O prelo
Os libros que hai en nós

Contrario ao que se adoita dicir, a experiencia lectora non é unha práctica solitaria. “Os libros que hai en min” parte dunha perspectiva subxectiva para logo tender unha ponte coas lectoras.
27 nov 2021 16:28

Os nosos actos non son o único que nos define. Tamén nos determina aquilo que amamos. De alí que xurda de nós o impulso de partillar aquela paixón que desatan os nosos obxectos amados. Pero, vivilo de xeito colectivo, é dicir, atopar a alguén que comparta as nosas obsesións, é aínda máis satisfactorio. É por iso que o exercicio de falar de libros, de compartir o que as historias supoñen para nós non é necesariamente unha práctica ególatra, senón que pode resultar nun exercicio onde se pon en común o que amamos coa esperanza de comezar un diálogo, de crear unha pequena comunidade na que poidamos vernos reflectidas e sentirnos acompañadas. É así como Emma Pedreira, coa súa última obra Os libros que hai en min, vólvese a nosa compañeira e nós, as súas confidentes.

Emma Pedreira (A Coruña, 1978) é unha autora prolífica. A súa obra poética enmárcase na Xeneración dos 90. Ten máis dunha ducia de poemarios publicados, nos que destacan: O libro das mentiras (2012), Antídoto (2018), As voces ágrafas (2019). No ano 2017, o seu poema, “A lista da compra da viúva”, foi considerado o Mellor Poema do Mundo polo Premio Internacional de Poesía Jovellanos. 
Ademais de poesía, publicou sete libros de narrativa, como Bibliópatas e fobólogos (2017), que obtivo en 2017 o Premio da Crítica Española en Lingua Galega, ou a novela Besta do seu sangue (2018), que foi galardoado co Premio Xerais. A súa obra, ademais, expándese até o campo das artes plásticas, sendo autora de obras poético-visuais, nas que mestura a poesía co collage. Este ano, da man da editorial Cuarto de Inverno, Emma Pedreira irrompe no xénero do ensaio con Os libros que hai en min.

Este libro nun principio podería lembrar á novela de Agnès Desarthe, Como aprendín a ler, pois ambos constrúen un relato autobiográfico a partir da súa relación coa lectura que, curiosamente, en ningún dos casos comeza da mellor maneira. Con todo, Como aprendín a ler ten unha estrutura narrativa que nos permite pensala como un Bildungsroman, xa que a trama se enfoca na transición da infancia ao mundo adulto, etapa que a autora representa co momento en que accede con gozo á literatura. Os libros que hai en min, por outra banda, é unha sorte de álbum fotográfico organizado con coidado, ao cal percorres cada determinado tempo para mirar un momento particular ou só polo gusto de facer memoria. Un álbum polo que podes avanzar cronoloxicamente por aqueles momentos especiais ou darte a liberdade de retroceder unhas páxinas para logo volver a avanzar. É un ensaio biográfico libérrimo no que o ‘eu’ da narradora se vai construíndo a partir de experiencias lectoras.

Pasando os epígrafes, o primeiro co que nos atopamos é cunha “Declaración de intencións”, na que autora expón os motivos da creación do libro. Esta parte senta o ton da voz narrativa de todo o texto. Pedreira escríbenos sen pretensión algunha, como se estivese no noso salón, compartindo a súa vida con varios libros na man, recitándonos algúns fragmentos co obxectivo de que poidamos aprehender ou achegarnos o máximo posible á súas experiencias. Así, tan pronto comezamos a ler, Os libros que hai en min debélase coma un tecido bordado a man e composto por citas, listaxes, anécdotas, recomendacións, críticas, fragmentos de poemas e datos curiosos sobre escritoras célebres.

Deste xeito, Emma Pedreira reconstrúe en curtos capítulos toda a súa vida a través das súas lecturas. Un dos aspectos máis interesantes disto é que podemos observar como nace e vai tomando forma a perspectiva critica da autora respecto ao mundo que a rodea, ao sistema literario como tal ou a determinados textos. Así, entendemos por que até a metade do libro só aparecen nomeados libros en castelán e por que a maioría deles foron escritos por homes. Emma Pedreira, ao falar dunha lectura, logra resumir o que implica a experiencia de ler. É dicir, como o que lemos nos determina e nos forma como persoas.

“Creo que debo facer unha paréntese neste preciso momento e explicar por que ningún dos libros que comentei ata agora é en galego. Pois porque no meu colexio (...) non tiñan  empatía ningunha con outra lingua que non fose o español. (...) As lecturas da nosa literatura en galego eran só eses mínimos fragmentos que ofrecían os libros de texto, sempre a mesma xente, a triple entente do Rexurdimento, os trobadores, un pouco da Gaita Gallega e todo morría con Rosalía de Castro e a súa choromiqueira versión para escolares. (...) Así nolo pintaron e así o aceptamos. Pero só durante un tempo”

Mais, como se podería supoñer, a historia de Emma Pedreira como lectora está intrinsecamente ligada á súa relación coa escrita. En Os libros que hai en min podemos ler sobre os primeiros exercicios de escrita, tan intuitivos como poden ser os dunha adolescente autodidacta. Mais esta experiencia toma forza ao tratar a escrita como un proceso de creación colectivo.

“(...) comecei  levar cada día unha historia da miña invención á clase. Ao principio escribín tres liñas, para min, e linllas a unha compañeira. Unha historia de dragóns e magos e meigas libertarias que en seguida chamou a atención dunha compa que comezou a tecela man a man comigo. Cada tarde levaba unha de nós un capítulo da historia e cada mañá, nos recreos, liámola e liabámola porque o noso auditorio cada vez ía sendo maior”.

Porque o xeito en que está redactado este texto logra algo particular como é crear a sensación de comunidade en máis dun aspecto e en varios momentos do libro. É como se a autora, ao falar dela mesma e da súa experiencia subxectiva, lograse que nos vexamos reflectidos nas súas palabras. Ao lermos do seu primeiro achegamento coa lectura ou dos libros que máis atesoura, atopámonos pensando na nosa propia historia, na nosa propia relación coa lectura. O libro convídanos a facer memoria e, dese xeito, Os libros que hai en min, deixa de ser un soliloquio e pasa a converterse en “Os libros que hai en nós”.

Esta sensación volve a aparecer cando a autora abre a porta a un diálogo directo coas lectoras. Ao falar e recomendar varios títulos relacionados co Nadal, a autora remata humildemente: ”Coñecedes máis? Escribide. Por aí anda o mail da editorial”. E, evidentemente: hai pouco, nunha entrevista, a escritora comentou que ao pouco de publicar  o libro, comezaron a chegarlle decenas de mensaxes de lectoras que tomaron con confianza a man que ela lles tendeu.

É así que Emma Pedreira reproduce a sensación que esperta Irene Vallejo ao falar da intertextualidade na literatura como un diálogo infinito. A literatura pode non volvernos mellores persoas per se, mais ten a capacidade de crear espazos fértiles para a creación de comunidades. Os libros que hai en min é, nese sentido, un deses espazos nos que podemos encontrarnos e compartir.

“Cando as cousas te reflicten, cando che parece que falan de ti, cando te coñecen un pouco, interpélante, tócanche un recanto da pel cunha sensibilidade maior que as outras parcelas e fan que acordes”.

Hai pouco, atendín á aula dunha profesora de filoloxía portuguesa que, chea de paixón, dicía que lle encantaba ler porque tiña a sensación de ir xuntando amizades. Compartiu que as personaxes dos libros que lía deixaban unha pegada tan forte nela que ás veces se atopába soñando con eles. Ela dicía que isto lle espertaba unha sensación de riqueza. A lectura era, para ela, outra forma máis de relacionarse co mundo. Unha forma de atoparse sempre acompañada polas palabras.

Penso nisto porque no libro de Pedreira, os libros son máis ca obxectos vanais, pero tampouco son pezas sagradas. E é que a relación que temos con eles é, en efecto, semellante á dunha amizade: os libros acompáñanos e desgástanse de tanto acudirmos a eles; pérdense, procurámolos e, cando hai sorte, reencontrámonos. Coidámolos. Vivimos con eles. Facémoslles un espazo no noso fogar e tamén, ás veces, por amor ou por desasosego, deixámolos ir.

Os libros que hai en min é un tipo de ponte, un texto aberto ao corazón de Emma Pedreira, ao sentido e carácter comunal da literatura.

Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra en tu cuenta.

Relacionadas

Literatura
Literatura Las escritoras de ‘clima ficción’ que llegan de América Latina
Autoras como Andrea Chapela, Clauda Aboaf, Adriana Bruno, Laura Ortiz o Silvia Moreno-García amplían los límites de la ciencia ficción o la fantasía en clave ecologista, decolonial y de memoria.
Pensamiento
¿Leer? Manifiesto por la no lectura
Otro punto de vista sobre la lectura en el contexto de la sociedad de mercado, atomizada, frágil, y del tiempo homogéneo y vacío.
Cine
Cine y vivienda ¿Dónde están los desahucios en las películas españolas?
Con excepciones señaladas como ‘En los márgenes’ o ‘Antidisturbios’, el conflicto de la vivienda sigue ausente de las ficciones que aspiran a retratar nuestro presente.
Congreso de los Diputados
Congreso de los Diputados Los socios avisan que la paciencia se acaba y el PSOE anunciará medidas de regeneración democrática tras el 9J
En la jornada que el Congreso aprobó la Ley de Amnistía pasó desapercibido otro hecho: una PNL de ERC para exigir leyes al Ejecutivo para la mejora de la calidad democrática que cosechó apoyos de Sumar, Junts y PNV y hasta en algunos puntos del PP.
México
Elecciones en México Raquel Gutiérrez: “La próxima presidenta hereda un país roto, muy polarizado, muy militarizado y muy violento”
La profesora, activista y pensadora mexicana se toma un momento para reflexionar sobre el panorama político, económico y social que deberá enfrentar la próxima presidenta de México, que se elige este 2 de junio
Opinión
Opinión Frente el antisemitismo, Palestina libre
Los muros contra los, las y les otres, como el construido por Israel se erigen como hipérbole del miedo a la pérdida de control en el interior de cada cual y en el Estado.
Opinión
Opinión ¿Por qué mienten tanto las derechas?
Las derechas saben que el capitalismo está caducando y no quieren asumirlo, porque entonces ¿cómo iban a mantener su poder y riqueza?, ¿quién los apoyaría si dijeran que necesitan guerras para capear sus crisis y ganar más dinero?

Últimas

Ocupación israelí
GENOCIDIO EN GAZA La UPV/EHU recibirá 4,2 millones por colaborar en nueve proyectos europeos con Israel
Hasta tres universidades, así como cuatro entidades gubernamentales de Israel, acompañan a la Universidad del País Vasco-Euskal Herriko Unibertsitatea en iniciativas de la Unión Europea donde participan además empresas que contribuyen al genocidio.
Estados Unidos
Estados Unidos Trump es declarado culpable de 34 delitos, pero la condena no le impedirá presentarse en noviembre
El expresidente republicano hizo pagos a dos mujeres para encubrir sus relaciones sexuales y falsificó esos pagos en los documentos de su campaña presidencial de 2016. La sentencia será leída en julio.
Especulación inmobiliaria
Gentrificación ¿Por qué se levanta Lavapiés?: “Esta manifestación es solo el principio”
El tejido social del barrio convoca la gran manifestación del 1 de junio para visibilizar la recuperación de la movilización vecinal y denunciar la turistificación, la destrucción de los servicios públicos o el racismo institucional
Educación infantil
Educación en Madrid Cierra una escuela infantil pública de Arganda por falta de personal
El centro, gestionado por la empresa Atreyu Blota Carto, cuenta con más del 45% del personal de baja y sin reposición de puestos. 170 familias llevan sin clase desde el jueves.
Ocupación israelí
Genocidio en Gaza El sonido de las bombas en Gaza irrumpe en las calles de Logroño
Una quincena de activistas acampados en la Universidad de La Rioja ha trasladado el sonido de las bombas que día a día resuenan en Gaza a las calles de Logroño
Más noticias
Violencia machista
Precariedad laboral Huelga de 24 horas en el servicio de atención a las víctimas de violencia machista en Madrid
Las trabajadoras denuncian que el problema, que ya provocó paros parciales y concentraciones, se enquista. Las trabajadoras de la red denuncian falta de personal, de medios y de alojamientos para atender a las mujeres y sus hijos e hijas.
Sanidad
Sanidad pública de gestión privada El Hospital del Vinalopó seguirá privatizado pese a las 15.000 firmas en contra
Este viernes 31 de mayo finaliza el plazo para que se inicien los trámites de reversión al sistema público que el gobierno de Mazón no activará pese a la ausencia de informes que avalen la prórroga de la concesión.
Palestina
Acampadas Universitarias Palestina “Hay que seguir dando pasos para hacerle sentir a Israel como nos sentimos nosotros: solos y abandonados”
Muawia y Juan, palestino e israelí, han encontrado en la acampada por Palestina de la Universidad de Jaén, un espacio de encuentro que difícilmente podrían tener en su tierra. Un lugar seguro para resistir conjuntamente los envites de la ocupación y

Recomendadas

Palestina
Palestina Mustafa Barghouti: “Tiene que haber un embargo militar inmediato contra Israel”
El líder de Iniciativa Nacional Palestina saluda el reconocimiento del Estado por parte de tres países europeos pero exige que los gobiernos tomen nota de las demandas de los pueblos que piden medidas de boicot para aislar al régimen de Netanyahu.
Energías renovables
Energía y territorio Avalancha de macroparques solares en suelo rústico en Mallorca
La plataforma Renovables sí, però així no reclama una moratoria para frenar los más de 70 proyectos en tramitación que amenazan el campo isleño.
Literatura
Literatura Las escritoras de ‘clima ficción’ que llegan de América Latina
Autoras como Andrea Chapela, Clauda Aboaf, Adriana Bruno, Laura Ortiz o Silvia Moreno-García amplían los límites de la ciencia ficción o la fantasía en clave ecologista, decolonial y de memoria.