Corpos Incómodos
Reflexións en primeira persoa. Para que a memoria?

Cando debatemos sobre a necesidade de procurar e construír unha memoria LGBTI da Galiza facémolo partindo do anhelo das nosas soidades. Precisamos coñecer a aquelas que loitaron, porque só coa súa loita o conseguiron.

corpos incómodos memoria
Antes de ser fusilada e enterrada nunha fosa en Alacant, Soledad puido ser retratada coa súa filla.
29 may 2020 08:29

Marchei para a Galiza fai case dez anos e só levei comigo a miña memoria e un can, e agora podo dicir que os tres medramos en paralelo nun lume lento alimentado pola distancia, o amor que perdura e os desexos de non perder aquelo que nos configura como parte dun todo. Sen embargo, eu, persoalmente, e a diferencia doutras compañeiras na diáspora, puiden experimentar unhas cantas veces ao ano ese complexo proceso da volta, tan intensa como efémera, tan persoal como colectiva, tan plena como os seus propios baleiros.

Unha volta a un universo ao que non lle bastaba ir a mil por hora para permanecer estático nos meus adentros, paralizado polo medo de non ser recoñecida como o que son, medo de que os nosos camiños paralelos nunca se xuntaran, e, a fin de contas, medo de perdelo. É por iso que os meus retornos non se reduciron a un espazo, senón que se tinguiron de profesionalidade para procurar nas fontes históricas rastros do seu (e do meu) pasado.

Deste xeito, nestes últimos dez anos escribín un libro sobre a represión franquista na miña vila, onde recollín a información de máis de cento cincuenta consellos de guerra utilizados polo exército franquista para exercer a violencia contra as súas veciñas. Voltei, ademais, sobre moitas destas traxectorias no meu TFM e na miña tese, onde me dediquei a xuntar pequenas biografías de individuos que outorgaran unha panorámica global da sociedade que eu quería ollar.

Soledad Amorós Girona e outras compañeiras puxeron o mono de milicianas, mudaron o latón da conserva polo aceiro do fusil. Os informes de Falanxe acúsana de formar a milicia feminina

Neste proceso, houbo historias que marcaron a miña vida e as miñas decisións, referentes que me emocionaron e me apoderaron, que me ensinaron a chorar. De feito, aquí e agora, facendo o exercicio de lembrar a unha muller que non coñecín, Soledad Amorós Girona, atrévome a recoñecer algo que non fun capaz de recoñecerlle ao meu tribunal de tese cando me preguntou, un tribunal ao que non lle acababan de bastar as argumentacións académicas que nela explicaban por que era preciso para o coñecemento en xeral traballar a historia do meu pobo. Agora, lembrando a Soledad, sinto a forza para dicir que quixen utilizar algo que aprendín na academia, a investigación, para voltar, para emocionarme, e, sobre todo, para procurarme.

Soledad era unha traballadora dunha fábrica de conservas que non tivo a opción de elixir unha vida sen política, como tantas outras para as que non nos chegan os rescates do sistema. En 1931 o seu irmán José, foi asasinado candoacudiu a protestar a un mitin da dereita republicana, por considerar que se trataba dun partido tapadeira dos antigos monárquicos. Ese mesmo ano ela sindicábase no primeiro sindicato de mulleres do municipio, o de obreiras conserveiras, á vez que o resto da súa familia se adhería ao Partido Comunista e á federación Nacional de Traballadores da Terra.

Pouco despois do Golpe, Soledad e outras compañeiras non dubidaron en enfundarse o mono de milicianas e mudar o latón da conserva polo aceiro do fusil. Os informes de Falanxe acúsana de formar a milicia feminina, pronunciar mítines ante as masas e neles, insultar e menosprezar con palabras soeces aos seus “Gloriosos Generales, especialmente al caudillo”.

Lembrando a Soledad, sinto a forza para dicir que quixen utilizar a investigación para voltar, para emocionarme, e para procurarme

No fondo, e malia a épica do asunto, as evidencias revelan que as milicianas do meu pobo só puideron artellar un espazo propio adscrito á JSU, a Unión de Muchachas, un local onde se formaban e facían representacións teatrais. A súa guerra, polo tanto, foi tamén a guerra de ser mulleres, xa que o seu papel relegouse a coser roupas para a fría fronte de Teruel e preparar “conejo con tomate” para os milicianos. Esta irremediable asunción, redundaba en que non puideran ser vencelladas directamente con ningún dos asasinatos cometidos polos republicanos na vilaen tempos de retagarda, polo que foron acusadas dunha sorte de “traición ao seu xénero”, que lembra á que reproduce Margaret Atwood no Conto da Criada. Como ben me dixo unha informante, “a Soledad le tenían mucha manía porque era una mujer de armas tomar, le llamaban la Pasionaria”.

A documentación do Consello de Guerra corroborábao. Nos expedientes de Soledad Amorós, alias “la Pasionaria”; Trinidad Montesinos, alias “la Culebra” ; Remedios Zaragoza, alias “la Zaragoza”, e Luisa Rebollo, alias “La Campesina” nunca se lles perdoaría vestir os pantalóns do mono de milicianas, levar unha arma, e, a fin de contas, invadir o espazo público sendo mulleres. Foron criminalizadas como o foi todo (e o é) o que cuestionaba a súa norma sacrosanta, e, polo tanto, acusadas de indutoras e represaliadas por iso. Á Culebra e á Zaragoza condenáronas a trinta e vinte anos de cadea respectivamente, mentres que á Pasionaria e á Campesina aplicóuselles a pena de morte, se ben á segunda conmutóuselle por quedar tetrapléxica na prisión, posiblemente a causa das malleiras.

A memoria é un proceso que bebe do pasado, pero que se constrúe no presente.

Outra testemuña contoume como sendo unha nena viu a Soledad cando era sacada do cárcere que improvisaron os falanxistas no hospital (cuestión de prioridades), e a levaban para ser fusilada. Os seus ollos iluminábanse cando me dicía “como yo soy tan roja, lo vi”. A memoria mesturábase coa identidade e o resultado ante min era esa señora en toda a súa profundidade, en toda a súa claridade humana. Nese punto que se xuntaban a empatía e o recoñecemento, e que é capaz de forxar unha comunidade. Contoume que nese intre que sacaban a Soledad, moitas veciñas desafiaron o novo poder dos falanxistas e levantaron o puño con ela, entoando o Adiós muchachos de Carlos Gardel. Adiós muchachos, compañeros de mi vida cantaba a señora antes de que esa lembranza lle fixera de enlace con outra na que se recoñecía como muller. De novo a memoria e a identidade. Esta vez a cor dos ollos desapareceu entre o seu ceño fruncido cando espetou que, segundo escribira Soledad nunha carta, matábana porque o falanxista xefe da prisión quixo “hacer con ella” e esta negouse. Soledad foi fusilada e enterrada na fosa 524/2009 do cemiterio de Alacant en 1941, despois de dar a luz a súa filla, coa que tivo a sorte de poder retratarse, e eu de poñerlle cara, grazas á amabilidade dun descendente.

A memoria é un proceso que bebe do pasado, pero que se constrúe no presente. E eu construín a miña con respecto ás miñas devanceiras, á miña terra e ás miñas referentes. Decidín non esquecer a Soledad, e aportar o meu gran de area ao feito de que no pobo non exista nin unha soa mención a estas mulleres. O mellor de todo é que na miña vida preciseina, cousa que non podía ter imaxinado antes de descubrila. Vinme nela xusto antes de voltar ao meu pobo para contarlle a todo o mundo que era trans. Sentín que aquelas mulleres que levantaron o puño para cantar con ela a Gardel seguían aí e aparecerían trala vixilancia que eu tanto temía. Quizais, sen iso, nunca me tería atrevido a dar o paso e a comprobar que así foi, que sempre existiría humanidade, amor, comunidade, e veciñanza, para impoñerse ao odio.

Cando hoxe teorizamos e debatemos sobre a necesidade de procurar, traballar e construír unha memoria LGBTI da Galiza facémolo partindo do anhelo das nosas soidades. Precisamos coñecer a aquelas que loitaron, porque só coa súa loita o conseguiron. Deixaron estela, rastro, mudanzas, e, a fin de contas, un mundo máis vivible de como o atoparon. Precisamos máis Elisas e Marcelas, máis Soledades, e iso, só pode facerse apostando pola investigación e a colectivización dos resultados. Precisamos repensar, emocionarnos, clarificarnos nesa mestura de identidade e memoria, do que realmente somos.

Memoria histórica
Los triángulos rosas españoles

El franquismo fue un periodo de especial opresión y clandestinidad para las personas LGTB, así como para la clase obrera, las mujeres o el resto de sectores oprimidos que querían organizarse y luchar contra el régimen. A las decenas de miles de presos políticos de izquierda fusilados tras la guerra o encarcelados y torturados se unían también personas LGBT asesinadas o encerradas por el hecho de serlo. Fueron los “triángulos rosas” marcados y castigados por intentar vivir su sexualidad libremente.

Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra en tu cuenta.

Relacionadas

Paterna
Paterna Vandalizan el muro de Paterna donde el franquismo fusiló a 2.238 personas
El paredón amaneció este viernes con grandes letras pintadas con spray negro donde se podía leer “Sagredo eres maricón y tarado”, en referencia al alcalde del municipio.
Memoria histórica
Memoria histórica Cultura, exilio e loita das bibliotecarias galegas na Segunda República: a vida de María de los Ángeles Tobío
Durante os primeiros anos trinta, as bibliotecas tornaron en espazos de traballo ideais para un modelo de muller que aspiraba ser independente e que manifestara un claro compromiso político. A Guerra Civil remataría con todas as súas aspiracións.
Memoria histórica
No olvidamos Armas pal pueblo
Tratando de seguir el rastro y procedencia del armamento usado por la guerrilla libertaria, tanto en el estado español como en el francés.
Cine
Kamal Aljafari “Palestina está en la raíz de la situación actual del mundo”
Kamal Aljafari lleva toda su carrera trabajando con materiales de archivo, indagando en las imágenes e interviniendo en ellas para preservar memorias en desaparición y para oponerse al proyecto colonial sionista y su falseamiento del pasado.
Paterna
Paterna Vandalizan el muro de Paterna donde el franquismo fusiló a 2.238 personas
El paredón amaneció este viernes con grandes letras pintadas con spray negro donde se podía leer “Sagredo eres maricón y tarado”, en referencia al alcalde del municipio.
Opinión
Derecho a la vivienda Flex Living: el caballo de Troya de la precarización del alquiler
No es una respuesta moderna a las nuevas formas de habitar la ciudad. El ‘flex living’ no es más que la última jugada del sector inmobiliario y los grandes fondos de inversión para maximizar beneficios a costa del derecho a la vivienda.
Opinión
Opinión ¡Que vivan los aranceles!
Que Trump propugne aranceles no debe hacernos caer en la trampa de defender los intereses de los grandes oligopolios.

Últimas

Madrid
Alerta antifascista Un historiador negacionista del Holocausto dará una charla en la Universidad Autónoma de Madrid
CGT alerta a las autoridades de esta universidad pública sobre la convocatoria de una charla en la Facultad de Derecho a cargo de Fernando Paz, pseudohistoriador conocido por negar el Holocausto y por su abierta homofobia.
Madrid
La burbuja del alquiler Sumar, Podemos y sindicatos de inquilinos presionan para convertir en indefinidos los contratos de alquiler
Sumar lanza una propuesta legislativa para transformar en indefinidos los contratos de alquiler, una de las principales demandas de la manifestación por la vivienda del 5 de abril. Una moción de Podemos, rechazada en el Congreso, pedía lo mismo.
Comunidad de Madrid
Movilización por la educación 23F: el día que una veintena de colectivos llenarán de verde Madrid para defender la educación pública
La comunidad educativa de todos los niveles en la enseñanza se prepara para una movilización que arrancará a las 12:00 horas desde Atocha hasta Sol, en la región que menos invierte en educación por estudiante.
Política
El Salto Radio Podcast | ¿Cancelar la cancelación?
Hablamos con Antonio Gómez Villar, a partir de su libro “Cancelar no es transformar” sobre malos entendidos y límites de esta acción política
Galicia
Memoria histórica Cultura, exilio y lucha de las bibliotecarias gallegas durante la Segunda República
Durante los primeros años treinta, las bibliotecas se convirtieron en espacios de trabajo ideales para un modelo de mujer que aspiraba ser independiente y que había manifestado un claro compromiso político. La Guerra acabó con todas sus aspiraciones.
Comunidad de Madrid
Sanidad Pública Sindicatos piden el cese de la dirección del Hospital 12 de Octubre tras las obras de remodelación
Los problemas con las nuevas instalaciones han cristalizado en una unión sindical que ha reclamado formalmente el fin de la cúpula de dirección tras ser “ignorados” de manera “sistemática”.

Recomendadas

Líbano
Ocupación israelí Israel incumple el acuerdo de paz y mantiene tropas en el sur de Líbano para “vigilar” a Hezbollah
El Ejército sostiene la ocupación de cinco colinas a lo largo de la frontera tras evacuar sus soldados de decenas de municipios. Miles de civiles regresan a sus casas para descubrir que lo han perdido todo.
Feminismos
Ana Bueriberi “El activismo tiene que ser colectivo: para contribuir al cambio es imprescindible despersonalizar la causa”
La periodista madrileña Ana Bueriberi reconoce que no sintió la discriminación hasta que llegó a la Universidad. Hoy, desde el proyecto Afrocolectiva reivindica una comunicación antirracista, afrofeminista y panafricanista.
Inteligencia artificial
Militarismo La máquina de los asesinatos en masa: Silicon Valley abraza la guerra
Las fantasías distópicas sobre los futuros usos de las máquinas en la guerra están más extendidas que el relato de lo que ya está pasando en los campos de batalla.