O prelo
Habitar a contradición: as pégas do feminismo contemporáneo

O libro de Roxane Gay é unha intelixente crítica ao feminismo nun contexto en que a compaixón e a escoita parecen estar ausentes nas discusións.
27 ene 2022 21:18

Se cadra, auto-denominarse feminista é máis complicado hoxe que hai uns anos. A desaprobación e o descrédito da palabra “feminismo” quedaron atrás e, en gran medida, esas vellas connotacións foron absorbidas e remodeladas polo mercado. O capitalismo foi capaz de se apropiar das reivindicacións feministas para convertelas nun produto cun certo imaxinario aspiracional branco de clase alta. Aquel que, para falar do empoderamento feminino, toma como referencia a Hillary Clinton, e que mesmo podería chegar a conmemorar a Thatcher por ser das primeiras en rachar o teito de cristal da “alta” política británica.

Este fenómeno rematou por provocar fendas no feminismo que fixeron posible que a ultradereita e os partidos máis conservadores puidesen levar a cabo políticas neoliberais cunha retórica que desvirtuaba o feminismo mentres facía uso do seu nome. Sumado a isto, o ambiente de crítica e discusión nas redes sociais e nos medios masivos públicos e privados xerou dinámicas baseadas no ostracismo como consecuencia última da incapacidade de manter diálogos entre distintas comunidades e identidades.

E parecese que esas discusións, esas plataformas encargadas de difundir os grandes ideais morais do feminismo adoitan pornos nun conflito emocional cada vez que atopamos certas contradicións entre o que pensamos e o que cremos que “deberíamos” pensar na procura de congruencia. E poden ser contradicións tan básicas como gustar de certo tipo de películas aínda que reforcen estereotipos machistas ou como recoñecer os nosos privilexios e o racismo nos nosos modos de actuar. Como sexa, estas contradicións poden levarnos á parálise, a un estado de dubida eterna. Pero, a auto-análise abre outra posibilidade e pode levarnos á pregunta máis pertinente: como vivir?

Roxane Gay (Nebraska, 1974) é profesora na Universidade de Purdue en Estados Unidos. Escribe columnas de xeito regular para The New York Times ou The Guardian. Así mesmo, é fundadora da editorial Tiny Hardcore Press e é coeditora de PANK, unha organización de colectivos de artes literarias. Publicou a colección de contos Aytiti (2011) e a novela An Untamed State (2014), mais é mundialmente recoñecida polo seu traballo ensaístico en Mala Feminista (2014) e Hunger (2016).

Traducida ao galego por María Fe González, Mala Feminista forma parte da Colección Púrpura de Hércules de Ediciones, unha liña editorial adicada á tradución de textos feministas contemporáneos de todo o mundo.

A pesar de que este libro foi publicado por primeira vez hai case dez anos, as problemáticas expostas continúan a ser vixentes en tanto que, de súpeto, comezaron a gañar visibilidade varias voces que se din chamar feministas mentres van contra os mesmos valores do feminismo ao xerar posturas racistas, trans-excluíntes, ou ben, que tenden a un punitivísimo acrítico, a unha dinámica de ataques cegos que apenas comeza a ser cuestionada.

A través da análise e da crítica á produtos culturais, Roxane Gay expón como inflúen certas narrativas na nosa vida e na nosa formación moral.

Roxane Gay fala ao respecto do que supón que a palabra feminismo comezase a ser explotada como unha tendencia e sobre como podemos relacionarnos con isto: “O problema cos movementos é que, con maior frecuencia do normal, se asocian coas súas figuras máis visibles. (...) Os desacertos do feminismo non significan que debamos rexeitalo por completo. A xente fai cousas mal todo o tempo e non por iso renegamos da nosa humanidade.”

O libro Mala Feminista está composto por unha morea de textos heteroxéneos nos que atopamos memorias, críticas, listaxes de consellos e columnas de opinión. A autora flúe entre diversos xéneros escritos en primeira persoa para nos presentar escritas sobre como son abordadas as cuestións relacionadas co xénero, a sexualidade, o racismo, a política e os dereitos humanos nos discursos cos que nos atopamos na cotiandade.

Así, a través da análise de acontecementos concretos ou da crítica dos produtos culturais hexemónicos, Roxane Gay expón como inflúen certas narrativas na nosa vida e na nosa formación moral, as implicacións políticas que teñen e como nos relacionamos con elas.

“Unha cultura que trata ás mulleres como obxectos, que apoia alegremente o entretemento, que moitas veces degrada á muller que fomenta a erosión da autonomía, do espazo persoal desta, é a mesma cultura que elixe lexisladores estatais que traballan sen descanso para promulgar leis que restrinxen o aborto. Ou será que os lexisladores estatais que traballan sen descanso para promulgar leis que restrinxan o aborto animan os seus votantes a tratas as mulleres como obxectos? Quizabes se trate dunha misoxinia por goteo. Que foi primeiro, o ovo ou a galiña?”

Para establecer isto, ao longo do libro, Roxane Gay fala dunha serie de referencias da cultura popular: series de televisión, como Girls de HBO, libros como os de Caitlin Moran, películas, como Django, 12 anos escravo ou The Help, por mencionar algúns dos produtos con maior proxección internacional. A autora ispe as súas estruturas, pasa por alto as boas intencións e sinala mecanismos que perpetúan estereotipos e normalizan opresións.

O exercicio de análise que fai Roxane Gay agudiza o noso ollar e alimenta o noso propio pensamento crítico.

Mais tamén utiliza, como exemplos, declaracións de importantes figuras políticas ou escándalos de celebridades estadounidenses. É dicir, referencias que poden ser descoñecidas e  alleas para as lectoras que viven fóra dos Estados Unidos. Nese sentido, Roxane Gay exixe algo máis de nós porque require que pasemos da lectura superficial para  prestar atención ao que hai detrás do exemplo. Mala Feminista logra sortear a fronteira cultural e propón un exercicio imprescindible: de que xeito se relaciona ese texto co meu contexto? de que xeito o racismo en Estados Unidos se reflicte onde vivo? como ler con responsabilidade, desde unha Europa branca, sobre realidades e experiencias que non habito polos meus privilexios?

Por outra banda, o exercicio de análise e crítica que fai Roxane Gay é tan transparente, que resulta didáctico. Agudiza o noso ollar e alimenta o noso propio pensamento crítico.

Mala Feminista é produto directo do seu contexto: a era dixital onde as opinións poden espallarse publicamente nun segundo, onde cada vez é máis complicado definir o que é o feminismo e o que entendemos por xustiza. Unha era onde estamos sometidos á falta de privacidade e na que estamos expostas á critica todo o tempo. Gay só pode estar á altura ao compartirnos a súa perspectiva con intelixencia e humor. Non se limita a mirar as cousas desde unha perspectiva, senón que trata de complexizar ó máximo posible cada situación. Para iso, ensínanos a habitar as nosas propias constradicións para darnos unha alternativa ao esencialisimo.

A autora non ten medo a levantar críticas ao movemento feminista, pois entende que facelo non supón unha detracción do mesmo, senón un xeito de fomentar a súa transformación.

Así, ao facerse preguntas sobre temas delicados e complexos que tenden a trivializarse nas redes sociais, a autora convídanos a meditar sobre estes antes de desligarnos definitivamente do que as veces parece ser un campo de batalla en que a compaixón e a escoita parecen estar completamente ausentes.

“A cada pouco lémbrome a min mesma: o recoñecemento dos privilexios que teño non supón a negación do xeito no que fun e son marxinada, non todo o que sufrín. (...) Debemos satisfacer a necesidade de ser oídos e vistos impedindo que se oia e se vexa aos demais? Ou é que un privilexio nega de maneira automática o valor do que a persoa privilexiada ten que dicir? Ignoraremos, por exemplo, o que teñen que dicir os homes brancos?”

Mala feminista xorde dun lugar moi semellante á Vivir unha vida feminista, de Sara Ahmed. Nestes libros, ambas autoras cavilan sobre os erros e as contradicións do feminismo. Expondo sempre o seu lugar de fala, Roxane Gay non ten medo a levantar críticas ao movemento feminista, pois entende que o facer non supón unha detracción do mesmo, senón un xeito de fomentar a súa transformación.

Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra en tu cuenta.

Relacionadas

Opinión
Opinión Travestis
La literatura no puede tener como fin la propia literatura porque las palabras siempre dicen cosas por lo que hay que decir cosas con ellas.
Literatura
Día das Letras Galegas As poetas queer ante Luísa Villalta: “A poesía é unha ferramenta para poder cambiar o espazo que habitamos”
Afra Torrado, Cinthia Romero e Lara Boubeta, tres poetas disidentes galegas, xúntanse para reflexionar sobre o seu vínculo coa poesía, a importancia de referentes na literatura e a implicación que ten o Día das Letras Galegas.
Movimiento BDS
Palestina La Universidad Autónoma de Barcelona y la ciencia europea al servicio de Israel
Esta investigación destapa los lazos entre la universidad catalana y el entramado universitario israelí, así como sus vínculos con tecnologías armamentísticas.
Migración
Migraciones Patera vacía: navegando en la necropolítica migratoria
Seguimos a un grupo de gente que se resiste a aceptar el designio de la suerte y del azar que hace que haya víctimas o supervivientes de manera injustamente aleatoria.
Periodismo
Jesús Cintora “Nunca había estado tanto tiempo fuera de la televisión o la radio... no sé por qué será”
El famoso expresentador de Las mañanas de Cuatro publica ‘El precio de la verdad’ (Editorial B, 2024), un ensayo sobre el estado actual del periodismo español.
Contigo empezó todo
El Salto libros El Salto lanza su propia línea editorial con un libro sobre la otra historia de España
El Salto Libros se estrena con el volumen ‘Contigo empezó todo’, del periodista Eduardo Pérez, otra visión de la historia de España a través de 30 episodios olvidados. Suscríbete y te lo enviamos gratis.
Gobierno de coalición
Gobierno de coalición Sumar pisa el acelerador y se anima al choque con Sánchez
En el grupo parlamentario están decididos a aprovechar la crisis de los “días de reflexión” para marcar perfil propio y recobrar iniciativa con medidas de agenda “social y democratizadora”.
Sanidad pública
Sanidad Pública Madrid ha aumentado un 140% el presupuesto dedicado a privatizaciones sanitarias en la última década
Catalunya lidera el porcentaje de gasto en conciertos, con un 22,6%, seguida de Madrid, con un 12,3%, mientras el nuevo proyecto de ley no blinda los contratos con entes privados.
La vida y ya
La vida y ya Acampadas
Alguien anuncia el comienzo del taller y se acerca un montón de gente. Practican cómo resistir de forma activa y no violenta ante la policía.

Últimas

Cómic
Cómic ‘Grandville’, de ucronías antropomórficas y viñetas ‘steampunk’ victorianas
‘Grandville’, el cómic creado por Bryan Talbot, situó París en una realidad alternativa donde es la ciudad más grande de un mundo poblado por animales, y advirtió del riesgo de creer que los horrores pasados no se repetirán.
Que no te lo cuenten
Que no te lo cuenten De infiltrados y organizaciones humanitarias
VV.AA.
Destacamos un nuevo caso de agentes policiales infiltrados en movimientos sociales y recordamos que Israel ya lleva 8 ataques a entidades de ayuda humanitaria
Opinión
Geopolítica El efecto mariposa en la geopolítica de nuestro tiempo
El planeta se encuentra inmerso en cuatro encrucijadas, cada una de las cuales por sí misma, tiene la potencia para dislocar el mundo que conocimos.
LGTBIfobia
Lesbicidio Cientos de personas en vigilia ante la embajada argentina: “Fue lesbicidio”
Una vigilia en el centro de Madrid señala la responsabilidad del gobierno de Milei en el asesinato de tres mujeres lesbianas en Buenos Aires que fueron quemadas vivas el pasado 6 de mayo: “Es el responsable”.
Más noticias
Palestina
Acampadas pro palestinas La acampada de la Universitat de València cambia de estrategia
La asamblea anuncia que levanta la ocupación permanente de un espacio del campus y que seguirán realizando acciones de protesta.
Formación El Salto
Formación El Salto Fotoperiodismo y movimientos sociales: una mirada a las luchas desde abajo a través de un objetivo
La Escuela de Periodismo Crítico de El Salto ofrece su primer curso presencial, en el que abordaremos, de la mano de nuestros fotógrafos, cómo plasmar a través de la imagen movilizaciones y resistencias.
Movimientos sociales
Opinión Garanticemos la autonomía de los movimientos
Hay que establecer unas relaciones sanas de respeto mutuo y de no injerencia con los partidos y sindicatos que postulan un cambio social profundo

Recomendadas

Migración
Migración y Asilo La Europa Fortaleza ya está en marcha en Líbano
Líbano devuelve 200 refugiados a Siria en el primer retorno supuestamente voluntario desde que Von der Leyen anunciara el pacto anti-inmigración con Beirut.
Entrevista La Poderío
Cristina Consuegra “La cultura es aquello que te posiciona contra la barbarie”
A Cristina Consuegra es difícil encajarla en una cosa. Consuegra es un torbellino de colores que lo lleva to' palante. Lo mismo organiza un festival de cine de índole nacional en los barrios, que la escuchas en la radio, por citar algo. Consuegra es mucha Cristina y Cristina es demasiada Consuegra.
LGTBIAQ+
Lesbofobia El triple lesbicidio en Argentina evidencia el impacto de los discursos de odio
La escasa repercusión mediática de un brutal feminicidio de tres mujeres lesbianas en una pensión de Buenos Aires alerta sobre la normalización de los discursos estigmatizantes.