivo común de visibilizar a realidade rural. E ben certo é que o primeiro paso para o sometimento dun colectivo pasa pola súa invisibilización previa. A visibilización é necesaria, pero non suficiente.

Demándase urbanizar máis as nosas aldeas para que sigan sendo habitables, a mesma vía "desarrollista" que as baleirou nos últimos 80 anos

Pero non estamos, desde logo, ante unha proposta aglutinadora senón, máis ben, usurpadora, que se pretende emancipadora e que esquece o cerne dos problemas que padecen estes territorios, nomeadamente a crise ou morte demográfica e a carencia de servicios básicos, entre os que sobresaen a sanidade e a educación. Unha proposta que abunda na insistencia do deficitario (wi-fi, infraestructuras de comunicación, etc.), cando este modelo de défict, según o cal o mundo rural está despoboado porque é menos que o urbano, reforza precisamente a idea hexemónica de que o futuro ha ser, forzosamente, urbano e, por suposto, neoliberal. Parece que se demanda urbanizar máis as nosas aldeas para que sigan sendo habitables, a mesma vía desarrollista que as baleirou nos últimos 80 anos. Unha proposta que pretende isolar ao mundo rural, creando un compartimento estanco (á maneira, por exemplo, das asociacións de autónomos), e esquecendo que a crise do rural ten que ver coa precarización dos traballadores urbanos e que ten como base as políticas neoliberais que aquí e alá, no invisibilizado rural e no hexemónico urbano, repercuten as perdas da globalización nos débiles e reparten os seus beneficios entre os poderosos.

E así, a lexislación medioambiental recae sobre pequenos productores, xunto coa burocracia asociada á trazabilidade alimentar, mentras a PAC reparte beneficios a grandes tenedores de terras, continuamos a promocionar macrogranxas que contaminan de nitratos os acuíferos da Limia e continuamos a poñer trabas ás proibicións de neonicotinoides que matan as nosas abellas ou ó glifosato. Proponse comercializar a carne de xabarín como se os xabaríns se alimentasen de puro osíxeno: proponse o de sempre, facer negocio para uns poucos a base das perdas dos moitos.

PBA Galiza

Faránse fotos en Madrid, baixo o lema público de reclamar inversións para o rural, mentras en cada bar e en cada feira os cadros do Partido Popular continúan suscitando o consenso co mantra que tan bós resultados ten dado en convocatorias anteriores: “a culpa é da merda do medioambiente”. Non das políticas que fixeron desaparecer as nosas pequenas explotacións, non dunha falta de xestión de políticas forestais que fan o monte improductivo excepto para os xabaríns, non da falta de pediatras ou dunha educación de calidade, non dos xuros que arruinan ao sector leiteiro, senón do medio ambiente, ese ente maléfico que encarna a supremacía urbana e que chega de ignotos despachos de Madrid ou Bruxelas e pretende arruinar o noso. Un chamado identitario potente para defenderse da devastadora modernidade. É certo que o rural está invisibilizado na axenda política, pero existe un sentimento de orgullo paisano, de resistencia que ás veces toma forma de desobediencia civil aceptada socialmente (alambiques, matanzas, etc) que a dereita soubo sempre aproveitar.

O manifesto que se difundiu en redes para esta convocatoria deixaba claro que era unha convocatoria “apartidista”, término que xa daba unha idea da súa orientación. Sen embargo, tras o apoio explícito de Albert Rivera e da FEMP a petición do PP, o requisito apartidista desapareceu das webs das entidades promotoras Soria Ya e Teruel Existe. Trátase, xa que logo, dun movemento de base localista (escenario de novo propicio ao clientelismo ao que, polo reducido tamaño das nosas comunidades, estamos perigosamente expostas) na que está ausente unha análise política que identifique claramente que o mundo rural sobra nun sistema de produción capitalista e neoliberal onde a proposta de aldea, un sistema económico precapitalista, ten a súa oportunidade no postcapitalismo colaborativo e non en fórmulas "desarrollistas" que deron, ata o de agora, resultados nefastos.

A contaminación nas cidades e expansión incontrolada do xabarín poden verse como dúas manifestacións dun mesmo problema de insostibilidade do actual sistema productivo

Unha auténtica revolta do mundo rural pasaría por entender que a economía liberal, baseada no binomio produción-consumo e no seu correlato traballo-lecer produce pobreza, exclusión das persoas adicadas á economía do coidado, problemas medioambientais e falta de acceso de amplas capas de poboación á sanidade e a educación, no mundo rural e no urbano, e que estes disfuncións estructurais producen efectos dispares nun ou noutro medio. Non só se pechan escolas rurais, senón que as urbanas están masificadas. A contaminación nas cidades e expansión incontrolada do xabarín poden verse como dúas manifestacións dun mesmo problema de insostibilidade do actual sistema productivo. E pasaría tamén por entender que cada unha das realidades rurais, en Galicia, en Asturias, en Jaén ou Guadalajara, pero tamén as realidades rurais dos países da UE (si, o mundo rural en Europa existe, como Teruel) comparten unha identidade común, a pesar das aparentes diferencias lingüísticas, paisaxísticas, climáticas e culturais, todas son territorios excluídos da axenda política por ofrecer un modelo económico que non acaba de entrar no mundo do gran consumo, que, en suma, non é adaptativo no escenario neoliberal.

Medio rural
Tronceda: un rural cheo de vida é posible, e desexable
As aldeas abandonadas derrúbanse mais tamén hai persoas dispostas a retornar a unha vida en contacto coa natureza. Este é o caso de Tronceda.

Estaremos ante unha verdadeiro acontecemento, tal como o entende Alain Badiou, cando se incorporen ás mobilizacións do mundo rural as voces urbanas non en tanto que fillas ou netas dunha terra, senón en tanto que víctimas dunha orde económica e política que dificulta ás cidadás acceder aos productos de calidade que se producen nas nosas hortas tanto como ás labregas facerllos chegar, que deixa os nosos montes no abandono mentras unha planta de celulosas continúa impunemente contaminando, cando se aproveita o abandono rural para facer negocio para uns poucos inversores.

As nosas aldeas precapitalistas poden ser o modelo postcapitalista e colaborativo que asegura ás familias, sobre todo ás de rendas máis baixas, unha calidade de vida mellor, que considera que a satisfacción das necesidades básicas de alimentación son un gasto importante e que as producións de autoconsumo son un seguro que salvagarda á máis vulnerables en tempos de crise do mesmo xeito que contribuiu ao desenvolovemento dos nos 60 e 70 enchendo cada domingo os maleteiros daqueles traballadores urbanos que volvían á aldea na fin de semana. Aldeas nas que o problema non sexa “o medio ambiente”, senón unha modernización mal entendida que expulsa e exclúe á poboación máis nova.

E máis que visibilizar o rural, precisamos propor políticas que aseguren a calidade ambiental, a seguridade alimentar e a atención aos cuidados para as capas máis desfavorecidas nas cidades e nas aldeas, precisamos unha política de transición enerxética que contemple a xestión da biomasa que aquel modelo tan supostamente ineficaz deixou abandonada. Un modelo de prevención de incendios que reduza a dependencia do petróleo. Que sexa quen de volver sacar partido a toda a riqueza dos nosos montes tal como fixeron os devanceiros sen medios nin maquinaria pero cun respecto absoluto ao medio ambiente que lles daba calor e alimento.

Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra en tu cuenta.

Relacionadas

Activismo
Movementos sociais A Comunidade de Montes de Tameiga vence ao Celta de Vigo e frea a construción dun centro comercial e un estadio
Os comuneiros e comuneiras desta parroquia de Mos (Pontevedra) conseguen torcerlle o brazo á empresa de Marián Mouriño que accede a renunciar ao 99% do terreo que tentaba ocupar cunha cidade deportiva que o pobo rexeitou con grandes mobilizacións.
Galicia
Galicia Mujeres rurales gallegas que sueñan con dejar de ser heroínas
La falta de servicios básicos en el rural es la primera piedra en el camino de quien quiere vivir y trabajar fuera de la ciudad.
Alemania
Elecciones 2025 Friedrich Merz se declara ganador de las elecciones en Alemania
Die Linke obtendrá un buen resultado en unas elecciones malas para el conjunto de la izquierda. La extrema derecha de la AfD será el segundo partido más votado. Los socialistas obtienen su peor resultado desde 1949.
Feminismos
nuevas masculinidades Hombres y violencia sexual: hablar desde el lado de la culpa y la vergüenza
Poco después del caso de la mujer francesa que se ha convertido en icono de la lucha contra la violencia sexual, las acusaciones contra Errejón servían otra jarra de vergüenza a los hombres que se sienten en el lado de los aliados.
La vida y ya
La vida y ya Un colegio público cualquiera
Mi colegio no era especial, no era muy diferente a otros. El patio al que salíamos corriendo cuando sonaba el timbre que precedía al recreo era de cemento y había un único árbol, un olivo, que tenía un tronco fácil de trepar.
Opinión
Opinión Al cole en menos de quince minutos
Hay una imperiosa necesidad de redefinir (y redimensionar) nuestras ciudades para hacerlas más sostenibles y amables.
Galicia
Galicia Miles de personas llenan Santiago con un grito único en defensa de la lengua gallega
La plataforma Queremos Galego consigue aglutinar voces diversas de la Galicia social, política y cultural para “parar la emergencia lingüística” que sufre la lengua propia y así exigir a la Xunta “un cambio de actitud”.

Últimas

Huelga
Convenios colectivos La plantilla de Correos va a la huelga el 26 de febrero para evitar la “estocada de muerte” al servicio postal
CGT convoca a la plantilla por todo el Estado el próximo miércoles y varios días de marzo para evitar que se cumpla un acuerdo firmado por empresa y sindicatos para recortar el convenio actual y sentar las bases para la negociación del próximo.
Medios de comunicación
El Batracio Amarillo La revista satírica ‘El Batracio Amarillo’ acusa al Ayuntamiento de Motril de intentar llevarla a la quiebra
La publicación humorística, la segunda más antigua de nuestro país tras ‘El Jueves’, reclama tres facturas por más de 36.000 euros y denuncia el boicot a su festival de cómic, que fue obligado a trasladarse de lugar.
Madrid
Alerta antifascista Un historiador negacionista del Holocausto dará una charla en la Universidad Autónoma de Madrid
CGT alerta a las autoridades de esta universidad pública sobre la convocatoria de una charla en la Facultad de Derecho a cargo de Fernando Paz, pseudohistoriador conocido por negar el Holocausto y por su abierta homofobia.
Más noticias
Opinión
Opinión Un deseo antípoda
El malestar psicológico debe transformarse en ira politizada. Es quizá por eso que los movimientos sociales de la generación Z encumbran símbolos diferentes, nuevos y viejos al mismo tiempo.
Opinión
Derecho a la vivienda Flex Living: el caballo de Troya de la precarización del alquiler
No es una respuesta moderna a las nuevas formas de habitar la ciudad. El ‘flex living’ no es más que la última jugada del sector inmobiliario y los grandes fondos de inversión para maximizar beneficios a costa del derecho a la vivienda.

Recomendadas

Cine
Kamal Aljafari “Palestina está en la raíz de la situación actual del mundo”
Kamal Aljafari lleva toda su carrera trabajando con materiales de archivo, indagando en las imágenes e interviniendo en ellas para preservar memorias en desaparición y para oponerse al proyecto colonial sionista y su falseamiento del pasado.
Líbano
Ocupación israelí Israel incumple el acuerdo de paz y mantiene tropas en el sur de Líbano para “vigilar” a Hezbollah
El Ejército sostiene la ocupación de cinco colinas a lo largo de la frontera tras evacuar sus soldados de decenas de municipios. Miles de civiles regresan a sus casas para descubrir que lo han perdido todo.
Feminismos
Ana Bueriberi “El activismo tiene que ser colectivo: para contribuir al cambio es imprescindible despersonalizar la causa”
La periodista madrileña Ana Bueriberi reconoce que no sintió la discriminación hasta que llegó a la Universidad. Hoy, desde el proyecto Afrocolectiva reivindica una comunicación antirracista, afrofeminista y panafricanista.