Literatura
María Ángeles Iglesias: “Calquera muller que fale de maneira aberta e real sobre si mesma está rachando coa norma”

'Crónica dunha heterosexual insatisfeita' (Urutau) é o libro da obra teatral homónima -que se estreou despois da primeira vaga da Covid- da dramaturga María Ángeles Iglesias. Un volumeque fala sobre unha muller común que se pregunta quen é, e quen quere ser.
María Ángeles Iglesias Libro Urutau
Foto: María Ángeles Iglesias
23 dic 2021 09:10

Crónicas dunha heterosexual insatisfeita foi orixinariamente pensada para ser unha obra de teatro e, de feito, así foi. Por que tamén un libro?
Eu tiña moitas ganas de materializar nun soporte físico e concreto todo o resultado da obra posta en escena. Tamén porque estabamos atravesadas pola pandemia, un momento no que nos decatamos de que a vida é algo moi efémero. E o teatro ten esa cualidade. O teatro necesita a presencia. É unha experiencia que supón unha vivencia conxunta. Entón ocorréuseme esta idea de plasmala nun obxecto no que aparezan todas as forzas que se aunaron para que a obra tivera forma. Refírome tanto ás cinco ilustradoras, Xoana Almar, Raquel Germade, Rebeca Cierto, Alejandra Lorenzo e Cristina G.Cao como á música a cargo de Tato López, e a todas as persoas que, dun xeito ou otro,se achegaron e foron parte do proceso. Porque eu considero que, tanto a ilustración como a música que conforman a obra, son dúas linguaxes fundamentais do resultado final. Non as entendo como un engadido, senon como esenciais para que teña sentido.

Unha obra mutidisciplinar...
Si. De feito no libro aparecen as ilustracións das artistas e un código QR para acceder á musica. Eu quería facer ver outra forma de traballar, unha forma máis horizontal e feminista na que cada quen puidese ensinar o seu traballo. O libro pareceume  o camiño máis axeitado para iso porque, ademais, a editora (Urutau) permitiume levar adiante o texto nas dúas linguas nas que eu falo: o galego e a miña lingua natural que é o castelán-arxentino. Iso, por outra banda, ten moito que ver coa dualidade constante que está presente na obra. Quen son, quen quero ser?

A obra de teatro depende do corpo, da túa presencia. Pero o libro dáche a oportunidade de dar a coñecer o teu traballo de escritura, de poder facer unha viaxe diferente. 

Cales pensas que son as diferencias máis importantes entre a obra no teatro e no libro?
Eu sinto que a publicación do libro é unha evolución persoal. Eu levo escritas moitas obras,pero o libro dáche a oportunidade de dar a coñecer o teu traballo de escritura,de poder facer unha viaxe diferente. A obra de teatro depende do corpo, da túa presencia. O libro viaxa por outros derroteiros. Iso paréceme marabilloso. O libro ten unha temporalidade que excede a unha mesma e que, quizáis, cae nas mans de alguén que pode pensar, incluso, na idea de representalo.

Crónicas dunha heterosexual insatisfeita ía ser representada xusto antes da pandemia. Como che afectou este acontecimiento a nivel persoal e como lle afectou á obra?
Eu creo que a pandemia fixo que moitas reflexionemos sobre ese carácter efémero da vida do que che falaba, sobre as tonterías nas que ás veces estamos immersos. Cando ocorre algo tan dramático como a pandemia, comezas a preguntarte que é o importante e que non o é. Por outra banda, tamén creo que é probable que para reflexionar sobre iso necesites un traballo previo persoal. Seguramente hai xente que saiu desta situación pensando en comprarse o Iphone 5, pero outras non. En canto á obra, Crónicas ía estrearse no mes de abril de 2020 e non puido ser. A protagonista pregúntase sobre o sentido da súa vida, e creo que isto tivo moito que ver co que nos tocou vivir. Moita xente pensou sobre o seu traballo ou sobre a súa parella, que son reflexións que teñen lugar na obra.

A protagonista é unha muller que se identifica como unha muller común que nun momento decide facer ese balance e abrirse a outra maneira de ver as cousas. Que foi o que te motivou a escribir esta personaxe?
Parecíame moi interesante que a protagonista fose unha muller que se animase a superar fronteiras, que quixera coñecerse máis alá do que se esperaba dela. E creo que tamén era unha oportunidade para falar de moitas cousas que nos atravesan ás persoas e, sobre todo, ás mulleres. Refírome á situación de insatisfacción na que moitas veces estamos metidas, xa sexa a nivel laboral ou persoal. Tamén me gustoua idea de xogar coas espectadoras e de xerar esa dúbida de quen fala, se é a personaxe ou a autora. En todo caso, a protagonista pode ser calquera muller. A min iso interesoume moito como proposta, porque se é normal que unha muller estea insatisfeita, a norma é a insatisfacción. E iso é para pensar.

A obra é unha chamada a experimentar, a seguir cometendo erros pero, sobre todo, é un recordatorio de que estamos vivos.

A situación persoal da protagonista sería entón unha cuestión cultural. Cres que é inevitable que, ao facer reflexións persoais, intrínsecamente esteamos a facer reflexións sociais?
Estou completamente dacordo. Como reza a máxima feminista “O persoal é político”. Vivimos nunha sociedade na que hai moitísima xente insatisfeita que non se cuestiona a súa situación, que non se fai preguntas sobre a súa vida.

En Crónicas póñense os praceres e os desexos no centro. Porque pensas que segue a ser tabú falar de quen quere ser unha, e de que lle gusta a unha?
Eu, como muller, pregúntome todo o tempo quen quero ser. E penso que moita xente non o fai por medo. Creo que é importante cuestionarse a relación que temos co noso propio corpo, ou facerse preguntas sobre o matrimonio ou a monogamia. Estas cuestións -o facerse preguntas- están normalizadas nos homes, pero cando unha muller se cuestiona  quen quere ser, a situación adquire outra connotación. Calquera muller que fale de maneira aberta e real sobre si mesma está rachando coa norma. Ademais penso que como persoas estamos pouco habituadas e habituados ao pracer. Vivimos máis centrados nas obrigas laborais, nas preocupacións e nas culpas que no disfrute. Nun momento da obra a protagonista recoñece que se vai apagando. Eu creo que iso é pola desconexión cos praceres derivada da hiperactividade e das obrigas nas rutinas. Creo que todas e todos nalgún momento nos automatizamos e perdemos a conexión con quen somos. O cansancio vital vese en moita xente. Na apatía, na falta de paixón polas cousas. E creo que a obra é unha chamada a experimentar, a seguir cometendo erros pero, sobre todo, é un recordatorio de que estamos vivos.

Ao igual que na obra, na que a protagonista fai unha paréntese para facer balance, a pandemia foi unha sorte de paréntese tamén. Cres que se ten reflexionado sobre o valor da cultura nesta fenda sanitaria que vivimos?
Eu agardo que si. Tamén é certo que moitas ideas vanse diluíndocando voltamos á situación de antes e nos esquecemos do que pasou. Eu tiven a sorte de poder estrear a obra despois  do primeiro confinamento, pero tiña medo porque pensaba “que quen ía vir?” Pois afortunadamente, coas medidas sanitarias garantidas, o teatro encheuse, e quédome con iso. Con que sempre necesitamos a cultura para darlle sentido ás nosas vidas.

Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra en tu cuenta.

Relacionadas

Teatro
Teatro Las Nanas de Távora, 40 años después: “No nos lleva a nada hacer algo artístico sin perspectiva de clase”
Concha Távora, la hija del dramaturgo andaluz Salvador Távora renovador del lenguaje teatral desde los 70, rescata una de sus obras Nanas de Espinas (1982) basada en 'Bodas de Sangre'
Madres protectoras
Madres protectoras Escúchalas
Si un niño o niña le cuenta a su madre que su padre le toca, lo más probable es que al cabo de unos años ella acabe perdiendo a su hijo. Mira a tu alrededor, porque es posible que alguna de tus conocidas esté a punto de vivir algo como esto.
Movimiento BDS
Palestina La Universidad Autónoma de Barcelona y la ciencia europea al servicio de Israel
Una investigación destapa los lazos entre la universidad catalana y el entramado universitario israelí, así como sus vínculos con tecnologías armamentísticas.
Migración
Migraciones Patera vacía: navegando en la necropolítica migratoria
Seguimos a un grupo de gente que se resiste a aceptar el designio de la suerte y del azar que hace que haya víctimas o supervivientes de manera injustamente aleatoria.
Periodismo
Jesús Cintora “Nunca había estado tanto tiempo fuera de la televisión o la radio... no sé por qué será”
El expresentador de Las mañanas de Cuatro publica ‘El precio de la verdad’ (Editorial B, 2024), un ensayo sobre el estado actual del periodismo español.
Contigo empezó todo
El Salto libros El Salto lanza su propia línea editorial con un libro sobre la otra historia de España
El Salto Libros se estrena con el volumen ‘Contigo empezó todo’, del periodista Eduardo Pérez, otra visión de la historia de España a través de 30 episodios olvidados. Suscríbete y te lo enviamos gratis.
Que no te lo cuenten
Que no te lo cuenten De infiltrados y organizaciones humanitarias
VV.AA.
Destacamos un nuevo caso de agentes policiales infiltrados en movimientos sociales y recordamos que Israel ya lleva 8 ataques a entidades de ayuda humanitaria
La vida y ya
La vida y ya Acampadas
Alguien anuncia el comienzo del taller y se acerca un montón de gente. Practican cómo resistir de forma activa y no violenta ante la policía.

Últimas

Deportes
Deportes Ilegales de Vallecas: rugby de barrio y deporte feminista
Este sábado 18 de mayo tuvo lugar el I Torneo Ilegales en Vallecas, una propuesta para fomentar el tejido social y los lazos entre mujeres de diversas generaciones.
Gobierno de coalición
Gobierno de coalición Sumar pisa el acelerador y se anima al choque con Sánchez
En el grupo parlamentario están decididos a aprovechar la crisis de los “días de reflexión” para marcar perfil propio y recobrar iniciativa con medidas de agenda “social y democratizadora”.
Más noticias
Cómic
Cómic ‘Grandville’, de ucronías antropomórficas y viñetas ‘steampunk’ victorianas
‘Grandville’, el cómic creado por Bryan Talbot, situó París en una realidad alternativa donde es la ciudad más grande de un mundo poblado por animales, y advirtió del riesgo de creer que los horrores pasados no se repetirán.
Formación El Salto
Formación El Salto Fotoperiodismo y movimientos sociales: una mirada a las luchas desde abajo a través de un objetivo
La Escuela de Periodismo Crítico de El Salto ofrece su primer curso presencial, en el que abordaremos, de la mano de nuestros fotógrafos, cómo plasmar a través de la imagen movilizaciones y resistencias.
Que no te lo cuenten
Que no te lo cuenten De infiltrados y organizaciones humanitarias
VV.AA.
Destacamos un nuevo caso de agentes policiales infiltrados en movimientos sociales y recordamos que Israel ya lleva 8 ataques a entidades de ayuda humanitaria
Opinión
Geopolítica El efecto mariposa en la geopolítica de nuestro tiempo
El planeta se encuentra inmerso en cuatro encrucijadas, cada una de las cuales por sí misma, tiene la potencia para dislocar el mundo que conocimos.
LGTBIfobia
Lesbicidio Cientos de personas en vigilia ante la embajada argentina: “Fue lesbicidio”
Una vigilia en el centro de Madrid señala la responsabilidad del gobierno de Milei en el asesinato de tres mujeres lesbianas en Buenos Aires que fueron quemadas vivas el pasado 6 de mayo: “Es el responsable”.

Recomendadas

Migración
Migración y Asilo La Europa Fortaleza ya está en marcha en Líbano
Líbano devuelve 200 refugiados a Siria en el primer retorno supuestamente voluntario desde que Von der Leyen anunciara el pacto anti-inmigración con Beirut.
Entrevista La Poderío
Cristina Consuegra “La cultura es aquello que te posiciona contra la barbarie”
A Cristina Consuegra es difícil encajarla en una cosa. Consuegra es un torbellino de colores que lo lleva to' palante. Lo mismo organiza un festival de cine de índole nacional en los barrios, que la escuchas en la radio, por citar algo. Consuegra es mucha Cristina y Cristina es demasiada Consuegra.
LGTBIAQ+
Lesbofobia El triple lesbicidio en Argentina evidencia el impacto de los discursos de odio
La escasa repercusión mediática de un brutal feminicidio de tres mujeres lesbianas en una pensión de Buenos Aires alerta sobre la normalización de los discursos estigmatizantes.