AGANTRO
Astrid Ulloa: “O extractivismo en América Latina exacerbouse creando novas violencias cara as mulleres”

A profesora da Universidad Nacional de Colombia fala sobre extractivismo, a importancia das mulleres indíxenas na loita polo medio ambiente e Colombia e o concepto de xustiza ambiental relacional.
Astrid Ulloa
A profesora titular do departamento de xeografía da Universidad Nacional de Colombia e directora do grupo de Investigación, Cultura e Ambiente., Astrid Ulloa.

Profesora de Socioloxía na Universidade de Vigo e socia de Agantro.


7 oct 2023 05:30

Astrid Ulloa é profesora titular do departamento de xeografía da Universidad Nacional de Colombia e directora do grupo de Investigación, Cultura e Ambiente.

Empezamos, por motivos obvios, conversando sobre Emilia Pardo Bazán e “Os Pazos de Ulloa”. Astrid Ulloa é antropóloga e leva catro décadas traballando sobre como as mulleres indíxenas se organizaron politicamente contra os extractivismos en diferentes territorios colombianos. De todo isto, charlamos con Astrid entre simposios, conferencias no XVI Congreso Internacional de Antropoloxía, organizado pola Asociación Galega de Antropoloxía (Agantro) e a Asociación de Antropología do Estado Español (ASAEE, recientemente celebrado na Corña en setembro de 2023.)

Comecemos falando dos teus traballos cos pobos indíxenas...
Traballei sobre os territorios indíxenas e os conflictos ambientais, atravesados por procesos externos que teñen que ver con eses territorios. Porque en Colombia pasa algo... os pobos indíxenas teñen recoñecemento institucional e dereito á autodeterminación, e non é así en todos os lados. Aquí si teñen un papel político na toma de decisións en Colombia. Recentemente, hai máis ou menos vinte anos (rise), traballo con mulleres indíxenas. Interesoume ver a participación política destas mulleres e, algo que me parecía extraordinariamente clave: a emerxencia de movementos das mulleres indíxenas fronte á problemática ambiental e como diferenciaban as súas propostas políticas. O que pasa é que elas empezan a organizarse politicamente, como empezaron a facerse visibles en movementos de mulleres indíxenas en contra dos extractivismos; ese tipo de visibilización fronte ao ambiental, en contra do extractivismo, pero tamén no posicionamente da vida mesma. Iso para min era central.

Algo que me parecía extraordinariamente clave: a emerxencia das mulleres indíxenas fronte á problemática ambiental que diferenciaba un pouco as súas propostas políticas.

Como foi esa visibilidade das mulleres indíxenas? Como se foi percorrendo ese proceso?
En parte, eses movementos xurdiron internamente nos pobos indíxenas, porque no escenario da toma de decisións políticas, non se estaba a tomar en conta ás mulleres, pero tiñan unha mobilización política diferente que se logra articular a algo que máis adiante encontramos, que son os feminismos indíxenas, e interesoume moito traballar en como logran colocar debates desde outras nocións e perspectivas: por que algunhas se autodenominan feministas comunitarias ou territoriais.

E autodenomínanse ecofeministas? Ou é un concepto pouco usado nese contexto?
Ecofeministas non o usan para autoidentificarse; elas asumen feminismos comunitarios e feminismos comunitarios territoriais que son categorías que emerxen de lideresas indíxenas. A min interésame moito o que emerxe nestas discusións, sobre todo como logran colocar estes debates no ambiental e logran poñer iso no centro das discusións, e articulan a movementos ambientais e movementos feministas.

Conséguense unir os movementos ambientais e feministas?
Si, esas loitas lógranse unir e por iso é tan forte. O que se une son estes movementos ecofeministas, que teñen unha longa tradición en América Latina, e empezan a articularse cos movementos de mulleres indíxenas. Pero elas autodenomínanse feministas comunitarias, que é un concepto das lideresas indíxenas como Julieta Paredes, Adriana Guzmán, Lorena Cabnal... son elas as que logran articular iso. E ten que ver todo isto co ambiental, e por iso non o podo separar...

Si, agora estamos aquí debatendo, despois da pandemia, facendo visible a idea de ser ecodependentes e interdependentes, esas ideas son tan profundas... A verdade é que as filósofas ecofeministas levan décadas falando disto, pero existen moitas prácticas entrelazadas, vinculando que somos dependentes do territorio para sobrevivir e, por outra banda, necesitámonos unhas persoas ás outras para a supervivencia, para os coidados....
Si, eu traballei coa Investigación Acción Participativa. Empecei traballando o ambiental, e en parte abordei o que podiamos chamar, en términos contemporáneos, as “ontoloxías relacionais”. Como son esas relacións dos pobos indíxenas co ambiental ou coa natureza e, desde hai moito tempo, como entender iso a partir da súa propia visión, da súa cosmovisión. Entón, estes debates, no meu traballo antropolóxico veñen de tempo atrás. Que agora se ubican en debates internacionais paréceme moi claro, pero moitas das loitas que emerxen dos movementos políticos de defensa territorial a finais de 1980 e nos 1990, son loitas ambientais: non pasa por aquí a estrada, non pasa a hidroeléctrica. E isto coloca aos pobos indíxenas nun escenario de toma de decisións sobre o ambiental desde os 1980, polo menos en Colombia. E logran ese pronunciamento. E, a nivel latinoamericano, tamén logran dar visibilidade ao debate ambiental co Amazonas. É dicir, viña de tempo atrás... e ese debate ubícase a nivel global. Eu chámoa a ecopolítica global. Os pobos indíxenas lograron ter un espazo global, despois de Río, en 1992, e lograron colocar eses debates, e a partir de aí reconfiguran todo un escenario de recoñecemento dos pobos indíxenas. Entón, iso é un tema central.

Eu vexo dous escenarios: cambio climático e extractivismos, que van ligados. Non podes entender isto se non entendes que son complementarios.

Si que foron capaces de dar visibilidade a esa loita ambiental, desde hai unhas cantas décadas atrás, e que sexa amplamente recoñecida, incluso a nivel lexislativo.
Exactamente. Hai un recoñecemento de dereitos dos pobos indíxenas a nivel internacional, polas Nacións Unidas, ou o recoñecemento en 1989 da OIT dos pobos indíxenas sobre o seu territorio. Si lograron recoñecementos políticos e colocaron as súas demandas ambientais. Posteriormente, interesoume ver como eses escenarios ambientais globais cambian, por demandas ambientais, por políticas globais, etc. Primeiro estaba a biodiversidade, a conservación e despois foi o cambio climático. E no cambio climático hai un xiro a comezos do século XXI, por toda a transformación irreversible ambiental. Pero, paralelamente ao recoñecemento diso, está o aumento dos extractivismos, sobre todo en América Latina. Entón eu vexo dous escenarios: cambio climático e extractivismos, que van ligados completamente. Escribín algúns textos, porque ti non podes entender isto se non entendes que son complementarios. Que ti non podes conservar aquí, mentres extraes alá... É o que pasa cos mercados de carbono. Nesa reconfiguración seguen os pobos indíxenas nas súas loitas, pero as mulleres indíxenas logran que se debata do que antes no se falaba. Porque hai unha crítica profunda ao capitalismo, expresada nos extractivismos e expresada tamén nunha noción tamén colonial, e iso logra articular de xeito inusitado os movementos das mulleres indíxenas con outros movementos de mulleres. Esa forza política que teñen esas mulleres e esas demandas que cuestionan o extractivismo como unha acción de destrución do planeta, pero tamén de destrución dos territorios indíxenas, cobra moita importancia; parecera que son diferentes, pero ao final é unha consolidación de algo que viñan vendo e pasando hai moito tempo. Porque o extractivismo en América Latina exacerbouse, creando unhas violencias novas cara aos corpos das mulleres e aos corpos feminizados; responden a unha xeografía racializada e feminizada. Son territorios indíxenas: non importa! Faise o extractivismo neses territorios...

E parte das empresas con capital estranxeiro...
Con capital e ganancias.

Nun mesmo fenómeno, ves o capitalismo colonial máis extractivista sobre territorio indíxena...
E con violencia cara ás mulleres.

É como moi paradigmático. E lamentable.
E, a partir disto, emerxen estas mulleres indíxenas dicindo: un momento, a vida é o centro! O interesante de todo isto é que logran o que che dicía, articularse a outros movementos, movementos feministas e movementos ambientalistas.

De fóra das comunidades?
Si, poden ser máis urbanos, doutras historias...

O interesante de todo isto é que logran articularse a outros movementos, movementos feministas e movementos ambientalistas.

Xa, e en que pobos indíxenas traballaches ultimamente?
Co pobo wayúu en La Guajira, frontera de Colombia con Venezuela, que ten a mina máis grande a ceo aberto de Carbón, a mina Cerrejón en La Guajira. Agora mesmo a propietaria é a empresa multinacional Glencore, e nese escenario, que é semidesértico, que case non hai auga, as mulleres wayúu foron as que lideraron un proceso político forte de denuncia nacional e internacional desta mina.

Esta mina empezou hai moitos anos...
Corenta anos.

Claro. Eu estiven visitando unha amiga en Caracas no 2004, fun a un seminario en Caracas que organizaba unha asociación sobre dereitos económicos, sociais e culturais: eu recordo que había mulleres de La Guajira e estaban falando dunha loita ambiental.
Era a mina! As wayúu son binacionais, teñen as súas dinámicas, van e veñen. Eu traballei nos últimos anos sobre que efectos ten esta minería sobre a auga.

Un territorio complexo... Tamén está o ELN, os paramilitares...
É complexo! Está a guerrilla, están os paramilitares, pero o traballo das mulleres wayúu é impresionante a nivel político. En particular, na loita contra o extractivismo, hai lideresas wayúu que son moi fortes na defensa do seu territorio. Ti podes escribir sobre as loitas contra o extractivismo, pero o traballo particular con algunhas lideresas wayúus que son moi fortes, é o que a min me interesou en particular de todo este proceso. Como na súa loita política lo que logran posicionar é unha defensa da auga con capacidade de acción e os dereitos que ten a auga como un ser vivo, a ter o seu territorio... É marabilloso! Non é que manden un tanque con auga, é que a auga é un ser que necesita o seu territorio. Entón, eu escribín un texto, co permiso delas, que se chama “Los derechos del agua y los derechos al agua en territorio wayúu”, porque o que propoñen ao final son demandas de xustiza ambiental relacional. A relacionalidade ten que ver co que ti dicías, é entender que este territorio delas é interdependente cos seres vivos e cos non humanos, e o que está en xogo é a unidade mesma. Non é un problema de que me mandes auga en botellas, é unha loita. O que está en xogo é a vida mesma, a vida delas, porque elas son co territorio e coa auga, están embebidas co territorio. Hai unha territorialidade que se funde co non humano. Ata aí todo estaba claro e perfecto, porque ti loitas contra algo que está visible no seu territorio, que crea un oco xigante de 70 quilómetros, e ti ves os efectos. Todo ía ben ata hai pouco, cando comeza a transición enerxética...

Que pasou?
Que a metade do territorio é legalmente deles, do pobo wayúu. O problema é que, cando chega a transición enerxética, aí vanse instalar aeroxeradores. Entón, cando ti tiñas a mina, estas mulleres logran ter unha incidencia política, nacional e internacional, logran mobilizar; pero, neste momento, a mina segue e súmanse os aeroxeradores.

Elas, con esa forza política, neste momento, non teñen tanto impacto ambiental e internacional. Porque, quen se opón ao verde?

Nin sequera é que se substitúa a mina, súmase...
Eu emprego un concepto de zona de extractivismo renovable. Crea unha nova lóxica de extractivismo, pero cando ti nas eólicas non ves extractivismo, ves futuro. Miro o estético. Elas, con esa forza política, neste momento, non teñen tanto impacto ambiental e internacional. Porque, quen se opón ao verde?

Xa, o debate de fondo a abordar é, que é o verde?
O que se vende que é a solución enerxética para o mundo, como van estar en contra? E moitas destas mulleres wayúus, que estou falando con elas, ven que era máis fácil pelexar contra a multinacional Glencore. O meu argumento tamén é que o territorio indíxena volver ser un lugar que non importa, porque volve ser unha zona indíxena.

E, xa finalizando, coñeces o libro “Injusticia epistémica”? Agora está traducido. É unha filósofa, Miranda Fricker, e xusto fala de como estas voces non se escoitan da mesma maneira.
Si, sobre as mulleres indíxenas é importante falar da xustiza ambiental relacional, como elas fan unha demanda de xustiza ambiental relacional. Relacional no sentido de non humano como parte importante, si? E os coñecementos tamén... Ao final é cuestionar o excepcionalismo humano e repensar noutros términos.

Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra en tu cuenta.

Relacionadas

AGANTRO
Agantro O número 262 dunha rúa no Porto
Nunha casa do Porto estudantes de todo o mundo entrelazan culturas e lembranzas, deixando nas súas paredes un rastro de convivencia e cambio continuo.
AGANTRO
México O mundo en chamas
Escribo dende México sobre a violencia no país e no mundo, pois alén da invención da «narcocultura», compre reflexionarmos sobre o violentamento global do imaxinario, a sociedade e a política.
AGANTRO
Agantro Cartografando as violencias no corpo, na mente e no mapa
As violencias de xénero teñen múltiples impactos nas vidas das mulleres e crianzas que a enfrontan. Para evitar a cronificación da violencia cómpre colocar as súas voces no centro do deseño e execución das políticas públicas.
Salario mínimo
Pacto bipartito Trabajo y sindicatos acuerdan la subida del salario mínimo en 50 euros sin el apoyo de la patronal
Díaz anuncia un acuerdo con los sindicatos que llevará al Congreso de Ministros de forma “inminente” la propuesta del Ministerio de Trabajo. Los sindicatos proponían una subida de 66 euros y la patronal, de 34 euros.
Madrid
Justicia El fiscal general del Estado, en el alambre, declara como investigado ante el Supremo
Álvaro García Ortiz acude al alto tribunal a explicar su versión de las filtraciones denunciadas por el entorno de la pareja de Isabel Díaz Ayuso. Es la primera vez que un fiscal de su categoría declara como investigado.
Crímenes del franquismo
Víctimas de la dictadura Admitida a trámite otra querella por los crímenes del franquismo en Madrid
Carlos Serrano Suarez denuncia que fue sometido a torturas por parte de cinco policías de la Brigada Político Social. El juzgado número 41 ha decidido abrir el caso, algo que desde CEAQUA califican como “excepcional”.
Opinión
Opinión Monetizadores de la estupidez
Ser un chalado anticiencia puede llevar a pasearte por radios, televisiones y streamings porque eres rentable para gente sin un mínimo de ética periodística.
Dana
Tres meses de la dana “Aquí no llovió casi nada”
VV.AA.
Un vecino de Benetússer explica cómo la riada arrasó y cambió para siempre las vidas de miles de personas.
Opinión
Opinión Un monstruo camina sobre suelo urbanizable
El cojín socioeconómico y cultural que sostiene los sucesivos desfalcos del PP valenciano solo se entiende desglosando un ecosistema alimentado por la catalanofobia y las fiestas con toros.

Últimas

Sanidad
Sanidad privatizada Óscar López vuelve a ceder al chantaje de las aseguradoras y aumenta un 41% el dinero para Muface
El gobierno aprueba en el Consejo de Ministros un aumento de las primas para las aseguradoras privadas del 41,2%, superior al que en un primer momento estas empresas demandaban.
Euskal Herria
Justicia Aplazado el juicio contra los activistas por el paso de migrantes durante la Korrika
La vista se retrasa al 7 de octubre para que el tribunal pueda responder a las preguntas de los abogados. Los acusados han presentado más de 3500 autoinculpaciones recogidas con la campaña “J'accuse”
Madres protectoras
Justicia Colectivos feministas piden medidas para asegurar un juicio justo a una madre protectora acusada de secuestro
Las organizaciones piden que se tome en consideración la denuncia por abusos sexuales contra el progenitor, los intentos de la mujer por buscar medidas de protección en España y el arrancamiento de su hija.
Galicia
Galicia La Xunta maniobra para ampliar la balsa de lodos rojos de Alcoa pese a los riesgos medioambientales
La conselleira de Economía e Industria, María Jesús Lorenzana, garantizó al comité de empresa de la planta de Alcoa en San Cibrao, situada en Cervo (Lugo), que ampliará su capacidad a pesar del riesgo medioambiental.
Militarismo
Militarismo Reloj, no marques las horas que quedan hasta el apocalipsis (marca los segundos)
El Boletín de los científicos atómicos lanza su anual advertencia sobre la proximidad del fin del mundo. Se trata un instituto fundado en 1945 por Albert Einstein, J. Robert Oppenheimer y los científicos del Proyecto Manhattan.
Más noticias
Música
Música Apoteòsic Muguruza
Barcelona, Palau Sant Jordi. 24 de enero de 2025.
Cine
Cine ‘La ciudad es nuestra’, la película sobre las primeras asociaciones vecinales de Madrid, cumple medio siglo
‘La ciudad es nuestra’, de Tino Calabuig y Miguel Ángel Cóndor, continúa igual de vigente que cuando se filmó, convirtiéndose en una película de imprescindible visionado, tanto por su valor documental histórico como por el ejemplo que presenta.
Gobierno de coalición
Gobierno de coalición Sánchez resucita el decreto ómnibus con más ayudas a los propietarios
El Gobierno anuncia un acuerdo con Junts para reflotar el decreto que permite revalorizar las pensiones con nuevos avales estatales para caseros. El presidente se compromete a convocar una moción de confianza.

Recomendadas

Crímenes del franquismo
Isabel Alonso Dávila “El franquismo fue una máquina de fabricar miedo y dolor hasta el final”
Detenida en Granada en 1974 y 1975 por su vinculación con el movimiento estudiantil antifascista de la época ha presentado la primera querella en Andalucía por Crímenes contra la Humanidad en la dictadura franquista
Jaén
Andalucía Lopera no quiere que Greenalia especule con sus olivos
Decenas de pequeños olivareros de la Campiña Norte de Jaén podrían perder sus terrenos en beneficio de una empresa que quiere talar los árboles para instalar siete parques fotovoltaicos.
Redes sociales
Nuevas normas Meta abraza el discurso de odio y desafía la normativa anti discriminación
La plataforma de Mark Zuckerberg anunció cambios en sus normas: cuando empiecen a aplicarse, los comentarios misóginos y LGTBIAQ+fobos no violarán su política, pero existen herramientas para denunciar el discurso de odio.
Cómic
Cómic Cómo la gentrificación del webcómic explica el estado de internet y de la cultura actual
Las nuevas generaciones leen viñeta a viñeta en la pantalla del móvil y las plataformas rentabilizan la parte del león de las visitas e influyen en el tipo de historias y estilos que se leen o no.