Culturas
Honor e honra: os valores milenarios que aínda regulan a vida pública

Coidar dos outros e coidarse dos outros. O eterno paradoxo da vida nas comunidades rurais.
23 oct 2021 08:06

Hai un tema do que non podo falar con Rosa. Resúltalle moi doloroso. É por iso que, para escoitar a historia de novo, teño que esperar a que o impulso xurda dela. Eu, pola miña banda, non son capaz de parafrasear a súa historia. E non é que sexa íntima, escura nin complicada de contar. Pola contra. Mais eu quitaríalle todo o sentido, faría dela unha anécdota que carecería de importancia. Porén, Rosa logra transmitir a dor. Unha especie de dor que non se coñece nas cidades. Falo da dor que supón que unha vaca che morra ao dar a luz nun eido ao carón da estrada. Que morra mentres toda a aldea se xunta arredor dela e ti, desesperada, intentas contactar ao veterinario sen éxito. Que morra mentres asumes con derrota que o animal vai terminar os seus días en agonía fronte ao mar de ollos expectantes.

Unha ollada ao pasado

Durante gran parte da Idade Media, a lealdade, o honor e a honra eran virtudes esenciais que se espallaron por toda a sociedade sen distinción das condicións sociais. É dicir que non só pertencían á nobreza, senón que eran compartidos por todo o pobo e eran valores indivisibles do que implicaba a cidadanía. Segundo un artigo do especialista medieval Juan Torres Fontes, na época referida, o acto deshonroso dun veciño ou veciña repercutía na vida colectiva do mesmo xeito que afectaba á súa familia. Xa que logo, un acto que fixese patente e destacase algunha desas virtudes, era tomado como exemplo a seguir por toda a comunidade e toda a familia da persoa virtuosa formaba parte dese orgullo.

A importancia destes valores para a poboación en xeral repercutía en que, ao non poder acceder á nobreza, pois esta se herdaba ou se gañaba na guerra, a honra, a lealdade e o honor, así como a vergoña, eran acequibles ao seren resultado das propias accións e xeitos de comportarse. Con todo, o honor non só se debía aos feitos e accións realizadas por alguén, senón que influía moito máis a opinión da comunidade.

A covardía, a deslealdade, a infidelidade -da muller-, a falta de cumprimento do deber ou a falta de fe e de vergoña, por exemplo, eran motivos de deshonra. Hoxe, tantos séculos despois, na miña pequena aldea, a maioría destes motivos fican vixentes e, de cometer algún, fícase exposto ao escarmento.

Os valores milenarios

A defunta Hermosinda vivía soa cos seus dous fillos, pois o seu marido migrara a Portugal.  Non saíra nunca da aldea e nunca exerceu unha profesión nin traballou para ninguén a excepción de cando ía ao xornal. Como moitas outras familias da aldea, o seu sustento e reprodución estaba baseado nos seus animais e colleitas, polo que tiña ao seu coidado moito máis do que ela soa podía coidar. Tiña vacas, ovellas, galiñas, porcos e varias fincas labradas e sementadas. Así, tan pronto o seus fillos, Antonio e Xosé, tiveron a idade suficiente, ensinoulles todo o traballo agrario para, alén de axudarlle a ela, mandalos ao xornal.

Cando Antonio tiña arredor de trece anos, foi ao monte a coidar as ovellas dun veciño. Ninguén sabe moi ben o que pasou, mais unha das ovellas morreu. A culpa recaeu no rapaz, quen xuraba a súa inocencia. Os rumores correron rápido por toda a veciñanza e pronto a presión social precipitouse na casa de Hermosinda. Deixara de importar se o seu fillo era inocente ou non. A situación tornouse tan insostible que a única solución foi exiliar ao seu fillo, mandalo a Portugal co pai para tentar deixar atrás aquilo que non só lle custaba un fillo, senón o seu vínculo coa comunidade. Hoxe, Antonio, con mais de 80 anos aínda vive en Portugal. Nunca regresou. Cando lle preguntei por que marchou da aldea, os seus ollos entristecéron e mudou de tema dicindo: Não lembro. Mais a súa mirada suxeríame outra cousa.

Hai cousas que non se abordan na miña aldea. Cousas que se agochan nas sombras. E a causa do agochamento é a conciencia do público, da súa case tanxible incidencia na vida. Aínda que nos ámbitos máis urbanizados tamén adoitamos escoller as partes de nós que imos mostrar ás demais, no campo, esta selección intensifícase e cobra moita máis importancia. E atreveríame mesmo a dicir que esa pulsión por agochar certas experiencias e mostrarse ante a xente dun modo moi particular, deriva deses valores morais que alcanzaron o seu cumio durante a Idade Media: a honra e o honor.

O proceso de individualización intensificado nas urbes borrou o carácter comunitario que, desde o meu punto de vista, é substancial para o honor e a honra. O sentido de comunidade, aínda que en contadas ocasións si que se estende a barrios, o máis común é que se reduza ás esferas sociais íntimas, aos espazos privados. Mentres que no rural aínda impera a interdependencia e as relacións afectivas con aqueles con quen se comparte toda a vida.

Mais digo “honor” e “honra” para nomear e tratar de comprender aquelas paixóns e reaccións desbordadas que xurden de actos que, desde unha mirada tan citadiña como a miña, non son tan fatídicos nin tan vergoñosos como para que sexa necesario agochalos. Mais o funcionamento da vida comunitaria é bastante complexa. Para empezar, ten as súas propias normas de regulación da moral, os seus propios xeitos de xestión dos recursos, o seu modo de facer política e auto-gobernarse. Así, nas comunidades tan “autónomas” e herméticas, calquera acción é moito máis visible, calquera boa ou mala decisión -segundo as normas morais- pode ter unha incidencia na relación coas outras persoas.

Ao coidado das miradas

O exilio de Antonio lémbrame, sen dúbida, á Eneida. Penso no feito de que a guerra entre troianos e latinos foi desatada pola matanza dun cervo. Antes de vir ao rural non concibía que algo así puidese suceder, que o detonador de Virxilio era tan só un recurso narrativo un pouco exaxerado, que non concordaba coa realidade. Mais o que pasaba era que non concordaba coa miña concepción da realidade. Aquelas transgresións, en certos contextos, son erros tráxicos en que o único xuíz que hai é a colectividade con normas e valores estables e sentencias incuestionables.

No rural, hai unha tensión por actuar de xeito “correcto” todo o tempo porque é fundamental manter os vínculos veciñais. Se ben pode resultar un pouco alienante, desde outra perspectiva isto pode ser visto tamén como unha práctica de coidado das relacións, como unha das distintas formas nas que se regula a moral dun colectivo, como un dos xeitos nos que este dá orde e sentido á experiencia.

Así, no rural vívese entre a contradición de coidar dos outros e coidarse dos outros. Na autobiografía de Leonor López de Córdoba, unha muller que viviu na baixa Idade Media, ela relata con horror a tempada na que tiña que saír á rúa para ir xantar á casa da súa tía. Leonor caera en desgraza e perdéralo todo. Ser vista nese pequeno traxecto do espazo público representaba para ela unha deshonra, pois calquera podía ver que quedara sen nada. Penso nela cando vou á casa de Rosa e ela, intuíndo as dificultades económicas que podo estar atravesando, regálame froita, pan ou unha botella chea de leite da súa cabra. Mais sempre insiste en darme unha bolsa para ocultar a comida dos ollos da veciñanza. “Cúbreo ben”. É o seu xeito de protexerme dunha mirada allea que eu non termino de comprender, mais que ela coñece ben. Unha mirada que norma a vida desde hai séculos.

Sobre este blog
Espazo literario adicado a difundir a idea de que outros estilos de vida son posibles. Un repertorio que busca dignificar as experiencias e os coñecementos que existen nas zonas rurais a través da observación, reflexión e narración da vida social e cultural dunha aldea galega.
Ver todas las entradas
Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra en tu cuenta.

Relacionadas

Investigación
Investigación Un cargo de Sumar levou seis millóns para xestionar unha residencia pública cunha empresa con cinco días de antigüidade
Unha das persoas clave de Yolanda Díaz en Galiza, Iván Olmos, recibiu da súa nai a concesión tras gañar un concurso millonario do Concello de Verín (PSOE) ao que só se presentou ela para xestionar un centro de día durante 15 anos.
Fotogalería
Fotogalería A manifestación que desbordou A Ulloa contra a celulosa que Altri e a Xunta queren para Galiza
Máis de 20.000 persoas debordan o corazón xeográfico do país para berrar contra o potencial atentado medioambiental que a multinacional papeleira quere cometer nesta comarca lucense.
Investigación
Investigación Un cargo de Sumar se llevó seis millones para gestionar una residencia pública con una empresa con cinco días de antigüedad
Una de las personas clave de Yolanda Díaz en Galicia, Iván Olmos, recibió de su madre la concesión tras ganar un concurso millonario del Ayuntamiento de Verín (PSOE) al que solo se presentó ella para gestionar un centro de día durante 15 años.
Sobre este blog
Espazo literario adicado a difundir a idea de que outros estilos de vida son posibles. Un repertorio que busca dignificar as experiencias e os coñecementos que existen nas zonas rurais a través da observación, reflexión e narración da vida social e cultural dunha aldea galega.
Ver todas las entradas
Investigación
Investigación Un cargo de Sumar se llevó seis millones para gestionar una residencia pública con una empresa con cinco días de antigüedad
Una de las personas clave de Yolanda Díaz en Galicia, Iván Olmos, recibió de su madre la concesión tras ganar un concurso millonario del Ayuntamiento de Verín (PSOE) al que solo se presentó ella para gestionar un centro de día durante 15 años.
Ocupación israelí
Genocidio en Gaza Israel desobedece a la CIJ y provoca una nueva masacre en un campo de refugiados de Gaza
Tres días después de que la Corte Internacional de Justicia ordenase a Tel Aviv detener los ataques, el ejército de Israel bombardea una “zona humanitaria” y asesina al menos a 50 palestinos.
Genocidio
Lucha contra el genocidio Acampada en la Universidad Complutense: las esporas del 15M que han germinado por Palestina
Estudiantado organizado de manera asamblearia que ya suma 500 tiendas de campaña desafía al consejo de rectores madrileños y promete resistir hasta que se rompan relaciones con Israel.
Tribuna
Tribuna No es suficiente (la CRUE ante el genocidio)
No quedan universidades en Gaza y va quedando menos credibilidad académica en las instituciones que no se atreven a posicionarse más que emitiendo tibios comunicados llenos de ambivalencia y paternalismo.
Inteligencia artificial
Inteligencia artificial IA y crisis climática: las grandes tecnológicas escogen España para instalar sus gigantescos centros de datos
El boom de la IA ha disparado las necesidades de computación de los centros de datos y su consumo de agua. Las grandes tecnológicas buscan nuevas regiones para instalarlos. España entre ellos.
Contigo empezó todo
El Salto libros El Salto lanza su propia línea editorial con un libro sobre la otra historia de España
El Salto Libros se estrena con el volumen ‘Contigo empezó todo’, del periodista Eduardo Pérez, otra visión de la historia de España a través de 30 episodios olvidados. Suscríbete y te lo enviamos gratis.
Genocidio
Genocidio palestino Las organizaciones humanitarias llaman a declarar oficialmente la hambruna en Gaza
Hamás ha lanzado cohetes de largo alcance sobre Tel Aviv, algo que no realizaba desde hace cuatro meses, sin que se hayan registrado bajas. El ejército israelí ha asesinado a 81 personas solo este sábado en Rafah y otras zonas de la Franja.
Unión Europea
Fronteras La ultraderecha prepara su asalto al Parlamento Europeo capitalizando el discurso antiinmigración
Las encuestan apuntan a una mayor representación en la Eurocámara de los dos espacios políticos de extrema derecha, mientras los países que demandan un endurecimiento del Pacto de Migración y Asilo son mayoría.

Últimas

El Salto Radio
EL SALTO RADIO Mucho más que mascotas
Episodio 23 del podcast familiar Caleidoscopio, en el que los pequeños colaboradores y colaboradoras nos cuentan lo mejor de tener animales en casa.
La vida y ya
La vida y ya Perras
Cuando una perra ladra en medio de la noche sucede siempre que despierta a otras perras, de eso no cabe duda.
Genocidio
Tribuna 18 noches en el lado correcto de la historia
VV.AA.
Entre infantilizaciones y denuncias de radicalización, desde la Acampada por Palestina de Madrid reclamamos con voz propia una ruptura de relaciones con Israel.

Recomendadas

Memoria histórica
Eduardo Pérez “Quería recordar a las mejores generaciones que han pasado por España”
El periodista Eduardo Pérez, colaborador habitual de El Salto, firma ‘Contigo empezó todo’ un libro que rescata 30 momentos estelares de la otra historia de España, olvidada, silenciada y vilipendiada por el relato oficial.
Albania
Turistificación La otra cara de la Riviera Albanesa
La apuesta del Gobierno albanés de poner el futuro económico en manos del sector turístico está llevando a una masificación del sector que se traduce en la degradación del medio ambiente y un fuerte encarecimiento de la vivienda.