Huelga feminista
Castelló s'atura el 8 de març

Castelló s’ha adherit a la vaga feminista de 24 hores convocada per al 8 de març, Dia Internacional de la Dona. L’exposició Dones rebels i una cercavila han sigut algunes de les activitats que han cobert la ciutat de reivindicacions. Condicions de treball dignes, la fi de la bretxa salarial, la conciliació laboral, la corresponsabilitat i la falta de visibilització de les cures a la família han protagonitzat els càntics de la jornada.

HUELGA DIA DE LA DONA CASTELLÓ 2018 (1)
Concentració per la vaga feminista a Castelló de la Plana María Mora
@EsterFayos @mariamorasol4 @paola24lopez
9 mar 2018 13:25

"Si les dones ens aturem, el món s’atura". Ahir, les dones de Castelló van decidir parar-lo. Alçaren els punys. Ondejaren les banderes feministes. Van cridar ben fort i clar. Sacsejaren l’opressora estructura heteropatriarcal. Oficines, establiments i milers de llocs de treballs es quedaren buits. A les llars, les dones penjaren els davantals. Totes a una veu van prendre els carrers. El color violeta va tenyir el centre castellonenc. El 8 de març de 2018 passarà a la història, tant en aquesta petita ciutat, com a la resta del món.

Com deia l’anarcofeminista Emma Goldman, "si no puc ballar, no és la meua revolució". I així ho van demostrar les manifestants que, a ritme de la Batukada Donakumbà, van marxar des de la plaça l’Ereta fins a la plaça María Agustina. D’aquesta forma començava una jornada reivindicativa en plenes festes de la Magdalena. L’ambient festiu va acompanyar l’acte, sense impedir que dones de totes les edats s’uniren amb l’objectiu d’exigir els seus drets i visibilització en tots els àmbits.

La batukada Donakumbà va acompanyar les manifestants des de la plaça l'Ereta fins a la plaça María Agustina. MARÍA MORA.

Càntics, com "Si toquen a una, toquen a totes" o "Patriarcat i capital, aliança criminal", es van fer sonar enfront de la Subdelegació de Govern cap a les 13.00 hores. Més de 5.000 persones van omplir de feminisme els carrers per a arribar a concentrar-se en una convocatòria emocionant per a moltes de les assistents, que mai havien vist la plaça María Agustina tan violeta. "Ha sigut una concentració emocionant i necessària, amb la qual ha quedat clara la gran força que podem arribar a tenir les dones si ens unim i ens donem suport», contava María, una estudiant de Magisteri a la Universitat Jaume I de Castelló (UJI).

L'acte va concloure amb la lectura de manifests per part de diversos col·lectius i sindicats, que van exigir unes condicions laborals dignes. Des de CGT es va denunciar la doble dificultat d'accés al treball. "No volem més ocupació precària, temporal, jornades parcials i horaris incompatibles amb el treball de cures que se'ns imposen", exposen. També van defensar la fi de la bretxa salarial, la desigualtat en les pensions i l'assetjament sexual en els centres de treball. Altra de les reivindicacions es va centrar en el paper de les institucions i les seues lleis que "reprodueixen actituds i conductes masclistes". A més a més, van advocar per un sistema educatiu "que reconega tota la nostra diversitat com a dones lesbianes, bisexuals, transexuals, intersexuals, sense gènere o queers", entre altres.

La jornada va continuar amb una macarronà no mixta, organitzada pel col·lectiu feminista de l’UJI Subversives. Aquests espais feministes busquen mostrar la necessitat d’empoderament i d’autoorganització de les dones, en un ambient en què guanyen confiança i perden la por a parlar en públic, a més de ser les úniques protagonistes. Sense cap tipus d’hostilitat i masculinitat i amb molta sororitat i alegria, desenes de persones van dinar a la plaça l’Ereta, decorada amb diverses pancartes i banderes que exigien una societat de dones lliures, vives i combatives.

Macarronà no mixta, organitzada pel col·lectiu feminista de l'UJI Subversives. EL SALTO PAÍS VALENCIÀ.

Exposició: dones rebels

La plaça l’Ereta, espai de lluita i representant de les festes alternatives de Castelló, es va convertir en una mena d’expositor d’imatges i cartells que evidencien la lluita feminista a la ciutat, des de fa 50 anys. Un recull de pancartes de les diferents convocatòries des dels inicis de l’activisme feminista a Castelló; imatges de companyes als diferents actes realitzats i il·lustracions que mostren com les dones es revelen enfront del masclisme en els diferents àmbits de la vida, laboral, social i en la parella, entre altres. També es va destacar l’activisme de col·lectius com Dones en Lluita, durant els anys 80, o de les Dones de negre, als 2000.

cercavila feminista

A la vesprada, es va organitzar una cercavila des de la plaça de La Independència fins a l’avinguda Rei En Jaume. Centenars de milers de dones van tornar a prendre els carrers, agrupades darrere de grans pancartes de sindicats, col·lectius o de grups de dones que s’havien ajuntat per decorar-les amb lemes que evidenciaven la desigualtat de gènere i les seues reivindicacions. "Som el crit de les que ja no tenen veu" o "Vull que es faça justícia i no costum" són algunes de les consignes que denunciaven la violència masclista estructural i sistematitzada, a més de recordar les 739 dones assassinades a l’Estat espanyol en només una dècada, entre 2007 i 2017.

La manifestació feminista plena els carrers de Castelló de la Plana. PAULA LORENZINO.

Eren les 19 de la tarda i l’entusiasme encara es podia sentir al centre de Castelló. Són moltes les que van acudir també a la manifestació i van animar amb el tradicional càntic "No nos mires, únete" a la resta de vianants que no havien secundat la vaga i tan sols gaudien de la Magdalena. Amb mocadors, camisetes i llaços morats o el símbol feminista pintat al seu rostre, les dones mostraven sororitat, lluita i valentia per canviar el món. Sonia, treballadora a l’Hospital La Plana, va decidir fer vaga, "perquè és una convocatòria contra tot tipus de violència que sofrim les dones pel simple fet d’haver nascut dona". "Volem demostrar que si les dones parem, el món s’atura, per això és una vaga laboral, de cures, de consum i de suport emocional entre nosaltres", exclamava. Malgrat la legalitat de la vaga, "moltes no l’han secundada, almenys al meu hospital. Això significa que encara hem de continuar lluitant per a conscienciar i aconseguir l’empoderament de totes", exigia Sonia.

La protesta va concloure amb una performance enfront de l’institut Francesc Ribalta, on es va criticar els cànons de bellesa. D’aquesta forma, les integrants dels col·lectius Subversives i Dones en Lluita van emprar diverses disfresses per a simbolitzar al patriarcat i a les seues eines d’opressió. Una activista portava una fulla d’afaitar, amb l’objectiu de criticar la imposició heteronormativa d’estar sempre depilades. Altres, disfressades d’àvies, denunciaven que les tasques de la llar encara són "coses de dones". També van exigir la corresponsabilitat, per tal que la cura de les persones i el treball domèstic estiguen equiparats entre homes i dones. Així mateix, amb la clau morada van simbolitzar la lluita i l’alliberament de les dones que volen acabar amb el patriarcat.

Les manifestants porten cartells amb reivindicacions feministes. PAULA LORENZINO

Iv edició de maria magdalena fest

La jornada feminista a Castelló de La Plana va finalitzar amb la quarta edició de Maria Magdalena Fest, la tradicional festa organitzada pels col·lectius feministes de Castelló. Els grups Machete en la boca, Zeta-A, Les waterparties, Presas del produkto i Bandarra Diyei conquistaren l’escenari amb els seus ritmes. El públic, encara extasiat pel fet viscut i sentit al llarg d’aquest històric 8 de març, va gaudir de la festa, sense oblidar la necessitat de continuar lluitant per un món feminista i lliure d’agressions masclistes, homòfobes i trànsfobes.

pobles feministes

La capital de La Plana no va ser l’única que es va omplir de feminisme. Els municipis de la província també organitzaren actes al llarg del dia. Vinaròs, fins i tot, va clarejar amb 739 creus de fusta i cartó instal·lades en la platja del Fortí. Una creu per cada una de les dones assassinades entre el 2007 i el 2017. Símbols que planten cara al terrorisme masclista.

Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra en tu cuenta.

Relacionadas

Huelga feminista
Represión Siete participantes de la huelga feminista del 2018 son condenadas a un año y medio
La sentencia exige a las activistas catalanas más de 26.000 euros de indemnización a la empresa ferroviaria, así como hacer frente a las costas judiciales.
8 de marzo
8 de marzo Los feminismos andaluces llenan las calles un 8M marcado por el apoyo al pueblo palestino
Decenas de miles de mujeres se movilizan en las convocatorias del 8M de los feminismos diversos centrados en denunciar el genocidio en Palestina y la defensa de los derechos de las mujeres trans
Represión
Euskal Herria Denon Bizitzak Erdigunean Donostia celebra un guateque para pagar las multas de la huelga feminista general
El goteo de multas ha empezado esta semana. La primera asciende a 800 euros, 400 con pronto pago. El 30 de noviembre hubo 24 identificadas y 5 detenidas solo en la capital guipuzcoana.
Salario mínimo
Salario mínimo PSOE y Sumar intentan llegar a un acuerdo para no perjudicar con el IRPF a los trabajadores con el SMI
La ministra de Hacienda ha confirmado que sería “algún tipo de medida que permita compensar a aquellos pocos trabajadores” en la situación de tener que tributar con el salario mínimo.
Guerra en Ucrania
Conflicto bélico Rusia y Ucrania acuerdan un principio de alto el fuego marítimo a instancias de Estados Unidos
La Casa Blanca emite dos comunicados que coinciden en señalar una tregua en el Mar Negro y en prometer trabajo para el final de los ataques energéticos por ambas partes.
Opinión
Opinión Bretón no es un monstruo, ni Martín el nuevo Capote
Frente a la libertad sin peros que defienden unos, la responsabilidad de muchos: la de ciudadanos y librerías que se niegan a comprar o vender, respectivamente, el libro que Anagrama ha tenido a bien materializar.
LGTBIfobia
Manifestación Plataforma Trans planta cara a la transfobia con una manifestación contra el odio
La convocatoria el 29 de marzo denuncia un contexto internacional antiderechos. La organización pide a partidos y sindicatos que se sumen a la marcha porque la transfobia es un problema social, y por lo tanto también político, explican.
Feminismos
Irene García Galán “La memoria feminista hay que construirla desde abajo, desde nuestras casas”
‘Hilaria’ (Errata Nature, 2025) es un libro dedicado a la tatarabuela de Irene García Galán, pero también un ensayo político que navega a través de la memoria feminista, el antipunitivismo y el anarquismo.
Madrid
Madrid La Sareb amenaza con el desahucio a dos jóvenes activistas en Carabanchel
Cadete 7, el bloque en lucha del que el ‘banco malo’ prevé desalojarles de forma inminente este jueves 27, fue el primero recuperado por el movimiento de vivienda de Madrid en 2013 tras haber permanecido deshabitado desde 2008.

Últimas

Gasto militar
Gasto militar “No nos resignamos a la guerra”: 70 organizaciones rechazan la deriva militarista de la UE y el Gobierno
Más de 70 organizaciones y personalidades de la cultura y el activismo firman un manifiesto que rechaza la escalada belicista y el rearme frente a una posible agresión rusa.
Música
Música Pervertidos y puritanos, a los pies de Ethel Cain
Proyectos musicales como ‘Perverts’ de Ethel Cain son capaces de imponer silencio en medio de tanto ruido para pensar en un momento en que las redes sociales son herramientas tendenciosas para la difusión de propaganda de ultraderecha.
Minería
Minería estratégica en Extremadura La Comisión Europea declara “estratégicos” tres proyectos mineros en Extremadura
Las Navas (Cañaveral), Aguablanca (Monesterio) y La Parrilla (Almoharín) obtendrán financiación, verán facilitados sus procesos de tramitación y se beneficiarán de plazos más reducidos. La mina de Valdeflores no es considerada estratégica.
Israel
Genocidio Mercadona vende tampones y patatas procedentes de Israel
En 2024 se produjo una reducción de las importaciones de tampones y patatas israelíes. Mercadona es una de las plataformas que trabajan con estos productos.
Palestina
Cisjordania Hamdan Ballal, codirector de ‘No other land’, agredido por colonos israelíes
Según los testigos que presenciaron el ataque, el cineasta está herido. Poco antes de las 14h el codirector de la cinta ha anunciado que Ballal ha sido puesto en libertad.
Más noticias
Obituario
Obituario Jesús Santos, el basurero que se ganó el corazón de Alcorcón
Alcorconero de toda la vida, teniente alcalde, activista social y sindicalista, Jesús Santos hizo que aquellos que le acompañaron en su camino se ilusionaran por la política.

Recomendadas

Guerra en Ucrania
Guerra en Ucrania Colegios underground en Járkov después de tres años de guerra
La ciudad ucraniana construye escuelas subterráneas, preparadas para aguantar ataques balísticos y nucleares.
Argentina
Estela de Carlotto “Faltan todavía muchos nietos por encontrar”
Al cumplirse 49 años del golpe cívico-militar, la presidenta de Abuelas de Plaza de Mayo dialogó con El Salto y apuntó contra el Gobierno de Milei y su ministra de Seguridad, Patricia Bullrich, que encabeza la represión de la protesta social.
México
Hallazgo en Teuchitlán Crisis de desaparecidos en México: los buscadores, entre el narco y las omisiones del Estado
El hallazgo del cementerio clandestino en Teuchitlán, Jalisco, ha conmocionado a todo México. El país que vive una crisis por la desaparición de más de 120 mil personas, que en 18 años solo han aumentado frente a una pasmosa impunidad.
Comunidad de Madrid
Comunidad de Madrid Un rayo de esperanza tras cinco años de los protocolos de la vergüenza
A punto de prescribir los posibles delitos, un avance judicial abre la puerta a conocer quién decidió no derivar a hospitales a ancianos en residencias en la Comunidad de Madrid.