AGANTRO
Estratexias e resistencias: das mariscadoras aos “cayetanos”

Onde as clases subalternas empregaban as tácticas de resistencia cotián para mellorar as súas vidas, as clases privilexiadas as usan para manter os seus privilexios.
O mar tamén ten mulleres - 11
Dúas traballadoras do mar. Fotografía pertencente á galería “O mar tamén ten mulleres”. Elena Buch

Agantro (Asociación Galega de Antropoloxía Social e Cultural)

30 ene 2021 11:13

A finais da década de 1970 James C. Scott, politicólogo e antropólogo, levou a cabo unha investigación entre os agricultores pobres dunha vila de Malaisia. Convivindo coas persoas deste modesto lugar puido ir desenguedellando o complexo novelo de relacións, intereses enfrontados, colaboración e competición que tiñan lugar entre uns e outros, entre os que posuían case que todas as terras e o poder e os que debían alugar o seu lombo e as súas forzas para sobrevivir.

Esta sociedade pequena, remota aos centros de poder e composta maioritariamente por xente moi pobre, resultou ser un microcosmos grazas ao estudo do cal Scott desenrolou unha visión que tería grande influencia nas ciencias sociais. Ata entón, a tendencia maioritaria nos estudos sociais e históricos era a de presentar ás clases subalternas coma suxeitas á vontade das elites, que dispuñan delas ao seu antollo, explotándoas sen recibir unha contestación, xa que a mesma ideoloxía dos poderosos colonizaría as mentes dos dominados. A atenta observación etnográfica de Scott amosou que a realidade era outra: as persoas das clases inferiores non asumían sen mais o relato das clases dominantes, se non que adaptaban a relixión e a ideoloxía aos seus intereses; e tampouco eran pasivas ante a súa situación de sometemento, pola contra levaban a cabo todo tipo de estrataxemas para minimizar a explotación da que eran obxecto. Estas estratexias foron definidas por Scott coma resistencia cotián.

Para as persoas das clases subalternas que viven en réximes autoritarios o enfrontamento directo, en rebelión aberta contra as elites, é perigoso e ás veces desastroso, tendo consecuencias na forma de multas, cárcere ou masacres levadas a cabo polas forzas militares e policiais. Xa que logo, o camiño mais habitual a seguir para defender os seus intereses consiste nesta resistencia cotián. Scott describiu os xeitos nos que se manifestaba na súa vila malaia: pequenos roubos, falta de esforzo no  traballo a xornal, ataques anónimos, sabotaxes, rumores que atacaban a reputación dos poderosos, ameazas veladas, acoso aos colaboracionistas... Recursos que se atopan alá onde existen persoas en situacións de opresión nas que a oportunidade de protestar é escasa e perigosa. Na Galiza varios estudosos interesados nas clases populares teñen documentado este tipo de resistencia, entre eles a historiadora Ana Cabana, que describiu en varios traballos como o campesiñado galego recorreu a ela durante o franquismo, o historiador Carlos Velasco na Galiza campesiña do s. XIX e principios do XX, ou a antropóloga Paula Godinho nas traballadoras das multinacionais do textil.

A atenta observación etnográfica de Scott amosou que a realidade era outra: as persoas das clases inferiores non asumían sen mais o relato das clases dominantes, se non que adaptaban a relixión e a ideoloxía aos seus intereses

Dende a Antropoloxía, investigo actualmente como as mariscadoras das Rías Baixas opuxeron este tipo de resistencia a repetidos ataques aos seus medios de vida. Os anos 70 do pasado século foron momentos de intensa conflitividade nas praias; dunha banda, a instalación de numerosas plantas extractoras de area e outras industrias puxo en perigo os ecosistemas e os bancos marisqueiros; doutra, déronse intentos de privatizar a extracción do marisco. O réxime franquista agoniaba, pero sen deixar de levar a cabo actos de represión brutais contra as persoas que ousaban levar a cabo protestas. De aí que as mariscadoras utilizaran amplamente tácticas de resistencia que evitaron ata o último momento a confrontación aberta. Algunhas destas tácticas que puiden documentar foron actos de sabotaxe, levados a cabo con nocturnidade; difamar ás persoas que procuraban usurparlles o uso das praias; esparexer rumores que buscaban a mobilización na contra dos plans de explotación que danaban os seus intereses; subverter símbolos do réxime, coma levar fotos dos reis nas manifestacións, para evitar a represión das forzas da orde. A pesar do graves que chegaron a ser algunhas situacións, o humor tamén tivo a súa parte nestas loitas: por exemplo durante o Entroido, as mariscadoras usaron as tradicionais coplas para burlarse dos que as prexudicaban e denunciar en presencia de toda a vila as inxustizas que cometeran.

O uso destas estratexias polas mariscadoras para confrontar a persoas e institucións frecuentemente involucradas co réxime, que posuían un poder político i económico moito maior que o delas, tivo resultados desiguais; unhas veces remataron perdendo as praias e por riba sendo represaliadas con cárcere, golpes e multas, como ocorreu por exemplo en Lourizán, coa instalación da celulosa; pero outras veces acadaron a vitoria, proba da efectividade dunhas tácticas que conseguían manter relativamente a salvo ás resistentes nunha loita moi desigual. Nun dos conflitos que tivo lugar en Cambados, as mariscadoras, logo de moito esforzo, acadaron o suficiente apoio popular para, actuando en multitude, rematar asaltando e desmontando, con sachos e martelos, as plantas de extracción de area que estaban estragando o marisco, sen que as forzas policiais puideran impedilo.

Dende a Antropoloxía, investigo actualmente como as mariscadoras das Rías Baixas opuxeron este tipo de resistencia a repetidos ataques aos seus medios de vida

Porén, as estratexias da resistencia cotián non son patrimonio exclusivo das persoas mais desfavorecidas. Poden ser utilizadas tamén por grupos que forman parte privilexiada da sociedade. Nos últimos anos vemos como, ao tempo que os movementos polos dereitos humanos i en favor da igualdade van acadando logros cada vez maiores, representantes das elites parecen recorrer cada vez mais a protexer as súas prerrogativas utilizando tácticas de resistencia.

Conforme se fai maior o consenso social en favor da igualdade entre as persoas, independentemente de raza, xénero ou clase, é menos aceptable discriminar a ninguén por estas características. As políticas no favor da igualdade son percibidas negativamente polos grupos que posúen privilexios derivados do seu xénero, de ser cidadáns dun estado ou da súa riqueza, pero non poden combatelas cun discurso simplemente racista, machista ou plutócrata; deben polo tanto disfrazar as súas reivindicacións para facelas moralmente lexítimas.

Doutra banda, o fortalecemento dos sistemas democráticos fai que en boa parte do mundo os privilexiados xa non atopen tan aconsellable coma no pasado o recurso ao golpe de estado ou á violencia para deter os avances sociais das minorías.

Por estes motivos, o camiño para os grupos privilexiados manter as súas prerrogativas reside en estratexias moi semellantes ás da resistencia cotián. Eles mesmos recorren a alcumarse coma “resistentes” -nos Estados Unidos temos por exemplo a organización racista denominada “Aryan Resistance”-. O disimulo convértese nunha das súas principais armas: posto que o racismo, a homofobia e o machismo xa non son aceptables, son soterrados baixo consignas politicamente mais correctas, coma a defensa da liberdade persoal ou económica. O disimulo serve tamén para negar a propia responsabilidade nas desigualdades ou a existencia mesma destes problemas, ao tempo que se lle poñen cambadelas ás solucións.

Conforme se fai maior o consenso social en favor da igualdade entre as persoas, independentemente de raza, xénero ou clase, é menos aceptable discriminar a ninguén por estas características [...] Por estes motivos, o camiño para os grupos privilexiados manter as súas prerrogativas reside en estratexias moi semellantes ás da resistencia cotián

A loita pola hexemonía ideolóxica é importante nas confrontacións entre clases sociais. A competencia polos recursos ven acompañada pola construción de crenzas e ideoloxías que xustifican o dereito a estes bens, e podemos ver como as clases dominadas levantan creacións culturais con estes obxectivos, dende as historias de bandoleiros andaluces que socorren aos humildes, aos relatos das persoas escravizadas nos Estados Unidos que profetizaban a súa liberación inspirándose no episodio bíblico do pobo xudeu saíndo de Exipto. Do mesmo xeito, os resistentes contra a igualdade atópanse actualmente embarcados nunha cruzada de creación de mitos, os mais representativos dos cales son tal vez as teorías da conspiración. Algunhas destas lendas contemporáneas buscan asentar a lexitimidade das reclamacións dos grupos dominantes, aos que representan coma vítimas. Así, no tocante á raza, asistimos á propagación de teorías da conspiración que afirman que a “raza europea” está sendo obxecto dun xenocidio: elites na sombra estarían desexosas de facela desaparecer, vía hibridación e promoción da homosexualidade e o feminismo, para así controlar o mundo. En canto ao xénero outra destas teorías sostén que os varóns heterosexuais brancos son gravemente damnificados polas políticas a prol da igualdade; as mulleres, manipuladas polos movementos feministas xa non apreciarían as virtudes dos homes auto denominados “incels”, que se verían abocados ao celibato. A construción de mitos comúns fai transversal á clase social a loita contra a igualdade, unindo a traballadores pobres temerosos de ser desprazados por mulleres ou inmigrantes con propietarios e podentes que desexan manter ou aumentar os seus privilexios.

A crise sanitaria global resultou unha conxuntura ideal para a construción de mitos, moitos deles  destinados a loitar contra a igualdade. Por exemplo, o feminismo foi criminalizado dende as posicións mais conservadoras, responsabilizando ás manifestacións do día 8 de Marzo de espallar a pandemia no estado español. O temor á ciencia e o rexeitamento ás medidas sanitarias serven para levantar a pantasma de conspiracións mundiais, inimigos invisibles que se apoderan das institucións, lexitimando por tanto a resistencia, mesmo violenta, contra delas.

Neste verán puidemos ver ás persoas dos barrios do estado español coa maior renda per capita manifestándose contra o confinamento. Tamén aquí as alegacións recorreron ao vitimismo, criticando as medidas de illamento, das que denunciaban que poñían en perigo a economía e a liberdade; tratouse da apropiación polos mais ricos dun dos xeitos de protesta mais humildes imaxinable -as 'caceroladas', que neste caso incluíron a presenza dalgún pau de golf coma percusor-, e veu acompañada por reivindicacións que atacaban non só a xestión da pandemia, se non a un goberno favorable ás  políticas igualitarias. Baixo a pretendida loita por salvar a economía e o dereito de reunión contra as medidas de confinamento, atópase tamén unha defensa dos privilexios dos propietarios dos medios de produción, que, a diferencia dos operarios que deben asistir ao seu posto de traballo fisicamente, poden controlar de xeito telemático aos traballadores.

Baixo a pretendida loita por salvar a economía e o dereito de reunión contra as medidas de confinamento, atópase tamén unha defensa dos privilexios dos propietarios dos medios de produción, que, a diferencia dos operarios que deben asistir ao seu posto de traballo fisicamente, poden controlar de xeito telemático aos traballadores

Non cabe subestimar a importancia das tácticas de resistencia cotián. As clases subalternas levan empregándoas dende sempre porque conseguen mellorar as súas vidas mediante elas, minimizando  a extracción de recursos á que son sometidas polas clases dominantes, e creando xustificacións morais para as súas actuacións. Do mesmo xeito, as clases privilexiadas opóñense ás políticas igualitarias, e tamén se adican á creación e difusión de rumores, difamacións e mesmo sistemas de crenzas enteiros, que poden mobilizar a moitas persoas: unha vez se consegue consenso social dabondo, pode pasarse da resistencia ao ataque con bastante efectividade, xa sexa para destruír unha planta de extracción de area ou mesmo tomar o Capitolio.

Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra en tu cuenta.

Relacionadas

AGANTRO
Agantro A fantástica integración e a deconstruente sociedade do porvire
Convén razoar que o declive demográfico galego pode mudar grazas ás persoas migrantes que son as que, nos últimos tempos, xa teñen alterado os números de natalidade. Iso para nós é un milagre.
AGANTRO
AGANTRO Antropologia, vida e terra: apontamentos acerca de uma agenda de pesquisa.
Acredito que antropologia: vida e terra, possa ser uma forma de enunciação de pautas que se estão impondo às pesquisas antropológicas em diferentes contextos contemporâneos, já seja na América Latina ou na Europa.
AGANTRO
Entrevista Astrid Ulloa: “O extractivismo en América Latina exacerbouse creando novas violencias cara as mulleres”
A profesora da Universidad Nacional de Colombia fala sobre extractivismo, a importancia das mulleres indíxenas na loita polo medio ambiente e Colombia e o concepto de xustiza ambiental relacional.
Investigación
Investigación Diez millones a dedo en cinco años: así pagaron Feijóo y Rueda la lealtad de la prensa afín con dinero público
Desde ‘La Voz de Galicia’ hasta el canal de extrema derecha de Javier Negre, los últimos dos presidentes de la Xunta de Galicia han repartido entre la prensa más acrítica con la gestión de sus gobiernos al menos 3.686 contratos sin concurso previo.
Educación pública
Huelga de profesorado 30.000 profesores de la Escuela Pública madrileña echan un pulso a Ayuso en el primer día de huelga
Cerca de 30.000 profesores y profesoras han marchado la tarde del miércoles como colofón a la primera jornada de huelga, de las dos convocadas para este mes. La próxima cita será el 21 de mayo.
Palestina
Universidades Estudiantes de la Universidad de Alicante acampan para pedir el final del genocidio
Comienzan la acampada con una jornada en la que han realizado charlas, asambleas y un taller de pancartas en el campus de San Vicent del Raspeig.
Análisis
Análisis Del Black Lives Matter a la lucha por Palestina: la internacionalización del antirracismo
No se entiende un posicionamiento tan claro desde el centro del imperialismo como es el de las acampadas, sin ponerle una genealogía de lucha, de construcción de pedagogía, de resistencia y confrontación por parte de las poblaciones racializadas.
Genocidio
Genocidio Boicot a Eurovisión: porque las canciones no tapan genocidios
El próximo 11 de mayo se celebra el clásico Festival de Eurovisión, esta vez en la ciudad sueca de Malmö, en el que participa un país investigado actualmente por genocidio y que desde hace décadas comete crímenes contra la humanidad.
Genocidio
Genocidio Los Gobiernos europeos reprimen las muestras de apoyo a Palestina ante la inminente masacre de Rafah
Estados Unidos suspende por el momento la entrega de bombas a Israel ante la perspectiva del arrasamiento de Rafah. La UE organiza un seminario con el ministro de Exteriores y sus gobiernos reprimen las muestras de apoyo a Palestina.
Opinión
Opinión ¿Por qué lo hacen?
Los estudiantes que ocupan Bolonia y otros lugares no pueden detener el Holocausto. Pero pueden señalar que estamos del lado de los colonizados de todo el mundo y que desertamos de la guerra que los nuevos Hitler nos están imponiendo.

Últimas

Formación El Salto
Formación El Salto Fotoperiodismo y movimientos sociales: una mirada a las luchas desde abajo a través de un objetivo
La Escuela de Periodismo Crítico de El Salto ofrece su primer curso presencial, en el que abordaremos, de la mano de nuestros fotógrafos, cómo plasmar a través de la imagen movilizaciones y resistencias.
Sphera
Libertades civiles La secuela de un infiltrado
Los nuevos movimientos ecologistas llevan tiempo siendo objeto de vigilancia y criminalización por parte de los cuerpos de seguridad del estado y la judicatura.
Desempleo
Reforma Podemos apoyará el nuevo decreto de subsidio al no incluir el recorte en la cotización para mayores de 52 años
Este acuerdo desatasca la Componente 23 para la recepción de fondos Next Generation y fue tumbado el pasado enero en el Congreso con los votos en contra de Podemos, PP, UPN y Vox.
El Salto Radio
El Salto Radio Roses amb espines: feministes
Encentem una sèrie radiofònica sobre les pioneres del periodisme en català amb la història de Dolors Monserdà, Carme Karr i Llucieta Canyà.
Más noticias
Universidad pública
Acampadas propalestinas “Es nuestro deber señalar la complicidad de nuestras universidades con el genocidio”
Arrancan las acampadas universitarias en Madrid para exigir el fin de las relaciones con Israel y el apoyo a las víctimas del genocidio. Las acciones de protesta están ubicadas en Ciudad Universitaria, centro simbólico de la lucha universitaria.
Elecciones
Elecciones Aliança Catalana: a las puertas del Parlament de Catalunya atizando la xenofobia y escondiendo la ‘estelada’
El partido liderado por Sílvia Orriols llega con una campaña mediática promovida por los principales medios españolistas del Estado, con el discurso antiinmigración como punta de lanza y con el deseo explícito de hacerse con parte del voto de Vox.
Crisis climática
Nuevo hito climático El pasado mes fue el abril más caluroso jamás registrado
Con una temperatura promedio del aire en la superficie de 15,03ºC, el pasado mes fue 0,67ºC más caluroso que el promedio de dicho mes entre los años 1991-2020 y 0,14ºC más que el anterior récord, el de abril de 2016.
Educación pública
Huelga de profesorado La Marea Verde vuelve a vaciar las aulas para tomar las calles de Madrid
Con un seguimiento que supera el 65% la primera jornada de huelga del profesorado madrileño transcurre entre piquetes y marchas por todos los puntos de la Comunidad de Madrid para exigir que se reviertan los recortes.
Sphera
Libertades civiles La secuela de un infiltrado
Los nuevos movimientos ecologistas llevan tiempo siendo objeto de vigilancia y criminalización por parte de los cuerpos de seguridad del estado y la judicatura.

Recomendadas

Cómic
Julie Doucet “Cada cómic es un experimento, no me gusta ceñirme a categorías asignadas por otros”
Julie Doucet, icono del cómic alternativo y feminista de los años 90, publica ‘El río’, su nueva novela gráfica que constituye un hito editorial, dado que llevaba un cuarto de siglo alejada del medio.
Universidad pública
Protestas contra el genocidio El consejero de Educación de Madrid pide sacar “la política” de la facultad de Políticas
La Comunidad de Madrid reacciona contra una declaración universitaria que exige al Santander, con quien la UCM mantiene un convenio, que deje de financiar proyectos contaminantes y a la industria armamentística corresponsable del genocidio en Gaza.