Pista de aterrizaje
María Briones: “La copla forma part de la meua memòria cel·lular”

María Briones és vocalista i líder de Reina Roja, un grup valencià que beu del flamenc, la copla i la tradició musical de diferents parts del món.

María Briones, natural del barri de Marxalenes, València, és vocalista i líder de Reina Roja, un grup valencià que beu del flamenc, la copla i la tradició musical de diferents parts del món. Reina Roja va traure el seu segon disc, Sankara, a principis de 2018, marcat per les seues lletres compromeses i reivindicatives.

La inspiració existeix o ha de trobar-te treballant?
Quan eres artista estàs contínuament vivint i buscant un estímul que puga portar-te a una creació. És cert que hi ha moments en els quals estàs en un estat creatiu. Però també podem veure a algú o alguna cosa que t’evoca crear. No estaves en l’estat creatiu, però l’estímul ha sigut tan fort que ha connectat amb tu i et dóna el fil per a crear. Estàs contínuament buscant aquests estímuls per a encaixar-los en el que vols dir. Per exemple, una realitat social amb la qual et sents tan compromesa que necessites abordar-la, intentes ficar-te dins d’aquest mode creatiu buscant què et pot inspirar.

Quina és la inspiració del segon disc de Reina Roja, Sankara?
En Sankara volíem plasmar determinades problemàtiques i sensacions personals que creiem que s’han de comentar. En “Ellos y Ellas” volem deixar clar que tots estem fets del mateix material i cal promoure valors com el respecte, la solidaritat i la tolerància cap a tots els éssers humans. En “Desperté”, en la qual parlem del ressorgiment personal cap a una opressió, la lectura pot ser individual i també col·lectiva. Pot referir-se a un poble, que ha de despertar però no l’estan deixant. Sempre intentem que les cançons siguen llavors i que cada persona les interprete dins del seu moment vital. El títol de l’àlbum ve de Thomas Sankara, un revolucionari de Burkina Faso, una figura que ens va semblar molt poderosa.

“Encara que la música també està al servei dels diners, pots parlar des del cor”

Es va creuar la música en la teua vida o sempre va ser el teu camí?
Sempre m’ha agradat cantar i he tingut la sort que em va ser concedit el do de tindre la veu bonica i transmetre. Però quan vaig haver de prendre una decisió sobre què estudiar, no vaig tindre cap influència artística pròxima. A més, ser músic no és una cosa que se t’oferisca des del col·legi, és vist com una afició. Així que vaig estudiar enginyeria i ací estic. Vaig començar professionalment en la música en 2005, quan vaig conéixer a un guitarrista que em va ajudar a professionalitzar-me. Mentrestant, vaig seguir amb la meua carrera, encara sabent que no em volia dedicar a això, no m’agradava. De fet el meu treball de fi de carrera el vaig fer a Àfrica, intentant buscar un altre camí dins del que havia estudiat. Vaig viure quatre mesos a Guinea i vaig fer un projecte relacionat amb la cooperació al desenvolupament, però tampoc em va agradar. Al final, tot està al servei dels diners. Encara que la música també ho està, pots parlar des del cor.

Què t’atrau de gèneres com el flamenc i la copla?
Respecte a la copla, no sé com explicar-ho, però forma part de la meua memòria cel·lular. Forma part de la identitat del lloc on he viscut. La meua àvia sempre ha cantat copla i ha estat en les pel·lícules que veia. El flamenc m’arribà més tard, sols coneixia les rumbes. Niña Pastori em va obrir aquest gènere i vaig començar a tirar del fil. Em va marcar una frase que vaig llegir: “El flamenc és la música del drama encadenat de la humanitat”. Passa una mica com amb les músiques negres, tenen arrels tradicionals i s’han anat forjant des de la mescla de cultures. Són músiques que aconsegueixen atrapar-te emocionalment.

Què penses que el flamenc estiga en auge actualment per músiques com Rosalía?
Sempre que s’òbriguen noves vies perquè la gent s’aproxime al flamenc, em sembla una bona oportunitat. Crec que si hi ha algú que, de sobte, posa el flamenc en boca de tots, això és positiu. Tanmateix, tampoc podem etiquetar a Rosalía d’una manera que puga ferir a gent que fa anys que lluita per trobar un lloc en el flamenc. Fa mal quan un crític diu que Rosalía és la revolució del flamenc, sobretot a gent que de debò està intentant fer una arqueologia del flamenc. A mi el que fa ella m’agrada, però la necessitat d’etiquetar-ho tot és el que pot acabar per ferir sensibilitats.

Veus la teua carrera sempre lligada al món de la música?
No només la meua carrera, també la meua vida. Al meu parer, l’univers m’ha donat la possibilitat de cantar i la gent em diu que li arriba a l’ànima el que jo faig. Així que he de seguir.
Recorde les crisis existencials que tenia amb 25 anys, quan no sabia què fer amb la meua vida. Però ara ho sé, ja he trobat la resposta a la pregunta. Així que com no seguir endavant?

Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra en tu cuenta.

Relacionadas

Música
Cultura Coros, danzas y electrónica: la resignificación de la cultura vernácula
A nadie se le escapa que durante los últimos años hemos asistido a una revitalización de la cultura popular tradicional; en general, de la vinculada a los territorios periféricos del Estado.
Filosofía
Filosofía Cantando filosofía y bailando pensamiento crítico con Rigoberta Bandini
Es cantar desde el desasosiego, desde la alienación de una existencia dónde bailamos para que nos miren, cantamos para que nos oigan y seguimos los pasos de un baile que no es nuestro.
Cine
Kamal Aljafari “Palestina está en la raíz de la situación actual del mundo”
Kamal Aljafari lleva toda su carrera trabajando con materiales de archivo, indagando en las imágenes e interviniendo en ellas para preservar memorias en desaparición y para oponerse al proyecto colonial sionista y su falseamiento del pasado.
Paterna
Paterna Vandalizan el muro de Paterna donde el franquismo fusiló a 2.238 personas
El paredón amaneció este viernes con grandes letras pintadas con spray negro donde se podía leer “Sagredo eres maricón y tarado”, en referencia al alcalde del municipio.
Opinión
Derecho a la vivienda Flex Living: el caballo de Troya de la precarización del alquiler
No es una respuesta moderna a las nuevas formas de habitar la ciudad. El ‘flex living’ no es más que la última jugada del sector inmobiliario y los grandes fondos de inversión para maximizar beneficios a costa del derecho a la vivienda.
Opinión
Opinión ¡Que vivan los aranceles!
Que Trump propugne aranceles no debe hacernos caer en la trampa de defender los intereses de los grandes oligopolios.

Últimas

Madrid
Alerta antifascista Un historiador negacionista del Holocausto dará una charla en la Universidad Autónoma de Madrid
CGT alerta a las autoridades de esta universidad pública sobre la convocatoria de una charla en la Facultad de Derecho a cargo de Fernando Paz, pseudohistoriador conocido por negar el Holocausto y por su abierta homofobia.
Madrid
La burbuja del alquiler Sumar, Podemos y sindicatos de inquilinos presionan para convertir en indefinidos los contratos de alquiler
Sumar lanza una propuesta legislativa para transformar en indefinidos los contratos de alquiler, una de las principales demandas de la manifestación por la vivienda del 5 de abril. Una moción de Podemos, rechazada en el Congreso, pedía lo mismo.
Comunidad de Madrid
Movilización por la educación 23F: el día que una veintena de colectivos llenarán de verde Madrid para defender la educación pública
La comunidad educativa de todos los niveles en la enseñanza se prepara para una movilización que arrancará a las 12:00 horas desde Atocha hasta Sol, en la región que menos invierte en educación por estudiante.
Política
El Salto Radio Podcast | ¿Cancelar la cancelación?
Hablamos con Antonio Gómez Villar, a partir de su libro “Cancelar no es transformar” sobre malos entendidos y límites de esta acción política
Galicia
Memoria histórica Cultura, exilio y lucha de las bibliotecarias gallegas durante la Segunda República
Durante los primeros años treinta, las bibliotecas se convirtieron en espacios de trabajo ideales para un modelo de mujer que aspiraba ser independiente y que había manifestado un claro compromiso político. La Guerra acabó con todas sus aspiraciones.
Comunidad de Madrid
Sanidad Pública Sindicatos piden el cese de la dirección del Hospital 12 de Octubre tras las obras de remodelación
Los problemas con las nuevas instalaciones han cristalizado en una unión sindical que ha reclamado formalmente el fin de la cúpula de dirección tras ser “ignorados” de manera “sistemática”.

Recomendadas

Líbano
Ocupación israelí Israel incumple el acuerdo de paz y mantiene tropas en el sur de Líbano para “vigilar” a Hezbollah
El Ejército sostiene la ocupación de cinco colinas a lo largo de la frontera tras evacuar sus soldados de decenas de municipios. Miles de civiles regresan a sus casas para descubrir que lo han perdido todo.
Feminismos
Ana Bueriberi “El activismo tiene que ser colectivo: para contribuir al cambio es imprescindible despersonalizar la causa”
La periodista madrileña Ana Bueriberi reconoce que no sintió la discriminación hasta que llegó a la Universidad. Hoy, desde el proyecto Afrocolectiva reivindica una comunicación antirracista, afrofeminista y panafricanista.
Inteligencia artificial
Militarismo La máquina de los asesinatos en masa: Silicon Valley abraza la guerra
Las fantasías distópicas sobre los futuros usos de las máquinas en la guerra están más extendidas que el relato de lo que ya está pasando en los campos de batalla.