Cine
“Afortunadamente ou por desgraza, Cans nunca será unha franquicia que compre ninguén”

Conversamos con Alfonso Pato, director do Festival de Cans, sobre a recentemente concluída XX edición dun evento cultural pioneiro a nivel estatal que reuniu a máis de 13.000 persoas durante a pasada semana nesta parroquia do Porriño
Cans_Pato_1
O director do festival apresentando unha das curtas que se puideron ver no Invernadoiro. Bea Saiáns
27 may 2023 09:00

A XX edición do Festival de Cans, que se celebrou o pasado fin de semana nesta aldea do Porriño (Pontevedra), deixou cifras históricas. Máis de 13.000 persoas pasaron polo festival nos seus cinco días de duración, entre o martes 16 e o sábado 20 de maio. Ese derradeiro día, o considerado día grande do certame, pasaron por Cans máis da metade do total de asistentes.

A última hora do sábado deuse a coñecer o reconto final dos votos do público. A curta premiada foi o filme de animación Sandwich Cat, de David Fidalgo, un creador con ampla traxectoria no certame. Fidalgo completou así o elenco de premiados, onde o gran protagonista foi o marinense Ángel Santos, que levou catro galardóns coa súa curta Alicia fai cousas.

O Festival de Cans esgotou todas as entradas dispoñibles, tanto para o concurso de curtametraxes e os visionados públicos nos jalpóns como para espazos de lecer colectivo como o Invernadoiro ou a Leira do Río, epicentro dos concertos nocturnos que estivo a tope entre o venres e o sábado, con actuacións como Los Punsetes, Mr. Kilombo, The Limboos ou os espectaculares Serial Killerz.

Polo emblemático torreiro foron pasando as caras más coñecidas do panorama audiovisual galego e a cabida resultou insuficiente para acoller a todas as persoas que se achegaron ao encontro con Álvaro Gago, María Vázquez e Eduardo Rodríguez “Tatán” arredor do filme Matria durante a xornada festiva do mércores 17. Durante a mañá do venres 19 púidose visionar o filme Honeymoon, con Enrique Otero, Nathalie Poza e Javier Gutiérrez; mentres que na tarde do sábado houbo un coloquio especial sobre as dúas décadas do xa ilustre festival, que contou coa participación de Antonio Durán “Morris” e Mabel Rivera. Outro icónico momento foi a colocación no torreiro da estrela de Luis Zahera, Premio Pedigree desta edición. O público que abarrotaba o espazo adicoulle unha grande ovación. Cans recuperou tamén este ano as visitas de colexios e institutos. Polas matinais do festival pasaron arredor de 600 rapaces e rapazas para desfrutar da cultura.

Cine
CINE "Cando contas a vida de alguén, estás facendo política”
Álvaro Gago E María Vázquez son director e actriz, respectivamente, da película Matria. É difícil non sentirse cerca deles mentres conversamos sobre cinema, post-its, feminismo e a importancia de vernos reflectidos nas películas que nos chegan.

Porén, o Festival de Cans é moito máis que cinema e música: trátase dun evento cultural feito nunha aldea do rural galego onde destaca a colaboración interxeracional. Serve, ademais, para dinamizar o tecido asociativo da comarca durante todo o ano.

En relación a Cans fálase de agroglamour en contraposición ao elitista festival francés que se pronuncia do mesmo xeito. Conversamos con Alfonso Pato, creador e director do festival, así como veciño de Cans, sobre estes vinte anos de historia e os retos da xestión cultural, entre outras cuestións.

Como naceu o Festival de Cans?

A idea de facer o festival xurdiu unha tarde dun sábado na que casaban Felipe e Letizia en Madrid (un 22 de maio de 2004). Estabamos a ver na tele como alí caían chuzos de punta e en Cans, na casa da miña familia, facía calor e fóra tiñamos un sol espléndido. Esa tarde empezamos a chancear co tema de facer de Cans o escenario do festival. Penso que desde o primeiro ano caeu ben a idea.

Cal era a idea?

Facer do Cans de aquí un contracans, un contraCannes, que houbese chimpíns en lugar de limusinas, e promocionar e poñer en valor a obra de cineastas novos.

Conseguiuse?

Desde o primeiro ano tivemos en Cans curtametraxistas que acabaron facendo carreira nas longas. Alberto Vázquez, que vén de triunfar con Unicorn Wars, Ángeles Huerta, con O corpo aberto, Fernando Cortizo, que fixo longa de animación e documental, o propio Álvaro Gago, director de Matria, Xacio Baño, con Trote e outras. Penso que hai un anaquiño do festival en todo iso. Non tiñamos nin idea de festivais e aprendemos a base de golpes. Vinte anos despois, parece que mal non o fixemos. Por certo, que o periódico do festival é o Cancine e leva doce anos. Estivemos a pensar que debe de ser unha das publicacións xornalísticas en galego máis lonxevas.

Hai unha xeración que creceu co festival e moitos seguiron o camiño do audiovisual
Cal é o impacto e a pegada que deixa o festival no territorio e nas habitantes? Como evoluiu ao longo destas dúas décadas?

Hai un impacto económico evidente, pero que sempre é máis frívolo e que me interesa relativamente. Os bares traballan, os buses funcionan, os taxis, os hoteis… Está moi ben e é incuestionable, pero é moito máis importante que haxa 130 contratacións laborais e moitas de persoas da zona ás que o festival lle fai o seu primeiro contrato. Hai tamén un impacto artístico, en como a xente se vai formando en cine, vai estando en contacto directo con ese mundo, con esa cultura, ven curtas, o establecido, o experimental, coñecen novas formas de achegarse ao cinema. E cando pasa o festival, seguen vendo cine, indo a curtas que proxectamos nós… Hai unha xeración que agora de idade está na década dos 20 anos e creceron co festival, que fixeron de guías, formáronse no audiovisual e moitos elixiron seguir o seu camiño profesional por aí. Algúns traballan con nós no festival.

Hai un vínculo emocional?

O impacto emocional, de vínculo coa aldea, é moi importante. Un veciño díxome hai pouco: “Ti pronuncias agora Cans e non é a mesma palabra que hai vinte anos”. Non falamos só de que non é o mesmo para os de fóra senón para os de dentro, que son os que máis importan. O impacto maior é ese. Persoalmente é o que máis me gusta, pero tamén o que máis me ata.

Cans_Chimpin
O famoso chimpín de Cans que leva ás estrelas convidadas aos diferentes espazos do festival. Bea Saiáns
Atar nun sentido positivo ou negativo?

En todos os sentidos. Son moitos anos. Hai moito traballo detrás de Cans. Miles de cousas que non se ven e que tal vez outro festival non ten. Afortunadamente ou por desgraza, o festival de Cans non vai ser nunca unha franquicia que compre ninguén.

A integración do festival na aldea foi unha decisión planificada desde o principio?

Foi unha aposta moi consciente. Rara é a casa de Cans que non ten in vínculo co festival. Ten unha relación moi orgánica coa aldea. Por exemplo, acaba e morrer Carme, unha veciña. Case toda a familia está vinculada ao festival. É algo que afecta ao noso ánimo. Non creo que isto lle pase a moitos festivais.

Cans Interxeracional_vellas
Unhas das explicacións do éxito do festival é o traballo inerxeracional e de base que se fai durante todo o ano. Bea Saiáns
Cans presta atención desde o inicio a formatos audiovisuais tradicionalmente menos recoñecidos. As curtametraxes, mais tamén booktrailers, videoclips... Axuda isto a enganchar con públicos diversos e a fomentar a creación audiovisual fóra dos grandes orzamentos?

Está todo conectado. Buscamos un público alén das curtas. Somos o único concurso de videoclips en Galiza e un dos máis antigos de España. En Galiza estánse a facer cousas moi boas… Xaime Miranda, Javi Camino… moitos mozos e tamén mozas que pasaron polo viveiro do audiovisual que é Cans e o seu concurso. Nesta edición haberá un concerto de Fillas de Cassandra no torreiro, pero tamén presentaremos unha retrospectiva dos seus videoclips porque vimos que é un material audiovisual sobre o que paga a pena poñer un foco. Iso achega un público ao que lle gusta a música, igual que os booktraileirs achegan un público amante da literatura, da poesía… Así ampliamos disciplinas e públicos. De poesía fixemos este ano unha cousa chula con Rosalía Fernández Rial, que creou algo ad hoc para Cans. Queremos ser un escaparate interdisciplinar.

Cans Interxeracional_nenas
Un festival que vai máis alá do cinema, trátase dun evento multidisciplinar. Bea Saiáns
Despois da renuncia de Miguelanxo Prado á dirección do Viñetas desde o Atlántico fálase das dificultades pouco visibeis na xestión dos festivais. Por unha banda, é un imperativo xustificar con transparencia o emprego de fondos públicos, mais por outra, considérase que existe un sometemento burocrático desproporcionado desenvolvido por profesionais sen formación en cultura. Cal é a súa experiencia?

Identifícome co que di Miguelanxo Prado. As administracións xeran bloqueos. É unha maquinaria burocrática que parece que está feita para paralizar o traballo. Pasas un ano facendo de todo menos o festival. É un labirinto burocrático e son procesos de xustificación moi subxectivos porque a persoa que analiza iso nun excel moitas veces non sabe nada nada do teu sector cultural. É esgotador e un fiasco económico porque hai que lle pagar a asesores fiscais, avogados… É un secuestro burocrático que se retroalimenta. Hai que simplificar o método de comprobación e facelo máis racional.

As administración xeran bloqueos, é unha maquinaria burocrática que parece que está feita para paralizar o traballo. Pasas un ano facendo de todo menos o festival
Considera Cans un festival sostíbel e que pode perdurar polo menos vinte anos máis?

É un festival sostible, ás veces con custo persoal. Considérome gardián da esencia. Quero seguir a traballar organicamente cos espazos, aínda que se teña que poñer unha carpa para os concertos. Economicamente non facemos dispedios, o máis caro é o musical e tendemos a diversificar en actuacións pequenas, en espazos pequenos, que non estean máis de 1.500 persoas xuntas nunca. Estamos a desenvolver un protocolo interno para abordar a violencia de xénero. Ten que seguir sendo interxeracional, de cativos a maiores, que sexa popular en contidos, pero que teña cabida a experimentación, os novos creadores. Do que máis orgulloso estou é de que o festival medrou moito pero mantivo a súa esencia de conexión co territorio, e agardo que siga así.

Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra en tu cuenta.

Relacionadas

Cine
Cine Sydney Sweeney, el quiebre del imaginario que niega la existencia a las mujeres
En su nueva película, ‘Inmaculada’, Sydney Sweeney interpreta a nueva versión de la Virgen, una monja que se queda embarazada sin haber practicado sexo.
Culturas
El Salto Radio True crime o el placer de ver culpables
Destripamiento. Violación. Muerte. En geometrías variables y servidos en distintos grados de creatividad y detalle. ¿Programación del Festival de Terror de Sitges? No. Un día cualquiera en tu feed de Netflix o de Youtube.
Neocolonialismo
Francia El níquel, la batería detrás del proyecto de recolonización de Macron en Nueva Caledonia
Las protestas de la población canaca se producen contra una reforma electoral que beneficiará aún más a los colonos asentados recientemente en la isla. De fondo están los beneficios de la minería de níquel, que la metrópolis quiere acaparar.
Sidecar
Sidecar Robert Fico en el punto de mira
La política de Fico, salpicada de conservadurismo y ramalazos contra “la ideología de género”, le ha granjeado muchos enemigos entre los atlantistas liberales europeos por su posición respecto a Ucrania y Gaza.
Contigo empezó todo
El Salto libros El Salto lanza su propia línea editorial con un libro sobre la otra historia de España
El Salto Libros se estrena con el volumen ‘Contigo empezó todo’, del periodista Eduardo Pérez, otra visión de la historia de España a través de 30 episodios olvidados. Suscríbete y te lo enviamos gratis.
LGTBIAQ+
Lesbofobia El triple lesbicidio en Argentina evidencia el impacto de los discursos de odio
La escasa repercusión mediática de un brutal feminicidio de tres mujeres lesbianas en una pensión de Buenos Aires alerta sobre la normalización de los discursos estigmatizantes.
Cuidados
Darcy Lockman “Antes de los niños no hay mucho que hacer y la desigualdad se tolera más fácilmente”
La psicóloga explica con datos en ‘Toda la rabia’ por qué la crianza intensifica la desigualdad en las parejas pese a todos los incentivos para que los hombres cuiden.

Últimas

Literatura
Día das Letras Galegas As poetas queer ante Luísa Villalta: “A poesía é unha ferramenta para poder cambiar o espazo que habitamos”
Afra Torrado, Cinthia Romero e Lara Boubeta, tres poetas disidentes galegas, xúntanse para reflexionar sobre o seu vínculo coa poesía, a importancia de referentes na literatura e a implicación que ten o Día das Letras Galegas.
Opinión
Opinión Travestis
La literatura no puede tener como fin la propia literatura porque las palabras siempre dicen cosas por lo que hay que decir cosas con ellas.
Tribuna
Tribuna Todo el mundo es un poco trans, incluso Ayuso
El 17 de mayo es el Día Mundial contra la LGTBIfobia y mi nuevo DNI es consecuencia directa de lo que conmemoramos este día.
Exhumación de fosas comunes
Memoria histórica Entregan los objetos del primer identificado en las fosas de Colmenar Viejo
El mal estado de conservación de los cuerpos está haciendo muy complicado identificar a los 77 cadáveres exhumados. En el caso de Florencio Elipe, el primer identificado, se repitió la prueba de ADN hasta en siete ocasiones.
Libertad de expresión
Macartismo El historiador israelí Ilan Pappé es detenido e interrogado por el FBI
El conocido historiador israelí, que ha denunciado el genocidio llevado a cabo por Israel, fue detenido e interrogado en una muestra del macartismo que ha proliferado en occidente con respecto a las opiniones antisionistas.
Más noticias
Genocidio
Derecho internacional Sudáfrica exige que la Corte Internacional de Justicia haga explícita la orden de alto el fuego contra Israel
La campaña de exterminio sobre Rafah centra la audiencia de la Corte Internacional de Justicia convocada por solicitud de Sudáfrica. Los abogados africanos denuncian la “intención genocida” de Israel y piden un llamamiento explícito de alto el fuego.
Formación El Salto
Formación El Salto Fotoperiodismo y movimientos sociales: una mirada a las luchas desde abajo a través de un objetivo
La Escuela de Periodismo Crítico de El Salto ofrece su primer curso presencial, en el que abordaremos, de la mano de nuestros fotógrafos, cómo plasmar a través de la imagen movilizaciones y resistencias.
Análisis
Análisis La OTAN realiza maniobras en los países bálticos y nórdicos, son tiempos de guerra
Polonia realiza en su territorio maniobras con tanques cruzando el río Vístula; Alemania ha desplazado sus tropas a Lituania, y Noruega, junto a Finlandia y Suecia, han desplegado sus tropas en la región del alto norte.
Ocupación israelí
Acampadas por Palestina Encierro en Málaga contra el genocidio, el cinismo y la hipocresía
Desde hace una semana un grupo de estudiantes y profesores de la Universidad de Málaga (UMA) mantienen un encierro en la Biblioteca General de la Universidad de Málaga contra el genocidio.

Recomendadas

Instituciones culturales
Descolonizar el museo Colombia pide a España que devuelva el Tesoro de los Quimbayas
El Ministerio de Cultura de Colombia solicita formalmente el retorno de la colección Quimbaya que se encuentra en el Museo de América en Madrid.
Movimiento obrero
Alex Gourevitch “La gran victoria del capitalismo es resignificar la idea de libertad legitimando relaciones de dominación”
Alex Gourevitch, politólogo y profesor en la Universidad de Brown, es el autor del ensayo histórico ‘La República Cooperativista. Esclavitud y libertad en el movimiento obrero’.