Energía solar
O potencial imperfecto das comunidades enerxéticas

A figura das comunidades enerxéticas presenta características interesantes combinadas con eivas e carencias importantes
Casa con paneles solares
Una casa particular con paneles solares instalados en el tejado. Foto: Maciej Rolski

Coordinador do Instituto Resiliencia

29 mar 2023 10:00

A nova figura normativa das comunidades enerxéticas estase a presentar coma un elemento interesante cara á chamada Transición Enerxética, e como tal está sendo apoiado por organizacións ecoloxistas e sociais en toda a Unión Europea, mais cómpre avaliar cales son as súas carencias e canto de útil teñen realmente e para que. Para isto, antes de nada, precisamos saber de qué estamos a falar: son entidades xurídicas democráticas vencelladas a unha área xeográfica concreta con obxectivos en torno á enerxía renovable en beneficio da propia comunidade, aínda que a definición legal precisa está pendente de que o Estado español traspoña a directiva europea que deu nacemento ao concepto. Isto é, son algo máis ca un grupo de consumidores de electricidade renovable que decide producir en común (concepto do autoconsumo colectivo), ou prosumidores de electricidade. De feito, para realizar un autoconsumo compartido non fai falla crear unha CE, aínda que dentro destas pode haber autoconsumos compartidos integrados. En Galiza polo de agora non existen moitas en andamento, aínda que algunhas están a ser difundidas nos medios de comunicación pola súa representatividade, como é o caso da creada por Arousa en Transición ou a da comunidade de montes de Tameiga.

Comecemos debullando as súas vantaxes. En primeiro lugar, achegan un aforro económico no medio prazo, inherente polo xeral ás opcións de autoconsumo; así e todo, se soamente se procura o aforro económico á hora de consumir enerxía, a comunidade enerxética non é a mellor fórmula. En segundo lugar, son un paso cara a un modelo de xeración distribuído e democrático, que é o oposto ao actual modelo de despregamento das pseudorrenovables concentrado tanto no nível territorial coma no da súa propiedade e control. Nese sentido son mesmo unha ferramenta para se resistir á invasión de polígonos eólicos. Isto é así porque se xa hai unha comunidade enerxética a funcionar nun lugar concreto, será máis difícil que sexa invadido por esas plantas oportunistas coa colaboración da administración. Está por ver se esta resistencia pode ser efectiva dun xeito masivo e permanente, ou só anecdótica ou temporalmente. Polo de agora, nalgúns lugares parece ser que están logrando deter os proxectos, ao ofrecer a alternativa da xeración a pequena escala e para subministración local. Politicamente, entón, son un arma legal que ter moi en conta para confrontar un modelo local e democrático a outro capitalista e foráneo, pondo en práctica o xa famoso lema de “Renovables si, mais non así”.

As comunidades enerxéticas son unha ferramenta para resistir a invasión eólica

Por outra banda, son una fórmula ben acaída para os concellos apoiaren unha transición enerxética local e dirixida pola veciñanza. Os concellos non poden crear as comunidades pero poden facer moito por axudalas, dinamizalas e por participar nelas: desde pór á súa disposición cubertas de edificios municipais, terreos públicos, asesoramento e axudas económicas, até incentivos fiscais como a rebaixa do IBI naquelas propiedades onde se instalen os seus proxectos de enerxía renovable. Tamén as deputacións provinciais poden convocar axudas co obxectivo de crear CEs, así como o IDAE español. Mais non soamente as administracións locais son un axente interesante para cooperaren coas comunidades enerxéticas, senón que as cooperativas de comercialización de enerxía renovable teñen interesantes complementariedades coas mesmas, e poden por exemplo suplir a carencia de subministración nos momentos en que non se xere a suficiente electricidade. Un exemplo deste tipo de colaboracións é o de Nosa Enerxía coa devandita comunidade enerxética de Tameiga en Mos, unha experiencia pioneira no país.

Tamén son unha figura tan imprecisa no aspecto xurídico-administrativo que, aínda que non poden recoller a produción de alimentos coma unha forma de enerxía, si que se poden espallar alén da xeración eléctrica, por exemplo ao transporte, mediante sistemas de compartición de coche, ou ao aproveitamento de residuos para facer biogás ou para fabricar combustibles de automoción e para tractores agrícolas, ou á xeración de enerxía mecánica mediante muíños de vento ou auga, o aproveitamento de biomasa para calefacción, a rehabilitación de vivendas para aforrar enerxía, etc. Segundo o asesor enerxético Xosé Manuel Golpe, especializado en comunidades deste tipo, o seu “campo de actuación é inmenso”. Nese sentido aínda están por se experimentar moitas fórmulas novas para unha transición realista a un mundo de baixo consumo enerxético a partir unicamente de recursos locais. Ademais aquí é importante salientar que tamén se recolle expresamente dentro dos seus obxectivos a realización de actividades de concienciación sobre a enerxía e o seu aforro, o cal abre o campo a realizar unha gran diversidade de accións de pedagoxía ecosocial desde o local, e de maneira horizontal, de veciña a veciña. Simplemente a propia autoxestión da comunidade, supón toda unha aprendizaxe colectiva e unha lección continua de participación democrática, de cooperativismo, asemblearismo, economía social, empoderamento comunitario, etc.

O seu campo de aplicación é inmenso, e esténdese mesmo á concienciación ecosocial

En canto aos seus inconvenientes e eivas, podemos comezar pola súa forma xurídica. A normativa non especifica cal debe ser, aínda que na práctica a maioría optan pola forma de cooperativa e algunhas pola de asociación, cada unha coas súas vantaxes e inconvenientes. En teoría, caben tamén outras coma a fundación e outras fórmulas empresariais de economía social. Mais para o noso país teñen o problema de que, polo de agora, non se admite que as comunidades de montes sexan tamén comunidades enerxéticas, se cadra por descoñecemento das autoridades do Estado español do Dereito consuetudinario galego, ou pola habitual alerxia dos entes estatais ante as ameazantes formas de propiedade comunitaria precapitalistas. Polo de agora, as familias comuneiras vense obrigadas a formar cooperativas (unha figura privada) en paralelo á figura legal comunal, se queren constituírense como comunidade enerxética.

Por outra banda, non achegan resiliencia fronte a situacións de colapso da rede eléctrica xeral, pois non están autorizadas a desligarse desta en caso de apagamento, ao contrario que algunhas industriais, que si teñen esa prerrogativa ou dereito garantido polo Estado. Aínda que se cadra isto é algo polo que se pode pelexar socialmente, coma o tema da compatibilidade coa forma xurídica comuneira, xa que ningunha das dúas posibilidades parece estar prohibida expresamente polas directivas europeas.

Tampouco achegan unha sustentabilidade real a longo prazo, pois polo menos até o momento se basean principalmente na produción de electricidade mediante elementos industriais de alta tecnoloxía. Así, as comunidades dependen totalmente das industrias internacionais de fabricación de paneis fotovoltaicos e outros dispositivos complexos aos que terán que acudir de novo ao final da vida útil dos dispositivos captadores, expoñéndose á posibilidade dunha interrupción da súa subministración en calquera momento, algo que sabemos que ao final pode ser permanente, xa que todos estes dispositivos precisan de enerxía fósil para a súa fabricación, transporte, instalación e mantemento, una enerxía que é finita por definición e xa en notorio declive. Tamén hai casos de CEs que apostan por unha vía non só de alta dependencia tecnolóxica, senón tamén socialmente regresiva e dubidosamente ecolóxica como é o coche eléctrico. Non coñecemos aínda experiencias que se baseen no que Luis González Reyes chama as R3E (renovables realmente renovables e emancipadoras), aínda que se cadra tampouco están expresamente prohibidas e só faltaría vontade e consciencia do proceso de colapso industrial, para as botar a andar dentro destas comunidades enerxéticas.

Un dos seus problemas é que adoitan basearse en tecnoloxías complexas e alleas que non son realmente sustentables

E, finalmente, non son algo sinxelo de levantar, aínda que por sorte existen diversas entidades públicas e privadas a asesorar aos colectivos interesados, e mesmo convocatorias de axudas económicas que poden facilitar a súa posta en andamento a familias, comunidades ou empresas que non dispoñan de moitos recursos económicos. Unha axuda importante que precisa tamén calquera iniciativa que promova unha CE é o asesoramento para a realización da análise de viabilidade económico-financieira.

En definitiva, as comunidades enerxéticas constitúen unha fórmula interesante, con escaso percorrido aínda e moito por experimentar, que cómpre ter en conta por parte dos colectivos locais interesados en camiñar cara un futuro máis autosuficiente, onde a enerxía sexa máis local e renovable. Aínda amosan notables eivas e carencias, pero tamén características que ofrecen vantaxes no curto e medio prazo, e un alicerce legal onde pór en práctica diversas maneiras de entender a transición enerxética combinables con políticas de Decrecemento, resiliencia e soberanía comunitarista.

Sobre este blog
O Centro de Saberes para a Sustentabilidade (CSS) é un Regional Centre of Expertise on Education for Sustainable Development recoñecido oficialmente pola Universidade das Nacións Unidas. Ten como misión fundacional “informar, sensibilizar e implicar a comunidade educativa e a sociedade no seu conxunto na promoción da transformación social necesaria para o cumprimento dos Obxectivos de Desenvolvemento Sustentable a través de experiencias cos pés na terra que fomenten a conservación, a sustentabilidade, a protección ambiental e a resiliencia“. O goberno do CSS é horizontal e democrático a través dun Consello Reitor formado por representantes de todos os axentes participantes. Máis información: http://www.saberes.eu
Ver todas las entradas
Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra en tu cuenta.

Relacionadas

Crisis climática
Crisis climática ¿Cómo abordar transiciones ecosindicales?
Con aun mucho que recorrer en este camino, queremos compartir algunas de las reflexiones que extraemos de este proceso de construcción ecosindical.
Crisis climática
Informe 'The Carbon Coup' Foro CCUS: cuando la industria fósil cuela un gol a la UE enmascarado de captura de carbono
Un informe del Corporate Europe Observatory y ReCommon acusa al lobby de los combustibles fósiles de copar el Foro para la Captura, Uso y Almacenamiento de Carbono, un organismo clave en las políticas energéticas de la UE.
Sobre este blog
O Centro de Saberes para a Sustentabilidade (CSS) é un Regional Centre of Expertise on Education for Sustainable Development recoñecido oficialmente pola Universidade das Nacións Unidas. Ten como misión fundacional “informar, sensibilizar e implicar a comunidade educativa e a sociedade no seu conxunto na promoción da transformación social necesaria para o cumprimento dos Obxectivos de Desenvolvemento Sustentable a través de experiencias cos pés na terra que fomenten a conservación, a sustentabilidade, a protección ambiental e a resiliencia“. O goberno do CSS é horizontal e democrático a través dun Consello Reitor formado por representantes de todos os axentes participantes. Máis información: http://www.saberes.eu
Ver todas las entradas
Genocidio
Genocidio La ONU advierte de que un ataque sobre Rafah colapsaría la distribución de ayuda en Gaza
Turquía suspende todo el comercio con Israel. El fiscal del Tribunal Penal Internacional advierte de que no admitirá “amenazas” después de que trascendiera que imputará a Netanyahu y los suyos.
Fútbol
Fútbol Vicente del Bosque como respuesta a las presiones de FIFA y UEFA
El nombramiento del exseleccionador como presidente de la Comisión de Normalización, Representación y Supervisión busca alejar los fantasmas de una intervención política de la RFEF.
Palestina
Palestina Bicicletada contra el genocidio palestino en Alicante
El núcleo local del BDS País Valencià ha realizado un recorrido reivindicativo para exigir el fin del genocidio contra Palestina por las principales calles de las tres capitales valencianas.
Colombia
Colombia Sostener la vida en un ETCR
En la vereda colombiana La Plancha, la convivencia entre excombatientes y población civil es una realidad marcada por necesidades comunes.
Cine
Cine 'Civil War', estética geopolítica en tierra de nadie
La sensación es que Civil War se queda en algunas ocasiones en una peligrosa tierra de nadie, tanto en sus cambios de estilo como en su contenido.

Últimas

Memoria histórica
Memoria histórica Relatores de la ONU piden a España que actúe contra las leyes antimemoria de tres autonomías
Los relatores internacionales denuncian las posibles vulneraciones de derechos de dos normas en proceso y una aprobada por los Gobiernos de coalición de Partido Popular y Vox en tres comunidades autónomas.
El Salto n.74
Revista 74 Cuando los algoritmos te explotan: no te pierdas el número de primavera de la revista de El Salto
De cómo los algoritmos y la IA gestionan el trabajo de cientos de millones de personas con ritmos y condiciones del siglo XIX, y de mucho más, hablamos en nuestro número de primavera. Ya disponible para socias y en los puntos de venta habituales.
Educación pública
Educación a la madrileña Huelga de profesorado en Madrid o cómo organizar la protesta desde abajo
El profesorado madrileño convoca los próximos 8 y 21 de mayo dos jornadas de huelga para que se reviertan los recortes de la época Aguirre en una protesta que tuvo su génesis al margen de la mesa sectorial.
Formación El Salto
Formación El Salto Fotoperiodismo y movimientos sociales: Una mirada a las luchas desde abajo a través de un objetivo
La Escuela de Periodismo Crítico de El Salto ofrece su primer curso presencial, en el que abordaremos, de la mano de nuestros fotógrafos, cómo plasmar a través de la imagen movilizaciones y resistencias.
Más noticias
Eventos
Evento Un Salto al periodismo del futuro: súmate a nuestro primer evento para estudiantes y jóvenes profesionales
El viernes 10 de mayo, El Salto organiza una jornada de periodismo joven para profundizar en temas clave, nuevos lenguajes y formatos, desde un enfoque eminentemente práctico.
Análisis
Análisis No dejemos de hablar de Siria
La situación humanitaria en Siria se endurece en un contexto de inestabilidad regional, mientras que la ayuda internacional que el país recibe es muy inferior a la necesaria.
Periodismo
Periodismo Desinforma, que algo queda
En la fecha que se conmemora el Día de la Libertad de Prensa, hay que analizar sus dimensiones, la opacidad en el reparto de la publicidad institucional, la necesidad de la alfabetización mediática y qué medidas concretas pueden llevarse a cabo.
Comunidad El Salto
Palestina La campaña de apoyo a Gaza de El Salto recauda más de diez mil euros para la UNRWA
El pasado 26 de febrero, tras más de cuatro meses de ofensiva militar de castigo por parte Israel sobre la Franja de Gaza, desde El Salto decidimos ir más allá del periodismo ante la gravedad de los hechos.
El Salto Twitch
Antirracismo Frente a su racismo, respuesta comunitaria antirracista
El tema de “Entre el nopal y el olivo” de hoy nace desde la reflexión (no nuestra y no nueva) de cómo responder desde la colectividad a la violencia racista. Cómo imaginamos un horizonte antirracista. Cómo pensar estrategias juntas.

Recomendadas

Rap
Rap Viaje a los orígenes del hip hop en España: “Nadie esperaba ganar dinero con el rap”
El historiador Nicolás Buckley y el periodista Jaime Valero, exredactor jefe de HipHop Life, publican Maestro de ceremonias, un libro sobre la historia de la cultura hip hop en España.
Sidecar
Sidecar Las reglas del juego
Aunque es poco probable que el reciente intercambio de fuego entre Israel e Irán desemboque en una guerra total, este ha puesto de manifiesto la vulnerabilidad de Israel en un momento político decisivo.
Arte contemporáneo
Artivismo Lara Ge: “A través de la práctica creativa nutrimos el espacio comunitario”
Ideadestronyingmuros desarrolla temas sobre feminismo, alternativas de vida al capitalismo y también sobre movimientos migratorios, con una fuerte posición transfronteriza.
En el margen
Francisco Godoy Vega “El ojo del blanco es como el ojo de Dios: es abstracto, es superior y puede verlo todo”
Doctor en Historia del Arte, Francisco Godoy Vega forma parte del colectivo de arte colaborativo Ayllu. Este activista antirracista aborda las consecuencias del supremacismo blanco. En 2023 publicó el libro ‘Usos y costumbres de los blancos’.