AGANTRO
O 15M e os feminismos: encontros e desencontros (I)

O feito de converter o persoal en político foi unha das principais achegas do feminismo ao 15M.

AGANTRO (Asociación Galega de Antropoloxía Social e Cultural)
guadalupe.jimenez@usc.es

13 may 2021 11:05


Este artigo é a primeira parte dunha serie de dúas pezas sobre 15M e feminismos.

Hai agora 10 anos acudín á manifestación do 15 de maio de 2011 en Santiago de Compostela con motivacións que pasaban pola fartura do bipartidismo, do austericidio neoliberal e o desmantelamento do público, indignación coa forma de facer política e a súa distancia dos problemas da vida cotiá, da precariedade na que nos moviamos a maioría da poboación, especialmente grave entre a mocidade, as persoas migrantes e as mulleres. Chegado un punto varios mozos colocáronse pasamontañas e empezaron a tirar petardos, botes de fume e romper escaparates. Apareceron policías por tódolos lados e cargaron coas porras en pleno centro histórico, sen contemplacións. Carreiras, medo, e eu que me atopaba no medio daquela rateira, cos meus vintetantos anos e grávida, cando o meu compañeiro tirou do meu brazo e fuximos ás agachadas. Volvín á miña casa maldicindo e prometinme non volver participar nunha manifestación, porque alí o meu embarazo e a miña precariedade como muller nova tampouco foran tidas moi en conta. Prevaleceran os petardos, as algaradas e as porras dos policías sobre a nosa seguridade e a lexitimidade do que alí estabamos a reclamar.

Despois daquela manifestación seguín de preto a evolución das acampadas. Nalgunhas ocasións achegueime ás asembleas xa co meu bebé no colo, só para escoitar. Algunhas persoas demandábanme unha maior implicación, pero recoñezo que xamais me puiden permitir acampar, nin participar nas actividades porque ata para o activismo hai que ter certas condicións das que eu carecía. Recoñezo entón que eu non son unha ‘quincemaista' exemplar, pero foron momentos emocionantes e esperanzadores… E eu quería que o meu fillo mamara aquilo!

Non lembro ben como empezou aquel debate, pero unha feminista presente na asemblea abriu a caixa de Pandora: “a revolución será feminista ou non será”. Unha pancarta con esa frase fora colgada na Porta do Sol de Madrid, xerando moito balbordo, foi retirada e volta a colgar máis dunha vez. Alguén máis apuntou que cumpría utilizar o galego como lingua prioritaria no seo da acampada. Sorprendentemente xusto estas dúas propostas provocaron unha enorme incomodidade entre as persoas presentes: “xa están aquí as pesadas de sempre!”, “estas son loitas parciais”, dicían entre apupos. Lembro que un mozo moi novo e con gran don de palabra, rapidamente monopolizou o debate e etiquetou aquelas dúas propostas como “loitas secundarias"; mesmo acusounas de ser unha especie de cabalo de Troia, de querer dividirnos, desviar e desvirtuar o movemento da loita principal con reivindicacións que a desbordaban polos dous lados: demasiado superfluas, demasiado radicais. Non mo podía crer, ante os meus ollos estaba a escenificarse aquel famoso matrimonio infeliz entre marxismo e feminismo que xa describise Heidi Hartman nos anos setenta. Tamén lembrei aquelas feministas históricas que fuxiron escorrentadas dos movementos de esquerdas durante o franquismo e a transición.

Non lembro ben como empezou aquel debate, pero unha feminista presente na asemblea abriu a caixa de Pandora: “a revolución será feminista ou non será”

De novo, regresei á miña casa maldicindo e prometinme non volver participar naquel movemento porque o que na miña escala de valores era o fundamental fora caracterizado como algo molesto, secundario, como “cousas de mulleres”. Como analiza a antropóloga Adriana Razquin esta reacción foi case idéntica en moitas das prazas e prevalecera un tipo de política clásica e patriarcal, onde algúns mozos novos con todas as súas necesidades invisiblemente cubertas lanzaban consignas ao fío do discurso obreirista, establecían as súas prioridades e impúñanse sobre as propostas das bruxas feministas. Prevaleceron sobre outro tipo de politicidade, sobre a empatía e os coidados, sobre a vida mesma. Mirei ao redor e atopeime máis soa que nunca sendo moza, precaria e co meu fillo no colo. Aquel non era lugar para min.

Como os feminismos foron enchoupando o 15M

Por sorte aquel si era o lugar para outras mulleres que quedaron sementando o discurso feminista e propondo outras formas de facer que foron calando como orballo. Dende eses primeiros momentos de rexeitamento, de berros, de pancartas arrincadas e de fanfurriñeiros cacarexando, aos poucos e con gran paciencia a perspectiva feminista foise facendo fundamental, imprescindible. Houbo un marabilloso traballo colectivo de fondo por parte de distintas xeracións de feministas, de pedagoxía popular, de desenmascarar o machismo de esquerdas, de propostas, de imaxinar conceptos e relacións, de horizontalizar debates e acordos, de evidenciar as interseccións, as vulnerabilidades e as precariedades que nos atravesaban.

O feminismo sempre foi un movemento sociopolítico diverso, heteroxéneo e interseccional, que ten séculos de existencia e que está armado cun corpus teórico crítico moi sólido e un repensarse continuo das prácticas e ferramentas que non ían poder deixar á marxe nin nun lugar secundario. Como analizaron distintas autoras feministas, os traballos de coidado non remunerados están a soster o sistema capitalista porque patriarcado e neoliberalismo son a mesma cara dunha moeda (ver por exemplo Roswitha Scholz, Silvia Federici, Yayo Herrero, Cristina Carrasco ou Amaia Pérez Orozco). Esta perspectiva resultaba imprescindible para entender os fenómenos que estaban a espertar a nosa indignación, como se xestaban as desigualdades dunha forma convinte ao sistema e como podiamos saír da lameira, polo que a revolución non tiña máis opción que ser feminista.


8M Galiza 2021 - 1

Algúns conceptos como vulnerabilidade, interdependencia, afectos ou sororidade foron impregnando o movemento 15M especialmente a nivel discursivo e, con algunha dificultade, nas prácticas cotiás. Así, por exemplo, nas distintas acampadas foron desnaturalizándose as prácticas habituais de monopolización do discurso, de gritar consignas para buscar o aplauso, de imposición de axendas, de terminoloxía belicista, de tirar petardos e de acordos tomados por maiorías. Progresivamente non só empezaron a preocupar os conceptos, os discursos intricados ou meramente teóricos, senón tamén as infraestruturas, a intendencia, as cociñas, a alimentación, a xestión equitativa dos recursos ecolóxicos e económicos, o mantemento, a limpeza e a xestión de residuos, a seguridade das persoas, o benestar físico e emocional, os afectos. As feministas implicadas no 15M axudaron a entender que a crise dos coidados, da reprodución social, ou o conflito capital-vida non é que sexa importante, é que debe ocupar o centro da axenda política e a xestión dos propios movementos sociais. Nesta tesitura evidenciouse que o 15M tiña o patriarcado máis clásico na súa espiña, porque mentres algunhas eran as que cociñaban e recollían esteiras do chan, outros seguían, seguiron e seguirán aferrados ao megáfono que outorga unha maior notoriedade, valoración social e visibilidade nos medios. Así que tamén se foi desvelando a división sexual dos traballos nos movementos sociais e o machismo estrutural ao nivel das prácticas cotiás.

O feminismo sempre foi un movemento sociopolítico diverso, heteroxéneo e interseccional, armado cun corpus teórico crítico moi sólido e un repensarse continuo

Outro dos fitos máis importantes foi a denuncia de que estaban a producirse certas intimidacións, acoso sexual e violencias machistas nas prazas. Isto provocou terribles discusións que puñan en dúbida a veracidade destas denuncias e novas acusacións cara ás feministas por querer dinamitar o movemento 15M con cuestións que supuñan de tipo “persoal”. Con todo, que se denunciase que este tipo de violencias estaban a ter lugar nun movemento de indignación popular que criticaba a “vella política”, e que se pretendía horizontal e emancipador, foi como acender un foco que apuntaba directamente ao miolo da cuestión. Porque, aínda que se tiñan claras algunhas das dinámicas e violencias neoliberais, quedaba un xigantesco traballo por facer no desenmascaramento das violencias patriarcais e como ambas se retroalimentan. Por tanto, nalgunhas das prazas propuxéronse espazos seguros de traballo non-mixtos, de deconstrución das masculinidades tóxicas e violentas. Tamén se implementaron cordóns de seguridade para persoas especialmente vulnerables, por exemplo, nas manifestacións das que a partir de entón volvín participar. A igualdade, a seguridade, o coidado e o benestar das persoas que participaban do 15M tamén tiña que ser unha precondición necesaria.

O feito de converter o persoal en político, como xa formulara Kate Millet en 1969, foi  unha das principais achegas do feminismo ao 15M xa que supuxo unha reformulación do propio concepto de “o político”, afastándose da política (con maiúsculas), representacional, militantista e circunscrita ás institucións tradicionais (o Estado, o Parlamento, o Partido, o Sindicato), para achegarse a unha politicidade do micro, da infrapolítica, a un novo marco das prácticas da vida cotiá, incluíndo aspectos da nosa vida íntima, os afectos, as emocións, os amores e a relación co propio corpo. Con todo, non hai que perder de vista que foi precisamente a deriva clásica e militantista do 15M a que seguiu o seu percorrido na política institucional.

Outro dos aspectos máis interesantes dos feminismos no 15M é precisamente que o seu ensanche serviu para algo moi importante: desestigmatizar o “feminismo”, que fora unha palabra maldita e un movemento social minoritario ata o momento. Este novo xiro ampliaba o suxeito político concreto e singular (muller) para convocar a unha maioría social plural (feminista). Este substrato excedeu os límites habituais do activismo e os movementos sociais, filtrándose cara a unha ampla capa da sociedade un novo sentido común feminista que pon o foco no cuestionamento do status quo patriarcal. Por tanto, se unha das principais preocupacións do movemento feminista pre-15M era precisamente que non se albiscaba unha substitución xeracional e había un certo esgotamento, a partir de entón o feminismo converteríase nun novo marco dun consenso social amplo, ao convocar e interpelar á maioría da cidadanía.

Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra en tu cuenta.

Relacionadas

AGANTRO
Agantro O número 262 dunha rúa no Porto
Nunha casa do Porto estudantes de todo o mundo entrelazan culturas e lembranzas, deixando nas súas paredes un rastro de convivencia e cambio continuo.
AGANTRO
México O mundo en chamas
Escribo dende México sobre a violencia no país e no mundo, pois alén da invención da «narcocultura», compre reflexionarmos sobre o violentamento global do imaxinario, a sociedade e a política.
AGANTRO
Agantro Cartografando as violencias no corpo, na mente e no mapa
As violencias de xénero teñen múltiples impactos nas vidas das mulleres e crianzas que a enfrontan. Para evitar a cronificación da violencia cómpre colocar as súas voces no centro do deseño e execución das políticas públicas.
#90519
20/5/2021 9:47

Non estou segura de k desestigmatización ( inda pendente) e impulso do feminismo fora efecto do 15M. Creo k pudo influir xunto a otros factores k contribuiron á visibilización e rexritamento da violencia de xénero.

0
0
#89978
13/5/2021 23:50

Na manifestación do 15 de maio do 2011 en Santiago de Compostela non se produciron cargas das forzas e corpos de seguridade do estado.
Debeu ser algunha manifestación posterior, xa que esta foi un desencadeante de moitas outras que virían despois, nas que xurdiu a violencia represora da policía, tan normalizada hoxe en día.

2
0
Estados Unidos
Estados Unidos Trump inaugura una utopía de los multimillonarios con su segundo mandato
En su primer mandato, los más ricos mostraron cierta distancia con el presidente Donald Trump. Ahora, la oligarquía estadounidense ha abrazado su pensamiento ‘antiwoke’ y aguarda los beneficios fiscales prometidos para seguir ampliando la desigualdad
Palestina
Palestina Asmaa Alghoul: “Cuando cese el genocidio, todo el mundo debería recorrer las calles arrasadas de Gaza”
Nacida en Rafah en 1982, la periodista y escritora Asmaa Alghoul es una de las voces palestinas más independientes. Muy crítica con Fatah y Hamás asegura que no va a permitir que sus libros sean traducidos al hebreo.
Estados Unidos
El regreso de Trump Lo que Trump promete hacer el primer día de su vuelta al poder
El reelegido presidente de Estados Unidos plantea aprobar una batería de entre 50 y 100 decretos en las primeras horas en la Casa Blanca: deportaciones masivas, recorte en derechos civiles, ambientales y en los servicios públicos.
Desigualdad
Desigualdad La riqueza de los milmillonarios crece en 2024 tres veces más rápido
La desigualdad sigue trepando posiciones con una concentración de riqueza sin precedentes en la historia humana, según el reciente informe de Oxfam ‘El saqueo continúa’.
Opinión
Opinión ¿Qué le ha ocurrido a internet, nuestro gran experimento?
El inicio del modelo de “servicio gratuito” de internet auguró una larga y lenta pendiente descendiente en lo tocante a la privacidad personal a costa de ceder control y autonomía personal a las grandes corporaciones tecnológicas.
Estados Unidos
Tecnologías y poder Trump y la Internacional del Odio. O cómo las tecnologías juegan al servicio del poder
Las nuevas tecnologías se habían convertido en el brazo armado del capitalismo, lo que no nos imaginábamos era el rol tan decisivo que terminarían jugando en el escenario político mundial.

Últimas

Ocupación israelí
Primera fase de la tregua Varios incidentes ponen a prueba el alto el fuego en Gaza
Cuando no se han cumplido 48 horas de tregua, la agencia Wafa denuncia dos ataques israelíes en Rafah, mientras un soldado habría muerto en Nablús. Al menos 830 camiones han entrado en la Franja con ayuda humanitaria.
Ayuntamiento de Madrid
Fórmula 1 en Madrid La Fórmula 1 en Madrid acelera, atropelle a quien atropelle
El Ayuntamiento ya ha sacado a licitación la obra, a la que aspiran varias grandes constructoras del Ibex35, sin que se haya respondido a las alegaciones de los dos procedimientos anteriores.
Más noticias
Granada
Granada AMA Desokupa intenta desalojar un nuevo centro social en Granada sin orden judicial
Los activistas denuncian que la guardia de seguridad privada les está impidiendo el acceso de comida al edificio, durante el intento de desalojo varias personas han sido identificadas sin justificación por la policía.
Sevilla
Educación Pública La Junta de Andalucía cierra 163 aulas en los colegios públicos de Sevilla
En la comunidad autónoma se cerraron en 2024 un total de 706 aulas, según USTEA. Colectivos en defensa de la educación pública además denuncian la baja calidad de los comedores y la falta de inversión en educación especial.
València
València Refugios de la Guerra Civil afloran en Paiporta tras la dana
Las inundaciones revelan refugios antiaéreos para protegerse de los bombardeos fascistas. Fueron construidos por los propios habitantes bajo sus propias casas hace 90 años.

Recomendadas

Música
Música y política Apoyar a Palestina “es complicado” en la música antifascista de Alemania
La cancelación de conciertos en la escena antifascista de grupos que han mostrado su rechazo al genocidio evidencia la división del país respecto a Palestina.
Argentina
Argentina Golpe a la memoria en Argentina: los retrocesos en políticas de derechos humanos en la era Milei
La política de derechos humanos en Argentina enfrenta retrocesos alarmantes bajo la gestión de Javier Milei. Despidos masivos, cierre de espacios de memoria y desfinanciamiento amenazan el legado de memoria, verdad y justicia.
Túnez
Túnez Gabes, 50 años de muerte lenta
Entre vertidos químicos, suelos estériles y redes vacías, las comunidades locales del sureste de Túnez resisten y lideran una lucha ambiental y social que atraviesa fronteras.
Rap
Poetas Puestos “Tanto los medios como la política quieren que seas un tonto feliz”
Charly Efe y Teko, acompañados de una banda, publican el disco ‘Tontos felices’ donde mezlcan su carrera en el rap con ritmos rock para crear lo que han bautizado como rap‘n’roll.