Teatro
Un teatre per a marcar la diferència

Les 7 diferències és l’última creació de la companyia valenciana El Pont Flotant. Una obra dirigida al públic familiar que explora la diversitat humana en clau d’humor.

les 7 diferencies el pont flotant teatre alternatiu valencia
Els actors es representen a sí mateixos a través de les seues històries com a migrants. | Fotografies d'El Pont Flotant El Salto País Valencià
22 abr 2018 12:00

El pati de butaques del teatre Talia està ple de xiquets de totes les formes i colors. Dalt l’escenari esta diversitat es veu replicada: pells negres, blanques, morenes o amb pigues parlen en valencià, fang, xinés, castellà i bengalí. Gran part del públic mai no ha escoltat algunes d’estes llengües, però entenen ben bé allò que els volen dir i per això contesten excitats. Alguns fins i tot exclamen: “m’agrada, perquè són persones reals!”.

Una d’elles és Zhao Hu, que és tan real com una persona pot arribar a ser-ho. Tot i que només fa quatre anys que vingué de Xina, s’esforça en parlar en valencià al públic mentre conta la història de com arribà a viure ací. També ho fan Natalyd, Ruba i Seve, tots ells migrants de diferents parts del món que completen junt amb Pau i Jesús la plantilla de Les 7 diferències, l’última obra de la companyia valenciana El Pont Flotant produïda pel Teatre Escalante. Durant l’últim mes ha sigut representada en funcions escolars i ara, fins al 6 de maig, també actuen cada diumenge per al públic familiar en el Talia.

obra 7 diferencies el pont flotant representacio
L'obra explora tot tipus de trets culturals d'arreu del món. El Salto País Valencià

“L’obra naix arran la inquietud de parlar de l’educació en valors dels nostres fills”, explica Jesus Muñoz, que fa dihuit anys fundà El Pont Flotant amb Pau Pons, Joan Collado i Àlex Cantó. “La diversitat en què viuen els nostres fills és una evidència de la qual nosaltres estem molt lluny, en la nostra infantesa no teníem amics marroquins o xinesos… Hui el teatre estava ple de xiquets que venien d’altres cultures”. Les 7 diferències tracta de fer pedagogia a través d’un ventall de trajectòries vitals tan riques com diverses.

"Es tracta de donar un vot de confiança a la curiositat que genera aquell que és diferent, ja que el desconeixement porta a la intolerància", explica Pau Pons, cofundador de la companyia de teatre

Pau Pons aclarix que es tracta de donar “un vot de confiança a la curiositat”. La curiositat que genera aquell que és diferent i que, en un primer moment, no arribem a comprendre. “El desconeixement, no saber per què els altres fan el que fan, et porta a la intolerància”, explica. Les 7 diferències aprofita la presència d’actors i actrius de procedències culturals molt diverses per a reivindicar des de l’humor i l’emoció els seus trets identitaris, les maneres d’entendre la vida i, de pas, trencar amb els estereotips. Tot per traslladar la idea que “quan coneixes algú, esdevé tan diferent com tu”.

Tant és així que Natalyd Altamirano, que vingué del Perú, o Ruba Barua, de Bangladés, senten una gran responsabilitat i estima a l’hora de representar-se a elles mateixes, que es multiplica pel fet d’estar en un país alié. “Ningú voldria que la gent tinguera una visió errònia del que és la seua cultura, la seua llengua, la seua manera de vestir... Perquè en part, és el que som”, afirmen. Esta actitud també es reflectix en la resta de l'equip, inclús en Seve Junior, originari de Guinea Equatorial però que viu ací des dels tretze anys. “Sempre he tractat de seguir parlant el fang per a no oblidar-lo” diu Seve, que també conta que ara ha redoblat esforços per a estar en contacte amb les seues arrels i poder transmetre-les en l’obra.

Els reptes del públic familiar

Tot i que El Pont Flotant havia treballat anteriorment amb xiquets amb l’obra El fill que vull tindre (2016), amb Les 7 diferències és la primera vegada que s’adrecen a ells com a públic objectiu. Ruba assegura que li resulta molt fàcil treballar amb els més menuts, tot i que aclarix que “la improvisació és complicada en no dominar del tot el valencià”. Hu, que treballa ensenyant xinés a xiquets que han nascut a València, també troba “molt fàcil” actuar per a ells.

No obstant això, Pau i Jesús, veterans en la companyia, asseguren que resulta tot un repte “no tant a l’hora de fer la funció, sinó quan enfrontes la creació”. Pau explica que mentre el contingut ha de seguir sent el mateix, “és el codi i el ritme el que canvia, has de traslladar-los una cosa que els entretinga, capte la seua atenció i al mateix temps els faça reflexionar”.

teatre alternatiu el pont flotant menjar
Diferents maneres d'entendre la vida conflueixen i es confonen en l'obra. El Salto País Valencià

“Els xiquets funcionen en un nivell de comprensió que nosaltres no anem a entendre mai”, aclarix Jesus. “A voltes els pares tenim tendència a explicar els nostres fills l’acció, a dir-los ‘mira, això que diu és perquè se’n va no se a on’, però l’important no és on estiga i on se’n vaja, sinó que s’està despedint”. Amb esta obra, tracten de traslladar un missatge que vaja més enllà del contingut racional i es base sobretot en estímuls i emocions.

Amb esta obra tracten de traslladar un missatge que vaja més enllà del contigut racional i en base sobretot en estímuls i emocions

L’objectiu és traure a relluir l’essència de l’acció que es representa a l’escenari. Per a Jesús, “pot ser que els més menuts no sàpiguen explicar-ho amb paraules, però eixa emoció queda en el record i fa que no obliden a estes persones reals”. Es tracta d’una aposta per desenvolupar la seua empatia amb aquell que és diferent a través d’un nivell més instintiu i espontani.

Cap a un teatre diferent

Una constant dels creadors de El Pont Flotant és treballar temes que donen resposta a les seues pròpies inquietuds vitals, utilitzant sempre que és necessari materials reals com és el cas de Les 7 diferències. “Sempre intentem que els intèrprets connecten profundament amb la dramatúrgia de l’obra, que no siga una connexió artificial”, explica Jesús. “Tots els processos de creació són processos personals, de fer-te preguntes, trencar closques i créixer com a persona a través de l’art”.

La companyia treballa amb temes que donen resposta a les seues pròpies inquietuds vitals. Per als fundadors, esta voluntat es resumix en la paraula "sinceritat"

Per a Pau, esta voluntat creadora es resumix en la paraula “sinceritat”. “En lloc d’anar tu cap al personatge, com es fa habitualment, deixes que a partir d’una part de la teua biografia se’t revele eixe personatge que vol contar l’obra”, explica. “Això requerix un esforç emocional per a ser sincer. Eixirà una cosa millor o pitjor, però allò important és que siga honesta”.

Esta manera de fer teatre requerix processos de creació llargs i reiteratius. “Nosaltres sobreproduïm molt i d’alguna manera anem llevant i llevant fins que es quedem en l’essència del que volem transmetre”, aclarix Jesús. “Què és, en essència, la diferència?” es preguntaven per a realitzar esta obra. Arribar a una resposta ha requerit tota una lenta evolució des d’un primer laboratori escènic on ningú esperava que el resultat es convertira en esta obra de teatre.

plantilla el pont flotant les 7 diferencies
D'esquerra a dreta, Hu, Jesús, Ruba, Pau, Natalyd i Seve conformen la plantilla de Les 7 diferències. El Salto País Valencià

Una etiqueta que solen rebre és la de “teatre pedagògic”. Més enllà dels projectes basats en tallers teatrals als quals la companyia està involucrada, Jesús explica que gran part del component pedagògic de les obres està en el fet que “acabes d’elaborar el discurs quan l’obra ha acabat i tornes a casa”. Per a aconseguir-ho, considera clau “crear l’experiència primer des de l’emoció, i després a un nivell més racional. La informació té a veure amb el sentit de l’humor, amb passar-ho bé i emocionar-te, i és per això que la gent ve al teatre”.

"El component pedagògic de les obres està en el fet que "acabes d'elaborar el discurs quan l'obra ha acabat i tornes a casa"

Tot i això, ells preferixen definir-se com a un “teatre proper, poc grandiloqüent i íntim” que apunta a un espectador universal. Per a Jesús, l’evolució de la companyia l’ha duta a entendre el seu teatre “com una ferramenta social i vertebradora que no perd el valor artístic, que a més integra a l’espectador dins del fet dramàtic”. També lamenta que la crisi econòmica provocara el tancament de moltes sales valencianes i, per tant, una mancança de referents “necessaris per a eixa inspiració que et convida a transitar nous camins”.

Tan Jesús com Pau consideren que es tracta de propostes contemporànies que vénen del teatre postdramàtic dels noranta, però que apunten a convertir-se en una cosa més enllà. “Si bé no institucionalitzar-se, s’hauran d’etiquetar de manera formal per tal de poder investigar, reflexionar i assentar”, assegura Pau. També insistix en què no té sentit seguir dient-li “teatre alternatiu”. “El panorama teatral actual té més del que nosaltres som que del que tenia fa 20 anys”, explica. “Ocorre així perquè la societat evoluciona, i tot el sector cultural ha d’observar eixa evolució i assumir-la. El teatre postdramàtic està pràcticament superat, ara anem cap a altre lloc”.

Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra en tu cuenta.

Relacionadas

En el margen
Thimbo Samb “Ganar el Goya con ‘Los cayucos de Kayar’ implicaría que el mundo del cine español valora historias diversas”
Cansado de los papeles que le ofrecen como actor negro, Thimbo Samb busca sus propias historias para mostrar de lo que es capaz, la última, un documental sobre su propia vida, que ha sido preseleccionado para los Premios Goya.
Teatro
En defensa del teatro Extremadura Teatral, contra el cierre de la Sala Trajano de Mérida
El sector de las artes escénicas denuncia que la Junta de Extremadura deja fuera de sus presupuestos a uno de los espacios escénicos y culturales referentes de la región.
El Salto Radio
El Salto Radio Podcast | Franco ha muerto, casi seguro
Eugenio Merino y Darío Adanti presentan en Señales de Humo “Chistes contra Franco” y Manuela Perles Liáñez la Plataforma de familiares de víctimas del franquismo de Huelva
Rap
Poetas Puestos “Tanto los medios como la política quieren que seas un tonto feliz”
Charly Efe y Teko, acompañados de una banda, publican el disco ‘Tontos felices’ donde mezlcan su carrera en el rap con ritmos rock para crear lo que han bautizado como rap‘n’roll.
Análisis
Análisis El PSOE intenta pescar en el río revuelto de la izquierda para acercarse al PP
Entre los votantes del PP solo hay dos cosas que produzcan ilusión: el rechazo a Sánchez y su Gobierno e Isabel Díaz Ayuso. Feijóo no es una de ellas.
Groenlandia
Análisis Por qué Groenlandia es clave en la carrera por las materias primas
El anuncio de Trump parece salido de una precuela de la película 'Don’t Look Up', en la que los intereses geopolíticos y económicos no nos dejan ver el colapso inminente.
Historia
Historia La segunda vida de Joaquín Maurín
Alberto Sabio reconstruye en ‘Excomunistas’ la vida y el pensamiento del fundador del POUM: desde su politización en el republicanismo hasta su giro socialdemócrata y anticomunista durante la Guerra Fría.
Gobierno de coalición
Gobierno de coalición El CIS vuelve a situar la vivienda como el principal problema de la población
Uno de cada dos votantes de las izquierdas sitúan la vivienda entre los tres grandes problemas que afronta el país. La encuesta del CIS muestra a los partidos de la izquierda en la misma situación de desinfle que el mes pasado.
Ocupación israelí
Expansionismo israelí El Golán sirio, radiografía de una joya natural diezmada por la ocupación israelí
Las actividades extractivistas del Estado israelí sobre los recursos hídricos o proyecto de parque eólico en las tierras colonizadas amenaza el sustento diario de las comunidades locales.

Últimas

China
Pulsos bajo el cielo Beijing rave: amor, unidad y respeto
Exploramos los entornos de la música electrónica underground en Beijing, donde los jóvenes siguen creando espacios y nuevas formas de relacionarse y entenderse
Galicia
Literatura Daniel Salgado reformula las claves de la poesía política en la contemporaneidad en 'Poemas realistas'
El discurso de este poemario convoca las dos ideas-fundamento que vertebran la poética de Salgado: la constatación de la ruina y la perseverancia en la posibilidad de un horizonte no clausurado.
Opinión
Derecho a la vivienda Cuando el cuñao eres tú: cinco bulos progresistas sobre la crisis de la vivienda
Ni la compraventa de vivienda la protagonizan los fondos ni las zonas tensionadas bajan los alquileres ni el PP es el único que no las aplica.
Entrevista La Poderío
Entrevista La Poderío Carmen Fernández Gálvez: “El origen de la creatividad está en la naturaleza”
Carmen Fernández Gálvez (1979) nace en Vélez Málaga. Como mujer inquieta y curiosa decide realizar estudios de psicología. Su pasión por la cosmética natural y los remedios vegetales comenzó años más tarde.

Recomendadas

Represión
Represión Cómo descubrir a un infiltrado, el manual
Un grupo de afectadas por el espionaje policial publica un texto colectivo como herramienta y reflexión sobre este fenómeno.
Violencia sexual
Violencia sexual El ocaso de Neil Gaiman, el maestro de la literatura fantástica acusado de violar a varias mujeres
Un reportaje revela los testimonios de ocho mujeres que sufrieron agresiones sexuales por parte del escritor Neil Gaiman, autor del cómic ‘Sandman’ y nombre clave en la ficción contemporánea. Dos de ellas han presentado denuncias por violación.
Brasil
Ana Carolina Lourenço y Fabiana Pinto “Organizar la imaginación es la lucha de nuestro tiempo”
En la vanguardia de los movimientos que plantaron cara a la extrema derecha bolsonarista, las mujeres negras cuentan con una largo recorrido en la disputa política brasileña. Un libro recoge su genealogía y sus miradas para el futuro.
Sareb
Derecho a la vivienda Civio lleva a la Justicia a la Sareb para que revele cómo malvendió 10.000 viviendas protegidas
La Fundación Civio presenta un recurso contra el ‘banco malo’ por negar el derecho al acceso a la información sobre los compradores y el precio al que fueron vendidas 9.400 viviendas de protección pública.