Medio rural
O rural como refuxio: ser migrante irregular no campo

Apuntamentos sobre as condicións e as posibilidades que o mundo labrego ofrece ás persoas migrantes en situación irregular.
1 ago 2021 10:26

Hai tres anos que cheguei a vivir no rural. Podía quedar en Barcelona ou retornar á Cidade de México. Porque non é que estivese nos meus plans vivir na Galiza. Antes de vir, o único que sabía do país era o que outros me contaban, que adoitaba reducirse a: “alí cómese moi ben” . É dicir que non sabía ren. A decisión foi tomada, máis que nada, por dous dos grandes motivos detrás de cada migración: amor e medo. Por unha banda, descubrín que, malia estudar un ano na península, non había posibilidade de renovar a miña residencia. Nin cun contrato de traballo. É dicir, se ficaba no territorio, a irregularidade era inminente e, a miña forma de ver, quedar en Barcelona representaba un risco. Ademais de que sería moi complicado seguir a custear a vida nesa cidade sen poder acceder a un traballo en regra.

Por outra banda, o meu compañeiro chegara hai pouco a Galiza, á casa que a súa familia abandonou hai catro décadas para probar sorte na capital de México. Ir a onde el era unha boa opción para retomar a nosa relación e acompañarnos durante o nosos procesos migratorios, mais tamén para agardar o tempo que tiña que pasar para que puidese regularizar a miña situación legal. O día en que cheguei a Mondariz, foi o primeiro día que infrinxín as normas de estranxeiría e convertinme automaticamente nunha sinpapeles. Eu, ilusa, crin que só tiña que agardar un ano para reverter a situación. Mais tiñan que pasar tres anos até que puidese volver a ter dereitos e perder o medo de saír á rúa.

AS MIGRANTES NO CAMPO

A pesar do risco que representa a cidade, aprendería, despois de chegar á aldea, que as posibilidades de atopar unha fonte de ingreso eran moito maiores que no rural. No campo, parecía que todo se reducía a tres opcións para as migrantes en estado irregular: ou tiñas unha rede de apoio ou traballabas en condicións de semi-explotación no campo/hostalería, ou puñas a proba a túa creatividade.

As condición de traballo inhumanas ás que se teñen que someter as persoas en condición irregular nas actividades agrarias na península non son unha novidade. E está documentado que, aínda que esteamos a miles de quilómetros lonxe dos campos de amorodo do sur, na Galiza no traballo agrícola tamén se cultiva a explotación. Eu mesma estiven disposta a acceder a traballar nesas condicións, aínda que fose por unha curta tempada, mais, contraditoriamente, a miña precariedade, que incluía prescindir dun vehículo propio, cancelaba esa opción, pois había que ir diariamente até as fincas nas que se iría traballar.

Ó meu propio compañeiro, grazas a familiaridade coa que a xente da aldea o trataba polas súas raíces familiares, conseguiu un traballo en negro de 'pizzero'. Mais, unha semana despois, foi destinado a lavar a louza con auga fría por tres euros a hora. Logo dun ano, cando precisou dun contrato de traballo para arranxar o seu estado legal, negáronllo e non o volveron a chamar.
A pesar de todo, grazas a que non tiñamos que pagar alugueiro, o salario de 3 euros deunos para vivir un ano aos dous. A casa foi ese medio material que me permitiu escribir e atopar pequenos traballos remunerados que podía resolver desde casa. E foi así como empezou una vida nova e moi distinta á cidade. Perdín os teatros e as bibliotecas. Quedaban demasiado lonxe para ir a eles de xeito recorrente, por non falar dos custos do transporte público. No seu lugar, gañei o monte, os animais e unha rutina afastada dos ritmos da produtividade capitalista.

ESQUECELO TODO ATÉ ESQUECERSE A UNHA MESMA

Comecei a ficar na casa, un día tras outro. O meu compañeiro cometeu a loucura de ingresar na universidade e, mentres el descubría De catro a catro, eu dedicarame a tratar de integrarme na miña nova comunidade. A única relación que tiña era coas miñas veciña. Os meus dias consistían en arranxar a casa, alimentar ó can, ó gato e ás galiñas; almorzar, ir coa veciña a pedirlle lavar a nosa roupa na súa lavadora, axudar no campo a quen o precisara, ler polas tardes e agardar a que a miña parella regresase. Vivín unha inmersión lingüística e “laboral” tal, que aos poucos meses xa falaba galego e sabía como chantar patacas, sementar unha horta, segar a herba, podar a viña... As miñas veciñas con os seus eidos convertéronse no meu soporte emocional e botáronme a súa xenerosa man cando viaxaba como naufraga nun mar descoñecido que recentemente despoxárame de todo.

Nesas tardes de soidade, cando a miña parella me avisaba que non alcanzase a tomar o bus para chegar a casa, o que significaba que tería que ficar en Vigo, miraba cara á fiestra e non podía evitar sentirme culpable por detestar algo da miña vida no monte. Como podía rexeitar vivir nun sitio que tanta xente ansía habitar e que semella un privilexio nestes tempos de concreto e estrés? Foron necesarios meses da miña vida para comprender que o monte e os animais non eran suficientes; que o meu intento de integrarme á comunidade tíñase volto nun proceso de alienación e supresión do “eu”. Fixen as tarefas que pensaba precisas para tratar de que me aceptasen na comunidade, mais esquecín quen era entes de migrar, o que tiña feito en México, o que sabía, o que me gustaba facer.

Unha vez máis o proceso de integración sociocultural foi un exercicio unilateral que consistiu en que a persoa migrante aprendese e incorporase a cultura que o recibe, sen que a comunidade receptora se interesase por escoitala, por saber quen era, por aprender e comprender algo da súa cultura tamén. Eu deixei de falar de min cando notei que aquilo descoñecido non interesaba a ninguén. E borreime ó deixar de nomearme, de enunciarme.

APRENDER A (CON)VIVIR

Porén, fóra dos comentarios desafortunados que exhiben todo un contexto educativo e ideolóxico, nunca sufrín agresións racistas de xeito directo. A comunidade sempre me brindou a min e ó meu compañeiro o apoio que precisabamos: regaláronnos mobles, electrodomésticos e mantas para soportar o inverno. O que nos ofreceron sempre foi feito desde a xenerosidade e nunca cun interese particular.

Despois de dous anos, grazas ó feito de non ter que pagar aluguer, co que comecei a gañar escribindo, sumado a axuda económica da miña nai e pai, puiden matricularme a distancia nun mestrado. Isto, en termos prácticos e cotiáns, significou que me afastase do traballo manual e abandonase as labores da terra.

O estudo supuxo para min un reencontro comigo mesma. Mais, para a miña veciñanza, supuxo desconcerto. Malia que comecei a escribir de xeito habitual, ós seus ollos eu aínda era sobre todo unha desempregada. E, por enriba, cos estudos, agora era unha desempregada cínica. Para o estilo de vida que se leva no rural, fai pouco sentido escoller o estudo antes que procurar un traballo na fábrica máis próxima. Non só non comprendían o valor que eu lle puña á escola, senón que perdían de vista que os traballos “de verdade” aos que podía acceder na miña condición irregular implica someterse a condicións laborais inhumanas polas que ninguén tería que pasar. Na península, a educación é algo ao que as migrantes sen papeis podemos acceder. Claro, sempre e cando se teñan os medios económicos suficientes para pagar unha matrícula que a veces triplica o prezo do que se lle oferta á poboación “nacional”.

A miña decisión significou que a comunidade nos dese as costas con enfado. Como era que, despois de todo o seu apoio, os dous “non quixésemos” traballar? A agora clara incompatibilidade –que antes lograramos solucionar- entre as nosas perspectivas da vida, os nosos contextos culturais e as nosas aspiracións implicou que a cooperación se detivese e que incluso algúns veciños nos retirasen a fala.

Na aldea na que vivo, hai, polo menos, dúas mozas da nosa idade que se dedican a estudar na universidade. Desde certo punto de vista, a única diferenza que hai entre nós é que elas naceron na aldea e viven na casa familiar. Aínda que non sexa unha comparación del todo axeitada, non deixa de ser un paradigma para min que me leva sempre a preguntarme se as expectativas, as exixencias que se nos fan a nós teñen que ver co feito de sermos migrantes.

HABITAR A CONTRADICIÓN

No fondo, penso que case ninguén comprendía o que supuña vivir nun estado de irregularidade, mais non tiñan por que facelo. A xente que o soubo foi sempre moi discreta aínda que repetise –con odio na voz- no bar as azueiras que os medios contan sobre as supostas axudas aos migrantes sen papeis, nunca sentín que estivese en risco de ser denunciada.

Vivir a irregularidade no rural foi atoparse de fronte coas contradicións da vida en comunidade. As exixencias e os reclamos foron cargados sobre os nosos ombreiros, na dinámica social dunha rede tan pequena, é un peso imposible de evadir. Aprender a vivir no rural é aprender a atender os desexos persoais sen descoidar a vida colectiva. Para as migrantes en estado irregular, ademais, vivir no medio rural implica un largo proceso de aprender a habitar a diferenza, sen que iso se signifique borrar a nosa identidade no proceso de integración sociocultural. Isto suporía partir desde outra base para afrontar as inxustizas laborais e económicas ás que temos que someternos. Dito doutro xeito, se traduce en non esquecer que o monte é tan noso como o é de calquera, que unhas condicións laborais e a vida digna non son un capricho e que a nosa visión do mundo é tan importante coma a de calquera e, nese sentido, tamén merecemos ser escoitados.  

Sobre este blog
Espazo literario adicado a difundir a idea de que outros estilos de vida son posibles. Un repertorio que busca dignificar as experiencias e os coñecementos que existen nas zonas rurais a través da observación, reflexión e narración da vida social e cultural dunha aldea galega.
Ver todas las entradas
Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra en tu cuenta.

Relacionadas

Derechos Humanos
Derechos Humanos A un año de la deportación de Mohamed Said Badaoui
El activista antirracista, que no puede volver a su casa por un mínimo de diez años, ha interpuesto dos recursos ante la Audiencia Nacional.
Elecciones
Elecciones 23J Carta a un abstencionista
Siete millones de personas que viven en este país no podrán acudir a las urnas el próximo 23J. Mientras, tú, blanco, cis y hetero, con tus kilos de izquierdismo y de privilegios, me argumentas que no vas a votar porque patatas.
Sobre este blog
Espazo literario adicado a difundir a idea de que outros estilos de vida son posibles. Un repertorio que busca dignificar as experiencias e os coñecementos que existen nas zonas rurais a través da observación, reflexión e narración da vida social e cultural dunha aldea galega.
Ver todas las entradas
Investigación
Investigación Un cargo de Sumar se llevó seis millones para gestionar una residencia pública con una empresa con cinco días de antigüedad
Una de las personas clave de Yolanda Díaz en Galicia, Iván Olmos, recibió de su madre la concesión tras ganar un concurso millonario del Ayuntamiento de Verín (PSOE) al que solo se presentó ella para gestionar un centro de día durante 15 años.
Inteligencia artificial
Inteligencia artificial IA y crisis climática: las grandes tecnológicas escogen España para instalar sus gigantescos centros de datos
El boom de la IA ha disparado las necesidades de computación de los centros de datos y su consumo de agua. Llas grandes tecnológicas buscan nuevas regiones para instalarlos. España entre ellos.
Unión Europea
Fronteras La ultraderecha prepara su asalto al Parlamento Europeo capitalizando el discurso antiinmigración
Las encuestan apuntan a una mayor representación en la Eurocámara de los dos espacios políticos de extrema derecha, mientras los países que demandan un endurecimiento del Pacto de Migración y Asilo son mayoría.
Contigo empezó todo
El Salto libros El Salto lanza su propia línea editorial con un libro sobre la otra historia de España
El Salto Libros se estrena con el volumen ‘Contigo empezó todo’, del periodista Eduardo Pérez, otra visión de la historia de España a través de 30 episodios olvidados. Suscríbete y te lo enviamos gratis.
Memoria histórica
Eduardo Pérez “Quería recordar a las mejores generaciones que han pasado por España”
El periodista Eduardo Pérez, colaborador habitual de El Salto, firma ‘Contigo empezó todo’ un libro que rescata 30 momentos estelares de la otra historia de España, olvidada, silenciada y vilipendiada por el relato oficial.
Galicia
Industria papelera El rechazo a la celulosa de la Xunta y Altri desborda el corazón de Galicia
Una manifestación multitudinaria abarrota el ayuntamiento lugués de Palas de Rei, donde se pretende instalar la industria papelera, con la gran ausencia del PSOE y un gran frente amplio de la sociedad civil.
Genocidio
Genocidio palestino Las organizaciones humanitarias llaman a declarar oficialmente la hambruna en Gaza
Hamás ha lanzado cohetes de largo alcance sobre Tel Aviv, algo que no realizaba desde hace cuatro meses, sin que se hayan registrado bajas. El ejército israelí ha asesinado a 81 personas solo este sábado en Rafah y otras zonas de la Franja.

Últimas

El Salto Radio
EL SALTO RADIO Mucho más que mascotas
Episodio 23 del podcast familiar Caleidoscopio, en el que los pequeños colaboradores y colaboradoras nos cuentan lo mejor de tener animales en casa.
La vida y ya
La vida y ya Perras
Cuando una perra ladra en medio de la noche sucede siempre que despierta a otras perras, de eso no cabe duda.
Más noticias
Genocidio
Tribuna 18 noches en el lado correcto de la historia
VV.AA.
Entre infantilizaciones y denuncias de radicalización, desde la Acampada por Palestina de Madrid reclamamos con voz propia una ruptura de relaciones con Israel.
Elecciones
Elecciones europeas La izquierda lleva sus cuentas pendientes a unas Europeas que ponen a prueba el contraataque de Sánchez
El Partido Popular y Vox plantearán una campaña en clave nacional contra el “sanchismo”. El presidente del Gobierno ha salido reforzado en las encuestas tras las elecciones catalanas pero no superará al PP según una reestimación de datos del CIS.
Extractivismo
Extractivismo Varela y su arena: una lucha por la supervivencia en Guinea Bissau
En una pequeña localidad de Guinea-Bissau, un grupo chino, apoyado por actores senegaleses y el propio Estado guineano, planea explotar los recursos minerales y la arena de la región.
Palestina
William Schabas “Vemos cómo el derecho internacional puede usarse a favor de los estados del Sur Global”
Este abogado analiza la trascendencia de la solicitud de órdenes de detención contra Netanyahu y Gallant tomada por el Tribunal Penal Internacional en el marco del genocidio llevado a cabo por Israel en Palestina.

Recomendadas

Albania
Turistificación La otra cara de la Riviera Albanesa
La apuesta del Gobierno albanés de poner el futuro económico en manos del sector turístico está llevando a una masificación del sector que se traduce en la degradación del medio ambiente y un fuerte encarecimiento de la vivienda.
Desigualdad
Desigualdad Gary Stevenson: “Permitimos que el debate económico esté dominado por ricos y eso conduce a una idiocracia”
El londinense pasó de ser el 'trader' más rentable de uno de los mayores bancos del mundo a convertirse en un activista contra la desigualdad y contarlo todo en su primer libro.
Sanidad pública
Conciliación en entredicho Enfermeras denuncian que hospitales madrileños están bloqueando reducciones de jornada
De cara al próximo verano grandes hospitales de la Comunidad de Madrid están impidiendo que las profesionales del sector de la enfermería acumulen horas para poder librar días enteros, derecho adquirido que va en retroceso.